Haukivuoren aluejohtokunta, kokous 25.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 12 Tirkkosen tasoristeys

MliDno-2021-2313

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Väyläviraston suunnitelmissa on sekä Tirkkosen että Tervalahden tasoristeysten poistaminen ja tasoristeysten korvaaminen teiden uusilla linjauksilla, koska alikulkujen ja siltojen rakentaminen tasoristeysten kohdalle ei ole mahdollista.

Lisäksi Väylävirasto suunnittelee Haukivuoren ratapihan oikaisemista, että junien huippunopeutta voidaan ratapihan kohdalla nostaa. Oikaiseminen tarkoittaa käytännössä asemalaiturien purkamista ja meluvallien rakentamista radan molemmin puolin Drumliinitie 72:n sillalta aina Porsaskosken tien sillalle saakka.

Päätös

Haukivuoren aluejohtokunta esittää Etelä-Savon maakuntaliitolle ja Mikkelin kaupungille, että ne pyrkivät estämään Haukivuoren ratapihan oikaisun. Lisäksi aluejohtokunta esittää Väylävirastolle, että Tirkkosen ja Tervalahden tasoristeysten poistamista koskevat suunnitelmat otetaan uudelleen käsittelyyn niin, että ratkaisut soveltuvat alueiden asukkaille ja teiden käyttäjille.

Aluejohtokunta esittää lisäksi, että Mikkelin kaupunki lähettää lähetystön kaupunginhallituksen puheenjohtajan Arto Seppälän johdolla käymään Väylävirastossa ja liikenneministerin luona. Lähetystöön otetaan mukaan aluejohtokunnan puheenjohtaja Leo Laukkanen ja tietokirjailija ********* sekä maakuntaliiton edustaja.

Merkitään, että tämä pykälä käsiteltiin pykälän 28 jälkeen ja että ********* osallistui asian käsittelyyn.

Valmistelija

  • Eveliina Naumanen, eveliina.naumanen@hotmail.com
  • Eljas Pölhö, eljaspolho@me.com
  • Elina Vauhkonen, elina.vauhkonen@gmail.com

Kuvaus

Tirkkosen tasoristeyksen poisto hoidettiin Väyläviraston puolelta pelkällä kuulutuksella ilman uutta vuorovaikutustilaisuutta. Jatkossa kuulutuksia täytyy tarkkailla tiiviimmin. Kun syksyllä keskityttiin Tervalahden tasoristeykseen, niin tämä pääsi marraskuussa lipsahtamaan välistä. Kuulutus estää ainakin muotoseikkaan perustuvan valittamisen hallinto-oikeudelle. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä asiaa miksikään, että kaupunki ja maakuntaliitto ovat puoltaneet esitystä ilman aluejohtokunnan kuulemista, vaikka meidän kantamme on ennakkoon tuotu tiedoksi. Kaupunki huomioi aluejohtokunnan lausunnon asiassa toimittamalla sen jälkikäteen Väylävirastolle. Sinänsä kaupungin lausunnosta (virallinen lausuja) eriävä mielipide taitaa olla painonsa arvoinen paperia Väylävirastolle.

Vaikka aluejohtokunnalta ei lain mukaan tarvitsekaan pyytää lausuntoa ko. asioissa, niin aluejohtokunnan paikallistuntemus kannattaisi kaupungin käyttää hyväksi, eikä jättää alueen asukkaiden mielipidettä täysin huomiotta. Osallisuuden ollessa kaupungin toiminnassa tärkeässä ja peräänkuulutetussa asemassa, niin aluejohtokunta näkee, että alueen asukkaiden osallisuutta alueen päätöksiin voitaisiin vahvistaa myös näissä erittäin tärkeissä asioissa. Päätöksissä, jotka vaikuttavat alueen asukkaiden arkeen ja alueen yritysten toimintakykyyn ja kannattavuuteen, ei tulisi aluejohtokuntaa sivuuttaa ja jättää huomiotta. Vaikka virallista lausuntoa ei aikataulusyistä pystyttäisi antamaan, niin asiasta tiedotus olisi syytä tehdä suoraan aluejohtokunnalle ennen lausunnon antamista, jotta alueen asukkaiden kannalta oleelliset asiat tulevat huomioiduksi.

Lahti-Loviisa radan tasoristeysten poiston yhteydessä selvisi äskettäin, että korvaavien reittien osalta EI TEHDÄ TURVALLISUUSSELVITYSTÄ. Tirkkosen tasoristeyksen poistolla junan nopeutta voidaan nostaa 140->160 km/h 2 km:n matkalla eli ajansäästö on 6 sek. Tavarajunilla ei yhtään. Yli 160 km/h ei voida nostaa muuttamatta radan linjausta Kantalan eteläpuoleisen kaarteen takia.

Tirkkosen tasoristeyksen kohdalla

EDUT :

  • matkustajajunien kulkuaika vähenee 6 sek. (enintään, jos ajavat max nopeuttaan)
  • tasoristeysturvallisuus paranee, kun ei ole tasoristeystä

 

HAITAT:

  • valtion tie lakkautetaan ja muutetaan kahdeksi yksityiseksi pätkätieksi (kulut yksityisille)
  • koulubussin reitti muuttuu ja ainakin yhdelle lapselle tulee lähes 2 km:n kävely (vai aikooko Mikkeli osallistua tien ylläpitoon)
  • pyöräilyreitti, myös markkinoitu retkipyöräilyreitti, katkeaa ja korvaava reitti on 3 km vilkkaalla kantatiellä, joilla ei ole piennarkaistoja ja 2 km vanhaa reittiä vilkkaammalla tiellä. TURVALLISUUS KÄRSII.
  • maanviljelijän matka pelloilleen pidentyy n. 3 km
  • pelastusajoneuvojen matka ”pussinperälle” pitenee yli 5 km.

 

NEUTRAALIA: Kantalan alikulun parantaminen ei ole sidoksissa tasoristeyksen säilymisen kanssa ja voidaan toteuttaa erillisenä toimenpiteenä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Eveliina Naumanen, eveliina.naumanen@hotmail.com

Haukivuoren aluejohtokunta tiedustelee Mikkelin kaupungilta, kaupunkikehityslautakunnalta ja Etelä-Savon maakuntaliitolta miksi 6 sekunnin ajansäästö katsottiin tärkeämmäksi kuin yllä haitoiksi luetellut seuraukset heidän päätöksestään? Tiedustelemme myös Mikkelin kaupungilta, kuinka jatkossa vastaavanlaisissa asioissa alueen asukkaiden osallisuus heitä koskeviin päätöksiin tullaan toteuttamaan?

Alla kaupungin sivuilta poimittu osallisuutta koskeva teksti:

”Osallisuus on yhteinen, kaikkia mikkeliläisiä koskeva asia, joka kattaa koko kaupunkiorganisaation palvelualueineen. Osallisuutta edistettäessä on tärkeää miettiä, miten palveluissa, toiminnoissa ja kaikessa vuorovaikutuksessa osallisuutta lisätään. Osallisuus tarkoittaa ihmisen kohdatuksi tulemista. Taustatavoitteena on, että kaikki mikkeliläiset voivat aidosti olla mukana kaupungin toiminnassa ja kehittämisessä.”  

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kaupunginjohtaja, kaupunkikehitysjohtaja, kaupunkikehityslautakunta, Etelä-Savon maakuntaliitto, Pohjois-Savon ELY-keskus, Väylävirasto, Traficom

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.