Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 18.9.2025

§ 62 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2024, Mikkelin seudun ympäristölautakunta

MliDno-2025-1063

Valmistelija

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin tarkastuslautakunta on esitellyt vuoden 2024 arviointikertomuksen Mikkelin kaupunginvaltuustolle 2.6.2025. Kaupunginvaltuuston päätöksen mukaan kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunginhallitusta antamaan valtuustolle lokakuun 2025 loppuun mennessä kuntalain 121 §:n tarkoittaman lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta. 

Tarkastuslautakunta on kunnan lakisääteinen toimielin, jonka tehtävät on määritelty kuntalain (410/2015) 121 §:ssä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on mm. valmistella valtuuston päätettäväksi tulevat hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat sekä arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Mikkelin kaupungin ohjeistuksen mukaan kaikkien lautakuntien ja johtokuntien tuli käsitellä arviointikertomus elokuun 2025 aikana, ja ottaa omalta osaltaan kantaa siihen, edellyttääkö arviointikertomus toimenpiteitä ja miten niitä ryhdytään edistämään. Selvitykset viedään kaupunginhallituksen kokoukseen syyskuussa ja edelleen kaupunginvaltuuston kokoukseen. Tilanteessa, jossa toimielimellä ei ole kokouksia elokuussa ja palvelualueen/liikelaitoksen johto katsoo, että arviointikertomus ei edellytä ylimääräistä kokoontumista, on ollut mahdollista sopia toimielimen puheenjohtajan kanssa siitä, että toimielin ei osaltaan anna lausuntoa. Tällöin arviointikertomus viedään vain toimielimen tiedoksi seuraavaan kokoukseen.

Tarkastuslautakunnan tilinpäätöksestä 2024 antama arviointikertomuksessa on arvioitu ympäristölautakunnan taloutta ja toimintaa sivuilla 14–15:

Ympäristölautakunta ja sen alaisuudessa toimiva Ympäristöpalvelut-yksikkö vastaa kuntatason ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun tehtävistä Mikkelissä, Hirvensalmella, Kangasniemellä, Mäntyharjussa ja Pertunmaalla (1.1.2025 alkaen Pertunmaa on osa Mäntyharjun kuntaa). Resurssien sallimissa puitteissa toteutetaan erilaisia selvityksiä vuorotellen toimialueen eri kuntien alueella. Tavoitteena on antaa palvelut samantasoisina koko toiminta-alueella ympäristöpalvelusopimuksen mukaisesti.

Tilinpäätöksen mukaan Yleinen terveysvalvonnan toiminta toteutui pääosin palvelusuunnitelman mukaan. Suunnitelmallisissa tarkastuksissa tarkastustavoitteisiin ei päästy, mutta tulos oli parempi kuin aikaisempina vuosina lisäresurssin ansiosta. Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui 65 prosenttia (416 kpl/640 kpl).

Suunnitelmallisen valvonnan toteutumaprosentti oli elintarvikevalvonnassa 66,5 prosenttia (226 kpl/340 kpl), terveydensuojelussa 60 prosenttia (133 kpl/220 kpl) ja tupakka- ja lääkelain valvonnassa 71 prosenttia (57 kpl/80 kpl).

Talousarviossa ollut suunnitelmallisten tarkastusten määrän tavoite, 700 kpl, ei ottanut huomioon suunnitelmalliseen valvontaan kuuluvien tupakkavalvonnan kohteiden vähentymistä. Tämän vuoksi talousarvion mukainen toteumaprosentti on vain 59 prosenttia. Vuoden 2024 suunnitelmallisen valvonnan tarkastusten tavoitemäärä on kohteiden riskinarvion perusteella Ruokaviraston ja Valviran ohjeiden mukaisesti 640 kpl ja toteumaprosentti on silloin 65 prosenttia. 

Suunnitelmallinen valvonta vie noin puolet terveysvalvontaan käytettävissä olevasta työajasta. Merkittävä osa työajasta menee ei-suunnitelmallisiin tarkastuksiin (mm. asunnontarkastukset), suunnitelmalliseen näytteenottoon, neuvontaan ja ohjaukseen sekä ruokamyrkytysepäilyilmoitusten, yhteydenottojen, erilaisten lausuntojen ja valvontapyyntöjen käsittelyyn.

Vuoden 2024 alussa saatu lisäterveystarkastajan virka on parantanut elintarvikevalvonnan resursseja.

Eläinlääkintähuollossa on ollut tilinpäätöksen mukaan hyvä tilanne koko vuoden valtakunnallisesta eläinlääkäripulasta huolimatta. Eläinlääkäripalvelut on saatu turvattua 24/7 kaikissa jäsenkunnissa. Kesäaikana saatiin hyvin eläinlääkärien sijaisia. Praktikkoeläinlääkäreiden työsidonnaisuutta ja työnkuormitusta on saatu vähennettyä teettämällä osa viikonloppu- ja juhlapyhäpäivystyksistä ulkopuolisilla päivystäjillä. Myös valvontaeläinlääkäreiden resurssitilanne on ollut hyvä koko vuoden 2024. Eläinlääkintähuollossa on ollut myös harjoittelijoita. Eläinlääkintähuollon palvelusuunnitelma toteutui suunnitellusti.

