Kuvaus
Mikkelin kaupungissa on viisi aluejohtokuntaa: Anttolan, Haukivuoren, Mikkelin pitäjän, Ristiinan ja Suomenniemen aluejohtokunnat. Aluejohtokunta koostuu seitsemästä varsinaisesta jäsenestä ja kolmesta varajäsenestä eli yhteensä 10 henkilöstä. Aluejohtokunnat ovat osa Mikkelin kaupungin päätöksenteko-organisaatiota, jonka varsinaisten kokousten esityslistat ja pöytäkirjat ovat julkisia asiakirjoja. Nykyisten aluejohtokuntien toimikausi päättyi 30.6.2025. Kaupunginvaltuusto valitsi alueen asukkaita kuultuaan aluejohtokuntien jäsenet sekä aluejohtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan nelivuotiskaudelle kaupunginvaltuustossa kesäkuussa 2025.
Aluejohtokuntien tehtävänä on edistää asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden osallisuutta, hyvinvointia, kohtaamisia ja alueen elinvoimaa järjestämällä muun muassa tapahtumia ja erilaista toimintaa alueiden asukkaille.
Aluejohtokuntien tehtävänä on lisäksi kaupungin päätöksentekoon vaikuttaminen sekä kaupungin osa-alueen kehittäminen (kuntalaki 36 §). Mikkelin kaupungin hallintosäännön mukaisesti aluejohtokunta ratkaisee toimivaltansa puitteissa seuraavat asiat:
- Antaa lausunnon kaupunkistrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelussa sekä asioissa, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin,
- päättää kaupunginvaltuuston myöntämän toimintamäärärahan käyttösuunnitelmasta ja käytöstä sekä
- päättää aloitteiden tekemisestä aluetta koskevista asioista lautakunnalle ja kaupunginhallitukselle, joiden tulee antaa vastaukset hallintolain edellyttämässä määräajassa.
Aluejohtokuntatyön malli
Aluejohtokunta laatii toimintasuunnitelman nelivuotiskaudelle, joka päivitetään vuosittain. Aluejohtokunnalla on mahdollisuus tehdä osoitetun talousresurssin ja hankintasäännön puitteissa hankintoja esim. paikallisten yritysten kanssa sekä muodostaa toimintakaudellaan toiminnallisia yhteistyösopimuksia. Aluejohtokunnat tekevät erillisen yhteistyösopimuksen yhteistyötahon kanssa.
Aluejohtokuntien kokouskäytännöt vakiintuivat edellisellä kaudella siten, että varsinaisia päätöskokouksia on kaksi-kolme kertaa vuodessa. Kokouksista laaditaan esityslistat, pöytäkirja ja pöytäkirjantarkastus hallintosäännön mukaisesti CaseM järjestelmään. Muuta valmistelua tai tapaamisia aluejohtokunnat järjestävät oman tarpeensa mukaisesti. Muistiot tapaamisista liitetään virallisen pöytäkirjan liiteaineistoksi.
Aluejohtokuntatyö on osa asumisen ja toimintaympäristön palvelualuetta ja siihen on osoitettu 0,4 htv työpanos. Aluejohtokuntatoiminnalle on varattu palvelualueen käyttötalouden vuoden 2026 talousarviossa 84 000 euroa. Jokaiselle aluejohtokunnille jaetaan tasasuuruinen summa omaa päätöksenteon alaista toimintaansa varten, tämä summa on 14 500 euroa. Kokonaissummasta osa, yhteensä 11 500 euroa varataan aluejohtokuntien kokouspalkkioihin ja hallinnon kustannusvyörytyksiin. Kokouspalkkiot ja matkakorvaukset maksetaan luottamushenkilöiden palkkiosäännön mukaisesti CaseM järjestelmiin kirjattavista varsinaisista aluejohtokuntien pitämistä kokouksista, varsinaisia virallisia kokouksia aluejohtokunnat voivat pitää kaksi-kolme (2–3) kappaletta/vuosi/aluejohtokunta. Muusta asioiden valmistelusta ja toiminnasta ei makseta korvauksia.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta hyväksyy aluejohtokuntien toimintaperiaatteet valtuustokaudelle 2025–2029.