Mikkelin seudun työllisyyslautakunta, kokous 17.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Palvelualojen yhteishankintakoulutus -puitejärjestely

MliDno-2025-1050

Valmistelija

  • Sari Halonen, kehittämisasiantuntija, sari.halonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun työllisyyspalvelut on kilpailuttanut (11.3.2025 §22) palvelualojen yhteishankintakoulutusten puitejärjestelyn Mikkelin seudulle avoimella tarjouspyynnöllä. Tarjouspyyntö oli Hilmassa (julkisten hankintojen keskitetty ilmoituskanava) 2.4.- 4.5.2025 välisen ajan. Puitejärjestelyn tavoitesopimuskausi on 8/2025 -12/2026. Lisäksi mahdolliset kaksi optiovuotta vuosille 2027 ja 2028. Hankittavan palvelun ennakoitu arvo alittaa julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki 1397/2016) 25 §:n mukaisen kynnysarvon liitteen E hankinnoille (400 000 €), joten kilpailutuksessa ei sovelleta hankintalakia.

Tällä hankinnalla perustettavan puitejärjestelyn tavoitteena on tarjota Mikkelin seudun yrityksille ja muille työnantajille joustavia ja työelämäläheisiä, räätälöityjä koulutuspalveluja työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) mukaisesti. Niillä ratkaistaan yhteistyössä ja yhteisrahoituksella yrityksen ja työllisyysalueen kanssa rekrytointitilanteita ja henkilöstön osaamisen kehittämistarpeita. Puitejärjestelyyn valitaan 5-10 palveluntuottajaa, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Yhteishankintakoulutuksissa työnantaja osallistuu koulutuksen suunnitteluun, markkinointiin, opiskelijavalintaan ja rahoitukseen. Työnantajakohtaiset yhteishankintakoulutukset suunnitellaan aina räätälöidysti työnantajien ja työntekijöiden tarpeisiin, joten koulutusten tarkkoja sisältöjä ei pystytä ennakolta määrittelemään.

Koulutusten sisältöjä voivat olla esim. kauppa ja hallinto, puhtauspalvelu, terveys- ja hyvinvointi, matkailu ja ravintola-ala. Koulutusten määrää on vaikea arvioida etukäteen, koska työmarkkinoiden tilanne ja yritysten rekrytointi- ja osaamistarpeet vaihtelevat suuresti. Ratkaisevaa on työnantajien tarve kouluttaa.

Määräaikaan mennessä saapui kymmenen (10) tarjousta, joista yhdeksän (9) olivat tarjouspyynnön mukaisia. Tarjouksen jättivät Aava & Bang Oy, Arffman Finland Oy, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, KasvuEsedu Oy, Rekryovi Oy, Saranen Consulting Oy, Spring House Oy, Suomen Yrittäjäopisto Oy, Tamora Oy ja TMI Ideointi kattila. Yksi tarjous (TMI Ideointi kattila) jouduttiin vertailusta hylkäämään, koska tarjouspyynnössä edellettyä työelämäyhteyksien ja markkinoinnin arvioitavaa kuvausta ei oltu toimitettu.

 

Päätöksen peruste:

Mikkelin kaupungin hankintasääntö (31.3.2025 §134)

Mikkelin kaupungin hankintasäännön Liite A (31.3.2025 §134)

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu laki (hankintalaki 1397/2016 § 74)

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta päättää valita puitejärjestelyyn Aava & Bang Oy:n, Arffman Finland Oy:n, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n, KasvuEsedu Oy, Rekryovi Oy:n, Saranen Consulting Oy:n, Spring House Oy:n, Suomen Yrittäjäopisto Oy:n ja Tamora Oy:n.

TMI Ideointi kattilan tarjous hylätään puutteellisena.

Hankinnan kokonaisarvo on optioineen enintään 390 000 € (alv 0). Palvelun tilaaja (Mikkelin kaupunki) hyväksyy ja päättää lopulliset vuosittaiset määrärahat, kun talousarvio on hyväksytty kalenterivuosittain.

Tehty hankintapäätös ei muodosta vielä sopimusta,​ vaan sopimus syntyy vasta erillisten sopimusasiakirjojen allekirjoituksilla.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Aava & Bang Oy, Arffman Finland Oy, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, KasvuEsedu Oy, Rekryovi Oy, Saranen Consulting Oy, Spring House Oy, Suomen Yrittäjäopisto Oy, Tamora Oy ja TMI Ideointi kattila.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin seudun työllisyyslautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.