Kuvaus
Kaavaehdotus oli nähtävillä aikavälillä 18.12.2024- 20.01.2025. Kaavaehdotuksesta saatiin 10 lausuntoa.
Telia lausui kaavaehdotuksesta, että mikäli alueen rakentaminen aiheuttaa kaapeleiden siirtoja, on niistä oltava yhteydessä 12 viikkoa ennen siirtotarvetta, sulan maan aikana. Lausunnon asia kirjattiin yleismääräyksiin.
Yksityishenkilöltä tuli mielipiteitä, jossa ollaan huolestuneita torialueen viihtyisyyden, liikenneturvallisuuden ja maisemakuvan heikentymisestä. Lisäksi oltiin sitä mieltä, että tori on jo nyt liian ahdas pysäköintialueineen. Mielipiteissä tuotiin esille myös, että nyt suunnitellun polttoaineenjakelupisteen lähistöllä on jo kaksi polttoaineenjakelupistettä. Yksityishenkilöt kertoivat, että Ristiinan kirkkorannassa on satama, jossa on likasäiliöiden ja pilssivesien tyhjennysmahdollisuudet. Kirkkorannan satamaan johtaa 4,2 metrin vesiväylä. Isommat laivat voivat tankata siellä polttoainetta myös suoraan säiliöautosta. Kirkonrannan jakelupiste vähentää veneliikennettä Pökkäänlahdella, missä sijaitsee Ristiinan uimaranta. Kaavaehdotuksessa ei heidän mielestään ole myös esitetty tyydyttävää ratkaisua jakeluaseman aiheuttaman autoliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamiseksi.
Liikenneturvallisuudesta yksityishenkilöt kertoivat, että kaavaehdotuksessa esitetty ajoyhteyden suoristaminen ja leventäminen eivät ratkaise ongelmaa liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta, koska esimerkiksi pumpuille kääntyvät autot joutuvat ajamaan vastaantulevan kaistan yli. Jos polttoainepumpuilla on jo tankkaajat, seuraaville ei ole häiriötöntä odotuspaikkaa. Yksityishenkilöt kertoivat, että koska selvityksiä polttoaineenjakelutoiminnan edellytyksistä ja vaikutuksista ei ole, kaavaa ei voi hyväksyä. Yksityishenkilöt olivat huolestuneita myös valosaasteesta, jota kylmäasema tuottaa, sekä ranta-alueen liiallista rakentamista. Yksityishenkilöt ehdottivat, että polttoaineenjakelupiste rakennettaisiin S-marketin omalle pihalle Brahentien vastakkaiselle puolelle. Yksityishenkilöiden mukaan polttoaine voitaisiin jakaa erillisen polttoainetankin avulla veneilijöille ja polttoaineputki voitaisiin vetää maan alla S-marketin piha-alueelta rantaan veneilijöille. Näin raskaat rakennustyöt eivät turmelisi laajemmalla alueella eivät turmelisi ahdasta aluetta ja tori- sekä virkistysalue säästyisivät. Lisäksi huomautettiin, että laituritasanne rannan suunnassa paikalla olevien huoltorakennusten edessä palvelisi paremmin veneilijöiden tarpeita, koska jätekierrätys voitaisiin järjestää polttoaineen jakelulaiturin välittömässä läheisyydessä olevaan vierasvenesataman huoltopisteeseen. Yksityishenkilöt ovat sitä mieltä, että kaksi kylmäasemaa lähietäisyydellä hoitavat polttoaineenjakelutarjonnan riittävän hyvin.
Yksityishenkilöiden mielipiteet on käyty läpi ja niillä on ollut vaikutusta kaavaehdotukseen siltä osin, että Brahentieltä EN-korttelialueelle tulevaa ajoyhteyttä on levennetty, niin että eri suuntiin kulkevat ajoneuvot mahtuvat liikkumaan. Lisäksi laajemmalla ajoyhteysalueella on mahdollisuus myös turvallisesti odottaa omaa tankkausvuoroa. Liikenneturvallisuus- ja -sujuvuusasiat on varmistettu neuvottelemalla asiasta kaupungin liikennesuunnittelijan kanssa, jonka mielestä nyt ajoyhteyden osalta korjattu kaavaehdotus mahdollistaa liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden toteutumisen, koska alueen rakentamisen vaiheessa ajoyhteyden alueelle voidaan lisäksi vielä sijoittaa ajorataopasteita ja muita liikenneturvallisuutta lisääviä merkintöjä. Lisäksi Etelä-Savon ELY-keskuksella, Etelä-Savon maakuntaliitolla eikä Pohjois-Savon ELY-keskuksella ollut huomautettavaa liikenneturvallisuuden osalta kaavaehdotukseen.
