Kuvaus
Valtuustoaloitteessa oli esitetty huoli puutteellisen katuvalaistuksen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen, rikollisuuden kasvuun ja yleiseen turvallisuuden tunteeseen.
Mikkelin kaupungilla oli vuoden 2025 alussa yhteensä 13 356 katuvalaistuspistettä. Valaisimista hieman alle 5 000 kappaletta on saatu muutettua energiaa säästäviksi led-valaisimiksi ja työ jatkuu vuosittain määrärahojen puitteissa. Kaupunginhallitus teki syksyllä 2022 linjauksia sähköenergian kulutuksen leikkaamiseksi valaistusajan lyhentämisellä. Näitä oli totaalinen kesäkatko ajalla 2.5.–31.8. Muina vuodenaikoina valot syttyvät hämäryyden mukaisesti ja kello 22 sammutetaan 1/3 (vaiheistus) valoista ja kaikki valot pimenevät klo 23–05 väliseksi ajaksi. Kaupungin ydinkeskustassa pidetään valot kuitenkin hämärän ja pimeän aikana päällä. Yhteensä säästöä sähköenergian kustannuksissa kertyy vuonna 2025 noin 260 000 euroa.
Koko kaupungin alueen katujen ja yleisten teiden liikenteen henkilövahinko-onnettomuuksien määrä asukaslukuun suhteutettuna on Mikkelissä maakunnan keskiarvon tasolla, mutta korkeampi kuin koko maassa keskimäärin. Tilastoista ei saa kuitenkaan selville kellonaikajakautumaa, joten yöajan onnettomuuksien tilastointi on vajavaista. Poliisin tieliikenneonnettomuustilaston 2020…2024 mukaan Mikkelin taajaman asemakaava-alueella on tapahtunut vuosittain noin 6…10 kevyen liikenteen onnettomuutta. Viiden viimeisen vuoden jalankulkija- ja pyöräilijäonnettomuuksien lukumäärät Mikkelin taajaman asemakaava-alueella ovat olleet seuraavat:
- 2020: 6 kpl
- 2021: 8 kpl
- 2022: 10 kpl
- 2023: 7 kpl
- 2024: 7 kpl
Kaupunki on lisäksi selvittänyt poliisilta ja pelastuslaitokselta, että valaistuksen sammutus yöajaksi ei ole lisännyt rikoksia tai ilkivaltaa. Turvattomuuden tunne on valmisteilla olevan liikenneturvallisuussuunnitelman käyttäjähaastattelujen mukaan lisääntynyt etenkin kevyen liikenteen käyttäjien keskuudessa.
Aloitteen johdosta on pyydetty lausunnot nuorisovaltuustolta, vanhus- ja vammaisneuvostolta sekä aluejohtokunnilta. Lausunnoissa korostettiin riittävän katuvalaistuksen tärkeyttä turvallisuuden ja hyvinvoinnin ylläpitäjänä.
Mikkelin nuorisovaltuuston lausunto, kokous 12.2.2025
Nuorisovaltuusto kävi läpi kokouksessaan valtuutettu Tanja Hartosen ym. 9.12.2024 valtuustoaloitetta katuvalojen kehittämisestä turvallisuuden lisäämiseksi Mikkelissä. Nuorisovaltuuston mielestä on tärkeää, että kaupunki huolehtii riittävästä katuvalaistuksesta asukkaiden turvallisuuden takaamiseksi. Nuorisovaltuuston mielestä erityisesti viikonloppuisin olisi tärkeää, että katuvalaistus voisi olla myöhempään päällä, kun myös nuoret liikkuvat myöhempään kotiin kavereidensa luota. Nuorisovaltuuston mielestä on myös tärkeää kiinnittää huomiota jalkakäytävien riittävään talvikunnossapitoon, jotta asukkaat voivat turvallisesti liikkua kävellen ja pyöräillen jalkakäytävillä.
