Kaupunkikehityslautakunta, kokous 17.11.2025

§ 116 Joukkoliikennepalveluiden rahoitussuunnitelma ajokaudelle 2025-2026

MliDno-2025-2474

Valmistelija

  • Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
  • Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja Mikkelin kaupungin välillä on solmittu yhteistyösopimus henkilökuljetusten järjestämisestä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmästä ja joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta. Päivitetty sopimus on voimassa 5.6.2023 alkaen ja se on voimassa toistaiseksi. Yhteistyösopimuksen liite 3 Mikkelin kaupungin Walttiin liittyvät tehtävät, vastuut ja kustannukset ELY-liikenteissä on päivitetty voimassa olevaksi 1.1.2024 alkaen. Pohjois-Savon Ely-keskus esittää, että alueen kaupungit ja kunnat hyväksyvät Ely-keskuksen laatiman joukkoliikenteen rahoitussuunnitelman ajokaudelle 2.6.2025-31.5.2026. Yhteistyösopimukseen perustuvassa rahoitussuunnitelmassa sovitaan kunnan rahoitusosuudesta kuntalaisiaan palvelevissa ELY-keskuksen joukkoliikennehankinnoissa. Rahoitussuunnitelma tehdään vuosittain ja siinä sovitaan ajokaudelle kohdistuvien kustannusten jakamisesta. Pohjois-Savon ELY-keskus ja Mikkelin kaupunki seudun toimivaltaisina viranomaisina vastaavat julkisen henkilöliikenteen palveluiden saatavuudesta määriteltyjen palvelutasotavoitteiden mukaisesti. Joukkoliikenteen palvelutaso voidaan turvata vuosille 2025–2028 asetettujen palvelutasotavoitteiden mukaisena vain yhteistyössä alueen kuntien kanssa.

Pohjois-Savon ELY-keskukselle joukkoliikennepalveluiden ostoon ja valtionavustuksiin myönnetty määräraha oli vuodelle 2023 7,925 M€, vuodelle 2024 määrärahakiintiö oli 7,550M€ ja vuoden 2025 määrärahakiintiö on 6,8 M€, joka sisältää lipputulokiintiön 750 000 €.  Sopeuttamistoimina ovat liikennepalveluiden karsiminen, valtionavustusten pienentäminen sekä kuntien rahoitusosuuksien nostaminen. Kuntien kustannusosuudet pidetään suunnilleen viime ajokauden tasolla. Käyttöoikeussopimuksiin perustuvassa kuntarajat ylittävässä liikenteessä ELY-keskuksen rahoitusosuus on 75 % ja kuntien yhteenlaskettu rahoitusosuus 25 %. Kuntien rahoitusosuudesta keskuskaupunkina Mikkelin kaupungin osuus on 20 % ja jäljelle jäävä osuus jaetaan kaikille kunnille tasaosuuksin mukaan lukien keskuskaupunki.

Bruttokorvaukseen perustuvan sopimusliikenteen kustannusjaossa on painotettu kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen toimivalta-alueen sisällä tehtyjen matkojen osuutta suhteessa muista kunnista tehtyihin matkoihin. Kustannustenjakomalli pohjautuu ELY-keskuksen ja kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen väliseen lippu- ja maksujärjestelmän yhteistyöhön. Muiden kuntien maksuosuudet määräytyvät matkustuksen painottumisen ja liikenteen palvelutason perusteella. ELY-keskuksen toimivallassa olevan kaupunkimaisen paikallisliikenteen kustannuksista ELY-keskuksen osuus on 45 % ja kaupunkien osuus 55 %. Palveluliikenteen ja muun kaupungin sisäisen liikenteen kustannuksista kaupungit vastaavat kokonaan.

Mikkelin kaupungin rahoitusosuus koskee PoSEly-sopimusliikennettä:
Bruttoliikennesopimukset: sopimukset päättyvät 3.6.2029 (+ 1+ 1)
Mikkeli – Anttola – Puumala
Mikkeli – Otava – Hirvensalmi
Mikkeli – Kangasniemi
Mikkeli – Juva – Sulkava
Mikkeli – Haukivuori – Pieksämäki
Käyttöoikeussopimus: sopimus päättyy 6.6.2027 (+1+1 v)
Mikkeli – Pertunmaa

Kustannuksista vastaa eniten seudun keskuskaupunkina Mikkeli, koska kuntien yhteenlaskettu osuus kuntarajat ylittävän liikenteen bruttokustannuksista on 59,3 % sekä jäljelle jäävä osuus jaetaan tasaosuuksin. Pohjois-Savon Ely-keskuksen hankintasopimusten joukkoliikennelinjat kuuluvat Mikkelin Waltti-lippu- ja maksujärjestelmään ja sen clearing-järjestelmien ylläpitovastuu on kaupungilla. 
Pohjois-Savon Ely-keskus on liikenteiden hankintasopimushintojen perusteella laskenut Mikkelin kaupungin rahoitusosuudeksi 489.511 € (sis. alv 14 %). Waltti-lipputuloja arvioidaan tuloutuvan Mikkelin kaupungille 232.000 € (sis. alv 14 %), joten kaupungin nettokustannusosuudeksi jäisi 257.365 € (sis. alv 14 %). Edellisen kauden rahoitusosuus oli 418.328 € (sis alv 10%), nettokustannusosuus oli 174.328 € (sis. alv 10%). Ajokauden kustannusten nousua kaupungin osalta n. 68.000 €(alv 0%), mutta Haukivuoren sekä Anttolan osalta liikenteiden hankinnoissa on enemmän kaupungin vuoroja. Lopullinen kaupungin kustannusosuus riippuu lipputuloista ja kaupungin ja PoSElyn väliseen yhteistyösopimuksen mukaisesti Ely maksaa lipputulokompensaatiota, jos lipputulo ei toteudu arvioidun mukaisesti.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää, että Mikkelin kaupunki osallistuu rahoitusosuudella 489.511 € (sis. alv 14 %) Pohjois-Savon Ely-keskuksen Mikkelin seudun joukkoliikenteiden hankintoihin ajokaudelle 2.6.2025-31.5.2026.

Tiedoksi

Pohjois-Savon Ely-keskus/kirjaamo