Kaupunginvaltuusto, kokous 2.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 71 Anttolan aluejohtokunnan vaali 2025-2029

MliDno-2024-3739

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Taina Harmoinen, taina.harmoinen@luottamus.mikkeli.fi
Suvi Salonranta, suvi.salonranta@luottamus.mikkeli.fi
Nina Parkkinen, nina-maarit.parkkinen@luottamus.mikkeli.fi

Kuvaus

Nykyisten aluejohtokuntien toimikausi päättyy 30.6.2025. Aluejohtokuntien yhteisessä neuvottelussa 15.1.2025 sovittiin aluejohtokuntien vaalijärjestelystä ja aikataulusta.

Aluejohtokunta koostuu seitsemästä varsinaisesta jäsenestä ja kolmesta varajäsenestä eli yhteensä 10 henkilöstä. Koska ehdolle asettautuneiden määrä oli kaikkien aluejohtokuntien tilanne huomioiden alhainen, niin vaalia ei käydä. Mikkelin kaupunki on pyytänyt nykyisiä aluejohtokuntia järjestämään neuvottelun, jossa uuden aluejohtokunnan kokoonpanosta ja vastuutehtävistä voidaan sopia paikallisesti.

Neuvottelussa sovittavat asiat ovat:

  • ehdotuksen tekeminen aluejohtokunnan seitsemästä jäsenestä ja kolmesta varajäsenestä
  • ehdotuksen tekeminen aluejohtokunnan puheenjohtajasta
  • ehdotuksen tekeminen aluejohtokunnan varapuheenjohtajasta

 

Sihteeri päätetään uuden aluejohtokunnan ensimmäisessä kokouksessa.

Varsinaisen päätöksen aluejohtokunnan nimeämisestä tekee Mikkelin kaupunginvaltuusto kokouksessaan 2.6.2025. Uusien aluejohtokuntien valmistelu etenee vastaavalla tavalla myös muissa aluejohtokunnissa.

Anttolan aluejohtokunta on käynyt ehdokkaiden kesken neuvotteluja huhti-toukokuun aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

Taina Harmoinen, taina.harmoinen@luottamus.mikkeli.fi

Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Esittelijän päätösehdotus kokouksessa:

Anttolan aluejohtokunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että uuden aluejohtokunnan varsinaisiksi jäseniksi valitaan seuraavat henkilöt:

Varsinaiset jäsenet

  1. Monica Hakkarainen, perhehoitaja
  2. Riina Jakobsson, sairaanhoitaja
  3. Jyri Martikainen, ensihoitaja
  4. Petri Noponen, opettaja
  5. Nina Parkkinen, maksatusasiantuntija
  6. Teemu Ripatti, ohjelmakoordinaattori
  7. Anna-Leena Saarelainen, sosionomi, eläkeläinen

 

ja kolmeksi varajäseneksi kutsumisjärjestyksessä

  1. Tapani Korhonen, eläkeläinen
  2. Leena Kontinen, yhteiskuntatieteiden maisteri
  3. Mira Saarentaus, projektipäällikkö

 

sekä aluejohtokunnan puheenjohtajaksi Nina Parkkinen ja varapuheenjohtajaksi Petri Noponen. Sihteerin aluejohtokunta valitsee keskuudestaan ensimmäisessä kokouksessaan.

Kaupunginvaltuusto päättää aluejohtokunnan kokoonpanon kokouksessaan 2.6.2025.

Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin.

Merkitään, että pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

Valmistelija

Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain 36 §:n mukaan

"Valtuusto voi asettaa alueellisia lautakuntia tai johtokuntia edistämään kunnan osa-alueen asukkaiden vaikuttamismahdollisuuksia. Valtuusto voi päättää, että alueellisen toimielimen jäsenet tai osa jäsenistä valitaan kunnan asianomaisen osa-alueen asukkaiden esityksestä."

Kaupungin hallintosäännön 14 §:ssä todetaan seuraavaa:

"Mikkelissä on viisi (5) aluejohtokuntaa, joiden nimet ovat Anttolan, Haukivuoren, Mikkelin pitäjän, Ristiinan ja Suomenniemen aluejohtokunta. Kaupunkikehityslautakunnan alaisissa aluejohtokunnissa on seitsemän (7) jäsentä ja kolme (3) varajäsentä. Kaupunginvaltuusto valitsee alueen asukkaita kuultuaan aluejohtokuntien jäsenet sekä aluejohtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Valtuusto määrää missä järjestyksessä varajäsenet tulevat jäsenten sijaan."