Yksityishenkilöiden huomautukseen riittävien selvitysten puutteeseen polttoaineenjakelutoiminnan edellytyksistä ja vaikutuksista todetaan, ettei Etelä-Savon ELY-keskuksella, Pohjois-Savon ELY-keskuksella eikä Etelä-Savon maakuntaliitolla ollut keskeisinä viranomaistahoina ehdotusvaiheessa huomautettavaa vielä erillisten selvitysten tekemisestä ja huomiot keskittyivät erityisesti vesistön ja maaperän pilaantumisriskin ehkäisyn varmistamiseen. Näiden riskien ehkäisy on otettu huomioon tarkentamalla ja täsmentämällä sekä kaavamerkintöjen määräyksiä ja kaavan yleismääräyksiä edellä mainittujen viranomaistahojen lausunnoissaan edellyttämällä tavalla. Lisäksi yksityinen polttoaineenjakelutoimija on toimittanut Mikkelin kaupungille kaavan valmistelua varten kattavan kuvauksen kylmäaseman teknisestä toteutustavasta, joka noudattaa alan voimassa olevaa lainsäädäntöä sekä edellä mainittujen viranomaistahojen lausunnoissaan esittämiä vaatimuksia.
Maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikkö katsoo, että kaavaehdotus voidaan hyväksyä, kun kaavamääräyksissä on maininta siitä, että ennen rakentamisluvan myöntämistä kylmäasemalle, yksityisen toiminnanharjoittajan tulee teettää selvitykset mahdollisesti maankaivuun ja vedenalaisen pohjasedimentin ruoppauksen yhteydessä löydettävien haitta-aineiden hyödyntämismahdollisuudesta kaava-alueen maantäytöissä tai loppusijoittamista kaava-alueen ulkopuolelle ympäristöturvallisella tavalla. Yleismääräyksiä on laajennettu koskemaan koko kaava-aluetta, niin että missä tahansa kaava-alueella tapahtuvassa maankaivuuta edellyttävässä toiminnassa tai maankäytön muuttumisessa herkemmäksi, tulee olla yhteydessä valvontaviranomaiseen, eli Etelä-Savon ELY-keskukseen.
Yksityishenkilöiden huomautukseen maisemakuvan ja viihtyisyyden heikentymisestä Maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikkö toteaa, että kylmäasema on verrattain pieni ja Ristiinan taajamakeskusta on jo melko rakennettua ja siten maisemavaikutukset, kuten valosaaste ja viihtyisyyden aleneminen on suhteellisen pientä. Lisäksi kaavatyön yhteydessä on arvioitu, että koska kylmäasema ei lisää ainakaan merkittävästi uutta liikennettä alueella, ei sen siten voida katsoa aiheuttavan merkittävää pakokaasupäästöjen kasvua tai merkittävää liikenneturvallisuuden heikentymistä siinä määrin mitä yksityishenkilöiden mielipiteissä on tuotu esille.
Yksityishenkilöiden näkemykseen siitä, että tankkausasemia on jo riittävästi lähialueella Maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikkö vastaa, että esimerkiksi paikallisten veneilijöiden ja kesämatkailijoiden sekä Hönkä ry:n näkemyksen mukaan veneilijöillä on pulaa alueen tankkausmahdollisuuksissa, ottaen huomioon alueen matkailupaineen kesäaikana. Kaavaehdotuksella pyritään vastaamaan tähän riittävien venetankkauspisteiden tarjontaan yhdistämällä se myös muiden ajoneuvojen tankkausmahdollisuuteen. Maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksikkö katsoo, että tuleva kylmäasema hyödyttää myös alueen muita palveluita taloudellisesti. Lisäksi ei ole takeita muiden toimijoiden mahdollisuudesta toteuttaa vastaavaa palvelua alueella. S-ryhmän mukaan kylmäasemaa ei myös voida sijoittaa ahtaalle S-marketin piha-alueelle, eikä polttoaineenjakeluputkien vetäminen maan alta rantaan ole toteuttamiskelpoinen vaihtoehto.
Riihisaari-Savonlinnan museolla ei ollut huomautettavaa kaavaehdotukseen rakennetun kulttuuriympäristön tai arkeologisen kulttuuriperinnön osalta.
Ristiinan aluejohtokunta kannustaa Mikkelin kaupunkia ryhtymään kaavan vahvistuttua viipymättä toimiin, jotta polttoaineen jakelu veneilijöille käynnistyisi mahdollisimman nopeasti Kaukaanrannassa Ristiinassa.
