Kuvaus
Kieppi Sawmill Oy:n lähialueella sijaitsevien kahden kiinteistön asukkaat (kiinteistöt sijaitsevat Pikkutien varressa) ovat jättäneet Mikkelin seudun ympäristölautakunnalle osoitetun vaatimuksen, jonka mukaan Kieppi Sawmill Oy:n voimassa oleva ympäristölupa tulee käsitellä uudelleen ja asettaa rajoituksia sahan toimintaan. Mikkelin kaupungin ympäristölautakunta on myöntänyt sahalaitoksen toiminnalle toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan 26.9.2013 (85 §). Ympäristöluvan mukaan sahatavaran tuotantomäärä vuositasolla on 60 000 m3, ja raakapuuta käytetään noin 130 000 m3. Sahan pääraaka-aineina ovat mänty- ja kuusitukki. Sahauksen sivutuotteena syntyy haketta, purua ja kuorta. Ympäristöluvassa on annettu määräykset mm. sahalaitoksen toiminta-ajoista, melun raja-arvoista lähimmissä häiriintyvissä kohteissa, toiminnassa käytettävistä kemikaaleista ja niiden varastoinnista, jätteiden käsittelystä ja raportoinnista.
Ympäristöluvan mukaan tukkien käsittelyä ja sahausta saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin klo 6.00-23.00 välisenä aikana. Tukkien käsittelyä ja sahausta ei saa tehdä viikonloppuisin eikä arkipyhinä. Poikkeustapauksissa näistä toiminta-ajoista voidaan poiketa, mutta tällöin on asiasta ilmoitettava etukäteen Mikkelin seudun ympäristöpalveluille.
Sahalaitoksen toiminnasta ja siihen liittyvästä liikenteestä aiheutuva päivittäinen ekvivalenttinen melutaso ei saa ylittää 55 dB(A) päivällä (klo 7-22) eikä 50 dB(A) yöllä (klo 22-7) lähimpien häiriintyvien kohteiden pihamaalla. Mikäli melutaso ylittyy, on toiminnanharjoittajan ryhdyttävä toimenpiteisiin meluhaitan vähentämiseksi. Sahalaitoksen toiminnasta ja siihen liittyvästä liikenteestä aiheutuva melutaso tulee mitata lähimmissä häiriintyvissä kohteissa vähintään viiden vuoden välein. Ympäristöluvassa on määrätty, että kuori- ym. puujätteellä ei saa aiheuttaa vesistön eikä ranta-alueiden likaantumista eikä roskaantumista. Kuori- ym. puujätteen pääsy veteen on estettävä esimerkiksi tukkikentän veden puoleiseen laitaan tehtävällä betonielementtiaidalla tai vastaavalla rakenteella. Tukkikentän kuorijätettä sisältävää lunta ei saa aurata jäälle. Toiminnanharjoittajan tuli esittää suunnitelma siitä, miten puujätteen joutuminen järveen estetään.
Kiinteistön A asukkaat vaativat Kiepin sahan ympäristöluvan uudelleen käsittelyä. Vaatimuksessa on esitetty muun muassa, että sahalaitoksen toiminnan aloitusaika tulee muuttaa alkamaan klo 8.00 kiinteistön asukkaille aiheutuvien melu- ja unihaittojen takia. Puiden kuljettimen käyttö pitää rajoittaa klo 8.00-18.00 väliselle ajalle, kunnes vaatimusten mukainen suojapuusto on rakennettu ja on riittävä suojaamaan melulta. Hakettimen käyttö on kiellettävä kokonaan tai vaadittava rakentamaan melua vaimentava suojarakennelma. Lisäksi vaaditaan, että rantarakenteen käyttö pitää kieltää kokonaan koska se ei täytä lupaehtoja eikä sitä ole hyväksytty luvan mukaiseen käyttöön. Lisäksi vaatimuksessa viitataan, että vuonna 2013 myönnetyssä ympäristöluvassa vaadittua muurin tai esteen rakentamista roskien pääsyn estämiseksi vesistöön ei ole noudatettu.