Kuntaliiton yleiskirjeessä 2/2025 todetaan seuraavaa:

"Vaalikelpoisuus johtokuntaan ja toimikuntaan (74.3 §)

Johtokuntaan ja toimikuntaan voidaan valita sellainenkin henkilö, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen ja lautakuntaan. Palvelussuhteesta tai muusta asemasta johtuvia rajoituksia ei ole. Myöskään kotikuntavaatimusta ei ole. Johtokuntaan ja toimikuntaan valittavalta edellytetään vain 18 vuoden ikää valintahetkellä ja että häntä ei ole käräjäoikeuden päätöksellä julistettu vajaavaltaiseksi.

Johtokunta vastaa kunnan liikelaitoksen tai muun laitoksen toiminnasta. Toimikunta asetetaan usein projektiluonteisia tehtäviä, esimerkiksi rakennushankkeen toteuttamista varten. Näissä tehtävissä vaaditaan usein erityistä asiantuntemusta. Esimerkiksi liikelaitoksen johtokuntaan on syytä valita henkilöitä, joilla on kyseisen toimialan asiantuntemusta.

Liikelaitoksen, koulun, päiväkodin tai muun vastaavan laitoksen toiminnassa tärkeää on myös käyttäjä- ja henkilöstödemokratian toteuttamismahdollisuudet. Johtokunnan kokoonpanossa voidaan ottaa huomioon palvelujen käyttäjien ja henkilöstön edustus (ks. kuntalain 31.1 §:n 4 kohta)."

Jäsenet aluejohtokuntiin kaudelle 2025–2029 oli tarkoitus löytää aluejohtokuntavaalin kautta. Aluejohtokuntavaalin oli tarkoitus olla kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa oli mahdollisuus ilmoittautua ehdokkaaksi ja toisessa vaiheessa järjestettäisiin vaali. Mikkelin kaupungilla oli avoinna webropol-kysely, jonka kautta asukkailla oli mahdollisuus ilmoittautua ehdokkaaksi aluejohtokuntavaaleihin. Ehdokashaku avattiin 5.3.2025, ja ehdokashaun piti alustavasti olla auki 19.3.2025 asti, mutta hakuaikaa jatkettiin vähäisten ehdokasmäärien vuoksi 26.3.2025 saakka.

Aluejohtokuntavaaleihin ilmoittautuneiden henkilöiden määrät tarkastettiin 26.3.2025, ja Ilmeni, että ehdokkaita aluejohtokuntien uusiin kokoonpanoihin ei ollut ilmoittautunut vielä riittävästi. Mikkelin kaupungin edustajien, aluejohtokuntien puheenjohtajien ja sihteeristön kanssa pidetyssä yhteisessä neuvottelussa 26.3.2025 sovittiin, että nykyiset aluejohtokunnat pyrkivät omatoimisesti saamaan riittävästi jäseniä siten, että kaupunginhallitukselle on mahdollista tehdä esitys, jossa jokaisessa aluejohtokunnassa olisi 7 jäsentä + 3 varajäsentä, kuten hallintosääntö edellyttää.

Kyseisessä neuvottelussa todettiin, että aluejohtokuntavaalia ei nyt järjestetä, koska aluejohtokuntiin ei ole ilmoittautunut riittävästi henkilöitä, jotta olisi järkevää järjestää erillisiä vaaleja. Nykyisten aluejohtokuntien tehtäväksi jäi järjestää neuvottelu, jossa uuden aluejohtokunnan kokoonpanosta ja vastuutehtävistä sovitaan paikallisesti.

Anttolan aluejohtokunta on käynyt ehdokkaiden kesken neuvotteluja huhti-toukokuun aikana. Käytyjen neuvottelujen perusteella Anttolan aluejohtokuntaan kaudelle 2025-2029 esitetään seuraavia henkilöitä:

Varsinaiset jäsenet:

1. Monica Hakkarainen, perhehoitaja
2. Riina Jakobsson, sairaanhoitaja
3. Jyri Martikainen, ensihoitaja
4. Petri Noponen, opettaja
5. Nina Parkkinen, maksatusasiantuntija
6. Teemu Ripatti, ohjelmakoordinaattori
7. Anna- Leena Saarelainen, sosionomi, eläkeläinen

Varajäsenet kutsumisjärjestyksessä:

1. Tapani Korhonen, eläkeläinen
2. Leena Kontinen, yhteiskuntatieteiden maisteri
3. Mira Saarentaus, projektipäällikkö

Lisäksi aluejohtokunnan puheenjohtajaksi on esitetty Nina Parkkista ja varapuheenjohtajaksi Petri Noposta. 


