Kaupunkikehityslautakunta, kokous 20.5.2025

§ 59 Mikkelin kaupunkikehityslautakunnan lausunto Itä-Suomen hallinto-oikeudelle valituksista, jotka koskevat Kaukaanrannan asemakaavan muutosta

MliDno-2023-3540

Valmistelija

  • Ari Luotonen, kaavasuunnittelija, ari.luotonen@mikkeli.fi
  • Kalle Räinä, asemakaavapäällikkö, Kalle.Raina@mikkeli.fi

Kuvaus

Lausuntona valituskirjelmissä esitettyihin väitteisiin Mikkelin kaupunkikehityslautakunta esittää seuraavaa:

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyi 18.2.2025 §17 asemakaavamuutoksen (kaavatunnus 1024) korttelin 129 osalle kiinteistöille 491-513-1-17, 491-537-3-148, 491-895-0-4323 ja 491-876-70-6 sekä katu-, tori-, venesatama- sekä puistoalueelle, Kaukaanranta Ristiina.

Kaupunkikehityslautakunnan päätöksestä on tehty kaksi valitusta Itä-Suomen hallinto-oikeuteen. Valittajat ovat pääasiassa yksityishenkilöitä ja yksi asunto-osakeyhtiö. Valituksissa on vaadittu kaupunkikehityslautakunnan päätöksen kumoamista riittävien selvitysten ja vaikutusten arvioinnin puutteen vuoksi. Valitukset ovat liitteenä.

Lausuntopyynnöt ovat saapuneet Mikkelin kaupungille 28.3.2025 ja 4.4.2025. Itä-Suomen hallinto-oikeus antoi ensimmäiseksi mainittua valitusta varten Mikkelin kaupungille määräajan valitusvastineen palauttamiselle 28.4.2025. Toista valitusta varten Itä-Suomen hallinto-oikeus antoi määräajaksi Mikkelin kaupungin valitusvastineen toimittamiselle 5.5.2025. Määräaikaa on kaupungin pyynnöstä jatkettu 30.5.2025 asti kummankin valituksen osalta.

Kummastakin valituksesta on annettu yksi yhteinen lausunto.

Lausunnossa viitataan kaupunkikehityslautakunnan päätökseen ja kaikkiin sen perusteena olleisiin lausuntoihin sekä kaavamuutoksen ehdotusvaiheessa jätettyihin mielipiteisiin ja niistä annettuihin vastineisiin.

Asemakaavan muutos on lähtenyt käyntiin Mikkelin kaupungin aloitteesta. Kaavatyön aikana Kaukaanrannan edustan vesialueet ja osin rannan maa-alueita venesataman (LV-kaavamerkintä) puolelta on lunastettu kaupungille Yöveden osakaskunnalta. Osuuskauppa Suur-Savon on tarkoitus operoida kylmäasematoimintaa EN-korttelialueella ja LV-alueella vuokrasuhteessa kaupungille.

Kaukaanrannan asemakaavamuutos noudattaa Ristiinan kirkonkylän seudun yleiskaavan (hyväksytty 7.12.2020) ohjausvaikutusta ja asemakaavan muutoksessa on otettu huomioon yleiskaavan määräykset ja ohjausvaikutus.

Asemakaavan muutos noudattaa voimassa olevassa yleiskaavassa suunnittelualueelle osoitettua C-aluevarausmerkintää, joka tarkoittaa keskustatoimintojen aluetta. Kaukaanrannan asemakaavamuutos edistää voimassa olevan yleiskaavan kaavamerkinnän ja -määräyksen mukaista maankäytön toteutumista kaava-alueella, osoittamalla osa kaava-alueesta EN-korttelialueeksi, joka mahdollistaa polttoainejakeluaseman sijoittamisen. Asemakaavan muutos ei ole ristiriidassa yleiskaavan ohjausvaikutuksen kanssa.

