Kaupunkikehityslautakunta, kokous 23.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 12 Ilmoitusasiat

Kuvaus

Kaupunkikehityslautakunnalle on toimitettu seuraavat ilmoitusluontoiset asiat:

Itä-Suomen aluehallintovirasto päätös 8.11.2021 I-SAVI/5020/2020 
Kuntalainen oli kannellut aluehallintovirastoon rakennusvalvonnan ja erityisesti kahden rakennustarkastajan toiminnasta. Kantelun mukaan rakennusvalvonta-asioissa asiakkaita ei kohdeltu tasapuolisesti, kyselyihin ja neuvontapyyntöihin ei vastattu ajoissa tai ei lainkaan, käsittelyt kestivät liian kauan, lupa-asioissa vaadittiin tarpeettomia selvityksiä ja laskuissa oli virheitä.  Aluehallintovirasto saattoi Mikkelin rakennusvalvonnan tietoon käsityksenään lain mukaisesta menettelystä, että rakennusvalvonnan tulee vastata kuntalaisten yhteydenottoihin ja käsittelyn etenemistä koskeviin tiedusteluihin sekä vastaaminen tulee tehdä ilman aiheetonta viivytystä. Lisäksi laskutuksessa tulee noudattaa vaatimusta virkamieheltä edellytettävästä huolellisuudesta. Yhdessä asiassa vastausta ei ollut annettu kohtuullisessa ajassa ja yhdessä laskussa oli ollut virhe, joka oli korjattu itseoikaisuna. Muutoin kantelu ei antanut aihetta enempiin toimenpiteisiin aluehallintovirastossa.

Katsaus tieliikenteen onnettomuuksiin Mikkelin kaupungin alueella vuosina 2016–2020

Liikenneonnettomuustietokantaa ylläpitää Tilastokeskus poliisin onnettomuustietojen perusteella. Kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet kirjataan poliisin rekistereihin, henkilövahinko-onnettomuuksista kirjautuu noin kolmasosa ja aineellisista vahingoista vain pieni osa. Eri onnettomuustyyppien tietoon tulossa on eroja. Huonoin peittävyys on yksittäisonnettomuuksissa loukkaantuneista polkupyöräilijöistä. Puutteellisuudet johtuvat lähinnä siitä, etteivät onnettomuudet tule poliisin tietoon. Syy siihen, ettei onnettomuuksia ilmoiteta poliisille, on valtaosassa onnettomuuksia vahinkojen pienuus ja korvauksesta sopiminen. Puuttuvista loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista valtaosa on lieviä loukkaantumisia, sillä tieliikennelaki velvoittaa ilmoittamaan onnettomuudesta poliisille vain, jos joku on loukkaantunut vakavasti. Tietoja voidaan pitää varsin luotettavina. Puutteellisuudet aineistossa ovat lähinnä sellaisissa tiedoissa, joita ei pystytä jälkeenpäin tarkistamaan. Itsemurhia ja epäiltyjä itsemurhia ei poisteta tilastosta.

Onnettomuudet aiheuttavat inhimillisten kärsimysten lisäksi taloudellisia menetyksiä. Suomessa käytössä olevan onnettomuuskustannusmallin mukaan liikenneonnettomuuksien yksikkökustannukset ovat henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa noin 412 500 euroa ja omaisuusvahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa noin 2 200 euroa (Tie- ja rautatieliikenteen hankearvioinnin yksikköarvojen määrittäminen vuodelle 2018, Väylävirasto 2020). Kuntien maksettavaksi onnettomuuskustannuksista kohdistuu noin 15–20 % mm. pelastus-, terveys- ja sosiaalitoimen menoina (mm. Valmixa 2006).

Mikkelin kaupungin alueella tapahtui vuosina 2016–2020 yhteensä 877 liikenneonnettomuutta, joista 13 johti kuolemaan ja 248 loukkaantumiseen. Mikkelin kaupungin alueella tapahtuvista tieliikenteen onnettomuuksista aiheutuu yhteiskunnalle keskimäärin noin 21,8 milj.eur vuosittaiset kustannukset, joista kaupungin osuus on noin 3,3–4,4 milj.eur/v (keskiarvo 2016–2020).

Vuosien 2016–2020 liikenneonnettomuuksissa 60 % (keskimäärin 105 kpl/v) tapahtui maanteillä ja 34 % (60 kpl vuodessa) katuverkolla. Yksityisteillä ja muilla liikennealueilla tapahtui 6 % (11 kpl/v) kaikista onnettomuuksista. Katuverkolla ei tapahtunut tarkastelujakson aikana kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

Ikäryhmittäin tarkasteltuna suurimmat haasteet liikenneturvallisuustyössä liittyvät nuorten (15–18-vuotiaiden) korkeaan onnettomuusriskiin (mopot, moottoripyörät, henkilöautossa kuljettajana ja matkustajana).

Taajama-alueiden haasteena ovat erityisesti jalankulun, pyöräilyn ja muiden kaksipyöräisten onnettomuudet, etenkin kun tiedetään, että tilastojen luotettavuus näiden ryhmien tapaturmien osalta on erittäin heikkoa.

Pitkän aikavälin kehitystrendi näyttää henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien osalta positiiviselta/laskevalta, mutta tähän saattaa sisältyä tilastoharhaa loukkaantumiseen johtaneiden tilastoinnin osalta. Kaupungin liikenneturvallisuustavoitteiden osalta näyttää siltä, että lähivuosina saavutetaan jo vuodelle 2030 asetetut tavoitteet.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.