Kaupunginhallitus, kokous 18.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 287 Talouden seuranta 7/2023

MliDno-2023-901

Valmistelija

  • Janne Skott, taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi
  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupunki raportoi kaupunginvaltuustolle kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kolme kertaa vuodessa (KV 14.11.2022 § 145, talousarviokirjan kappale 2.4). Kaupunginhallitukselle taloudesta raportoidaan tarvittaessa useammin.

Heinäkuun lopun toteumatilanteeseen perustuva seurantaraportti toimii tukena seuraavan vuoden talousarvion valmistelussa. Raportti sisältää talouden ja henkilöstömäärän kehityksen lisäksi strategisissa ohjelmakorteissa määriteltyjen tavoitteiden toteutumisen ja tunnusluvut sekä tytäryhtiöille talousarviossa asetettujen tavoitteiden seurannan. Heinäkuun seurantaraportissa esitetään myös liikennevalo-tyyppinen yhteenveto talouden tasapainottamiseksi päätettyjen toimenpiteiden etenemisestä.

Heinäkuun tilanteeseen perustuen vuoden 2023 tilinpäätöksen ylijäämäksi ennustetaan 184,6 miljoonaa euroa. Tulosennusteeseen sisältyy huomattava määrä poikkeuksellisia, kertaluontoisia tuloeriä. Suurin kertaluontoinen erä liittyy kaupunginvaltuuston 20.3.2023 § 41 linjaamaan Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiin, jonka myötä tavoitellaan huomattavaa kertaluontoista lisätuloutusta. Lopullinen myyntihinta ja siten muodostuva myyntivoitto muodostuu käynnissä olevan tarjousprosessin kautta markkinahintana. Näin ollen arvioitu 172,9 miljoonan euron satunnainen tuotto on vasta ns. alustava työluku. Energiaomaisuusjärjestelyn työlukuna käytettävän arvion lisäksi poikkeuksellisina erinä tuloslaskelmaennusteeseen vaikuttavat myös MPY Osuuskunnan liiketoimintayhtiöiden myyntien johdosta toteutettava tuloutus (n. 2 miljoonaa euroa) ja jätevedenpuhdistuslaitoksen urakkasopimusten purkuun liittyvän sovintosopimuksen oikaisukirjaukset (n. 5,6 miljoonaa euroa).

Ilman edellä kuvattuja poikkeuksellisia eriä ennuste on 4,1 miljoonaa euroa ylijäämäinen.

Tulosennusteeseen vaikuttaa positiivisesti myös ns. verohäntä. Vielä tämän vuoden ajan kaupungin saamat verotilitykset sisältävät aiemmilla (ennen sote-uudistusta olleilla) korkeampien veroprosenttien ja -osuuksien mukaan tilittyviä verotuloja. Tämä aiempien vuosien vaikutus parantaa kertaluontoisesti kuluvan vuoden tulosta noin 10 miljoonalla eurolla.

Positiivisia vaikutuksia aiheuttavien kertaerien rinnalla on kuitenkin huomionarvoista ns. arkista toimintaa koskien, että toimintakatteen ennuste on yli 4 miljoonaa euroa heikompi kuin talousarviossa. Toimintatuotot eivät ole kertyneet tavoitellusti ja kulut ovat ylittämässä talousarvion.

Toimintakatteeseen liittyvät haasteet sekä verohäntä-hyödyn poistuminen huomioiden voidaan todeta, että kestävän taloudellisen tasapainon saavuttaminen vaatii edelleen määrätietoista talouden sopeuttamista. Talouden vakauttamisen kokonaiskuvassa merkittävä tekijä on myös sote-uudistuksen jälkeiseen tilanteeseen vakiintuva valtionosuuksien taso. Lopulliset tiedot sote-uudistuksen vaikutuksesta valtionosuuksien määrään tulevina vuosina saadaan loppuvuoden 2023 aikana.

Talouden ja toiminnan seurantaraportti sekä erillinen hallinto- ja elinvoimapalveluiden seurantaraportti esitetään liitteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi talouden ja toiminnan seurantaraportin 31.7.2023 tilanteesta.

Lisäksi kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja elinvoimapalveluiden talouden seurantaraportin.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle. 

Merkitään, että Jenni Tissari poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen. 


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.