Selvitysten riittävyys ja vaikutusten arviointi

Asemakaavan muutos perustuu riittäviin selvityksiin huomioiden alueen käytön laajuus ja mittakaava. Kaavan vaikutuksia ympäristöön on arvioitu asemakaavan muutosselostuksessa AKL § 9 ja MRA 1 § mukaisesti. Arviointi on todettu kaupungin ja myös ulkopuolisten viranomaistahojen näkökulmasta riittäväksi suhteessa suunniteltavan kylmäasematoiminnan sijaintiin ja laajuuteen nähden sekä myös sen viereisen torialueen toiminnan ja alueen liikenneolosuhteiden suhteen. Kaavaselostuksessa on myös kuvattu kuinka kylmäasema tullaan toteuttamaan teknisesti voimassa olevan lainsäädännön vaatimalla tavalla, jotta ympäristöriskejä, kuten polttonesteen valumista maaperään ja vesistöön voidaan ennaltaehkäistä. Selvitystarpeista on konsultoitu viranomaistahoja, jotka ovat lausuneet asemakaavan muutoksesta. Asemakaavakarttaan ei ole tarkoituksenmukaista sisällyttää määräyksiä, jotka kuuluvat muiden lakien ja asetusten soveltamisalaan.

Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden ympäristötarkastajan mukaan kylmäaseman sijoittaminen ei vaadi ympäristönsuojelulain 30 §:n mukaista ympäristölupaa, vaan jakeluasema rekisteröidään normaalisti ympäristönsuojelulain 116 §:n mukaisesti. Jakeluaseman tulee täyttää hänen mukaansa JANO-vaatimukset ja niiden täyttyminen kyseisen jakeluaseman tapauksessa varmistetaan jakeluaseman rekisteröinnin yhteydessä.

Liikenneturvallisuuden osalta kaupungin liikennesuunnittelija on arvioinut, että asemakaavaehdotuksen mahdollistama kylmäasema lisää jonkin verran liikennettä, mutta ei aiheuta varsinaista ruuhkautumista eikä liikenneturvallisuus olennaisesti vaarannu. Eri käyttäjäryhmien turvallinen torinkäyttömahdollisuus ei vaarannu, koska moottoriajoneuvoliikenne ja kevytliikenne eivät kohtaa. Torille kulkee läheltä olemassa olevaa Torikujaa kevyenliikenteen yhteys, jota pitkin torille pääsee kävellen ja pyörällä. Autolla saapuvat pääsevät torille pysäköintialueen kautta.

Kaava-alue ei ole kulttuuriympäristön osalta arvokasta eikä herkkää aluetta, vaan taajamakeskustan sekoittuneiden toimintojen aluetta. Valosaastetta melu- ja välke haittaa ei synny merkittävästi lisää. Taajamakeskustan alue on jo nyt rakentunutta ja sen vuoksi melko valaistua aluetta, joten nykyolosuhteet eivät pienimuotoisen kylmäaseman tulon myötä juurikaan muutu.

Valittajien mainitsema sosiaalisten vaikutusten arvioinnin puute ei ole kaavan hylkäämisen peruste, koska kaavalla suhteellisen vähäistä vaikutusta ihmisten elämän laadulle, alueen yhteisölle tai elinolosuhteisiin. Torialue toimii jatkossakin yleisessä käytössä.

Yleinen etu ja vaihtoehtoiset sijainnit

Kaupunki katsoo, että kaavamuutos ei aja yksipuolisesti yksityistä etua, koska se säilyttää suuressa määrin alueen olemassa olevia toimintoja, kuten torialueen. Kylmäasema sekä polttonesteen jako veneilijöille samanaikaisesti hyödyttää alueen lähiympäristön palveluita ja on myös yleisen edun mukaista toimintaa.

Kaavamuutos ei vähennä merkittävästi Ristiinan taajaman virkistykseen tarkoitettujen viheralueiden määrää. Kaavamuutos ei lisäksi merkittävästi muuta kaupunki- ja maisemakuvaa kylmäaseman kevyen rakenteen ja sijoittumisen vuoksi.

Kaupungilla on laaja harkintavalta asemakaavan sisällön ja käyttötarkoitusten sijoittamisen suhteen, kunhan kaava täyttää laissa säädetyt kaavan sisältövaatimukset. Kylmäaseman ei voi katsoa aiheuttavan haittaa edellä mainituin perustein tori- ja muun kaava-alueen maankäytölle. Se, että kylmäasemaa koskevia vaihtoehtoisia tarkasteluita ei ole tehty, ei ole asemakaavan vahvistamisen este.