Kiinteistön B asukkaat vaativat ympäristöluvan uudelleen käsittelyä suurien aluemuutosten vuoksi. He esittävät perusteluina vaatimukselleen meluhaittojen lisäksi sahalaitoksen aiheuttaman viihtyvyys- ja maisemahaitan. Vaatimuksessa esitetään, että sahalaitoksella saisi työskennellä klo 8.00-16.00 välisenä aikana. Lauantai, sunnuntai, pyhät ja loman ajankohtana sahalaitos olisi suljettava täysin. Aikojen pitää koskea myös mm. kuormausta ja rekkaliikennettä. Myöskään mitään kuljettimia tai muuta ääntä pitäviä laitteita ei vaatimuksen mukaan saisi käyttää koko sahan alueella, kunnes suojapuusto on istutettu. Rannan käyttö pitää lopettaa tai rannan käyttöä tulee rajoittaa, kunnes suojapuusto on Itä-Suomen aluehallintoviraston (AVI) määräämän päätöksen mukainen.
Kieppi Sawmill Oy on antanut vastineensa esitettyihin vaatimuksiin. Vastineessa todetaan muun muassa seuraavaa:
”Toiminnan kapasiteetti, tuotantoajat tai toiminnasta aiheutuvat häiriöt eivät ole muuttuneet viimeisten vuosien aikana merkittävällä tavalla. Laajennuksen tekemisen yhteydessä vähäinen rantaan itsestään kasvanut puusto jouduttiin poistamaan laajennusosan tieltä. Kieppi Sawmill Oy ymmärtää, että puuston poistaminen on voinut aiheuttaa mielipahaa naapurikiinteistöjen asukkaille. Kieppi Sawmill Oy toteaa, että laajennusalueen reunaan on istutettu suojapuustoa.
Vesialueen ja tuotantoalueen välissä ei ollut merkittävää puustoa myöskään ennen alueen laajennushankkeen toteuttamista (kuvaliite). Rannassa kasvavalla puustolla ei ole käytännössä merkitystä toiminnan aiheuttaman melun leviämiseen tai melun luonteeseen. Puustolla on enemmän merkitystä maisemallisesti ja se estää täyteen mittaan kasvettuaan jonkin verran näkymiä tuotantoalueelta vesialueelle naapurirannalle. Puusto ei tule estämään täysin tehtaan näkymistä vesialueelle. Maisemavaikutusten kannalta ei ole merkitystä sillä, onko alueella toimintaa vai ei.
Kieppi Sawmill Oy katsoo, että asiassa ei ole edellytyksiä rajoittaa tai keskeyttää toimintaa”.
Voimassa oleva ympäristölupa, esitetyt vaatimukset ja Kieppi Sawmill Oy:n vastine ovat kokonaisuudessaan päätöksen oheismateriaalina.
Sahalaitos, jonka tuotantokapasiteetti on vähintään 20 000 m3 sahatavaraa vuodessa, kuuluu YSL (527/2014) 115a §:n ja liitteen 4 (27.11.2020/905) mukaisiin, kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen käsittelemiin ilmoituksenvaraisiin toimintoihin. Koska toiminnalla on toistaiseksi voimassa oleva ympäristölupa, sovelletaan luvan muuttamisesta sitä, mitä säädetään YSL 89 §:ssä. YSL 89 § mahdollistaa voimassa olevan luvan muuttamisen toiminnanharjoittajan hakemuksesta, mutta myös viranomaisen tai asianosaisen aloitteesta, kun säädetyt edellytykset täyttyvät. Lupaviranomaisen on valvontaviranomaisen, asianomaisen yleistä etua valvovan viranomaisen tai haitankärsijän taikka 186 §:ssä tarkoitetun rekisteröidyn yhdistyksen tai säätiön aloitteesta muutettava lupaa, jos 1) toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta, 2) toiminnasta voi aiheutua tässä laissa kielletty seuraus, 3) parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan olennaisesti vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia, 4) toiminnan ulkopuoliset olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet ja luvan muuttaminen on tämän vuoksi tarpeen, tai jos 5) luvan muuttaminen on tarpeen luvan myöntämisen jälkeen laissa, valtioneuvoston asetuksessa tai Euroopan unionin säädöksessä annetun sitovan ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevan yksilöidyn vaatimuksen täyttämiseksi.
Jos luvan muuttaminen tulee vireille 2 tai 3 momentissa tarkoitetun tahon aloitteesta, lupaviranomaisen on, varattuaan toiminnanharjoittajalle tilaisuuden lausua käsityksensä aloitteesta, määrättävä tarvittaessa toiminnanharjoittaja toimittamaan aloitteen ratkaisemiseksi tarpeellinen selvitys kohtuullisessa määräajassa.
