Kaupunginhallitus, kokous 28.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 457 Kaupunginhallituksen lausunto Etelä-Savon maakuntaliitolle Etelä-Savon 3.vaihemaakuntakaavasta

MliDno-2022-4760

Valmistelija

  • Topiantti Äikäs, maankäyttöjohtaja, topiantti.aikas@mikkeli.fi
  • Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi

Kuvaus

Etelä-Savon maakuntaliitto on pyytänyt (6.9.2022) Mikkelin kaupungilta sekä muilta viranomaistahoilta lausuntoa Etelä-Savon 3. vaihemaakuntakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan. Asumisen ja toimintaympäristön asiantuntijaryhmässä on perehdytty asiaan ja lausunto on laadittu Etelä-Savon maakuntaliitosta saadun lisäajan puitteissa. (MliDno-2022-4760.)

Lausuntonaan Etelä-Savon 3. vaihemaakuntakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan Mikkelin kaupunki toteaa seuraavaa:

”Tarkastelussa oleva 3. vaihemaakuntakaava (3.VMK) laaditaan koko Etelä-Savon maakunnan alueelle. 3.VMK:n laadinta on lähtenyt liikkeelle syksyllä 2021 ja on edetty systemaattisesti osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheeseen.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) on maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) mukainen asiakirja, jossa esitetään kaavoituksen lähtökohdat ja periaatteet sekä se, miten kaavatyö etenee ja miten kaavan valmisteluun voi osallistua sekä kuinka kaavaratkaisujen vaikutukset tullaan arvioimaan.

OAS ottaa kaupungin näkökulmasta riittävästi huomioon valmisteluvaiheen yhteisiä tavoitteita, valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (mm. liikenteen osalta) sekä maakuntastrategian ja -ohjelman toteutumista.

3.VMK:aa ohjaavat maakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet on vielä tässä OAS-vaiheessa esitetty yleispiirteisesti (s. 12), mutta Mikkelin kaupungin kannalta katsottuna ne sopivat hyvin myös kaupungin maanpolitiikan ja maankäytön suunnittelun keskeisiksi tavoitteiksi. Samalla niiden voi nähdä tukevan positiivisella tavalla Mikkelin kaupungille tärkeiden elinkeinopoliittisten hankkeiden elinvoimavaikutuksia. Myös muiden 3.VMK:aan vaikuttavien ohjelmien ja tavoitteiden listaus on kattava, ja onkin hyvä, että UNESCO Global Geopark Saimaan kehittämistavoitteita on kirjattu teemakohtaisiin virkistyksen ja matkailun tavoitelistoihin.

OAS-asiakirjassa esitetyt 3.VMK:n teemakohtaiset tavoitteet voidaan luetella lyhyesti: Kehittämisperiaatteet; Keskusverkko, asuminen ja elinkeinorakenteet; Virkistys; Liikenne; Tekninen huolto ja erityisalueet; Luonnonvarat; Luonnonympäristö ja; Kulttuuriympäristö. Näiden lisäksi läpileikkaavana teemana mainitaan ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja hillintä.

Teemakohtaisista osista Mikkelin kaupungin osalta huomio kiinnittyy siihen, että joko 3.VMK:n tekemisen yhteydessä tai kaavan teon tuloksena laaditaan runsaasti erilaisia selvityksiä. Se lienee paras tapa taustoittaa eri asioiden vaikutuksia. On kuitenkin korostettava selvitysten vaikuttavuutta ja merkitystä – etteivät laadittavat selvitykset jäisi vain tausta-aineistoksi, vaan ne aidosti hyödyntäisivät maakunnan ja erityisesti kaupunkialueiden elinvoiman vahvistamista.

Taajamien ja asumisen suuntautumisen osalta Mikkelin kaupunki toivoo maakuntaliitolta aktiivista keskustelua siitä, mihin suuntiin kaupunkiseudun taajamarakennetta erityisesti kaupungin lähtökohdista kehitetään. Maakuntaliitossa tunnetaan varmasti Mikkelin kaupungin kantakaupungin osayleiskaavan tavoitteet. Teollisuus- ja palvelualueiden (s. 16) maakunnan tasoinen tarkastelu on varmasti aiheellista ja Mikkelin kaupunki on mielellään tässä keskustelussa mukana.

