Kaupunkikehityslautakunta, kokous 17.11.2025

§ 125 Rakennusvalvonnan maksut ja taksat vuodelle 2026

MliDno-2025-3644

Valmistelija

  • Sari Valjakka, johtava rakennustarkastaja, Sari.Valjakka@mikkeli.fi

Kuvaus

Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen maksut, taksat ja hinnoitteluperusteet vahvistetaan vuosittain vähintään kustannustason nousua vastaavaksi. Rakennusvalvonnan taksa 2025 uudistettiin rakenteellisesti kokonaan, kun maankäyttö- ja rakennuslain korvaava rakentamislaki ja sen vaatimat muutokset rakennusjärjestykseen ja lupamenettelyihin tulivat voimaan vuoden 2025 alussa. Taksan sekä talousarvion laatiminen oli vuosi sitten haasteellista, koska lain muutoksen sekä rakentamisen suhdanteiden vaikutuksia toimintaan oli vaikea ennakoida. Tämän vuoksi taksaa täsmennetään joiltakin osin. Rakentamislain 79 §:n mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun. Tavoitteena on ollut, että osa maksuista olisivat kohtuullisia eivätkä houkuttelisi jättämään lupia hakematta, mutta kattaisivat ainakin suurimman osan kustannuksista.

Ensivuodelle talousarviossa maksutuottojen oletetaan olevan 666 000 € ja toimintakulut 1 066 000 €. Tarkastus- ja valvontatehtävistä suoritettavien maksujen ulkopuolelle jää mm. viranomaisessa annettava neuvonta, oikaisuvaatimusten käsittely sekä rakennetun ympäristön jatkuva valvonta. Syyskuun seurannassa toteutuneet tulot ovat olleet 430 000 € (60 % talousarviosta), joten tulojen toteutuminen edellyttää rakentamislupamäärän kasvua, suurien rakentamishankkeiden käynnistymistä sekä viranomaistehtävistä perittävien maksujen nostoa. Vielä käsittelyssä olevien lupahakemusten perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että tulot tulisivat toteutumaan suunnitelman mukaisena tänä vuonna.
Rakentamislaissa on säädetty luvanhakijalle uusia vaatimuksia rakentamislupaan liittyen, jotka tulevat voimaan 1.1.2026. Näitä vaatimuksia ovat muun muassa rakennuksen ilmastoselvitys (hiilijalan- ja kädenjälkilaskenta selvityksineen), rakennustuoteluettelo sekä tietomallimuotoinen tai koneluettavassa muodossa haettava rakentamislupa. Nämä vaatimukset tulevat myös rakennusvalvontaviranomaiselle uusina valvontatehtävinä, kasvavina ohjelmistokuluina sekä lisäkoulutustarpeina. Nämä uudet tehtävät aiheuttavat painetta lupamaksujen korottamiseen.

Vuoden 2026 alusta astuu voimaan myös määräaika rakentamislupien käsittelylle ja seuraamukset määräajan laiminlyönneistä. Rakennusvalvontaviranomaisessa tulee olla riittävät henkilöresurssit, jotta lupa-asiat voidaan käsitellä lain edellyttämässä ajassa. Rakennusvalvontaviranomaisen on ratkaistava rakentamislupahakemus kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on vireille pantu rakennusvalvonnassa ja liitteet mahdollistavat hakemuksen käsittelyn. Erityisen vaativissa rakennushankkeissa ja puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemuksissa määräaika on kuusi kuukautta. Lupahakemuksen käsittelyn viivästymisestä on kunnan oma-aloitteisesti palautettava rakentamislupamaksusta 20 prosenttia kultakin viivästyksen kuukaudelta, jollei viivästys ole aiheutunut hakijasta.

Vuoden 2025 alussa uutena tehtävänä rakennusvalvontaan tuli lain muutoksen seurauksena sijoittamisluvista suunnittelutarvealueilla päättäminen osana rakentamislupaa tai erillisenä sijoittamislupana, kun maankäyttö- ja rakennuslain mukainen kaavoitusinsinöörin käsittelemä suunnittelutarveratkaisumenettely poistui laista. Lisäksi uutena viranomaistehtävänä on toimintasäännössä määrätty luvanvaraisuudesta vapautettujen rakennushankkeiden poikkeamislupahakemuksista päättäminen sekä laissa säädetty sattumanvarainen viranomaistarkastusten suorittaminen, joka voidaan kohdistaa viranomaisen harkinnan mukaisesti ja laskutetaan erikseen lupamaksun lisäksi.

Vuoden 2025 aikana saadun kokemuksen perusteella voidaan todeta, että luvanvaraisuudesta vapautetun rakentamisen osalta viranomaisen antama yleinen neuvonta on lisääntynyt merkittävästi. Neuvonnasta ei peritä maksua, mutta se vie viranomaisessa työaikaa. Yleistä neuvontaa annetaan mm. hankkeiden luvanvaraisuudesta, kaavamääräysten tulkinnasta ja naapureiden oikeuksista. Viranomaisen tehtäviin ei kuulu rakennusten suunnittelu tai teknisistä ratkaisuista annettava neuvonta. Lisäksi voidaan todeta, että rakennetun ympäristön jatkuvan valvonnan osuus on kasvanut, kun ennakollista lupamenettelyä ei kaikissa rakentamishankkeissa enää jatkossa ole. Vaikka rakentaminen ei enää edellyttäisikään viranomaislupaa, kaava- ja muita rakentamismääräyksiä pitää noudattaa. Mahdollisia rikkomuksia joudutaan selvittämään aiempaa useammin niin omien havaintojen kuin naapureiden ilmoitustenkin johdosta.

Luonnoksessa on esitetty punaisella muutokset edelliseen taksaan ja suluissa aikaisempi hinta. Lopullisesta hyväksytystä versiosta poistetaan aikaisemman taksan vertailuhinnat. 

Maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikö suorittamat rakennusten ja aitojen paikan merkitsemiset sekä pihan korkeuksien tarkastamiset on hinnoiteltu rakennusvalvontataksassa, jolloin asiakkaiden on helpompi löytää rakentamiseen liittyvät maksut yhdestä paikasta. Samasta syystä rakennusvalvonnan taksaan tullaan lisäämään myös kaavoitusinsinöörin käsittelemien lupien hinnat, kun hinnoista on päätetty kaupunkikehityslautakunnassa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä sekä muista tehtävistä suoritettavat maksut vuodelle 2025 liitteen mukaisesti ja määrää, että nyt hyväksytty rakennusvalvonnan taksa tulee voimaan 1.1.2026.

Tiedoksi

Rakennusvalvonta