Kaupunginhallitus, kokous 14.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 245 Kaupunginhallituksen lausunto Etelä-Savon hyvinvointialueen palvelustrategiasta ja palvelujen tuotantosuunnitelmasta

MliDno-2023-2710

Valmistelija

  • Arja Väänänen, hyvinvointikoordinaattori, arja.vaananen@mikkeli.fi
  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kuvaus

Eloisa on pyytänyt kunnilta lausuntoa palvelustuotantosuunnitelmasta ja -strategiasta 22.8.2023 mennessä.

Mikkelin kaupunki kiittää saamastaan tilaisuudesta antaa lausunto Eloisan palvelutuotantosuunnitelmasta ja palvelustrategiasta. Kaupunki on pannut merkille suunnitelman ja strategian vaikutukset paikalliseen palveluverkkoon sekä asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen. Alla esitämme kaupungin huomiot ja arviot suunnitelmasta:

Kaupunki huomauttaa, että suunnitelma ja strategia ovat saaneet laajasti huomiota ja kannanottoja kansalaisjärjestöiltä ja asukasyhteisöiltä, mikä heijastaa suunnitelmien merkitystä paikallisessa yhteisössä. Monipuoliset palautteet ovat tärkeitä suunnitelmien kehittämisessä ja varmistavat, että päätökset perustuvat laajaan näkemykseen.

Suunnitelmasta ilmenee huolenaiheita siitä, että suunnitelma saattaa olla ristiriidassa soteuudistuksen tavoitteiden kanssa. Erityisesti peruspalvelujen kehittämisen ja kustannusten hillinnän näkökulmasta suunnitelma näyttää vaativan lisäselvitystä ja tarkempaa harkintaa. Kaupunki korostaa perusterveydenhuollon, ennaltaehkäisyn ja hyvinvoinnin edistämisen merkitystä kustannusten hallinnassa ja terveydenhuollon kokonaisuuden tasapainottamisessa.

Suunnitelman mukaan painotus erikoissairaanhoitoon on merkittävää, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti perusterveydenhuollon ja ennaltaehkäisyn tarpeisiin. Kaupunki kannustaa suunnitelmassa mainittua panostusta erikoissairaanhoidosta kohti perusterveydenhuoltoa ja ennaltaehkäisyä. Tämä vaatii perusterveydenhuollon uudelleenorganisointia ja resurssien ohjaamista tärkeimpiin terveysnäkökulmiin.

Huoli hyvinvoinnin edistämisen palveluiden aliresurssoinnista, erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluissa, on aiheellinen. Kaupunki tukee tutkimusnäyttöön perustuen suunnitelmaa, joka korostaa ennaltaehkäisevään työhön painotusta mielenterveyden edistämisessä kustannusvaikuttavana. On tärkeää, että suunnitelmassa otetaan huomioon lisääntyneiden mielenterveysongelmien tarpeisiin vastaaminen sekä tarvittavat resurssit ennaltaehkäisyyn.

Palvelujen keskittämisen vaikutukset ovat merkittäviä. Vaikka suunnitelmassa painotetaan etäpalveluiden ja teknologian hyödyntämistä, kaupunki korostaa tarvetta säilyttää lähipalvelut erityisesti heikommassa asemassa oleville ja ikääntyneille. Huomio on kiinnitettävä erityisesti alueisiin, joilla lähipalvelujen saavutettavuus heikkenee suunniteltujen muutosten myötä. Erityisesti väkirikkaalla Ristiinan alueella, jossa nykyisen hyvinvointiaseman alueella palveluita käyttää yli 5000 vakituista asukasta sekä lisäksi Suomenniemen alueen asukkaat ja runsas kausiasukkaiden joukko. Alue vertautuu väestömäärältään Eloisan monien kuntien väestömäärään. Lisäksi pitkät matkat palveluihin vaikeuttavat palveluiden saavutettavuutta suunniteltujen hyvinvointiasemien lakkautusten, Ristiina, Haukivuori, Anttola, osalta.

Kaupunki huomioi, että toimitilojen vähentyminen ja tilojen vuokratulojen menetykset vaikuttavat kaupungin talouteen. Kaupunki kannustaa suunnitelmaan sisällytettyjen toimenpiteiden huolelliseen taloudellisten vaikutusten arviointiin eri näkökulmista. Lisäksi kaupunki huomioi, että suunnitelma on ristiriidassa kaupunkistrategian tavoitteiden kanssa kehittää koko laajan Mikkelin alueen elinvoimaa, asumista, vapaa-ajan asumista ja monipaikkaisuutta.

Suunnitelmaan kaivataan lisätietoja liikkuvista ja digitaalisista palveluista, jotka voivat toimia korvaavina palveluina. Kustannustehokkuuden lisäksi on tärkeää, että palvelut ovat helposti saavutettavissa ja tarpeen mukaan muokattavissa.

Kaiken kaikkiaan kaupunki korostaa palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden merkitystä kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden kannalta. Suunnitelman tulee tukea ennaltaehkäisevää työtä. Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa on olennainen osa kokonaisvaltaista hyvinvoinnin edistämistä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että suunnitelmaa tulee tarkastella kriittisesti suhteessa soteuudistuksen tavoitteisiin. Kaupunki suosittelee selvitystä suunnitelman vaikutuksista eri näkökulmista ja korostaa tarvetta tasapainottaa palvelutarjontaa peruspalveluiden kehittämisen ja erikoissairaanhoidon välillä. Yhteisenä tavoitteenamme on varmistaa kaikkien kuntalaisten hyvinvointi ja terveys jatkossakin parhaalla mahdollisella tavalla.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää antaa Eloisalle edellä olevan lausunnon. 

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Pirkko Valtola, Jaana Strandman, Jatta Juhola ja Jarno Strengell (Eloisan hallituksen jäseniä tai varajäseniä) ja Eero Aho (Eloisan työtekijä) ilmoittivat olevansa esteellisiä ja poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitukset hyväksyttiin.  Pirkko Valtolan tilalle saapui varajäsen Jenni Oksanen ja Jarno Strengellin tilalle varajäsen Petri Tikkanen. 

Tiedoksi

Etelä-Savon hyvinvointialue

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.