Kaupunginhallitus, kokous 29.11.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 495 Perustettavat ja lakkautettavat virat 2022

MliDno-2021-4315

Valmistelija

  • Maria Närhinen, henkilöstöjohtaja, Maria.Narhinen@mikkeli.fi
  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Vuoden 2022 henkilöstösuunnitelmaan liittyen palvelualueet esittävät perustettavaksi 1.1.2022 lukien yhdeksän (9) virkaa, yhden viran kelpoisuusehtojen muutoksen sekä virkoihin liittyviä nimikemuutoksia. Lisäksi viroista yksi esitetään perustettavaksi 1.8.2022 lukien. Yksi toimi muutetaan viraksi. Tästä ei tule kustannusvaikutusta. Perustettavista viroista kaksi päiväkodinjohtajan virkaa ovat kustannusneutraaleja, koska samanaikaisesti lakkautetaan kaksi päivähoidonohjaajan virkaa. Nykyiset päivähoidon ohjaajat siirretään päiväkodinjohtajien virkoihin.

Etelä-Savon pelastuslaitoksen osalta perustettavien virkojen (4) palkkakustannukset katetaan määräaikaisten henkilöstökulujen vähentämisellä. Näiden virkojen osalta tarve on arvoitu pysyväksi. Työvoimantarpeen ollessa pysyvää toimitaan kunnallisen ja hyvinvointialueen viranhaltijalain määräysten mukaisesti palkkaamalla työntekijöitä toistaiseksi voimassa oleviin virkasuhteisiin.

Oppivelvollisuuden laajentuminen edellyttää puolestaan uuden lehtorin viran perustamista. Lisäksi uusi opetussuunnitelma velvoittaa huolehtimaan opiskelijan tuesta välittömästi ja tuen määrä on oltava riittävää. Tämä edellyttää, että Otavian nettilukioon perustetaan nettilukion opinto-ohjaajan virka.

Maaseutuasiamiehen virka perustetaan 1.1.2022 lukien ja tähän virkaan siirtyy maatalouslomituksen siirtyessä liikkeenluovutuksella Mikkelin kaupungille, nyt yhdistelmävirassa oleva Rantasalmen viranhaltija. Lisäksi varaudutaan riittävään henkilöresurssin, jotta ruokaviraston kanssa tehtyä maksajasopimusta voidaan noudattaa.

Perustettavien virkojen kustannusvaikutus on 76 237 euroa vuodessa.

Virkoihin liittyvät muutokset esitetään kokonaisuudessaan oheisissa liitteissä.

Etelä-Savon pelastuslaitoksella on ollut käytössä ns. asemavaltuutusperiaate 2004 vuodesta alkaen. Viranhaltijalla on ollut esimerkiksi palomestarin virka, mutta hänelle on saatettu määrätä palopäällikön tehtävät. Lisäksi on määrätty palopäällikön virka-asematunnusten käyttämisestä. Tämä menettely on ollut joustava, mutta nyt pelastustoimen siirtyessä hyvinvointialueelle on tarkoituksenmukaista, että virkojen virkanimikkeet muutetaan vastaamaan henkilön virantoimitusvelvollisuuteen kuuluvaa tehtävää. Virkanimikkeen muutos ei vaikuta työnvaativuudenarviointiin eikä kyseisen viran kelpoisuusvaatimuksiin. Uusi nimike vastaa viranhaltijalla tällä hetkellä käytössä olevaa nimikettä. Kaikkia muutoksen kohteena olevia viranhaltijoita on kuultu virkanimikkeen muutoksesta, eikä heillä ole asiaan huomauttamista.

Etelä-Savon pelastuslaitos esittää, että seuraavien virkojen virkanimikkeet muutetaan 1.1.2022 lukien:

Vakanssi nykyinen nimke viranhoitaja uusi nimike

2672

palomestari

Isto Heikkinen

palopäällikkö

2668

palomestari

Antti Peltonen

palopäällikkö

2652

palomestari

Mikko Hynninen

palopäällikkö

2669

palomestari

Juha Paunonen

paloinsinööri

2700

palomies

Tapio Kallberg

ylipalomies

2739

palomies

Jani Heiskanen

ylipalomies

5038

palomies

Alan O'leary

ylipalomies

2695

palomies

Tuomas Tiihonen

ylipalomies

5037

palomies-kalustonhoitaja

Vesa Heikkinen

palomies

5039

palomies-kalustonhoitaja

Timo Kaarre

palomies

3928

ylipalomies

avoin virka

viestintäsuunnittelija

2743

pelastuspäällikkö

muutos 1.2.2022 luken riskienhallintapäällikkö

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. hyväksyä perustettavat uudet virat ja kelpoisuusehtojen muutokset vuodelle 2022
  2. hyväksyä Etelä-Savon pelastuslaitoksen nimikemuutokset 1.1.2022 lukien 
  3. lakkauttaa tarpeettomat virat 1.1.2022 lukien.

 

Päätös

Asian käsittelyä jatketaan kaupunginhallituksen kokouksessa tiistaina 30.11.2021 klo 14.00.

Merkitään, että pykälät 495-498 käsiteltiin samanaikaisesti.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastettiin kokouksessa.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.