Kaupunginhallitus, kokous 9.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 225 Hänninkentän huoltorakennuksen tarjousten hyväksyminen ja aloituslupa

MliDno-2025-1225

Valmistelija

  • Jarkko Hyttinen, kiinteistöjohtaja, jarkko.hyttinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Talonrakennuspalvelut on kilpailuttanut rakennus-, LVI- ja sähkötekniset työt Hänninkentän huoltorakennuksen rakentamiseen investointiohjelma TA2025 mukaisesti. Hanke on kilpailutettu kerran aikaisemminkin ja tarjoukset käsiteltiin KH 13.5.2019 § 201. Tuolloin Hänninkentän huoltorakennuksen hankinta keskeytettiin hankkeeseen varatun määrärahan riittämättömyyden vuoksi ja hanke päätettiin suunnitella uudelleen. Toteutuva kustannus olisi ylittänyt yli miljoonalla eurolla arvioidun nettokustannuksen.

Uudessa suunnittelussa huoltorakennuksen kokonaisneliömäärää pienennettiin, katsomon istumapaikkoja vähennettiin ja muokattiin suunnitelmat vastaamaan taas liikuntapaikka-avustuksen vähimmäisvaatimuksia. Suurimpana muutoksena liikuntapaikka-avustuksen saamisen edellytykseksi oli rakennuksen energialuokka A, kun se vuoden 2018 suunnitelmassa oli energialuokka B.

Hankkeelle on haettu valtion liikuntapaikka-avustusta kahtena vuonna. Molemmilla kerroilla avustuspäätös on ollut kielteinen. Viimeisimmässä haussa hankkeelle haettiin avustusta 600 000 euroa, mutta siihen saatiin kielteinen päätös 12.5.2025.

Tarjouspyynnön mukaan työt saa aloittaa 1.7.2025 ja töiden tulee valmistua 30.10.2026 mennessä. Hänninkentän tekojää tullaan jäädyttämään myös kaudella 2025-2026. Rakentamisen aikana pukuhuonetilat toimivat väistötiloissa kentän pohjoispäädyssä ja Urheilupuiston puolella.

Tarjoukset on pyydetty Tarjouspalvelun kautta 29.4.2025 päivätyillä tarjouspyynnöillä avointa hankintamenettelyä käyttäen. Hankinta ylittää kansallisen kynnysarvon, mutta ei EU-kynnysarvoa.

Tarjouspyynnön mukaan valintaperusteena on halvin hinta. Laatutekijät on asetettu vähimmäisvaatimuksina sekä tarjoavan yrityksen että käytettävän työnjohdon osalta.

Määräaikaan 26.5.2025 mennessä urakkatarjouksen antoivat seuraavat toimijat:

Rakennusurakka (7 kpl tarjousta): BD Consept Oy, Jalon Rakentajat Oy, Maarakennus Suutarinen Oy, Pallas Rakennus Kaakkois-suomi Oy, Rakennusliike Porrassalmi Oy, Rakennusliike V. Mättölä Oy ja Timberg bygg och renovering.

LVI-urakka (5 kpl tarjousta): Caverion Suomi Oy, JP Yhtiöt Oy, LVI-Colvi Oy, Saipu Oy ja Star Expert Oy.

Sähköurakka (5 kpl tarjousta): Mikkelin Sähköasennus Oy, Saipu Oy Mikkeli, SE Sähkö Oy, Sensio Oy ja Sähkötoimisto Kenttälä Oy.

Urakka-aika on 1.7.2025 – 30.10.2026, eli hanke jakautuu kahdelle vuodelle. Mikäli toteutusaika viivästyy tarjouspyynnössä ilmoitetusta toteutusajasta tilaajasta johtuvasta syystä, eli urakoitsija ei pääse aloittamaan hanketta tarjouspyynnön mukaisesti, niin tilaaja on rakennusalan yleisten sopimusehtojen mukaisesti korvausvelvollinen. Urakoitsijoiden arvio kustannusvaikutuksista, mikäli hanke käynnistyy vasta syksyllä on noin 230 000 euroa.

Hankkeen päivitetty kustannusarvio tarjousten saamisen jälkeen on 3,23 M€. Hankkeelle on varattu talousarvion investointiohjelmassa menoja 2,5 M€ vuodelle 2025 ja 1,5 M€ taloussuunnitelmavuodelle 2026 eli yhteensä 4 M€. Vuoden 2026 rahoitustarve tulee huomioida talousarviovalmistelussa. Hankkeelle on varattu talousarvion investointiohjelmassa tuloja 300 000 € vuodelle 2025 ja 200 000 € taloussuunnitelmavuodelle 2026.

Tarjousten vertailutaulukossa näkyvä kokonaisvertailuhinta sisältää urakkahinnan lisäksi yksikköhintoja, joita saatetaan joutua käytämään lisä- ja muutostöissä. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti yksikköhinnat ovat liikesalaisuus, mutta kokonaisvertailuhinta julkinen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy ehdollisesti Hänninkentän huoltorakennuksen edullisimmat urakkatarjoukset:

Rakennusurakka: Maarakennus Suutarinen Oy, kokonaisvertailuhinta 2 097 200,00 euroa (alv 0 %)

LVI-urakka: Star Expert Oy, kokonaisvertailuhinta 314 200,00 euroa (alv 0 %)

Sähköurakka: Sensio Oy, kokonaisvertailuhinta 162 654,00 euroa (alv 0 %)

sekä myöntää hankkeelle ehdollisen aloitusluvan ja oikeuttaa Talonrakennuspalvelut solmimaan urakkasopimukset edellä hyväksyttyjen urakoitsijoiden kanssa normaalein sopimusehdoin. Ehtona on, että kaupunginvaltuusto myöntää projektille määrärahanmuutoksen tulojen osalta, koska liikuntapaikka-avustus ei toteudu. Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että investointiohjelmaan vuodelle 2025 tehdään määrärahanmuutos siten, että projektilta 13000 Hänninkentän huoltorakennus poistetaan 300 000 euron tulomääräraha.

Hankintayksikkö on selvittänyt voittaneilta tarjoajilta tarjouspyynnön mukaisuuden sekä tarjouksien sisällöt. Tarjoajien kanssa pidetyissä selonotoissa todettiin, että tarjoajilla on taloudelliset ja tekniset mahdollisuudet suorittaa urakat annetuilla tarjoushinnoilla.

Tarjouksien hyväksymisestä tehty päätös ei vielä muodosta sopimusta, vaan sopimukset syntyvät vasta sopimusasiakirjojen allekirjoituksilla.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Jani Sensio ilmoitti olevansa esteellinen (osallisuusjäävi) ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitus hyväksyttiin. Hänen tilalleen kokoukseen saapui varajäsen Mika Barck. 

Merkitään, että kiinteistöpäällikkö Jarkko Hyttinen selosti asiaa kaupunginhallitukselle ja oli läsnä kokouksessa tämän ajan.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet, Talonrakennuspalvelut/rakennuttajapäällikkö, rakennuttaja, Liikuntapalvelut/liikuntapäällikkö, Talouspalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

1 OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Oikaisuvaatimusoikeus
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua. Hankintaoikaisuvaatimuksen vireille tulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla:

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu,
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi,
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.


Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksen tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian käsittelemiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

2 VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Valitusoikeus

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että asianosainen on saanut hankintapäätöksen tiedoksi ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Hankintaoikaisun vireille tulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Asianosaisen katsotaan saaneen tiedon päätöksestä, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Osoite: Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 43314
Puhelinnumero: 029 56 43300
Markkinaoikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava: 

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinatuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on toimitettava osoitteeseen:

Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus
Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.