Kuvaus
Kaupunginhallitus asetti viimeisimmän energiatyöryhmän päätöksellään 23.8.2021 § 335. Kaupunginhallitus edellytti työryhmän tuovan esityksensä kaupunginhallitukselle vuoden 2021 loppuun mennessä. Energiatyöryhmään nimettiin Pirjo Siiskonen, Satu Taavitsainen, Raimo Heinänen, Heli Kauppinen ja Eero Aho. Viranhaltijoista ryhmän työskentelyyn ovat osallistuneet ryhmän puheenjohtajana toiminut kaupunginjohtaja Timo Halonen, vt. talousjohtaja Tiia Tamlander sekä toukokuuhun 2022 asti hallintojohtaja Ari Liikanen.
Kaupunginvaltuuston 7.6.2021 § 76 linjauksen mukaisesti työryhmän toimeksianto keskittyi
- Suur-Savon Sähkö Oy:n omistajakuntien yhteisen holdingyhtiön muodostamisen selvittämiseen
- muiden yhtiön osakkaina olevien tahojen kanssa tehtävien osakejärjestelyjen selvittämiseen.
Päätöksellään 13.12.2021 § 190 kaupunginvaltuusto laajensi energiatyöryhmän toimeksiantoa koskemaan myös Etelä-Savon Energia Oy:n omistusjärjestelyiden selvittämistä. Myös aiempi Suur-Savon Sähkö Oy:n omistusjärjestelyjen selvittämistä koskeva toimeksianto pidettiin voimassa. Valtuusto ohjeisti lisäksi energiatyöryhmää pyytämään Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Etelä-Savon Energia Oy:n toimivaa johtoa myötävaikuttamaan due diligence -tarkastuksen toteuttamiseen yhtiöissä riippumatta siitä, millaiseen ratkaisuun Mikkelin energiaomistusratkaisussa päädytään.
Energiatyöryhmä on työskennellessään tarkastellut neljää pääratkaisuvaihtoehtoa:
- Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyminen
- Mikkelin Vesiliikelaitoksen yhtiöittäminen ja myyminen Etelä-Savon Energia Oy:lle
- Suur-Savon Sähkö Oy:n osakkeiden myyminen sijoittajalle
- Holding-yhtiön perustaminen Suur-Savon Sähkö Oy:n kuntaomistajien kanssa
Energiaomaisuusjärjestelylle on määritelty vähintään neljä ylätason tavoitetta, jotka eivät ole toisiaan poissulkevia.
- Kumulatiivisen alijäämän kattaminen
- Kassavaikutus, järjestelyn vaikutukset kaupungin tuloihin ja velkaantumiseen
- Omistajuuden ja yhtiöiden ohjauksen kehittäminen
- Kuntalaisten/asiakkaiden näkökulman huomioiminen
|
Alijäämän kattaminen
|
Kassavaikutus
|
Omistajuuden, ohjauksen kehittäminen
|
Kuntalaisten/
asiakkaiden näkökulma
|
ESE:n vähemmistöosuuden myyminen
|
++
|
++
|
+/-
|
+/-
|
Vesilaitos ESEn
tytäryhtiöksi
|
+
|
+
|
+/ - -
|
-
|
SSS osakkeiden myynti sijoittajalle *
|
+
|
+
|
+/-
|
+/-
|
Kuntaholding
-yhtiö **
|
+
|
-
|
?
|
-
|
* Nykyisen yhtiöjärjestyksen mukaan ostajana voi olla vain yhtiön nykyinen osakas.
** Edellyttää laajan yhteisymmärryksen saavuttamista muiden osakkaiden kanssa yhtiöjärjestyksen muuttamisesta.
Jokaisesta vaihtoehdosta on esitetty tarkemmat tekstimuotoiset analyysit liitteenä olevassa energiatyöryhmän yhteenvetoraportissa.
Työskentelyn aikana muodostettuna ja saatuihin selvityksiin perustuvana kokonaisharkintana energiatyöryhmä on 7.9.2022 kokouksessaan päätynyt pitämään Mikkelin kaupungin edun kannalta parhaana vaihtoehtona Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myymistä. Huolellisesti valmisteltavalla myyntiprosessilla on tavoiteltava strategista omistajakumppania, joka tuo yhtiön johtamiseen aitoa lisäarvoa.
