Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 22.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 27 Toimintakertomus ja tilinpäätös 2022/hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta

MliDno-2022-5950

Valmistelija

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kuntalain mukaan tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Toimintakertomus on osa kuntalain määrittelemää tilinpäätöstä.

Toimintakertomuksessa annetaan tiedot kunnan toiminnan kehittymistä koskevista tärkeistä seikoista. Toimintakertomuksen erityisenä tehtävänä on selvittää valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen.  Lautakuntien, johtokuntien ja taseyksiköiden sekä konserniyhtiöiden on annettava toimintakertomuksen tiedot torstaihin 23.2.2023 mennessä.

Toimintakertomuksen rakenne

  • Palvelusuunnitelman toteutuminen: talousarviossa 2022 päätetyn toimielimen palvelusuunnitelman toteutuminen raportoidaan tässä osiossa olennaisuuden periaatetta noudattaen. Raportoinnissa on mainittava, mitä osaa suunnitelmasta ei ole toteutettu ja miksi. Lisäksi on annettava arvio merkittävistä todennäköisistä tulevista muutoksista (yhtiöittäminen, palvelurakennemuutos).
  • Talouden toteutuminen ja olennaiset poikkeamat: Talouden toteutuminen analysoidaan siten, että muodostuu kokonaiskuva toimielimen taloudellisesta tuloksesta. Toimielimen on tilinpäätöksessä raportoitava olennaiset poikkeamat ja annettava selvitys tulojen alituksista sekä menojen ylityksistä.
  • Valtuustoon nähden sitovien tavoitteiden raportointi: valtuustoon nähden sitovat tavoitteet raportoidaan toimielimen ohjelmakorteilla.
  • Tunnusluvut: tunnuslukujen osalta raportoidaan TP2021 / TA2022 / TP2022 ja Toteutuma-%. Jos tunnusluvuissa on olennaisia poikkeamia, poikkeamista on annettava tiivis tekstimuotoinen selvitys.
  • Suoritetaulukot: palvelumäärissä tapahtuneet toiminnan lisäykset ja vähennykset sekä niiden syyt raportoidaan Keskeiset tapahtumat kaudella -tekstikentässä. Yksikkökustannuksien kasvun syyt on myös raportoitava.
     

Yhteenvetona vuoden 2022 toiminnan toteutumisesta voidaan todeta, että

  • Muutetussa talousarviossa lautakunnan alaisia toimintatuotto-odotusta vähennettiin 556 000 euroa ja toimintakuluja vähennettiin 182 100 euroa.
  • Koronapandemia vaikutti edelleen alkuvuodesta 2022 lautakunnan alaisten tulosalueiden toimintaa. Toimintatuotot olivat 2 991 600 euroa ja ne ylittivät muutetun talousarvion 83 000 euroa. Toimintakulut olivat noin 18 282 600 euroa ja ne alittivat muutetun talousarvion noin 1 281 900 euroa. Toimintakate oli noin 15 837 000 euroa ja se muodostui noin 1 364 900 euroa muutettua talousarviota paremmaksi.
  • Toimintatuotoissa myyntituotot, tuet ja avustukset sekä vuokratuotot ylittivät talousarvion ja maksutuotot ja muut toimintatuotot alittivat talousarvion. Toimintakuluissa vain vuokrakulut ylittivät talousarvion, muissa kuluryhmissä toteuma oli muutettua talousarviota pienempi.
  • Hallinnon toimintatuotot ylittivät talousarvion lähes 82 000 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion 36 000 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen lähes 118 000 euroa talousarviota paremmaksi.
  • Kansalaisopiston toimintatuotot alittivat muutetun talousarvion 44 700 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion 44 100 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen lähes muutetun talousarvion mukaisena.  Koronapandemia supisti voimakkaasti kansalaisopiston toimintaan ja edelleen kurssimaksutuotot alittivat talousarvion. Henkilöstökulut ylittivät muutetun talousarvio ja muut kuluryhmät alittivat muutetun talousarvion.
  • Kirjastopalvelujen toimintatuotot ylittivät talousarvion noin 96 400 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion 318 100 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 414 500 euroa muutettua talousarviota paremmaksi. Korvaukset seutukirjaston kunnilta ylittivät myyntituotot merkittävästi. Toimintakuluissa kaikki muut kuluryhmät alittivat talousarvion paitsi vuokrakulut ylittivät hieman (noin 6 000 euroa) muutetun talousarvion.
  • Museopalvelujen toimintatuotot ylittivät talousarvion lähes 11 000 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion noin 90 300 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 101 200 euroa muutettua talousarviota paremmaksi. Museokaupan tulot ja avustukset ylittivät tulo-odotukset, kun taas pääsymaksutulot alittuivat.
  • Yleisten kulttuuripalvelujen toimintatuotot alittivat talousarvion 60 700 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion 173 000 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 112 300 euroa muutettua talousarviota paremmaksi. Hanketulot eivät kertyneet talousarvion mukaisina. Toimintakuluissa muutetun talousarvion alitti henkilöstökulut, palvelujen ostot, aineet & tavarat & tarvikkeet ja avustukset – vuokrat ja muut toimintakulut ylittyivät hieman.
  • Kaupunginorkesterin toimintatuotot alittivat muutetun talousarvion 47 000 euroa ja toimintakulut toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisina, ylitys vain 1 600 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 48 600 euroa muutettua talousarviota heikommaksi. Vuodelle 2022 suunniteltu oopperaproduktio siirtyi vuodelle 2023 ja tähän ei saatu avustusta.
  • Liikuntapalvelujen toimintatuotot alittivat muutetun talousarvion 27 500 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion 485 100 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 457 600 euroa muutettua talousarviota paremmaksi. Korona vaikutti vielä alkuvuonna liikuntapalvelujen toimintaan, mm. uimahallien kävijämäärä ei ole palannut koronaa edeltävälle tasolle ja näin lipputulot eivät kertyneet muutetun talousarvion mukaisina. Vuokrakulut ylittivät muutetun talousarvion, muissa kuluryhmissä muutettu talousarvio alitettiin.
  • Nuorisopalvelujen toimintatuotot ylittivät muutetun talousarvion 73 700 euroa ja toimintakulut alittivat muutetun talousarvion noin 136 900 euroa. Toimintakate muodostui näin ollen 210 600 euroa muutettua talousarviota paremmaksi. Tukia ja avustuksia kertyi talousarviota enemmän ja toimintakuluissa henkilöstökulut ja vuokrat ylittyvät hieman, muissa kuluryhmissä syntyi säästöjä.
     

Selonteko sisäisen valvonnan ja risekienhallinnan järjestämisestä annetaan erillisellä lomakkeella.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta hyväksyy toimintakertomuksen liitteen mukaisena ja lähettää sen edelleen kaupunginhallitukselle.

Lisäksi lautakunta valtuuttaa talouspalvelut tekemään tilinpäätökseen tarvittaessa teknisiä korjauksia. Mahdollisesti tehdyt korjaukset tuodaan tiedoksi lautakunnalle kaupunginhallituksen tilinpäätöskäsittelyn jälkeen.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Talouspalvelut, kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.