Ympäristönsuojelun osalta palvelusuunnitelma on toteutunut suunnitellusti. Ympäristöpalvelut toteuttaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle kuuluvaa ympäristönsuojelun edistämistehtävää viranomaistoiminnan ohessa ja erilaisten hankkeiden avulla. Pursialan pohjavesialueen suojelusuunnitelma hyväksyttiin vuonna 2024. Vuonna 2024 Ympäristöpalveluissa ei ollut ulkopuolisella rahoituksella toteutettuja ympäristönsuojelun hankkeita. Vuonna 2024 kilpailutettiin Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen toimialueen vesistöjen pintavesiseurannat seuraavaksi kolmeksi vuodeksi ja Mikkelin hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamisen arviointi ja hiilinielujen laskenta.

Erityisinä onnistumisina voidaan mainita seuraavat:

• Toimintakate oli 212 442 euroa parempi kuin talousarviossa.

• Ympäristöpalvelujen kaikkien tulosalueiden toimintakulut olivat vuonna 2024 talousarviota pienemmät.

• Eläinlääkäritilanne oli vuonna 2024 hyvä ja kiireellinen eläinlääkäriapu saatiin järjestettyä 24/7.

• Valvontasuunnitelmat ovat ajan tasalla.

• Hyödynnetty digitaalisuuden mahdollisuudet: kaikki ympäristönsuojelun luvat ja ilmoitukset voidaan käsitellä sähköisesti. Terveysvalvonnassa on käytössä sähköinen asiointijärjestelmä Ilppa ja sähköisiä lomakkeita.

• Sujuvat lupapalvelut: maa-aines- ja ympäristölupien (18 kpl) keskimääräinen käsittelyaika on ollut 3 kk.

• Osa ympäristönsuojelun tietovarannosta on viety uuteen paikkatietojärjestelmään, mutta järjestelmän rakentaminen ja ympäristönsuojelun kannalta tärkeiden tietojen vieminen järjestelmään vaatii vielä työtä.

Talous: Ympäristölautakunnan toimintakulut vuonna 2024 olivat kokonaisuutena 2 378 982 euroa ja ne alittuivat talousarvioon nähden 83 718 euroa. Toimintatuotot (sisältää kuntaosuudet) vuonna 2024 olivat 1 218 724 euroa ja valtuustoon nähden sitovat tuotot ylittyivät 128 724 euroa. Toimintakate oli 212 442 euroa parempi kuin talousarviossa.

Tarkastuslautakunta suosittelee, että

• Digitalisoitumisen toteutumista ja siitä koituvia hyötyjä arvioidaan myös resurssinäkökulmasta. Digitaalisten järjestelmien käyttöönotto on iso prosessi ja niiden siirtymän onnistumisen arviointi on myös tärkeää.

• Tavoitteet asetetaan kunnianhimoisiksi, mutta realistisiksi suhteessa toimintaympäristön nykytila.

Tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen on annettava valtuustolle ”lausunto toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta”. Ympäristölautakunnan lausunnoksi on annettu määräaikaan mennessä seuraava vastaus:  

Tavoitteena on se, että kaikki ympäristönsuojelun ja terveysvalvonnan lupa- ja ilmoitusasiat ovat hoidettavissa selkeiden ja helposti käytettävien sähköisten järjestelmien kautta. Kaikki ympäristönsuojelun luvat ja ilmoitukset voidaan käsitellä sähköisesti. Terveysvalvonnassa on käytössä sähköinen asiointijärjestelmä Ilppa ja sähköisiä lomakkeita.  

Ympäristö- ja maa-ainesluvat tulevat vireille Lupapiste.fi-järjestelmän kautta. Terveysvalvonta antaa viranomaisten käytössä olevassa Lupa-fi-palvelussa lausunnot ympäristöluvista. Lupapisteen kautta ei ole vielä valmiuksia hakea vapautuksia vesihuoltoon liittymisestä, poikkeamista jätevesien käsittelystä eikä tehdä aumausilmoituksia. Nämä luvat haetaan erillisellä lomakkeella viranomaiselle/viranhaltijalle osoitetulla sähköpostilla tai kirjeitse.  

Ympäristönsuojelun viranhaltijat käyttävät ympäristö- ja maa-aineslupien valvonnassa valtakunnallisia YLVA- ja NOTTO-järjestelmiä.  

Terveysvalvonnassa viranomaisjärjestelmät tulevat Ruokavirastosta (Vati-järjestelmä), jonka kehitystyöhön Mikkelin seudun ympäristöpalvelut myös osallistuvat sekä maksamalla kehitysmaksua että olemalla jäsenenä kehitystyöryhmässä. Tämä on valtakunnallinen tavoite ja järjestelmät ovat tältä osin yhteneväisiä viranomaisten kesken.  

Ruokamyrkytysilmoitukset tehdään Ilppa-järjestelmän kautta, ja jos asiakas tekee ilmoituksen muuta kautta, häntä kehotetaan tekemään ilmoitus myös Ilppa-järjestelmän kautta.  

Mikkelin kaupungin tarkastuslautakunnan tarkastuskertomus on liitteenä. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Tiedoksi

Mikkelin kaupungin kunnanhallitus, Hirvensalmen, Kangasniemen ja Mäntyharjun kunnanhallitukset.