Valmistelija
Heikki Tanskanen, ympäristösuunnittelija, heikki.tanskanen@mikkeli.fi
Kuvaus
Kiinteistön jätevesien käsittelystä ja ympäristöön johtamisesta on tehty vuonna 2021 kantelu Mikkelin seudun ympäristöpalveluille jätevesistä aiheutuvaan naapurussuhdehaittaan liittyen. Asia liittyy useaan jätevesien käsittelyssä, jäteveden johtamisessa sekä jätevesijärjestelmään liittyvässä jätehuollossa tehtyyn laiminlyöntiin. Kiinteistölle tehtiin tarkastus ja annettiin viranhaltijan kehotus 23.6.2022. Mikkelin seudun ympäristölautakunta antoi 18.8.2022 § 71 tekemällään päätöksellä laiminlyönnin oikaisemiseen liittyvän kiellon ja määräyksen.
Kiinteistöllä 491-529-2-13 sijaitsevan vakituiseen asumiseen käytettävän omakotitalon talousvesien käsittelyyn ja ympäristöön johtamiseen käytettävä jätevesien käsittelyjärjestelmä (YSL 154 §) ja tähän liittyvä lietehuoltotapa katsotaan saadun ja hankitun selvityksen perusteella olevan kokonaisuutena siinä määrin puutteellisia, että YSL 155.1 § mukainen jäteveden haitattomaksi puhdistamista koskeva vaatimus ei toteudu. Puutteellisesti puhdistettujen jätevesien johtamisesta ympäristöön aiheutuu naapurikiinteistön käytölle sellaista naapurussuhdelaissa tarkoitettua kohtuutonta pitkäkestoista haittaa, että sen katsotaan vastaavan YSL 5.1 § 2 kohdassa tarkoitettua ympäristön pilaantumista.
Mikkelin seudun ympäristölautakunta on aiemmin (18.8.2022 § 71) kieltänyt YSL 175 § nojalla lainvastaisen menettelyn jatkamisen. Jätevesien käsittelyjärjestelmästä ei saa johtaa jätevettä ympäristöön ennen, kun kiinteistölle on rakennettu YSL 155.1§ ja 156c§ vaatimukset täyttävä jätevesien käsittelyjärjestelmä. Lisäksi lautakunta antoi tilapäisen määräyksen koetun haitan lievittämiseksi ("Mikäli säiliöön on tarpeellista johtaa jätevettä ennen vaatimukset täyttävän jätevesien käsittelyjärjestelmän rakentamista, tulee nykyinen imeytyskaivo muuttaa umpisäiliöksi, jotta käsittelemätöntä jätevettä ei pääse kulkeutumaan ympäristöön..."). Kiinteistön omistajan / haltijan tuli käynnistää viivytyksettä jätevesijärjestelmän uusimiseen tähtäävät selvitykset ja suunnittelu. Uusiminen tuli käynnistää viimeistään 30.9.2022 ja loppuunsaattaa 31.1.2023 mennessä.
Kiinteistö ei ryhtynyt laiminlyönnin oikaisemiseen liittyviin toimiin, minkä seurauksena tehtiin 2.6.2023 hallintopakon asettamiseen liittyvä kuuleminen. Kuulemisessa kuvattiin ja tiedoksi saatettiin asetettavat päävelvoitteet (asumisessa syntyvän jätteen jätehuollosta huolehtiminen ja jätevesijärjestelmän uusiminen). Kiinteistön omistajat eivät antaneet kuulemisessa selvitystä laiminlyönnin jatkamiselle tai esittäneet sellaista vaatimusta tai selvitystä, jolla katsovat olevan vaikutusta asian ratkaisuun. Kiinteistön omistaja ryhtyi kuulemisen jälkeen 18.8.2022 § 71 annetun kiellon ja määräyksen kohdassa 3 määrättyyn jätevesijärjestelmän uusimiseen panemalla vireille maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999 MRL) mukaisen toimenpideluvan hakemisen. Hankkeelle myönnettiin toimenpidelupa 5.9.2023. Lupa on haettu varastosäiliölle, jonne kiinteistön kaikki jätevedet oli tarkoitus johtaa. Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen saamien ja hankkimien tietojen perusteella luvan hakemisen lisäksi muita Mikkelin seudun ympäristölautakunnan 18.8.2022 antaman kiellon ja määräyksen vaatimuksia ei ole noudatettu. Määräyksen kohdassa 3 määrättyjä jätevesijärjestelmän uusimista vaatimuksenmukaiseksi koskevia toimia ei ole saatettu valmiiksi. Kiinteistön omistaja ei ole myöskään pyrkinyt selvittelyllä tai olemalla muuten yhteydessä viranomaiseen myötävaikuttamaan ympäristöön pilaantumisesta aiheutuvan naapurussuhdehaitan lievittämiseen. Koska annettua kieltoa ja sen toimeenpanemiseksi annettuja määräyksiä ei ole noudatettu, asiaa käsitellään Mikkelin seudun ympäristölautakunnassa seuraavaksi uhkasakon asettamiseksi.
