Kaupunginhallitus, kokous 9.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 229 Mikkelin kaupungin maksukorttiohjeen päivitys

MliDno-2025-2267

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus on 10.6.2019, § 265 päättänyt maksuaikakorttien käytön laajentamisesta Mikkelin kaupungilla. Ottamalla maksuaikakortit käyttöön kaikissa kaupungin yksiköissä, pyritään vähentämään mikrohankinnoista (0-999 €) aiheutuvia kuluja ja järkeistämään ostotoimintaa. Tavoitteena on, että jatkossa satunnaiset mikrohankinnat tehdään ensisijaisesti maksuaikakorteilla.

Konserni- ja elinvoimajaosto on 10.9.2019, § 81 hyväksynyt Mikkelin kaupungin päivitetyn maksukorttiohjeen. Voimassa olevan ohjeen mukaan yksikön esimies esittää korttitarpeet tulosalueen esimiehelle, joka ilmoittaa korttitarpeet talous- ja elinvoimapalveluille. Talousjohtaja tekee korttien myöntämisestä viranhaltijapäätöksen, jonka perusteella talouspalvelut tilaa kortit käyttäjille.

Maksuaikakorttien käyttö on vuoden 2019 jälkeen laajentunut lähes kaikkiin kaupungin yksiköihin ja maksuaikakorttitilausten määrä on noussut huomattavasti. Korttitilaus pankilta tapahtuu nykyisin sähköisen hakemuksen kautta ja tilausprosessia on yleisesti tarpeen sujuvoittaa, ja siten maksukorttiohjetta on perusteltua päivittää.

Mikkelin kaupungin maksukorttiohjeen § 2 " Kortin hakeminen ja myöntäminen” osalta, ohjetta esitetään päivitettäväksi niin, että talousjohtaja ei jatkossa tee kortin myöntämisestä viranhaltijapäätöstä. Myöskään kortinmyöntämiselle ei enää tarvita tulosalueen esimiehen hyväksyntää, vaan yksikön esihenkilö voi hyväksyä sähköisen korttihakemuksen.

Lisäksi ohjetta sovelletaan jatkossa (§ 1) viranhaltijoiden ja työntekijöiden mmaksukorttien lisäksi luottamushenkilöille myönnettäviin maksukortteihin.

Edellä mainittujen pykälien lisäksi muun muassa nimikkeitä ja yksiköiden nimiä on ajantasaistettu. Ohje kaikkine päivitysehdotuksineen on liitteenä.

Nykyisin voimassa olevan Mikkelin kaupungin hallintosäännön § 84 mukaan maksuliikenteen hoidosta vastaa kaupunginhallitus, joka on siten toimivaltainen hyväksymään muutokset maksukorttiohjeeseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä Mikkelin kaupungin maksukorttiohjeen päivityksen. Maksukorttiohje tulee voimaan heti hyväksymisen jälkeen.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

talouspalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.