Kuvaus
Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Talousarvio vuodelle 2026 on 22 500 euroa ylijäämäinen. Nollatason tuntumaan yltävä talousarvio mukailee edellisen vuoden näkymää, vaikka heikkenevän työllisyystilanteen seurauksena verotuloennusteet ovat tuntuvasti laskeneet aikaisemmista arvioista. Huolestuttava näkymä ei koske ainoastaan Mikkeliä, vaan suuntaus on valtakunnallinen. Toimintakatteen kehitys, hieman kohenevat valtionosuudet sekä energiaomaisuusjärjestelystä tuloutuneiden varojen hyötykäyttö puolestaan antavat edellytykset yltää tuloksellisesti nollatasolle heikkenevistä verotuloennusteista huolimatta.
Arvioitaessa vuosien 2023 ja 2024 tilinpäätöksiä, vuoden 2025 ennustetta sekä vuoden 2026 talousarvioesitystä, voidaan Mikkelin taloudellista tilannetta ja näkymää pitää kokonaisuudessaan kohtuullisen tasapainoisena. Tulevaisuuteen liittyy kuitenkin epävarmuustekijöitä, minkä vuoksi talouden hallinnassa tulee jatkaa kokonaisvaltaisesti maltillisella linjalla. Valtakunnallisesti kunnille kohdistuu tuntuvia veronkorotuspaineita. Erikseen käsiteltävässä veroprosenttipykälässä Mikkelin veroprosentteihin ei esitetä muutoksia. Veroprosentin madaltaminen ei nykyisessä näkymässä ole realistista, ellei valtionosuusuudistus tuo merkittävää kohennusta Mikkelin kaupungin valtionosuuksien määrään. Talouden sopeutustoimenpiteitä on tehty vuodesta 2018 alkaen eri säästöohjelmien myötä lähes 40 miljoonalla eurolla. Säästötoimet näkyvät konkreettisesti kuntalaisille tuotetuissa palveluissa sekä käytettävissä olevien henkilöstöresurssien niukkuutena.
Edellä mainitun mukaisesti pitemmän aikavälin näkymässä merkittävimmät odotukset kohdistuvat valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen. Sote-uudistuksen jälkeisen, lähes sattumanvaraiseksi muodostuneen, valtionosuusjärjestelmän tasapuolistaminen kuntien ja kaupunkien kesken olisi perusteltua ja oikeudenmukaista, sekä vaikuttaisi positiivisesti Mikkelin talousnäkymään. Alun perin vuodelle 2026 kaavailtua uudistusta on tämän hetken tiedon mukaisesti lykätty vuoden 2027 alkuun, mutta aikatauluun sekä uudistuksen lopputulokseen liittyy riskejä. Mikkelin kaupungin edunvalvonnassa tämä on erittäin keskeinen asia.
Kaupunginhallitus vahvisti 9.6.2025 § 226 talousarvioraamin vuodelle 2026 ja valtuutti talouspalvelut laatimaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeet. Kaupunginjohtajan talousarvioesityksen toimintakate alittaa kaupunginhallituksen hyväksymän raamin 375 000 eurolla.
Kaupunginjohtajan esitys vuoden 2026 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosiksi 2026–2029 on liitteenä. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma käsitellään erikseen.
Kaupunginjohtajalle talousarvion johdosta annettavat valtuutukset talousarviolainojen nostamiseen, lainojen suojaamiseen ja investointiohjelman mukaisten osakesijoitusten hankintapäätöksiin sekä kaupunginhallitukselle annettava valtuutus konsernilainojen myöntämiseen käsitellään teknisesti erillisenä päätöspykälänä.
Hallintosäännön 44 §:n mukaan aluejohtokunnat antavat lausunnon kaupunkistrategian sekä talousarvion ja -suunnitelman valmistelusta sekä asioista, joiden ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus kunnan asukkaiden ja palvelun käyttäjien elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin. Aluejohtokuntien antamat lausunnot sekä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot on koostettu liitteeksi.
Myös koko kaupunkiorganisaation kattava riskirekisteri esitetään salassa pidettävänä liitteenä (julkisuuslaki 621/1999, § 24, kohta 15 ja 17).
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus käsittelee esityksen vuoden 2026 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026–2029 erillisen käsittelyjärjestyksen mukaisesti, sekä esittää kaupunginvaltuustolle, että se
- hyväksyy liitteen mukaisena esityksen Mikkelin kaupungin vuoden 2026 talousarvioksi ja taloussuunnitelman ohjeellisena vuosille 2026-2029
- hyväksyy talousarvion määrärahojen, tuloarvioiden sekä toiminnallisten tavoitteiden sitovuuden esitetyn mukaisesti.
Lisäksi kaupunginhallitus valtuuttaa talouspalvelut tekemään talousarviokirjaan teknisiä muutoksia ja merkitsee tiedoksi liitteenä olevat talousarviosta annetut lausunnot sekä koko kaupungin riskirekisterin.
Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.