Päätösehdotus
Esittelijä
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun ympäristölautakunta tehostaa ympäristölautakunnan 18.8.2022 § 71 ympäristönsuojelulain 175 § nojalla antaman päätöksen kieltoja ja määräyksiä uhkasakon asettamisella. Uhkasakon asettaminen kohdistuu rekisterikiinteistöllä 491-529-2-13 sijaitsevan vakituiseen asumiseen tarkoitetun asuinkiinteistön haltijoihin / omistajiin (OH ja PJ). Uhkasakko asetetaan seuraavien kahden päävelvoitteen tehosteeksi:
1. Asumisessa syntyvän jätteen jätehuollosta huolehtiminen
Ensimmäinen päävelvoite muodostuu Mikkelin seudun ympäristölautakunnan 18.8.2022 antaman päätöksen kohtien 1 ja 2 sisällöstä:
Kielletään lain vastaisen menettelyn jatkaminen kiinteistön talousjätevesihuollon osalta. Jätevesien käsittelyjärjestelmästä ei saa johtaa jätevettä ympäristöön ennen, kun kiinteistölle on rakennettu YSL 155.1§ ja 156c§ vaatimukset täyttävä jätevesien käsittelyjärjestelmä.
Annetaan tilapäinen määräys koetun haitan lievittämiseksi. Mikäli säiliöön on tarpeellista johtaa jätevettä ennen vaatimukset täyttävän jätevesien käsittelyjärjestelmän rakentamista, tulee nykyinen imeytyskaivo muuttaa umpisäiliöksi, jotta käsittelemätöntä jätevettä ei pääse kulkeutumaan ympäristöön. Säiliön tilapäisen muuttamisen voi toteuttaa sulkemalla imeytyskaivon pohja 0-6 mm murskeella tai vastaavalla tiivistyvällä mineraaliaineksella ja tiivistämällä täyttökerros. Pohjan ohella säiliöstä johtava ylivuotoputki tulee sulkea. Vaihtoehtoisesti tilapäinen varastointi voidaan toteuttaa valamalla säiliöön tilapäinen pohja tai asentamalla paikalle tilapäinen säiliö. Toteutus tulee dokumentoida kuvaamalla ja toimittaa tiedot Mikkelin seudun ympäristöpalveluille. Lietehuollosta tulee pitää kirjaa ja siirtoasiakirjat / tositteet tulee säilyttää.
2. Jätevesijärjestelmän uusiminen
Toinen asetettava päävelvoite koskee kiinteistön jätevesien käsittelyjärjestelmän muuttamista vaatimuksenmukaiseksi ja muodostuu 18.8.2022 annetun päätöksen kohdan 3 sisällöstä.
Kiinteistön omistajan/haltijan tulee käynnistää viivytyksettä jätevesijärjestelmän uusimiseen tähtäävät selvitykset ja suunnittelu. Jätevesijärjestelmän rakentamislupa ja sijoituspaikkalupa ratkaistaan maankäyttö- ja rakennuslain mukaisella toimenpideluvalla. Uusiminen katsotaan käynnistetyksi, kun rakennusvalvontaviranomaiselle on jätetty uusimista koskeva lupahakemus. Lupahakemukseen liitetään YSL 157a§ ja VNA 157/2017 6 § mukaiset tiedot sisältävä jätevesijärjestelmää koskeva suunnitelma.
Jätevesijärjestelmän uusimiseen tähtäävät toimet tulee saattaa päätökseen.
Uhkasakko asetetaan niin, että kummallekin päävelvoitteelle asetetaan erillinen kiinteä uhkasakko.
Päävelvoitteen 1 osalta esitetään asetettavan 1500 €:n uhkasakko ja päävelvoitteen 2 osalta esitetään asetettavaksi 1000 €:n uhkasakko.
