Valmistelija
Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi
Kuvaus
Laki kotoutumisen edistämisestä (681/2023) astuu voimaan 1.1.2025, josta alkaen kunnilla on kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä. Kunta vastaa sekä työttöminä työnhakijoina että työvoiman ulkopuolella olevien kotoutumisen edistämisestä, joista työnhakijoina olevien kotoutujien palvelut järjestetään työllisyysalueella. Työvoiman ulkopuolella olevien palvelujen järjestämisestä vastaa kunta, joka voi päättää mihin palvelut hallinnollisesti sijoittuvat ja miten ne organisoidaan. Työvoiman ulkopuolella oleville kotoutuja-asiakkaille suunnattuja palveluita voidaan toteuttaa myös kuntien välisenä yhteistyönä. Kotoutumista edistävän lain uudistaminen (jatkossa KOT024) liittyy vahvasti TE2024 uudistukseen ja astuu voimaan samaan aikaan työllisyyspalveluiden siirtoa paikallistasolle koskevan lain JTYPL 383/2023 kanssa.
Mikkelin seudun työllisyyspalveluita valmistelevan ohjausryhmän toukokuun kokouksessa nousi esille KOT024-uudistuksen kytkeytyminen maahanmuuttajien työllistymiseen ja nähtiin TE2024 ja KOT024 välillä synergiaetuja. Asiaa käsiteltiin Etelä-Savon maakuntaliiton kunnallisasiain työryhmän kokouksessa 31.5.2024 ja linjattiin, että lähetetään maakunnan kunnille tiedustelu yhteistyöstä kotoutumispalvelujen järjestämisessä. Resurssien yhdistäminen mahdollistaa vaikuttavamman ja kustannustehokkaamman palvelun ja helpottaa yhteistyötä työllisyysalueiden kanssa. Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjausryhmä tiedustelee kunnilta kiinnostusta/valmiutta joko seudullisten tai maakunnallisen kotoutumispalvelujen muodostamiseen. Maakunnallisella tarkoitetaan Etelä-Savon kaikkien kuntien yhteistä kotoutumispalvelua ja seudullisilla Mikkelin seudun ja Savonlinnan työllisyysalueiden kuntien palveluita.
Seudullinen/maakunnallinen malli mahdollistaa kotoutumista edistäviä toimintoja, palveluja ja vastuita sen mukaisesti, mitä kunnat/kaupungit pitävät tarkoituksenmukaisina toteuttaa yhdessä ja ovat valmiit rahoittamaan.
Esitys tehtävien jakautumisesta
Pakolaiset
Pakolaisten osalta kunnan omalla vastuulla ovat neuvottelut vastaanottamisesta kunnan strategian mukaisesti.
Pakolaisten osalta seudullista/maakunnallista palvelua olisi vastaanotto ja varautuminen, ohjaus ja neuvonta, korvausten hakeminen sekä monikielisen yhteiskuntaorientaation järjestäminen. Perheryhmäkodit ovat hyvinvointialueen vastuulla, mutta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä niin kunnan kuin seudullisten/maakunnallisten palveluiden kanssa.
Ilman huoltajaa tulevat lapset ja nuoret
Asettautumispalvelut, ohjaus sekä neuvonta, alkukartoitukset sekä monikielinen yhteiskuntaorientaatio ovat seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla.
Työ- ja koulutusperäiset maahanmuuttajat
Asettautumispalvelut, ohjaus ja neuvonta, alkukartoitukset sekä korvausten hakeminen ovat seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla.
Kotoutumisaikaiset, työvoiman ulkopuolella olevat
Asettautumispalvelut, ohjaus ja neuvonta, monikielinen yhteiskuntaorientaatio, alkukartoitukset sekä korvausten hakeminen ovat seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla.
Seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla olisi niin ikään muu kotoutumisen edistäminen. Samaten suunnittelu, kehittäminen ja seuranta, henkilöstön osaamisen kehittäminen, yhteistyöryhmien asettaminen, hyvien väestösuhteiden edistäminen ja sopimukset sekä kotoutumisohjelma. Kuntien vastuulla muun kotoutumisen edistämisen raportointi, hyvien väestösuhteiden edistäminen sekä kunnan kotoutumisohjelma.
Työllisyysalueen vastuulla ovat työnhakija-asiakkaiden palvelutarpeen arviointi, kotoutumissuunnitelma, neuvonta sekä ohjaus ja palveluohjaus, ml. kotoutumiskoulutukset ja monikielinen yhteiskuntaorientaatio.
Työllisyysalueen vastuulla ovat myös kansainvälinen rekrytointi ja siihen liittyvä neuvonta sekä ohjaus, Work in Finland ml. Eures, yritysten neuvonta ja ohjaus, Talent Boost-yhteistyö sekä koulutusten hankinta.
Kaikilta kunnilla säilyy vastuu kunnan muista peruspalveluista kotoutuja-asiakkaille. Neuvonta sekä ohjaus toteutetaan paikallisesti asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Kustannusten jako seudullisessa palvelussa valmiuden ylläpitämiseksi voisi olla asukaslukujen perusteella 30-50% sekä aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, asiakassegmenteittäin 50-70%.
Kunnilta toivotaan kantaa siihen, halutaanko kotoutumispalvelut tuottaa kunnan omana palveluna, seudullisena vai maakunnallisena. Kyse on valmistelua ohjaavasta kannasta, jonka perusteella Mikkelin seudun työllisyyspalvelujen valmistelun ohjausryhmä jatkaa asian käsittelyä.
Päätösehdotus
Esittelijä
Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus päättää antaa Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjausryhmälle seuraavan vastauksen:
Kaupunginhallitus ilmoittaa kantanaan, että kotoutumispalveluja kannattaa tuottaa ja organisoida yhteistyössä kuntien kanssa. Kaupunginhallituksen käsityksen mukaan aikataulusta johtuen palvelujen organisointi maakunnallisena on liian haasteellinen, mutta asian selvittämistä pidemmällä aika välillä pidetään kannatettavana. Kaupunginhallitus kannattaa seudullisten kotoutumispalveluiden selvittämistä ja valmistelua Mikkelin seudun työllisyyspalveluiden yhteydessä. Lopullisen päätöksen tekeminen edellyttää, että seudullisten kotoutumispalveluiden tehtävät sekä kuntien maksuosuudet seudullisten palveluiden kustannuksista on selvillä. Kaupunginhallitus kiinnittää erityistä huomiota kotoutumispalveluiden suunnittelussa myös kansainvälisen ja työperäisen maahanmuuton palveluiden järjestämiseen. Työperäisen maahanmuuton osuus osaavan työvoiman saamisessa alueelle korostuu väestön ikääntyessä Etelä-Savossa.