Kuntaliiton yleiskirjeessä 2/2025 todetaan seuraavaa:

"Kunnalliset toimielimet

Toimielimiä valittaessa on otettava huomioon tasa-arvolain 4 a §:n 1 momentti:

Valtion komiteoissa, neuvottelukunnissa ja muissa vastaavissa toimielimissä, hyvinvointialueen, hyvinvointiyhtymän ja hyvinvointialueiden välisen yhteistoiminnan toimielimissä sekä kunnallisissa ja kuntien välisen yhteistoiminnan toimielimissä, lukuun ottamatta aluevaltuustoja ja kunnanvaltuustoja, tulee olla sekä naisia että miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia, jollei erityisestä syystä muuta johdu.

Sukupuolikiintiö koskee kaikkia kunnan toimielimiä lukuun ottamatta valtuustoja, jotka valitaan yleisillä vaaleilla. Kunnan toimielimiä ovat kuntalain 30 §:n mukaan valtuuston lisäksi

  • kunnanhallitus ja sen jaostot
  • lautakunnat tai valiokunnat ja niiden jaostot
  • johtokunnat ja niiden jaostot sekä
  • toimikunnat.
     

Myös valtuuston tilapäisen valiokunnan (kuntalain 35 §) kokoonpanossa on huomioitava tasa-arvolain kiintiösäännös. Tilapäisen valiokunnan jäsenten on oltava valtuutettuja ja varavaltuutettuja.

Lain mukaisen sukupuolikiintiön on toteuduttava valintatilanteessa varsinaisten jäsenten ja varajäsenten osalta erikseen (näin KHO 1997:49 ja KHO 1990:36). Sen sijaan laki ei vaadi, että varsinaisen jäsenen ja hänen henkilökohtaisen varajäsenensä olisi oltava samaa sukupuolta. Kokoustilanteessa toimielin saattaa näin ollen tilapäisesti toimia kokoonpanossa, joka ei vastaa tasa-arvolain vaatimuksia. Tällä ei kuitenkaan ole vaikutusta toimielimen päätösten laillisuuteen. Myöskään toimielimen puheenjohtajistoa kiintiö ei erikseen koske.

Sukupuolikiintiöstä voidaan poiketa erityisestä syystä. Erityinen syy voi olla esimerkiksi se, että jollakin erityisalalla on vain joko nais- tai miespuolisia asiantuntijoita. Sukupuolikiintiö ei saa johtaa yksilöön kohdistuvaan syrjintään tai ristiriitaan jonkin perus- tai ihmisoikeuden kanssa (TyVM 10/1994 vp; ks. myös PeVL 25/1994 vp). Sukupuolikiintiöistä poikkeaminen on valintapäätöksessä perusteltava."

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se valitsee Anttolan aluejohtokuntaan toimikaudeksi 2025-2029 seitsemän (7) varsinaista jäsentä ja kolme (3) varajäsentä sekä valitsee aluejohtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan alueen asukkaiden esityksen mukaisesti seuraavasti:

Varsinaiset jäsenet:

1. Monica Hakkarainen
2. Riina Jakobsson
3. Jyri Martikainen
4. Petri Noponen
5. Nina Parkkinen
6. Teemu Ripatti
7. Anna-Leena Saarelainen

Varajäsenet kutsumisjärjestyksessä:

1. Tapani Korhonen
2. Leena Kontinen
3. Mira Saarentaus

Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se valitsee Anttolan aluejohtokunnan puheenjohtajaksi Nina Parkkisen ja varapuheenjohtajaksi Petri Noposen.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto valitsee Anttolan aluejohtokuntaan toimikaudeksi 2025-2029 seitsemän (7) varsinaista jäsentä ja kolme (3) varajäsentä sekä valitsee aluejohtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan alueen asukkaiden esityksen mukaisesti seuraavasti:

Varsinaiset jäsenet:

1. Monica Hakkarainen
2. Riina Jakobsson
3. Jyri Martikainen
4. Petri Noponen
5. Nina Parkkinen
6. Teemu Ripatti
7. Anna-Leena Saarelainen

Varajäsenet kutsumisjärjestyksessä:

1. Tapani Korhonen
2. Leena Kontinen
3. Mira Saarentaus

Lisäksi kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto valitsee Anttolan aluejohtokunnan puheenjohtajaksi Nina Parkkisen ja varapuheenjohtajaksi Petri Noposen.

Päätös

Hyväksyttiin. 

Tiedoksi

Valitut henkilöt, luottamushenkilörekisterinhoitaja, Meidän IT ja talous Oy/palkanlaskenta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.