Liikenneratkaisujen kohdalla on tarkoituksenmukaista, että 3.VMK seuraa valtakunnallisia liikennejärjestelmäsuunnitelmia. Lento-, vesi- ja rataliikenteen osalta 3.VMK:n selvitys- ja luonnosvaiheessa lienee tarpeellista pohtia uusia ratkaisuja taloudellisten toteutusmahdollisuuksien näkökulmasta. Muilta osin uudet energiantuotantomuodot (mm. aurinkovoima ja mahdollisuuksien mukaan myös tuulivoima) tulevat OAS:in perusteella huolellisesti analysoitua.

Luonnonvarojen ja luonnonympäristön osalta OAS:in tavoitekirjaukset ovat kannatettavia. Laadinnassa olevan siniviherrakenneselvityksen roolia voi olla aiheellista tarkentaa ko. selvityksen tekemisen yhteydessä. Kaupungin kannalta voi olla pulmallista, jos siniviherrakennetarkastelu asettaa kohtuuttomia esteitä kaupunkiseudun elinkeinopoliittisten tavoitteiden vahvistamiselle. Tämä voi tulla esille esimerkiksi jo olemassa olevien teollisuusalueiden (mainittuna Ecosairila, Tusku, Tikkala, Visulahti) laajentumista koskien. Toisaalta: siniviherrakenteen tarkastelussa voidaan löytää myös maakunnan ja Mikkelin matkailua sekä asukkaiden viihtyvyyttä edistäviä elementtejä, joiden vahvistaminen on positiivista.

Kulttuuriympäristön keskeisenä pohdintana lienee se, että on ymmärrettävä mitä ”ympäristöllä” tarkoitetaan. Ympäristö ”on sitä, mikä ympäröi meitä.” Näin ollen rakennetun kulttuuriympäristön tarkastelussa vain pitäytyminen tiettyjen vuosikymmenten rakennusperintöön tai -kohteisiin ei ole riittävää. On nähtävä kokonaisuuksia ja mahdolliset liialliset suojelupyrkimykset voivat olla kaupunkien elinvoimaa hidastavia seikkoja. Luonnollisesti arvokkaiden RKY-kohteiden sekä arkeologisten kohteiden korostaminen 3.VMK:ssa on tarpeen.

3.VMK:n vaikutusten arvioinnin osalta OAS:ssa pitäydytään varsin tavanomaisessa jaottelussa (s. 21; MRL 1 §) – valittu toimintamalli on perusteltu ja tarkoituksenmukainen. Se, pidetäänkö sivun 21 listausta (1–6) tärkeysjärjestyslistauksena jää lukijan pohdittavaksi. 3.VMK:n tullessa voimaan, vuosina 2025–2026, elinkeinoelämän tarpeiden huomioiminen on vielä nykyistä tärkeämpää. Ihmisten elinympäristön ja vaikkapa maa- ja kallioperän kysymykset ovat paljon pysyvämpiä tulevaisuudessa.

Kaavoitusprosessin eteneminen sekä 3.VMK:aan osallisten esittäminen on tehty harkiten. Prosessin kulku on kuvattu riittävällä tarkkuudella ja eri vaiheiden sisällöt on esitetty riittävällä tarkkuudella. Mikkelin kaupunki huomauttaa vain siitä, josta oli jo edellä maininta, että kaupunki osallistuu mieluusti keskusteluihin, jotka liittyvät kaupunkiseudun elinvoimaisuuden kehittämistä koskeviin kaavateknisiin asioihin.

Osallistuminen, vuorovaikutus ja ohjaus -osat antavat hyvät lähtökohdat 3.VMK:n laadinnalle ja toteutukselle. Niiden osalta kaupungilla ei ole huomautettava tässä vaiheessa.

Muilta osin Mikkelin kaupungilla ei ole enempää huomauttamista Etelä-Savon 3. vaihemaakuntakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan. Kaupunki toivoo maakuntaliitolta aktiivista viestimistä Etelä-Savon 3. vaihemaakuntakaavan etenemisestä ja hyvää vuoropuhelua maakunnan pääkaupungin kanssa.”

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus merkitsee oheisen lausunnon tiedoksi ja lähettää sen kaupungin lausuntonaan Etelä-Savon 3. vaihemaakuntakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Savon maakuntaliitto/kirjaamo 

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.