Kaupunkikehityslautakunta, kokous 5.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 122 Joukkoliikenteen Waltti-lippuhinnoittelu vuodelle 2025

MliDno-2024-3408

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten Mikkelin kaupungin Waltti-lippujärjestelmän matkalippujen asiakashinnat sekä asiointipisteen palveluhinnat 1.1.2025 alkaen

Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Mikkelin kaupunki päättää Mikkelin seudun waltti-lippujen asiakashinnoittelusta. Seudun joukkoliikenteessä ovat käytössä markkinaehtoisen liikenteen omat lipputuotteet sekä Matkahuollon lipputuotteet. Matkahuollon lipuilla voi matkustaa myös waltti-liikenteessä. Waltti-lippu- ja maksujärjestelmän asiakashinnoittelun perusta on vuodelta 2016-2017, ja asiakashintoja korotettiin ensimmäisen kerran 1.1.2024 alkaen 5% sitten käyttöönoton. Vuoden 2025 alusta on hallitus suunnitellut joukkoliikenteen arvonlisäveron korotusta 10%:sta 14%:iin. Joukkoliikenteen alv-korotus on edelleen lakikäsittelyssä, mutta esitetty korotus on odotettavissa.
Yleisesti samaan aikaan myös joukkoliikenteen valtionapua on leikattu ja se on edelleen vähenemässä. Lisäksi joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmän ylläpitokulut ovat nousseet ja muuttuneet vuoden 2024 aikana. Maksujärjestelmän ylläpitokulujen yleinen arvonlisävero nousi 1,5 %. Joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä kehittyy, mutta samalla maksetaan välityspalkkioita eri operaattoreille, joten viranomainen ei saa lipputuloina täyttä asiakashintaa. Joukkoliikenteen matkustus on jälleen kasvusuunnassa, mutta yleisestä kustannustason noususta johtuen lippu- ja maksujärjestelmän asiakashintoihin sekä nousukorvauksiin esitetään arvonlisäveron korotuksen verran 4 % korotusta 1.1.2025 alkaen.  

Waltti-bussilippujen myynnin asiakaspisteenä toimii kaupungin Asiointipiste pääkirjastolla. Kaupungin asiointipisteessä myydään Mikkelin kaupungin toimivaltaisia Waltti-bussilippuja. Mikkelin kaupunki sekä Ely-keskus ovat sopineet Asiointipisteen yhteistyöstä erillisellä sopimuksella. Ensimmäinen Waltti-matkakortti hankitaan kaupungin Asiointipisteestä, Waltti-nettipalvelusta tai Waltti-Mobiilin käyttöönotolla. Matkakortin voi lisäladata palvelupisteessä, busseissa, Waltti-mobiiliissa ja nettipalvelussa. Joukkoliikenteen asiointipisteen palveluhinnastoon ei esitetä korotuksia.

Liitteenä joukkoliikenteen Waltti-lippujen asiakashinnat 1.1.2025 alkaen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää, että 1.1.2025 alkaen Mikkelin seudun joukkoliikenteen Waltti-lippujen asiakashintoja korotetaan 4 % ja hinnoittelun perustaksi vahvistetaan liitteen mukaiset asiakashinnat.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jaakko Väänänen esitti,​ että alle 17-vuotiaiden ilmainen Walttikortti oikeus poistetaan. Koska kukaan ei kannattanut Jaakko Väänäsen esitystä, se raukesi.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunkikehityslautakunnan päätökseksi.

Tiedoksi

Asiointipiste, joukkoliikenneinsinööri

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunkikehityslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.