Kuvaus
Järvi-Suomen Tuuli Oy suunnittelee tuulivoimahanketta Kangasniemen Huuhtimäen alueelle. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkasteltavat vaihtoehdot ovat olleet VE0, jossa hanketta ei toteuteta, ja VE1, jossa Huuhtimäen alueelle rakennettaisiin enintään viiden voimalan tuulivoimapuisto. Voimaloiden yksikköteho on noin 6-10 MW ja hankkeen kokonaisteho 30-50 MW. Rakennettavien tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus olisi enintään 300 metriä, napakorkeus 200 metriä ja roottorin halkaisija 200 metriä. Rakennettavat tuulivoimalat on tarkoitus liittää hankealuetta halkovaan 110 kV:n voimalinjaan. Hankealueelle rakennetaan yksi sähköasema.
Järvi-Suomen Tuuli Oy toimitti ympäristövaikutusten arviointiohjelman YVA -prosessin yhteysviranomaiselle 26.4.2024. Yhteysviranomaisena toimii Etelä-Savon ely-keskus, jonka tehtävänä on koordinoida YVA -prosessi ja toimia yhteysviranomaisena hankkeesta vastaavan, muiden viranomaisten, kuntalaisten ja muiden asianosaisten välillä. Arviointiohjelma oli nähtävillä 8.5.-6.6.2024 ja yhteysviranomainen antoi siitä lausuntonsa 8.7.2024. Tämän jälkeen hankkeesta vastaava toimitti Etelä-Savon ely-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiselostuksen, josta kuulutettiin ja joka oli nähtävillä 15.5.-14.7.2025. Arviointiselostuksesta järjestettiin myös yleisötilaisuus 3.6.2025. Etelä-Savon ely-keskus pyysi lausunnot arviointiselostuksesta hankkeen vaikutusalueen kunnilta ja muilta tahoilta, jotka käyvät ilmi liitteenä olevasta YVA-päätelmästä. Arviointiselostuksesta saatiin 22 lausuntoa. Etelä-Savon ely-keskuksen YVA-päätelmässä on esitetty yhteenveto lausuntojen sisällöstä.
Mikkelin seudun ympäristöpalvelut antoi lausunnon Huuhtimäen tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta 7.7.2025. Lausunnossa todetaan, että YVA-selostuksessa on arvioitu hankkeen vaikutuksia sisämeluun kattavasti mutta ulkomelua koskeva melumallinnus tulisi tehdä käyttäen 10 MW:n ja 300 metrin korkuisten voimaloiden melutietoja. Toteutettu mallinnus perustuu Vestas V162-6,0 MW -voimalamalliin, kun taas hanke on suunniteltu toteutettavan tätä korkeammilla, 6-10 MW:n, voimaloilla.
Ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan melumallinnus pitää päivittää vastaamaan lopullista laitevalintaa, jos toteutukseen käytettävä voimalamalli poikkeaa merkittävästi mallinnuksessa käytetystä mallista.
Myös välkkeen osalta Ympäristöpalvelut muistutti lausunnossaan, että mallinnuksen vastaavuus toteutuksessa käytettävän voimalatyypin kanssa on varmistettava, ja mallinnus on tarvittaessa päivitettävä.
Suomessa ei ole ohjearvoja tai toimenpiderajoja varjovälkkeelle. Selostuksessa käytetty välkemallinnus vertaa tuloksia Ruotsin, Tanskan ja Saksan ohjearvoihin. Tämän mukaan ohjearvot ylittyvät neljässä reseptoripisteessä (R1-R3, R11), ja vaikutuksen merkittävyys on arvioitu suureksi kielteiseksi kolmessa pisteessä, ja kohtalaiseksi kielteiseksi yhdessä.
Luontoselvityksen osalta Ympäristöpalvelut totesi, että alueen luontoarvot ja lajistotiedot on kuvattu kattavasti, ja selvityksiä voidaan pitää riittävinä, lukuun ottamatta EU:n luontodirektiivin liitteen IVA lajeihin kuuluvia lampikorentoja, joita ei ole erikseen kartoitettu hankealueelta. Kaksi viitasammakon esiintymää sijaitsee lähellä hankealueelle rakennettavaa tietä, ja esiintymisalueet on syytä merkitä maastoon riittävällä tavalla, jotta ne voidaan huomioida rakentamisen aikana.