Vaatimustaan ympäristöluvan muuttamisesta asukkaat perustelevat alueella ympäristöluvan myöntämisen jälkeen tapahtuneilla suurilla muutoksilla, minkä voidaan tulkita tarkoittavan sitä, että toiminnan ulkopuoliset olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet. Vaatimuksissa viitataan Itä-Suomen aluehallintoviraston (AVI) päätöksiin, jotka koskevat vesistötäytön rakentamisesta vesistöön, täyttöalueen vesistön puoleisen reunan maisemointia ja suojapuuston istuttamista. Itä-Suomen aluehallintoviraston (AVI) päätöksiä valvoo Etelä-Savon ELY-keskus (ELY). AVI:n lupapäätöksestä valitettiin Vaasan hallinto-oikeuteen, joka on antanut asiasta päätöksen 27.5.2025 (nro 680/2025). Päätöksessä on muun muassa todettu, että uutta suojapuustoa ei tarvitse istuttaa. Ympäristölautakunta ei ota kantaa Itä-Suomen aluehallintoviraston ja Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen eikä esitettyyn maisemakuvan muutokseen. Näin ollen ympäristöluvan muuttamista koskevan vaatimuksen osalta tulee tarkasteltavaksi se, poikkeaako toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara olennaisesti ennalta arvioidusta, tai ovatko toiminnan ulkopuoliset olosuhteet luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet. Lisäksi arvioidaan sitä, onko toiminnassa tapahtunut sellaisia olennaisia muutoksia, jotka voisivat olla perusteena luvan muuttamiselle. Olennaisia muutoksia arvioitaessa on kiinnitettävä huomioita erityisesti toiminnan päästöihin tai päästöjä lisääviin vaikutuksiin (YSL 29 §).
Vaatimuksessaan ympäristöluvan muuttamisesta asukkaat ovat esittäneet, että vesistötäytön rakentamisen ja suojapuuston poistamisen takia sahalaitoksen toiminnasta aiheutuvat melupäästöt ovat lisääntyneet. Sahalaitoksen toiminnan meluvaikutuksia on seurattu ja arvioitu melumittauksilla ja melumallinnuksella. Viimeisimmät melumittaukset on tehty konsultin (Sitowise) toimesta 21.3.2023, jolloin mittauksia on tehty muun muassa Pikkutiellä sijaitsevan kiinteistön ranta-alueella. Sahalaitoksen yöaikaista melua on selvitetty melumallinuksella vuonna 2023. Lisäksi vuonna 2025 on tehty melumallinnus suunnitellun meluvallin vaikutusten mallintamiseksi. Itä-Suomen aluehallintovirastossa on käsittelyssä Kieppi Sawmill Oy:n hakemus meluvallin rakentamiseksi tukkikentän reunalle.
Eri vuosina tehdyt melumittaukset eivät ole kaikilta osin vertailukelpoisia keskenään, sillä melua on mitattu eri kohteista. Vuosina 2010 ja 2012 melumittauksia on tehty neljässä mittauspisteessä, joista kaksi ovat sijainneet sahan vastarannalla, jossa myös ympäristöluvan muuttamista vaatineet asukkaat asuvat. Vuosina 2010 ja 2012 tehtyjen mittausten mittauspiste 3 sijaitsee rannassa Täkytiellä noin 600 metriä luoteeseen alueesta, jolla ympäristöluvan muuttamista vaativat asukkaat asuvat, ja mittauspiste 4 sijaitsee rannalla noin 200 metriä luoteeseen alueesta, jolla ympäristöluvan muuttamista vaativat asukkaat asuvat. Vuonna 2023 melua on mitattu sahan vastarannalla Täkytiellä samassa pisteessä kuin vuosina 2010 ja 2012, ja tämän lisäksi alueella, jossa ympäristöluvan muuttamista vaativat asukkaat asuvat (Pikkutie). Yöaikaista melua on arvioitu melumallinnuksella vuonna 2023. Konsultin toimesta tehdyt mittaukset Täkytien mittauspisteessä vuosilta 2010, 2012 ja 2023 ovat vertailukelpoisia. Noin 200 metrin etäisyydellä mutta samalla rantaviivalla ja suunnilleen samalla etäisyydellä saha-alueesta sijaitsevat myös vuosien 2010 ja 2012 mittauspiste 4 ja Pikkutien mittauspiste vuodelta 2023. Täkytien päiväaikainen keskimelu on ollut vuonna 2010 56 dB(A), vuonna 2012 55 dB(A) ja vuonna 2023 53 dB(A). Mittauspisteen 4 päiväaikainen keskimelu on ollut vuonna 2010 63 dB(A) ja vuonna 2012 57-60 dB(A), ja Pikkutien mittauspisteen (rantasaunan terassi) päiväaikainen keskimelu on ollut vuonna 2023 56 dB(A). Kaikki edellä kuvatut melumittaukset on tehty konsultin toimesta. Alueelta tehtyjen mittausten perusteella sahan toiminnan aiheuttamat melutasot eivät ole olennaisesti muuttuneet 13 vuoden aikana.
