Kaupunkikehityslautakunta, kokous 5.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 123 Rakennusvalvonnan maksut vuodelle 2025

MliDno-2024-3408

Valmistelija

  • Sari Valjakka, johtava rakennustarkastaja, Sari.Valjakka@mikkeli.fi

Kuvaus

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen maksut, taksat ja hinnoitteluperusteet vahvistetaan vuosittain vähintään kustannustason nousua vastaavaksi. Rakennusvalvonnan taksa on jouduttu uudistamaan rakenteellisesti kokonaan, kun maankäyttö- ja rakennuslain korvaava rakentamislaki ja sen vaatimat muutokset rakennusjärjestykseen ja lupamenettelyihin tulevat voimaan vuoden 2025 alussa. Taksan laatiminen tässä vaiheessa vuotta on haasteellista, koska rakentamislakiin esitettyjä muutoksia ei ole vielä vahvistettu eikä myöskään rakentamislain mukaista kaupungin hallintosääntöä eikä asumisen- ja toimintaympäristön toimintasääntöä. Esityksessä on kuitenkin pyritty huomiomaan mahdolliset muutokset ja mikäli osa taksan kohdista ei lakimuutosten yhteydessä toteutuisikaan, kyseiset kohdat jäävät soveltamatta. Rakennusvalvonnan maksut tulee kuitenkin olla voimassa rakentamislain mukaisena 1.1.2025. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä tietomallimuotoinen rakentamislupa tulevat voimaan 1. tammikuuta 2026 alkaen rakentamislain muutosesityksen perusteella, eikä näitä muutoksia ole huomioitu nyt päätettävässä taksassa. Edellä mainitut muutokset huomioidaan vasta vuoden 2026 taksassa, kun uudet määräykset tulevat voimaan.

Rakentamislaista poistuu rakennus- ja toimenpideluvat ja ne korvataan yhdellä rakentamislupa-tyypillä, ilmoitusmenettelystä luovutaan ja pienempien rakennushankkeiden lupavelvoitteet vähenevät merkittävästi. Toisaalta osa rakennushankkeista, jotka aiemmin on käsitelty toimenpideluvalla tai jopa ilmoitusmenettelynä, muuttuvat rakentamislain sääntelyn myötä rakentamisluvan varaisiksi.

Rakentamislupa koostuu sijoittamis- ja toteuttamisen lupaharkinnasta, joka voidaan hakea yhdellä rakentamisluvalla, kuten tähänkin asti maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa rakennusluvassa. Rakentamislain mukaan luvanhakija voi jatkossa, niin halutessaan, hakea lupaa kahdessa osassa eli erillisinä sijoittamis- ja toteuttamislupina. Eriytetyn luvan tuoma lisätyömäärä viranomaisessa on huomioitu taksan maksuissa. Rakentamislain mukaan rakennusvalvontaviranomainen päättää jatkossa myös sijoittamisluvista suunnittelutarvealueilla osana rakentamislupaa, jonka työn osuus on huomioitu maksussa prosentuaalisena korotuksena.

Termeinä määräaikaisen ja tilapäisen rakennuksen luvat muuttuvat väliaikaisen rakennuksen rakentamisluviksi tulevassa rakentamislaissa. Yleisörakennelmat ovat olleet luvanvaraisia, mutta rakentamislaissa luvanvaraisuutta on täsmennetty. Rakennelmat, joita voi käyttää yhtä aikaa vähintään 5 henkilöä edellyttävät lain mukaan lupaa. Rakentamislain muutosesityksessä on mahdollisesti tulossa luvanvaraisuuteen aikaraja eli vain yli 2 kuukautta paikallaan pysytettäviin rakennelmiin tulee hakea rakentamislupa. Taksassa kevennetään kuitenkin väliaikaisesti paikallaan pysytettävien telttojen yms. rakennelmien lupamaksua. Lisäksi esimerkiksi toriteltan uudelleen pystyttäminen samaan paikkaan seuraavana kesäkautena ei edellyttäisi enää uutta lupaa, koska lupaharkinta on tehty jo kertaalleen.

