Kuvaus
Kiinteistön RN:o 213-404-3-53 omistaja on laittanut vireille vesilain 14. luvun 4 §:n mukaisen rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemista koskevan asian ratkaisemisen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa. Asia koskee kiinteistöllä RN:o 213-404-3-59 Saarimäki vuonna 2017 tehtyjä ojituksia. Kantelija vaatii, että ojat tyhjennetään ja täytetään. Perusteluksi esitetään ojavesien Rutajärvelle aiheuttamaa haittaa. Ojat eivät kulje kantelijan kiinteistön läpi tai rajaa pitkin, mutta kiinteistö sijaitsee Rutajärven rannalla.
Etelä-Savon ELY-keskus on selvittänyt kiinteistöllä RN:o 213-404-3-59 Saarimäki tehtyjen ojitusten lainmukaisuutta ja antanut asiasta kaksi lausuntoa. Lausunnossa 8.8.2017 todetaan, että ojittaja ei ollut tehnyt ennakkoilmoitusta ojituksesta, mutta teki sen ja täydensi sitä myöhemmin. Kysymyksessä oleva ojitushanke on laajuudeltaan n. 25 ha ja ojitushankkeesta oli laadittu vesiensuojelusuunnitelma. Alueella ei ole hanketta estäviä luonnonsuojelullisia arvoja eikä se ole kaavoituksen vastainen. Ojitus on kokonaisuudessaan tehty Saarimäki (213-404-3-59) tilan alueella ja kuivatusvedet johdettu Rutajärvessä sijaitsevaan Rutalahteen. Ojitusalueella on kunnostettu 80-luvun alussa kaivettuja ojia n. 3000 m. Täydennysojia on tehty n. 500 m. Vesiensuojelutoimenpiteinä ojien risteyksiin on kaivettu lietekuopat sekä laskuojiin ennen vesistöä tehty laskeutusaltaat. Vesi johdetaan avaamatta jätettyjen ojien kautta järveen.
Edelleen ELY-keskuksen lausunnossa todetaan, että kysymyksessä oleva ojitushanke on toteutettu käyttäen vesiensuojelurakenteita, joiden voidaan arvioida estävän vesistökuormitusta siinä määrin, että ympäristönsuojelulain 3 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua pilaantumista vesialueella ei aiheudu. Hankkeesta ei myöskään voida arvioida aiheutuvan sellaista luonnon ja sen toiminnan vahingollista muuttumista taikka vesistön tilan huononemista, että hanke olisi edellyttänyt vesilain mukaista lupaa.
Toisen lausunnon (ELY-keskus 16.3.2021) mukaan vedenlaadun seurantatulokset eivät osoita, että vedenlaatu Rutajärven keskusaltaassa olisi heikentynyt ojituksen seurauksena. Myös ojavesien ravinnepitoisuudet ovat olleet vastaaville kunnostetuille ojille tyypillistä tasoa. Ravinteiden ja happipitoisuuden perusteella Rutajärven pääaltaan ekologisen luokituksen vedenlaadullisen luokituksen osuus on luokassa 'erinomainen' ja Rutalahden yhden näytteenottokerran perusteella 'hyvä'/'erinomainen' rajalla.
Antamassaan hankkeen lainmukaisuutta koskevassa arviossa ELY-keskus toteaa että saadun ja hankitun selvityksen perusteella ELY-keskuksen tietoon ei ole tullut tilan Saarimäki 213-404-3-59 alueella tehtyjen ojitusten osalta ojitusilmoituksen tekemisen laiminlyöntiä lukuun ottamatta sellaista vesilain (587/2011 VL) tai ympäristönsuojelulain (527/2014 YSL) soveltamiseen liittyvää yleiseen etuun kohdistuvaa laiminlyöntiä tai muuta lain vastaista toimintaa, että asiassa olisi perusteita kohdistaa vesilain 14 luvun tai ympäristönsuojelulain 18 luvun laiminlyönnin oikaisua koskevia säännöksiä. ELY-keskus tekee valvontarooliinsa liittyvän arvioinnin vesilain ja ympäristönsuojelulain valvojana yleisen edun intressistä käsin.
Vesilain mukaan 14 luvun 4.2 § ojittamista koskevassa asiassa rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaiseminen kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Kiinteistön Saarimäki omistajia on kuultu ennen päätöksentekoa. Heidän antamansa vastineen mukaan kyseessä oli tavanomainen metsätalouden toimenpide, eikä vesistölle aiheutunut kuormitus poikkea siitä, mitä vastaavista hankkeista on todettu aiheutuvan. Vesinäytteiden tulokset eivät muodosta perustetta arvioida toisin ELY-keskuksen antamaa lausuntoa 8.8.2017.
Kantelija arvioi Rutalahden pilaantuneen ojittamisen seurauksena. Arvionsa hän perustaa Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden ja ELY-keskuksen ottamiin vesinäytetuloksiin sekä kirjallisuuslähteisiin. Vesilain pykälistä kantelija vetoaa mm. hankkeen luvanvaraisuuden laukaiseviin seurauksiin.
Mikkelin seudun ympäristölautakunta katsoo, että vuonna 2017 kiinteistöllä Saarimäki toteutettu ojitushanke on toteutettu hankkeesta laaditun ojitussuunnitelman mukaisesti ja siihen on sisällytetty vesiensuojelurakenteet, joilla purkuvesistöön aiheutuvia haittoja vähennetään. Hyvin toteutellakin ojittamisella voi olla vaikutuksia alapuoliseen vesistöön, eikä kaikkia vaikutuksia ole mahdollista torjua. Maanomistajalla on oikeus kuivattaa maataan metsänkasvun parantamiseksi siten, ettei siitä aiheudu vältettävissä olevaa yleisen tai yksityisen edun loukkausta. ELY-keskus on lausunnossaan katsonut, ettei hanke edellytä vesilain mukaista lupaa. Rutajärven pääaltaasta ja Rutalahdesta ojittamisen jälkeen otettujen vesinäytteiden tulokset ovat järvelle tyypillisiä. Asiassa ei ole tuotu esille sellaista ojittajan tekemää vesilain rikkomusta tai laiminlyöntiä, joka tulisi oikaista.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi
Mikkelin seudun ympäristölautakunta hylkää kantelijan esittämät vaatimukset yllä esitetyin perustein ja päättää olla antamatta asiassa VL 14 L 4.1 §:n mukaista määräystä.