Sahan yöaikaista melua on mallinnettu vuonna 2023 tehdylla melumallinnuksella (Sitowise). Pikkutien asunnot sijaitsevat alueella, jossa yöaikainen keskimelutaso sijoittuu välille 45 - > 50 dB. Uusin melumallinnus on tehty tammikuussa 2025 (Ramboll). Melumallinnuksella on selvitetty suunnitellun meluvallin vaikutusta melun keskiäänitasoihin. Melumallinnuksen mukaan ilman meluvallia tukkikentän pohjoispuolelle Kiepinsalmen pohjoisrannalla oleva sahaa lähin asuinrakennus sijaitsee noin 46 dB:n keskimelutasossa, ja sen läheisyydessä oleva lomarakennus noin 44 dB:n melutasossa. Meluvallin kanssa melutaso alenee hieman, noin 2 dB. Alueelta vuosina 2010, 2012 ja 2023 tehtyjen melumittaustulosten sekä vuosina 2023 ja 2025 tehtyjen melumallinnusten perusteella voidaan todeta, että keskiäänitasot ovat ympäristöluvan mukaisen melun raja-arvon tuntumassa lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. Sahalaitoksen uusi dimensiolaitos valmistui vuonna 2024, minkä jälkeen raakkilaudat ovat menneet suoraan linjoja pitkin tuotantohakkurin kautta selluhakkeeksi, eikä kiinteistön alueella ole ollut enää tarpeellista säännölliseen haketukseen. Tämä on osaltaan vähentänyt sahalaitoksen toiminnasta aiheutuvaa ympäristömelua. Lisäksi alueelle on suunniteltu meluvallia, jonka lupahakemus on käsittelyssä Itä-Suomen aluehallintovirastossa.
Ympäristöluvan muuttamista vaativat asukkaat ovat ilmaisseet myös huolensa puu- ja kuorijätteen päätymisestä vesistöön. Toiminnanharjoittaja on toimittanut ympäristöluvan mukaisesti suunnitelman Mikkelin seudun ympäristöpalveluille puu- ja kuorijätteen veteen pääsyn estämisestä. Suunnitelman mukaan rannassa sijaitsevan täyttöalueen viereiseen vesistöön laitettiin kelluva puomi, jonka tarkoitus on estää mm. veteen mahdollisesti päässeen kuorikkeen leviäminen kauemmas vesistöön. Sahalaitokselle tehtiin viimeisin tarkastus kesäkuussa 2024. Tarkastuskäynnin aikana vedessä ei ollut havaittavissa kuoriketta tai muuta jätettä. Sahalaitoksen toimintaa on valvonut vuosina 2015-2020 Etelä-Savon ely-keskus, minkä jälkeen sahojen valvonta siirtyi jälleen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Ympäristölautakunta toteaa, että Kieppi Sawmill Oy:n toiminnassa ei ole tapahtunut sellaisia ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaisia muutoksia tai seuraamuksia, että toistaiseksi voimassa olevan ympäristöluvan uudelleen käsittely ja lupamääräysten muuttaminen, tai ympäristönsuojelulain 115 a §:n mukaisen ilmoitusmenettelyn käynnistäminen olisi perusteltua.
Päätös
Asiasta käydyn keskustelun aikana esittelijä muutti esitystään siten, että päätösehdotus kuului seuraavasti: ”Ympäristölautakunta palauttaa asian uudelleen valmisteluun ja edellyttää, että Mikkelin seudun ympäristöpalvelut tekee tehostettua melun seurantaa lähimmissä häiriintyvissä kohteissa, ja asia tuodaan uudelleen ympäristölautakunnan käsittelyyn syksyllä 2025, kun viranomaisen tekemät uudet mittaustulokset ovat käytettävissä". Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.