Kaupunginvaltuusto, kokous 22.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 35 Mikkelin seudun työllisyysalueen perustaminen ja työllisyysalueen lautakunnan jäsenten nimeäminen sekä hallintosäännön muutokset

MliDno-2021-2819

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkeli, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala ovat allekirjoittaneet vastuukuntasopimuksen 24.10.2023. Yhteistoimintasopimuksella em. kunnat ovat sopineet Laissa työvoimapalvelujen järjestämisestä (380/2023) tarkoitettujen julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä 1.1.2025 lukien. Sopijapuolet haluavat järjestää työvoimapalvelut kuntalain (410/2015) 8 luvun sopimukseen perustuvana julkisoikeudellisena yhteistoimintana.

Vastuukuntasopimuksessa on todettu toimielimen kokoonpanosta ja jäsenten valitsemisesta siihen seuraavaa:

Vastuukunnan valtuusto asettaa lautakunnan toimikaudekseen sopijakuntien valtuustojen nimeämistä jäsenistä ja varajäsenistä. Yhteisessä toimielimessä on kymmenen (10) jäsentä, joilla jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Vastuukunnan valtuusto nimeää puheenjohtajan.

Edustajat valitaan niin, että Vastuukunta nimeää lautakuntaan viisi jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet, ja Muut kunnat asettavat keskuudestaan viisi jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet sekä valitsevat keskuudestaan varapuheenjohtajan.

Mikkelin seudun työllisyysalueen lautakunnan tehtävänä on:

  • Mikkelin kaupungin hallintosäännön 30 §:n mukaiset tehtävät, 
  • Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjaamiseen liittyvät tehtävät,
  • vastata työllisyysalueen lakisääteisten palvelujen suunnitelmallisesta toteuttamisesta ja toiminnan resurssoinnista
  • nimetä asiantuntijoista koostuvan ohjausryhmän,
  • vastata työvoimapalveluiden toiminnan, talouden ja organisaation kehittämisestä,
  • päättää palvelusuunnitelmasta ja siihen liittyvistä palvelutasoista, 
  • ohjata toimintaa tavoitteiden ja palvelusuunnitelman mukaisesti,
  • varmistaa, että toimintaa johdetaan ja palvelutuotantoa toteutetaan tarkoituksenmukaisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti ja
  • seurata toiminnan tuloksellisuutta.


Lautakunta on päätösvaltainen, kun enemmän kuin puolet jäsenistä on paikalla. Nyt perustettava lautakunta nimeää ja vahvistaa ohjausryhmän kokoonpanon tehtävät vuodelle 2024.

Lautakunta asettaa 1.1.2025 alkaen asiantuntijoista koostuvan operatiivisen ohjausryhmän, jossa on edustus kaikista sopijakunnista. Sen tarkoitus on osallistaa kaikki työllisyysalueen kunnat työvoimapalvelujen suunnitteluun ja toteutukseen, myös pidemmällä aikavälillä. Ohjausryhmän tehtäviin kuuluu jatkuva työvoimapalvelujen toteutuksen ja tulosten seuranta sekä raportoinnin tulkitseminen työllisyysalueen johtajan esittelemästä materiaalista. Ohjausryhmä valmistelee lautakunnalle talousarvioesityksen, työmarkkinatilanteiden katsauksen ja toimii työllisyysalueen johtajan tukiryhmänä.

Vastuukuntasopimuksessa on todettu yhteisen toimielimen aloittavan hoitamaan tehtäviään 1.1.2025. Käytännön asioiden helpottamiseksi liittyen mm.  työllisyysalueen sopimuksiin, lautakunnan on hyvä olla toiminnassa jo 1.6.2024. Tällöin lautakunta voi päättää työllisyysaluetta koskevista asioista sopijakuntien valtuustojen valtuuttamana, eikä erillisiä valtuustopäätöksiä tarvita asiakohtaisesti.

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta on tarkoitus sijoittaa organisatorisesti samalla tavalla kuin Mikkelin seudun ympäristölautakunta. Siten kaupunginvaltuuston tulee hallintosäännön 18 §:n nojalla määrittää Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan tulosalueeksi konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueelle 1.6.2024 alkaen.   

Lautakunnan perustaminen edellyttää Mikkelin kaupungin hallintosääntöön tarvittavat muutokset, jotka ilmenee liitteestä. Kun muutokset on hyväksytty, tehdään tarkennukset hallintosäännön numerointiin ja viittauksiin. 

Sopimuksessa mainittujen muiden sopimuskuntien kesken on käyty poliittiset neuvottelut lautakunnan kokoonpanosta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että

  • se hyväksyy liitteenä olevan lisäyksen työllisyysalueen vastuukuntasopimukseen, 
  • nimeää jäsenet ja varajäsenet lautakuntaan,
  • ​​nimeää lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan,
  • määrittelee Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan tulosalueeksi konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueelle ja 
  • hyväksyy liitteenä olevat hallintosäännön muutokset.


Muutokset tulevat voimaan 1.6.2024 alkaen.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että työllisyysjohtaja Jukka Ollikainen selosti asiaa kaupunginhallitukselle ja oli läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn ajan.

Merkitään, että hallintojohtaja Ari Liikanen oli läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn ajan.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto

  • hyväksyy liitteenä olevan lisäyksen työllisyysalueen vastuukuntasopimukseen, 
  • nimeää jäsenet ja varajäsenet lautakuntaan,
  • ​​nimeää lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan,
  • määrittelee Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan tulosalueeksi konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueelle ja 
  • hyväksyy liitteenä olevat hallintosäännön muutokset.


Muutokset tulevat voimaan 1.6.2024 alkaen.

Päätös

Kaupunginvaltuusto valitsi yksimielisesti Mikkelin seudun työllisyyslautakuntaan ajaksi 1.6.2024-31.5.2025 seuraavat jäsenet ja varajäsenet:

Varsinaiset jäsenet:

1. Markku Kakriainen, maakuntaneuvos, rakennusinsinööri, PJ
2. Sami Järvinen, asiakkuuspäällikkö
3. Paavo Barck, sähköasentaja, eläkeläinen
4. Nina Jussi-Pekka, päiväkodin johtaja
5. Kirsi Vilhunen, IT-tukihenkilö

Henkilökohtaiset varajäsenet:

1. Päivi Ylönen, opinto-ohjaaja, kasvatustieteiden maisteri
2. Nina Rasola, yrittäjä, toimitusjohtaja
3. Anne Puntanen, lähihoitaja
4. Tapani Sorsa, tuotantotyöntekijä
5. Raimo Jämsén, merkonomi

Kaupunginvaltuusto valitsi puheenjohtajaksi Markku Kakriaisen ja varapuheenjohtajaksi Mikko Hokkasen.

Lisäksi kaupunginvaltuusto hyväksyi kaupunginhallituksen esityksen muut asiakohdat yksimielisesti.

Tiedoksi

Hirvensalmen kunta, Juvan kunta, Kangasniemen kunta, Mäntyharjun kunta, Pertunmaan kunta, Puumalan kunta, valitut jäsenet ja varajäsenet, luottamushenkilörekisterinhoitaja

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.