Osakekaupan merkittävän taloudellisen ja strategisen vaikutuksen vuoksi energiatyöryhmä suosittelee toteuttamaan vähemmistöosuuden myyntiprosessin toimialan ja yrityskaupat syvällisesti tuntevan asian-tuntijakumppanin tukemana. Kaupunginhallitus määrittelee yhteistyössä asiantuntijakumppanin kanssa Mikkelin kaupungin näkökulmasta tarkoituksenmukaisimmat ehdot (sisältäen osakassopimuksen keskeisen sisällön), mahdolliset kauppaprosessin rajoitukset sekä tarkan myytävien osakkeiden määrän. Myynnin valmistelun aikana on syytä seurata aktiivisesti energiamarkkinan tilannetta. Mikäli sähkömarkkinan tilanne kehittyisi sellaiseksi, että osakekaupan valmistelun edistäminen ei olisi asiantuntijanäkemyksen mukaan kaupungin edun mukaista, on työ tarpeen tullen voitava keskeyttää.
Työryhmä näkee tarpeellisena jatkaa keskustelua Suur-Savon Sähkö Oy:n muiden omistajakuntien kanssa yhtiön omistajayhteistyön kehittämisestä yhtiön tulevaisuuden kilpailukyvyn varmistamiseksi ja kohtuullisen taksatason saavuttamiseksi.
Energiatyöryhmän esitys ei ollut yksimielinen, vaan työryhmän jäsen Satu Taavitsainen jätti seuraavan eriävän mielipiteen työryhmän linjaukseen.
Eriävä mielipide energiatyöryhmän kokouksessa 7.9.2022
Jätän eriävän mielipiteeni energiatyöryhmän enemmistön päätökseen myydä kaupungin 100% omistaman Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) osakkeita. Mielestäni ESE on pidettävä itsenäisenä yhtiönä ja kokonaan Mikkelin kaupungin omistuksessa. En siis kannata ESE:n osakkeiden myymistä millekään taholle. ESE:n sähkö- ja kaukolämpöverkot on pidettävä 100 prosenttisesti kaupungin omissa käsissä. Se on kaupungin asukkaiden ja yritysten taloudellinen etu.
Talousviisautta on se, ettei julkista monopolia myydä pikavoittojen toivossa.
Erityisesti tällaisessa epävakaassa maailmantilanteessa on energiayhtiön kokonaan omistamisesta Mikkelin kaupungille ja sen asukkaille ja yrityksille hyötyä myös turvallisuuden, huoltovarmuuden ja omavaraisuuden näkökulmasta. Mikkelin on oltava mahdollisimman energiaomavarainen ja pidettävä verkot, putkistot ja kattilat kokonaan kaupungin omistuksessa.
Sähkönsiirto ja kaukolämpö ovat mikkeliläisille välttämättömyyshyödykkeitä. ESE:n toiminnan rungon muodostaa mikkeliläisille kohtuuhintaisen kaukolämmön tuotanto ja sähkönsiirto, joilla edistetään asukkaidemme ja yritystemme ostovoimaa. Näin tulee olla jatkossakin.
Mikkelissä 7.9.2022
Satu Taavitsainen (sd.)
Energiatyöryhmän jäsen
Kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja
Kaupunginjohtaja toi kaupunginhallituksen 19.9.2022 kokoukseen energiatyöryhmän esitykseen perustuvan päätösesityksensä. Kaupunginhallituksessa osin uudelleen muotoiltua päätösesitystä käsiteltiin kaupunginvaltuustossa 26.9.2022 § 122. Kaupunginvaltuusto päätti palauttaa asian valmisteluun. Kaupunginjohtaja on kaupunginhallitukselta 3.10.2022 saamansa evästyksen mukaisesti koostanut toivotut lisäselvitykset, jotka ovat liitteenä. Esille tuotua ja selvitettäväksi annettua Etelä-Savon Energia Oy:n lisätuloutusvaihtoehtoa ei voida pitää koko taloussuunnitelmakauden alijäämäinen näkymä huomioiden riittävänä toimenpiteenä kaupungin taloustilanteen kohentamiseksi.
Energiatyöryhmän esityksen tarkoittamassa Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiprosessin käytännön toteuttamisessa on aiheellista käyttää alan asiantuntijaa. Myyntiprosessin ohjaamisesta vastaisi kaupunginhallitus, ja varsinainen kauppa tuotaisiin myyntiprosessin lopuksi kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Ennen varsinaisen myyntiprosessin käynnistämistä tulisi asiantuntijan tukemana määritellä kaupungin kannalta keskeiset reunaehdot osakassopimusluonnoksen muotoon. Ehtojen määrittelyn jälkeen kilpailutus toteutettaisiin tarjouspyyntöprosessina hakien markkinoilta parasta mahdollista hintaa kaupungin asettamat reunaehdot huomioiden.