Alueidenkäyttölain mukaiset asemakaavan sisältövaatimukset sekä kaavan tavoitteet huomioon ottaen asemakaavan muutoksesta ei aiheudu maanomistajille tai muulle oikeuden haltijoille sellaista kohtuutonta rajoitusta tai haittaa, joka kaavalle asetettavia tavoitteita ja vaatimuksia syrjäyttämättä olisi voitu välttää.

Astuvan Amatsonin patsaan siirto ei liity suoranaisesti kaavatyössä selvitettäviin asioihin. Rakennusvaiheessa patsaalle osoitetaan seuraava mahdollisen soveltuva sijainti.

Vuorovaikutus

Asemakaavan muutoksen aikana kaava-alueen läheisimmille naapurikiinteistön omistajille on annettu mahdollisuus osallistua kaavamuutoksen valmisteluun ja esittää mielipiteensä kaavasta AKL 62 § mukaisesti. Naapurikiinteistön omistajia on informoitu asemakaavan vireille tulon aikana osallistumis- ja arviointisuunnitelmalla 25.10.2023, jonka liitteenä on ollut alustava asemakaavan muutosluonnoskartta. Kaavaluonnoksesta ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta oli mahdollista antaa mielipiteitä ja lausuntoja 25.10.2023- 27.11.2023 välisenä aikana.

Kaavaehdotusaineisto on ollut yleisesti saatavilla Mikkelin kaupungin verkkosivuilta, päätöksentekoelinten kokouspöytäkirjoista ja Mikkelin kaupungin maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikön ja palvelupisteen tiloista. Asemakaavahankkeen nähtävilläoloajasta on myös ilmoitettu virallisesti Mikkelin Kaupunkilehdessä kuulutuksena ja kaupungin verkkosivuilla 18.12.2024. Kaavaehdotuksen nähtävilläoloaikana 18.12. - 20.1.2025 on asianosaisille varattu tilaisuus jättää muistutuksensa kaavaehdotuksesta, ja valituksen tehneet ovat näin toimineet. Esitetyt muistutukset on huomioitu asian käsittelyssä.

Kaupunki toteaa, että kaavatyössä on noudatettu MRL:n ja MRA:n säännöksiä koskien mm. kuulemista, lausuntopyyntöjä, nähtävillä oloa päivämäärineen ja vuorovaikutusta kaavan eri vaiheissa.

Yhteenveto

Mikkelin kaupunki katsoo, että Kaukaanrannan asemakaavan muutos on laadittu ja sen käsittely on tapahtunut voimassa olevan alueidenkäyttölain sekä hallintolain- ja asetuksen mukaisesti

Mikkelin kaupunki vaatii, että kaupunkikehityslautakunnan päätöksestä 18.2.2025 § 17 tehdyt valitukset hylätään.

Valittajien vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta tulee hylätä perusteettomana. Koska vaadittujen oikeudenkäyntikulujen määrää ei ole ilmoitettu, ei siihen voi ottaa kantaa. Mikäli euromääräinen oikeudenkäyntikuluvaatimus esitetään, oikeutetaan maankäyttöjohtaja tarvittaessa lausumaan siitä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää antaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle edellä olevan lausunnon valituksien johdosta, jotka koskevat kaupunkikehityslautakunnan päätöstä 18.2.2025 §17 asemakaavaehdotuksen hyväksymisestä korttelin 129 osalle kiinteistöille 491-513-1-17, 491-537-3-148, 491-895-0-4323 ja 491-876-70-6 sekä katu-, tori-, venesatama- sekä puistoalueelle, Kaukaanranta Ristiina.

Maankäyttöjohtaja oikeutetaan tarvittaessa lausumaan euromääräisestä oikeudenkäyntikuluvaatimuksesta, mikäli sellainen esitetään.

Tiedoksi

Itä-Suomen hallinto-oikeus