Aluejohtokunta esittää perustellun vaatimuksensa luontoarvoja kunnioittavan ja ympäristön kannalta turvallisen jakelujärjestelmän rakentamista alueelle. Tästä esittivät huolensa myös monet muut lausunnonantajat kommentoidessaan kaavaluonnoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa. Lisäksi aluejohtokunta kiinnittää huomiota autoilijoille suunnatun polttoainejakelun liikenteen sujuvuuteen. Palvelulle varattu tila on ahdas ja edellyttää järjestelyjä ja yhteensovittamista paikan muiden toimintojen, kuten mm. torin käytettävyyden kanssa.
Etelä-Savon ELY-keskus katsoo, että EN-korttelialueen ja LV-alueen rakentamista tulisi ohjata tarkemmin ja täsmällisemmin, osoittamalla rakennusalat vähintään jakelutoimintaan liittyvien rakenteiden osalta, koska kyse on ympäristöriskin sisältävästä toiminnasta. Myös torialueen rakentamista ehdotettiin ohjattavan tarkemmin. LV-kaavamerkinnän määräystä ehdotettiin korjattavan niin ettei se sisällä esimerkkejä rakennusoikeuden käytöstä. Lausunnon mukaan täydennettiin myös yleismääräyksiin maininta, että alueella tehtävissä maanrakennustöissä ja maankäytön muutoksissa tulee ottaa yhteyttä valvontaviranomaiseen eli Etelä-Savon ELY-keskukseen. Lisäksi yleismääräyksiin lisättiin ELY-keskuksen vaatimus läjitetyt massat ja niiden haitta-aineet tulee huomioida, mikäli alueella tehdään maanrakennustöitä ja jos massoja siirretään pois kiinteistöltä tai maankäyttö muuttuu nykyistä herkemmäksi. ELY-keskus myös huomautti, että yleismääräystä §9 tulee korjata siten, että se laajennetaan koskemaan koko kaava-aluetta ja ko. yleismääräykseen tulee lisätä velvoite ottaa alueella tehtävissä maanrakennustöissä ja maankäytön muutoksissa ennalta yhteyttä valvontaviranomaiseen- eli Etelä-Savon ELY-keskukseen. Yleismääräystä korjattiin kyseisen maininnan osalta. Lisäksi lausuttiin, että mahdollisissa rannan ruoppaustöissä on huomioitava pohjasedimentin mahdollinen pilaantuneisuus. Tämä seikka on tarpeen lisätä venesatama-alueen LV kaavamääräykseen. LV-alueen kaavamääräystä korjattiin lausunnon mukaisesti.
Pohjois-Savon ELY-keskuksella ei ollut huomautettavaa kaavaehdotukseen, minkä mukaan luonnosvaiheen lausunnot oli otettu kaavaehdotuksessa huomioon.
Etelä-Savon maakuntaliitto oli tutustunut kaavaehdotuksen asiakirjoihin, eikä sillä ollut kommentoitavaa kaavaehdotukseen.
Järvi-Suomen Energia Oy lausui kaavaehdotuksesta siten, että kaava-alueella on Järvi-Suomen Energia Oy:n 0,4 kV maakaapeleita ja jakokaappi. Mikäli asemakaavan muutos aiheuttaa muutoksia olemassa olevaan sähkönjakeluverkkoon esim. siirto- tai suojaustarpeita, kustannuksista vastaa työn tilaaja.
Kaavaehdotus on valmisteltu huomioiden tarvittavat selvitykset sekä alueen kehittämistarpeet.
Kaupunkisuunnittelun näkemyksen mukaan kaavaehdotukseen tehdyt muutokset ovat vähäisiä. Kaavamuutosta ei tarvitse asettaa uudelleen nähtäville (MRA 32 §).
Palautteen pohjalta kaavakarttaa, -määräyksiä, yleismääräyksiä ja kaavaselostusta on päivitetty ja täydennetty. Palaute ja vastineet niihin on luettavissa asemakaavan selostuksen liitteestä 4.
Asemakaavamuutos hyväksytään kaupunkikehityslautakunnassa (Mikkelin kaupungin hallintosääntö, 6 luku, 34 § kohta 1.: Kaupunkikehityslautakunta päättää sellaisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten hyväksymisestä, jotka eivät ole vaikutuksiltaan merkittäviä).
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että se hyväksyy 60. kaupunginosan (Ristiinan) korttelin 129 osaa kiinteistöjä 491-513-1-17, 491-537-3-148, 491-895-0-4323 sekä 491-876-70-6 ja virkistysaluetta-, suojaviheraluetta, katu- ja torialuetta sekä venesatama-aluetta koskevan asemakaavan muutosehdotuksen / Kaukaanranta.