Mikkelin kaupungin taseessa on 33,6 miljoonaa euroa alijäämää. Mikkelin on kyettävä kattamaan kaikki kertyneet alijäämänsä vuoden 2023 tilinpäätöksessä. Tämä tarkoittaa, että vuoden 2023 tilinpäätöksessä taseeseen kertyneiden yli-/alijäämien summa ei saa olla enää negatiivinen. Vuoden 2022 tulosennuste on alijäämäinen, ja myös vuoden 2023 talousarvio on muotoutumassa tulokseltaan negatiiviseksi. Sote-uudistuksen rahoitusvaikutusten vaikutusten vuoksi taloussuunnitelmavuosien 2024–2026 näkymät ovat erittäin heikot ja vielä edeltäviäkin vuosia voimakkaammin alijäämäiset. Mikkelin kaupungin talouden näkymät ovat näin ollen tällä hetkellä erittäin huonot, ja tilanteen osittainenkin korjaaminen edellyttää väistämättä suuruusluokaltaan hyvin merkittäviä toimenpiteitä.
Kuntalain 110.3 §:n mukaan kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvion yhteydessä on kyettävä esittämään, miten kaupunki varautuu myös suunnitelmavuosien taloushaasteisiin tasapainovaatimuksen ja edessä olevien heikkojen vuosien sietokyvyn parantamisen näkökulmasta.
Vuosien 2021 ja 2022 talousarvioissa kuntalain 110.3 § vaatimus tasapainossa olevasta taloussuunnitelmasta on kumulatiivisten alijäämien kattamisen osalta täytetty kirjaamalla taloussuunnitelmavuodelle 2023 satunnaisten tuottojen erään 70 miljoonan euron kertaluontoinen myyntivoittotulo energiatyöryhmän työskentelyyn ja valmisteilla oleviin energiaomaisuusjärjestelyihin viitaten (v. 2022 talousarviokirjan kohta 4.4, s. 26). Valtuuston 13.12.2021 §187 hyväksymässä talousarviokirjassa todetaan, että energiaomaisuusjärjestelyillä tavoiteltavan myyntivoiton minimitavoitetasoksi on asetettu 70 miljoonaa euroa taseeseen jo kertyneiden alijäämien ja tulevien vuosien kehitysarvion perusteella. Käyttötalouden kestävän tason eli tulojen ja menojen välillä vallitsevan epäsuhdan korjaamisen osalta on viitattu jo päätettyihin ja valmisteilla oleviin talouden tasapainotusohjelmiin. Kaupunginvaltuusto on 28.3.2022 § 44 hyväksynyt talouden tasapainottamiseen tähtäävän Palvelut ja tulevaisuus -ohjelman. Käyttötalouden tasapainottamiseen linjatut toimenpiteet eivät ole riittäviä kattamaan kumulatiivisia alijäämiä vuoden 2023 loppuun mennessä. Taloussuunnitelmakauden alijäämänäkymien perusteella on mahdollista, että aiemmin arvioitu 70 miljoonan euron minimitavoite ei myöskään ole tasoltaan riittävä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että
- Kaupunginvaltuusto valtuuttaa kaupunginhallituksen valmistelemaan Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myymistä yhteistyössä kilpailutettavan asiantuntijan kanssa. Myyntiprosessissa on tavoiteltava strategista omistajakumppania, joka tuo aitoa lisäarvoa yhtiöön. Kauppa tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi syyskuuhun 2023 mennessä.
Siltä varalta, että energiamarkkinan tilanne kehittyisi sellaiseksi, ettei osakekaupan valmistelu ja edistäminen olisi enää kaupungin edun mukaista, valtuuttaa kaupunginvaltuusto kaupunginhallituksen päättämään myyntiprosessin keskeyttämisestä.
- Kaupunginvaltuusto ohjeistaa kaupunginjohtajaa jatkamaan keskusteluita muiden Suur-Savon Sähkö Oy:n omistajakuntien kanssa yhtiön omistajayhteistyön kehittämiseksi keskipitkällä aikavälillä.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.
Päätös
Asiasta käydyn keskustelun aikana Petri Pekonen esitti Pekka Pöyryn, Jouko Kervisen ja Pirkko Valtolan kannattamana, että
kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
- Kaupunginvaltuusto päättää, että Mikkelin kaupungin kumulatiiviset alijäämät katetaan energiaomaisuusjärjestelyillä vuoden 2023 loppuun mennessä. Ensisijaisena keinona kaupunginvaltuusto pitää tuloutuksia Etelä-Savon Energia Oy:stä.
- Kaupunginvaltuusto valtuuttaa kaupunginhallituksen valmistelemaan Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myyntiä siltä varalta, että kohdassa 1. mainitut tuloutukset eivät riitä. Mahdollisessa myyntitilanteessa tavoitteena on strateginen omistajakumppani, joka tuo aitoa lisäarvoa yhtiöön ja mahdollisimman korkea myyntihinta. Mahdollinen kauppa tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi syyskuun 2023 loppuun mennessä.
