Valmistelija
Linda Asikainen, palvelujohtaja, linda.asikainen@mikkeli.fi
Liisa Heikkinen, joukkoliikenneinsinööri, Liisa.Heikkinen@mikkeli.fi
Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi
Kuvaus
Hankinnan kohteena on Mikkelin kaupungin maaseutualueen asiointi-, työmatka- ja koululaisvuorojen joukkoliikennepalvelun hankinta. Joukkoliikennepalvelun kohteet perustuvat nykyiseen joukkoliikenteen palvelutasoon, ja kohteiden suunnittelu on sovitettu koulukuljetussuunnitteluun sekä Pohjois-Savon Ely-keskuksen hankkimiin vuoroihin. Hankintamenettely oli avoin EU-hankinta. Hankinnan sopimuskausi on 1.11.2022 – 30.6.2026, ja lisäksi tarjouskilpailusssa on varattu optio sopimuksen jatkamiselle ajalle 1.7.2026 – 30.6.2027.
Mikkelin kaupungin hankkima joukkoliikennepalvelu hoidetaan bruttokorvaukseen perustuvan sopimuksen mukaisesti eli lipputulot jäävät tilaajalle (kaupungille). Mikkelin kaupungin joukkoliikenteessä on käytössä toimivaltaisten viranomaisten yhteinen Waltti -lippu- ja maksujärjestelmä ja hankinnassa vaaditaan yhteensopivat ajoneuvolaitteet sekä järjestelmät. Tarjouskilpailusta pidettiin markkinavuoropuhelu. Tarjouskilpailu oli avoinna ajalla 9.2.-13.4.2022. Hankinnan sopimusaika olisi 1.11.2022 – 30.6.2026.
Hankinta sisältää kahdeksan (8) eri kohdetta, joiden hinnoitteluperusteena ovat kohteen ajopäivähinta tai kohteen linjakilometrihinta. Kohdekuvauksessa on esitetty, miten liikennöitsijän on annettava tarjouksensa kyseiseen kohteeseen, ja miten hinta ja laatu kussakin kohteessa pisteytetään.
Kohde 1: Mikkeli – Rahula - Kuvaala- Särkimäki – Hännilä – Kokkosenlahti – Parkkila – Mikkeli
Kohde 2: Haukivuoren alueen päivä
Kohde 3: Mikkeli - Haukivuori - Mikkeli
Kohde 4: Mikkeli - Rämälä - Vehmaskylä - Hiirola - Mikkeli
Kohde 5: Mikkeli - Mäntyniemi - Ihastjävi - Pulliala
Kohde 6: Mikkeli - Kovala - Harjumaa - Vanhamäki - Otava
Kohde 7: Ristiina - Suomenniemi - Ristiina
Kohde 8: Mikkeli - Parkkila - Anttola – Mikkeli
Tarjousvertailun perusteena on kohteittain kokonaistaloudellinen edullisuus sekä laatupisteytys voimanlähteenä biokaasua ja sähköä käyttävät autot. Hinta ja vähimmäisvaatimukset täyttävä saa 80 pistettä ja kohteesta riippuen laatupisteitä saa eniten biokaasuautosta, seuraavana sähköautosta. Tarjouksia saatiin 10:ltä eri liikennöitsijältä ja tarjouksia jätettiin kohteittain vähintään kolme (3) ja maksimissaan yhdeksän (9) tarjousta.
Tarjouskilpailun aikana ajoneuvokaluston kansainvälinen markkinatilanne muuttui - ja muuttuu - koko ajan epävarmemmaksi. Jo tarjouskilpailun aikana muutettiin tarjouspyynnön mukaisia ehtoja lieventämällä ostoliikenteen ehdoissa olevaa ajoneuvokaluston vara- ja/tai apuautojen maksimi-ikävaatimusta kaluston riittävyyden vuoksi. Lisäksi ilmoitettiin, että uuden ajoneuvokaluston hankinnassa tilaaja hyväksyy myöhästymisen liikennöitsijästä riippumattomasta perustellusta syystä. Tarjouskilpailun tulos osoitti kuitenkin, että uuden ajoneuvokaluston toimitusajat kaikkien käyttövoimien (sekä diesel-, sähkö-, että biokaasuautojen) osalta venyvät vähintään kesälle 2023 saakka. Tarjouskilpailun tulos osoitti, että kohteiden hankintahinnat nousevat n. 40 % nykyisiin ostohintoihin verrattuna. Lisäksi tarjousten perusteella jää epäselväksi kaikkien tarjoajien tekniset, taloudelliset tai muut edellytykset hankinnan toteuttamiseksi. Näin ollen esitetään hankinnan keskeyttämistä ja uuden tarjouskilpailun järjestämistä. Tarjouskilpailun tuloksena olisi jouduttu tilanteeseen, jossa tarjotut hinnat ylittävät selkeästi sen, mihin määrärahoissa oli varauduttu. Hankinnan ehtoja tulee muuttaa autojen kansainvälisen markkinatilanteen vuoksi sekä hankinnan liian korkean hinnan vuoksi. Hankinnassa tulee varmistaa, että useammilla tarjoajilla olisi riittävät resurssit osallistua kilpailuun.