Päävelvoitteille asetettavat uhkasakot kohdistuvat kiinteistön omistajille niin, että päävelvoitteesta yksi (1) OH:lle maksettavaksi tulee 750 €:n sakko ja PJ:lle 750 €:n sakko, mikäli päävelvoitetta ei noudateta ja sakko tuomitaan maksettavaksi. Päävelvoitteesta kaksi (2) OH:lle tulee maksettavaksi 500 €:n sakko ja PJ:lle 500 €:n sakko, mikäli päävelvoitetta ei noudateta ja sakko tuomitaan maksettavaksi. Uhkasakko kohdistetaan kiinteistörekisteriin rekisterikiinteistön omistajiksi merkittyihin omistajiin kiinteistön omistusosuuksien mukaisesti.
Päävelvoitteissa määrättyjä kieltoja tulee noudattaa ja velvollisuudet täyttää päävelvoitteen 1 osalta 30.9.2024 mennessä ja päävelvoitteen 2 osalta 31.10.2024 mennessä sillä uhalla, että uhkasakot tuomitaan maksettaviksi.
Päätös toimitetaan asianosaisille tiedoksi todisteellisesti. Päätöksellä toimitetaan uhkasakon asettamisen ohessa uhkasakkolaissa tarkoitettu asianosaisen kuuleminen uhkasakon tuomitsemisen osalta päävelvoitteita 1 ja 2 koskevien tällä päätöksellä asetettavien sakonuhkien osalta. Asianosaisille varataan tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun 30 vrk kuluessa asiasta saadun tiedoksiannon kuluessa. Tieto päätöksestä lähetetään Maanmittauslaitokselle asetetun uhan merkitsemiseksi rasitteeksi kiinteistölle.
Ratkaisua päävelvoitteiden uhkasakon määrästä ja velvoitteiden määräajoista perustellaan seuraavasti:
Kiinteistön jätevesien käsittelyä, ympäristöön johtamista ja jätevesiin liittyvää lietehuoltoa koskevia laiminlyöntejä ja niistä aiheutuvan naapurussuhdehaitan ehkäisyä koskeva asia on ollut haitan ja velvollisuuden osalta kiinteistön omistajien tiedossa huomattavan pitkään. Alue on taajaan rakennettua aluetta eikä haitta ole haitan kärsijöille merkityksetön. Kiinteistön omistajilla on ollut riittävästi aikaa 18.8.2022 annetun kiellon ja määräyksen jälkeen käynnistää haitan vähentämiseen tähtäävät toimet ja toteuttaa kiinteistölle ympäristönsuojelulain 16 luvun talousvesien käsittelynormin täyttävä järjestelmä. Päävelvoitteen 1 alle ryhmitellyt toimet kuuluvat normaaleihin käytössä olevan vakituisesti asutun haja-asutuskiinteistön jätevesijärjestelmän ja lietehuollon käyttörutiineihin, ja niiden toteutus on mahdollista aloittaa ilman viivytystä. Päävelvoitetta 1 voidaan noudattaa itsenäisesti jätevesijärjestelmän käyttötoimilla riippumatta päävelvoitteessa 2 asetetun vaatimuksen toimeenpanoaikataulusta. Näistä syistä päävelvoitteille on asetettu eri sisältöiset aikataulut ja uhkasakot. Päävelvoitteen 2 kokonaisuus asetetaan koska kiinteistön jätevesijärjestelmä ja jätevesin käsittelyjärjestelmän kokonaisuus ei saadun ja hankitun selvityksen perusteella täytä YSL 155.1 yleistä jäteveden käsittelystä huolehtimisvaatimusta, ja järjestelmän käytöstä aiheutuu YSL 5 § tarkoitettua ympäristön pilaantumista. Hallintopakon asettamiseen liittyvässä kuulemisessa ei ole tullut esille sellaista selvitystä, tietoa tai olosuhdetta, joka estää päävelvoitteena 2 asetetun vaatimuksen täyttämisen enemmälti viivyttelemättä varsiinkin, kun muutosta koskeva suunnitelma on saanut rakentamis- ja sijoituspaikkaluvan maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa lupaprosessissa. Luvan mukaisen järjestelmän rakentamisen arvioidaan kuitenkin vaativan konetöiden ja tarvikkeiden hankinnan takia päätöksessä annetun varoajan. Näiden perusteiden vuoksi päävelvoitteelle 2 ehdotetaan asetettavan pienempi sakkouhka ja pidempi määräaika.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014 YSL) 5§, 155.1§, 175§
Jätelaki (646/2011 JL)
Uhkasakkolaki (1113/1990 ) 1§, 4§, 5§, 6§, 7§, 8§, 22§, 23§ ja 24§
Naapurussuhdelaki (26/1920 ) 3§,4§,17§,18§