Mikäli kohdassa 1. mainitut tuloutukset riittävät tai energiamarkkinan tilanne kehittyy sellaiseksi, että osakekaupan valmistelu ja edistäminen ei enää ole kaupungin edun mukaista, valtuuttaa kaupunginvaltuusto kaupunginhallituksen päättämään myyntiprosessin keskeyttämisestä.
- Kaupunginvaltuusto ohjeistaa kaupunginhallitusta ja kaupunginjohtajaa jatkamaan keskusteluja Suur-Savon Sähkö Oy:n omistajien kanssa yhtiön omistajayhteistyön kehittämiseksi keskipitkällä aikavälillä.
Lisäksi Tanja Hartonen esitti Satu Taavitsaisen kannattamana, että
- Ensisijaisesti otetaan vastaan Etelä-Savon Energia Oy:n tuloutus kaupungille, jolla voidaan kattaa alijäämää.
- Esitän myös, että Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myymistä ei aleta valmistella, vaan se pidetään 100 % kaupungin omistuksessa.
- Suur-Savon sähkön osakkeiden osittaista myymistä aletaan valmistelemaan ja kaupunginjohtaja jatkaa keskusteluita muiden Suur-Savon Sähkö Oy:n omistajakuntien kanssa yhtiön omistajayhteistyön kehittämiseksi keskipitkällä aikavälillä.
Lisäksi Raimo Heinänen esitti, että jos Etelä-Savon Energia Oy:n tuloutusvaihtoehdolla pyritään ratkaisemaan alijäämän kattaminen, tulee saman aikaisesti aloittaa valmistelu 2023-2024 talousarvioon ja -suunnitteluun säästöt ja palvelualueiden toimintojen tehostaminen 7 miljoonan edestä vuosittain. Tehostaminen tulee kohdistaa kustannuksiin joissa olemme verrokkikaupungeja kalliimpi tuotantokustannusten osalta.
Kustannustehostamista tulee tehdä 5 miljoonan edestä sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueelle ja 2 miljoonaa kaupunkikehityksen ja hallinnon palvelualueelle. Mahdolliset ennakoitua ylittävät lisätulot mahdollistavat kokonaissäästöjen määrää, mutta ei poista niitä. Olen Esen tuloutuksen kannalla, koska en voi tukea omaisuuden lisäkäyttöä käyttöomaisuuden kattamiseen. Koska kukaan ei kannattanut Raimo Heinäsen esitystä, se raukesi.
Lisäksi Heli Kauppinen kannatti kaupunginjohtajan tekemää päätösehdotusta.
Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että on tehty kaksi esittelijän päätösehdotuksesta poikkeavaa kannatettua esitystä ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ensin äänestetään Petri Pekosen ja Tanja Hartosen esityksistä siten, että ne, jotka kannattavat Petri Pekosen esitystä, äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Tanja Hartosen esitystä, äänestävät ei ja sen jälkeen voittanut esitys asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 jaa ääntä (Petri Pekonen, Jouko Kervinen, Pekka Pöyry, Pirkko Valtola, Pirjo Siiskonen, Eero Aho), 4 ei ääntä (Satu Taavitsainen, Raimo Heinänen, Tanja Hartonen, Jarno Strengell) ja 1 tyhjä ääni (Heli Kauppinen).
Puheenjohtaja totesi, että Petri Pekosen esitys on voittanut ja se asetetaan esittelijän päätösehdotusta vastaan siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Petri Pekosen esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 1 jaa ääni (Heli Kauppinen), 7 ei ääntä (Raimo Heinänen, Jouko Kervinen, Pirkko Valtola, Petri Pekonen, Pirjo Siiskonen, Eero Aho, Pekka Pöyry) ja 3 tyhjää ääntä (Satu Taavitsainen, Tanja Hartonen, Jarno Strengell).
Puheenjohtaja totesi, että Petri Pekosen esitys on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.
Merkitään, että Heli Kauppinen, Satu Taavitsainen, Tanja Hartonen ja Jarno Strengell jättivät asiasta eriävät mielipiteet.
Merkitään, että Armi Salo-Oksa (Suur-Savon Sähkön hallintoneuvoston jäsen), Minna Pöntinen (Suur-Savon Sähkön hallintoneuvoston jäsen) ja hallintojohtaja Ari Liikanen (Suur-Savon Sähkö Oy:n hallituksen jäsen) ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta. Ilmoitukset hyväksyttiin. Armi Salo-Oksan tilalle kokoukseen saapui varajäsen Jouko Kervinen.
Merkitään, että kokouksen sihteerinä tämän pykälän ajan toimi kaupunginlakimies Tarja Poikolainen.
Merkitään, että kaupunginjohtaja Timo Halonen ja vt. talousjohtaja Tiia Tamlander selostivat asiaa kaupunginhallitukselle.
Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.