Uusiutuvien energiahankkeiden lupamaksut on määritelty tehojen mukaisiin maksuluokkiin. Taksaan on lisätty myös uusi kohta erityistä toimintaa varten perustettavalle alueelle, joka koostuu useista eri rakennelmista tai teknisistä laitteista ja vaatii siksi normaalia laajempaa viranomaismenettelyä kaupunki- ja maisemakuvan sekä turvallisuuteen- ja terveellisyyteen liittyvien seikkojen arvioimiseksi. Yhdyskuntateknisten laitteiden ja johtojen sijoittamispäätökset hinnoitellaan kiinteistökohtaisella maksulla siten, että maksun ylärajasta kuitenkin säädetään, koska päätöksissä lupaharkinta perusteluineen ja kuulemisineen tehdään kiinteistökohtaisesti.

Purkamisluvan hinnoissa on nyt eritelty lisäksi suojeltujen rakennusten lupaharkinta, joka yleisesti on viranomaisessa suurempaan työmäärään perustuva. Purkamisluvan käsittelyn maksu osana rakentamislupaa alenee. Purkamisilmoituksen käsittelykuluja ei nosteta. Käyttämättä jääneen, mutta ei vielä purkukuntoisen pientalon käyttötarkoituksen muutoslupamaksua talousrakennukseksi kevennetään. Edellä mainituilla kevennyksillä pyritään kannustamaan hakijoita pitämään rakennusrekisteritiedot ajan tasalla, joka myös helpottaa ja keventää muuta viranomaistoimintaa jatkossa.

Rakentamisluvanvaraisiin hankkeisiin tulee lisäksi uusia viranomaistehtäviä, kuten sattumanvaraiset viranomaiskatselmukset, lupahakemuksiin liitettävät rakennustuoteluettelot ja purkumateriaaliselosteet. Myös rakennetun ympäristön jatkuvan valvonnan osuus tulee kasvamaan, kun ennakollista lupamenettelyä ei kaikissa rakentamishankkeissa enää jatkossa ole. Odotettavissa on, että myös neuvontapyynnöt tulevat uuden lain myötä viranomaisessa kasvamaan. Yleistä viranomaisneuvontaa tulee antaa maksutta. Lausunnot tai muu selvittelyä vaativa työ on kuitenkin taksan mukaisesti maksullista. Huomioitavaa kuitenkin on, että viranomaisen palveluun ei kuulu toimia rakennushankkeeseen ryhtyvän suunnittelijana tai rakennustyön laadun valvojana.

Rakentamislain 79 § mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun.

Luonnoksessa on esitetty punaisella aikaisemman taksan hinnat siten kuin ne jossain määrin ovat vanhaan taksaan vertailukelpoisia. Sinisellä korostuksella on pyritty tuomaan esille ne taksan kohdat, jotka ovat uusia tai merkittävimmin rakentamislain myötä muuttuneita kohtia. Lopullisesta hyväksytystä versiosta poistetaan aikasemman taksan vertailuhinnat. Hintoja on korotettu ja tarkistettu viranomaistoiminnan lisääntyneen työmäärän ja kulurakenteen perusteella, vaikkakin osa hinnoista on pyritty säilyttämään myös ennallaan.

Maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikö suorittamat rakennusten ja aitojen paikan merkitsemiset sekä pihan korkeuksien tarkastamiset on hinnoiteltu rakennusvalvontataksassa, jolloin asiakkaiden on helpompi löytää rakentamiseen liittyvät maksut yhdestä paikasta. Samasta syystä rakennusvalvonnan taksaan lisätään myös kaavoitusinsinöörin myöntämien poikkeamislupien hinnat.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä sekä muista tehtävistä suoritettavat maksut vuodelle 2025 liitteen mukaisesti ja määrää, että nyt hyväksytty rakennusvalvonnan taksa tulee voimaan 1.1.2025.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä täydensi päätösehdotustaan siten, että taksan pykälän 2 kohtaan "maksu sisältää" lisätään seuraava lause: "Hinnoissa on huomioitu pelkästään toteuttamisharkinnalla tehtävät rakentamisluvat eikä 4 §:n mukainen alennus koske näitä hankkeita.

Esittelijän täydennetty päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Rakennusvalvonta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkikehityslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.