Ympäristöpalvelut nosti esille lausunnossaan, että ennen rakentamista on tarpeellista laatia geologinen selvitys maaperän sulfidipitoisuudesta ja happamuuspotentiaalista sekä tehdä suunnitelma happamiin sulfaattimaiden liittyvien ympäristöriskien hallinnasta. Lisäksi Ympäristöpalvelut esitti, että YVA-selostukseen lisätään suositus toiminnanharjoittajan teettämistä melumittauksista vähintään kerran toiminnan aloittamisen jälkeen.
YVA-selostuksessa on useassa kohtaa todettu, että vaikutukset ja toimet vaikutusten hallitsemiseksi tulee selvittää tarkemman suunnittelun yhteydessä. Näissä ilmauksissa jää kuitenkin epäselväksi, missä vaiheessa tarkemmat selvitykset tehdään ja minkä prosessin yhteydessä vaaditaan toimia haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi. Tätä yhteysviranomaisena toimiva Etelä-Savon ely-keskus voisi loppupäätelmässään selkiyttää.
Tuomikonpuru-joen yli rakennettavan tien ja maakaapeloinnin osalta todetaan, että toimenpiteille on haettava vesilain mukainen lupa, jonka yhteydessä luvan myöntämisen edellytykset arvioidaan.
Etelä-Savon ely-keskus toteaa, että Huuhtimäen tuulivoimahankkeen arviointiselostus täyttää YVA-lain 19 §:n ja valtioneuvoston ympäristövaikutusten arviointimenettelystä antaman asetuksen 4 §:n sisältövaatimukset.
Loppupäätelmässä yhteysviranomainen kokoaa yhteen hankkeen huomattavimmat vaikutukset ja esittää toimenpiteet kielteisten vaikutusten lieventämiseksi tai vaikutusten tarkemmaksi selvittämiseksi:
- Vesistövaikutusten osalta nostetaan esille Tuomikonpurun ylittäminen, joka tulee toteuttaa siten, että puron hydrologisiin olosuhteisiin kohdistuvat vaikutukset jäävät mahdollisimman vähäisiksi.
- Etelä-Savon ely-keskus ei pidä mustaliuske-esiintymän happamoitumisriskiä todennäköisenä mutta korostaa selvityksen välttämättömyyttä jatkosuunnittelussa.
- Etelä-Savon ely-keskus ei katso hankkeen meluvaikutuksia sinänsä merkittäviksi, mutta korostaa arviointiin liittyviä epävarmuuksia.
- Välkevaikutukset Etelä-Savon ely-keskus katsoo siinä määrin merkittäviksi, että niitä tulee lieventää varustamalla voimalat rajoitusjärjestelmällä. Etelä-Savon ely-keskuksen mukaan tämä lieventäisi jossain määrin myös meluvaikutuksia.
- Seurantaohjelman osalta ely-keskus suosittelee seuraamaan linnustovaikutusten lisäksi myös rakennustöiden vaikutuksia virtaamaan hankealueelta poistuvissa pääuomissa sekä keskeisimpiä fysikaalis-kemiallisia vedenlaatumuuttujia.
Perustellussa päätelmässä Etelä-Savon ely-keskus arvioi myös tarvittavia suunnitelmia, lupia ja päätöksiä:
- Ympäristöluvan osalta ely-keskus toteaa, että hanketyyppinä tuulivoima ei edellytä ympäristölupaa mutta luvan tarve voi tulla kysymykseen naapuruussuhdehaitan perusteella siinä vaiheessa, kun on tarkemmin tiedossa toteutukseen käytettävät voimalatyypit ja voimaloiden tarkat sijainnit.
- Hanketta koskevaan lupahakemukseen (rakennuslupa, vesilain mukainen lupa, mahdollinen ympäristölupa) on liitettävä arviointiselostus ja Etelä-Savon ely-keskuksen perusteltu päätelmä. Lupapäätökseen on sisällytettävä perusteltu päätelmä, ja siinä on asianmukaisesti otettava huomioon arviointiselostusta koskevien kuulemisten tulokset. Päätöksestä on käytävä ilmi, miten arviointiselostus ja perusteltu päätelmä on otettu huomioon.