Uudessa tarjouskilpailussa sopimusaika jatkettaisiin hieman, sopimuskausi olisi 1.11.2022 – 31.12.2026 ja optiovarauksella yksi (1) vuosi. Tarjouspyynnön kohteiden vertailukriteerejä muutetaan siten, että kohteiden vertailukriteerinä ja painoarvona ollut lisälaatupisteytys biokaasun ja sähkön osalta poistetaan kaikista kohteista. Tällöin kilpaillaan sopimushinnalla ilman kaluston käyttövoiman lisälaatupisteytystä. Kalustovaatimuksena olisi yleisesti euroluokituksen mukaan kaluston päästötasovaatimus Euro 6. Sopimuksen mukaista liikennettä harjoittavan auton ikä saa olla koko sopimuskauden enintään 11 vuotta. Vara- ja/tai apuauton maksimi-ikä saa olla 12 vuotta. Vara- ja/tai apuautona hyväksytään kuitenkin Euro 5-luokan päästötasoa vuoden 2023 loppuun saakka.
Koska tarjousten vertailukriteereissä ei huomioitaisi käyttövoimaa, kaluston uusinnalle määritellään sopimuksellisesti hinnanmuutoksen mahdollisuus. Jos liikennöitsijä ottaa sopimuskauden aikana (tai alussa) liikenteeseen kaasukäyttöisiä linja-autoja, korotetaan näiden käyttöönotosta eteenpäin liikennöintikorvausta 7 %:lla minimimäärävaatimukset ylittävällä kalustolla ajettavan suoritteen osalta. Lisäksi, jos liikennöitsijä ottaa käyttöön sähkökäyttöisiä linja-autoja, korotetaan liikennöintikorvausta 15 %:lla tällä kalustolla ajettavan suoritteen osalta.
Muuten tarjouskilpailu järjestetään edellisen kilpailutuksen mukaisilla ehdoilla. Henkilöliikennepalvelut -yksikkö on syytä oikeuttaa tarvittaessa tekemään uudelleen järjestettävän kilpailutuksen ehtoihin vähäisia sisältömuutoksia, jolloin voidaan huomioida mahdollisesti vielä muuttuvat hankintaan vaikuttavat seikat, jotka eivät ole tiedossa lautakunnan päätöstä tehtäessä.
Hankintalain 125 §:n mukaan hankinta voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä on hankintayksikölle liian korkeaa hintaa pidetty hyväksyttävänä syynä hankinnan keskeyttämiselle. Kun tässä tapauksessa tarjotut hinnat ylittävät selkeästi sen, mihin määrärahoissa oli varauduttu, on keskeyttämiselle hankintalain mukainen peruste.
Päätösehdotus
Esittelijä
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että Mikkelin kaupungin tarjouskilpailu 382325 asiointi-, työmatka- ja koululaisvuorojen joukkoliikennepalvelusta keskeytetään, koska kaikki tarjoukset ylittävät selkeästi hankinnalle varatun määrärahan, jonka lisäksi merkittävästi muuttunut kansainvälinen markkinatilanne vaikeuttaa ehtojen mukaisen kaluston hankkimista. Kaupunkikehityslautakunta päättää järjestää uuden tarjouskilpailun, jonka ehdoissa huomioidaan edellä esitetyllä tavalla markkinatilanteen vaikutus kaluston hankintaan, ja tarvittaessa palvelun laajuuden tarkastelu.
Henkilöliikennepalvelut -yksikkö oikeutetaan tarvittaessa tekemään uudelleen järjestettävän kilpailutuksen ehtoihin vähäisiä sisältömuutoksia, jotka johtuvat sellaisista seikoista, joita ei ole voitu ottaa huomioon lautakunnan päätöstä tehtäessä.
Päätös
Hyväksyttiin.
Merkitään, että Jaana Strandman poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana ja joukkoliikenneinsinööri Liisa Heikkinen ja palvelujohtaja Linda Asikainen tämän pykälän käsittelyn jälkeen.