Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 15.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 93 Hope – Yhdessä ja yhteisesti ry:n avustus vuonna 2024

MliDno-2023-3735

Valmistelija

  • Matti Laitsaari, rehtori, Matti.Laitsaari@sivistys.mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungilla ja Hope - Yhdessä ja yhteisesti ry:llä on kumppanuussopimus, joka on voimassa vuodet 2021-2024. Sopimuksen mukaan kaupunki maksaa yhdistykselle vuosittain avustuksen, jonka suuruutta tarkastellaan vuosittain kaupungin talousarvion yhteydessä. Vuosina 2021, 2022 ja 2023 avustus on ollut 12.600 euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.11.2023 vuoden 2024 talousarvion. Kumppanuussopimuksen ja avustussumman tarkistamiseen ei ole kaupungin talousarvion näkökulmasta ollut tarvetta. Lisäksi yhdistykselle maksettu avustus on maksettu ns. testamenttivaroista, joten se ei rasita kaupungin käyttötaloutta, on tarkoituksenmukaista, että vuotuinen avustussumma säilyy vähintään ennallaan. Hope ry on kuitenkin lähestynyt kaupunkia oheismateriaalina olevalla hakemuksella, jossa toivotaan summan korottamista 600 eurolla. Korotus mahdollistaisi vaikeassa työmarkkina-asemassa olevan henkilön palkkaamisen Hope Mikkelin paikallistoimintaan. Mikkelin Toimintakeskus huolehtisi palkattavan henkilön työnantajavelvoitteista, mutta työntekijän palkan sivukulut ja lomarahat kuuluvat nykyisin työtehtäviä tarjoavan yhdistyksen vastuulle. Hope ry:n palveluiden kysyntä ja tarve ovat koko ajan kasvaneet ja työtä tehdään pitkälti vapaaehtoisvoimin, joten on perusteltua, että kaupungin vuoden 2024 avustus on 13.200 euroa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta päättää, että Hope - Yhdessä ja yhteisesti ry:lle maksettava kumppanuussopimukseen perustuva avustus on 13.200 euroa vuonna 2024. Avustus maksetaan erillisellä kaupunginjohtajan päätöksellä ns. testamenttivaroista eikä vaikuta kaupungin käyttötalouteen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hope - Yhdessä ja yhteisesti ry, kaupunginlakimies, hyvinvointikoordinaattori, testamenttivarojen hoito

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.