Haukivuoren aluejohtokunnan lausunto 31.3.2025
Haukivuoren aluejohtokunta pitää aloitetta hyvänä. Haukivuorella kylä on tällä hetkellä pimeänä klo 23 alkaen, eikä se ole turvallista. Valojen tulisi palaa Haukivuoren asemankylällä välillä Keskustiellä välillä Haukivuori-talo - Haukivuoren asema. Aloitteessa pitäisi myös huomioida, että jalkakäytäviä pitäisi tehdä hieman lisää. Haukivuorella kohteita: 72-tien varteen tulisi Kapeaseläntien ja Kirkontien välillä pidentää. Lisäksi Haukivuoren aluejohtokunnan aloite turvallisuuden parantamiseksi ja jalkakäytävän pidentämiseksi noin 100 metrin matkalla Kapeaseläntiellä Rajakadulle asti.
LISÄYS: Haukivuoren aluejohtokunta kiinnittää vielä tässä yhteydessä huomiota Keskustien heikkoon kuntoon Haukivuoren asemankylällä. Tämä asia ja valaistus on yhdessä liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia.
Anttolan aluejohtokunnan lausunto 31.3.2025
Anttolan aluejohtokunta yhtyy valtuustoaloitteen sisältöön, jossa tavoitteena on katuvalaistuksella turvallisuuden lisääminen ja rikosten ennaltaehkäisy. Ennen kuin katuvalaistusta aletaan kehittää, tulisi keskittyä nykyisen valaistuskannan käyttöasteen lisäämiseen. Katuvalot sammutetaan pimeimpinäkin vuodenaikoina viimeistään klo 23.00. Näkemyksemme mukaan turvallisuutta lisäisi, mikäli päällä olevien valaisimien määrää ja valaistuksen päällä oloaikaa jatkettaisiin kunkin alueen yksilöllisen tarpeen mukaan. Koska nykyisin käytetään pääosin ledivalaisimia, ei sähkönkulutus nouse merkittävästi, vaikka päällä oloaikaa lisättäisiin.
Vanhusneuvoston lausunto 18.2.2025
Vanhusneuvosto kokonaisuutena tukee aloitetta. Vanhusneuvosto näkee tärkeänä, että turvallisuusnäkökulmasta katuvalojen tulee olla niin kantakaupungin kuin koko laajan Mikkelin alueella valaisemassa kriittisillä alueilla, missä ne tuovat lisäturvaa. Turvallisuusnäkökulmasta katuvalojen tarvetta voi pitää myös tarkoituksenmukaisena yöaikaan.
Vammaisneuvoston lausunto 21.1.2025
Katuvalojen tulee valaista myös kevyenliikenteen väylät, risteysalueet ja suojatiet.
Kaiken ikäisten kokemuksena on turvattomuuden tunne pimeällä liikkuessa. Monet ihmiset joutuvat esim. työhön mennessä ja töistä palatessa liikkumaan myös pimeään aikaan katuvalojen poisollessa.
Apuvälineiden avulla tai polkupyörillä liikkuvien on haasteellista havaita mahdollisia esteitä tai epätasaisuuksia kaduilla ja väylillä ilman katuvalaistusta.
Ristiinan aluejohtokunnan lausunto 25.3.2025
Valtuustoaloitteessa kiinnitetään huomiota katuvalaistuksen merkitykseen kaupunkialueen julkisilla paikoilla turvallisuuden tuottajana ja siten tärkeänä hyvinvoinnin osatekijänä. Katuvalaistuksella voidaan vähentää liikenneonnettomuuksia, ennaltaehkäistä ilkivaltaa ja rikoksia sekä mm. turvata jalankulku ja pyöräily kevyen liikenteen väylillä pimeänä vuodenaikana. Ristiinan aluejohtokunta yhtyy aloitteessa esitettyihin näkemyksiin katuvalaistuksen merkityksestä, ja kannustaa Mikkelin kaupunkia varaamaan tarvittavan rahoituksen katuvalaistuksen parantamiseen Ristiinassa.
Mikkelin pitäjän aluejohtokunnan lausunto 28.3.2025
Mikkelin pitäjän aluejohtokunta ei osaa ottaa kantaa valtuustoaloitteeseen, joten Mikkelin pitäjän aluejohtokunta ei jätä asiasta lausuntoa.
Mikkelin kaupungin 2026 budjetin valmistelun yhteydessä on päätetty, ettei katuvalojen sammutusaikoihin tehdä muutoksia vuonna 2026.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että aloite ei anna aihetta jatkotoimenpiteisiin.