Kaupunginhallitus, kokous 25.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 277 Tasopalkkajärjestelmän käyttöönotto sopimusalat KVTES ja OVTES osio G

MliDno-2025-592

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin kaupungin osalta uuden palkkausjärjestelmän käyttöönottoa on valmistellut paikallinen palkkaustyöryhmä (kaupunginjohtajan päätös 3.2.2025 § 2). Paikallisen palkkaustyöryhmän vastuulla on ollut valmistella uutta tasopalkkajärjestelmää ja lisäksi on käsitelty yhdessä esille tulleita soveltamiskysymyksiä.

KVTES ja OVTES osio G sopimusalan uusi tasopalkkajärjestelmä korvaa 2000-luvun alussa käyttöön otetun, työn vaativuuden arviointiin (TVA) perustuvan paikallisen järjestelmän. Uutta järjestelmää kutsutaan tasopalkkajärjestelmäksi.

Tasopalkkajärjestelmä perustuu osaamisen ja vastuun tasokriteereihin, jotka on määritelty palkkaliitteissä. Palkkaryhmittäin on kolme osaamisen ja vastuun tasoa (A, B ja C). Kullekin palkkaryhmän tasolle on määritelty vähintään maksettava valtakunnallinen tasopalkka. Paikallisesti kullakin palkkaryhmän tasolla on yksi tasopalkka. 

Mikkelin kaupungin tasopalkkajärjestelmä KVTES ja OVTES osio G osalta otetaan mahdollisesti käyttöön 1.8.2025 alkaen.

Viranhaltijan/työntekijän tehtävät ja tehtävien edellyttämä osaaminen ja vastuu (OSVA) ratkaisevat tason määräytymiseen. Palkkaryhmittäin on kolme osaamisen ja vastuun tasoa (A, B ja C). Palkkaliitteiden palkkaryhmissä olevat valtakunnalliset tasokriteerit on laadittu jokaiseen palkkaliitteen palkkaryhmään yhteistyössä esihenkilöiden ja muiden vastuuhenkilöiden kanssa. Näitä valtakunnan kriteereitä on myös täydennetty paikallisesti. Niiden palkkaryhmien osalta, jossa henkilöstöä on laajasti eri esihenkilöiden alaisuudessa, on yhdessä pääluottamusedustajien kanssa laadittu tasokriteerit.  Paikallisesti kullakin palkkaryhmän tasolla on yksi tasopalkka.

Osaamisen ja vastuun tasot ovat:

-taso A: tehtävät ovat normaalin osaamisen ja vastuun tasolla

-taso B: tehtävät ovat korkeammalla osaamisen ja vastuun tasolla kuin A:ssa

-taso C: tehtävät ovat korkeammalla osaamisen ja vastuun tasolla kuin B:ssa.

Tehtävän sijoittaminen oikealle osaamisen ja vastuun tasolle tehdään työnantajan arvioinnin perusteella.

Tasopalkkajärjestelmän käyttöönotto tuottaa palkkojen yhteensovittamisen tarpeita. Yhteensovittaminen on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Lopullisessa tilanteessa paikallinen tasopalkka kussakin palkkaryhmän tasossa tulee olla harmonisoitu samaksi, eli kaikilla saman palkkaryhmän tasoilla työskentelevillä henkilöillä tulee olla sama euromääräinen tasopalkka. Arvioitu aika yhteensovittamiselle on noin 3 vuotta. 

Tasopalkan lisäksi voidaan maksaa euromääräistä tasolisää. Valtakunnallisia tasolisiä on kaksi: opiskelijan ohjaus ja varhaiskasvatuksen lääkehoitoon liittyvä lisä. Paikallisesti määriteltyä tasolisää on myös mahdollista maksaa tietyistä lisätehtävistä ja/tai -vastuista. Tällä hetkellä ei ole tiedossa paikallisia tasolisiä. Tasolisää on mahdollista käyttää sekä palkkaryhmien mukaisissa tehtävissä ja palkkaryhmien ulkopuolisissa tehtävissä. Liite 15 osalta on sovittu eläinlääkäreiden osalta kaksi valtakunnallista tasolisää. Tasolisät ovat: Väliaikaisilla eläinlääkärioikeuksilla toimivien tai perehdytettävien eläinlääkärien ohjaus nimetylle ohjaajalle sekä eläintenhoitajan oppisopimusopiskelijan työpaikkaohjaus.

Päätösehdotus

Esittelijä

Petri Mattila, henkilöstöjohtaja, petri.mattila@mikkeli.fi

Merkitään tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

Valmistelija

  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT sekä alan pääsopijajärjestöt JAU ry, JUKO ry ja Sote ry ovat sopineet uuden tasopalkkajärjestelmän käyttöönotosta. Tasopalkkajärjestelmä korvaa tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmän. Uutta järjestelmää sovelletaan KVTES:n piirissä olevaan henkilöstöön sekä varhaiskasvatuksen opettajiin (OVTES G-osio). Uusi palkkausjärjestelmä on tullut voimaan 1.2.2025, mutta työnantajille on annettu siirtymäaika, jonka mukaan järjestelmä tulee ottaa käyttöön 30.9.2025 mennessä.

Tasopalkkajärjestelmä korvaa aikaisemman järjestelmän, joka perustui tehtävän vaativuuden arviointiin. Tasopalkkajärjestelmään siirrytään KVTES:n sekä OVTES osio G osalta. Tasopalkkajärjestelmä perustuu osaamisen ja vastuun tasokriteereihin, jotka on määritelty palkkaliitteissä. Palkkaryhmittäin on kolme osaamisen ja vastuun tasoa (A, B ja C). Kullekin palkkaryhmän tasolle on määritetty vähintään maksettava valtakunnallinen tasopalkka. Paikallisesti kullakin palkkaryhmän tasolla on yksi tasopalkka. Kullekin tasolle on määritetty valtakunnalliset tasokriteerit, joita on mahdollista täydentää paikallisesti. Palkkaryhmien ulkopuolisten (esim. tulosaluejohtajat, yksiköiden johtajat, erityisasiantuntijat, psykologit ym) tasopalkkamallista on oma suosituksensa.

Tasopalkkajärjestelmä on sitova. Paikallisesti voidaan kuitenkin sopia lisätasoista (D, E ja F) sekä tietyissä tilanteissa alle A-tason maksettavasta palkasta. Mikäli on tarpeen sopia C-tasojen yläpuolisten tasojen (D, E, F) käytöstä, asiasta tulee sopia paikallisella virka- ja työehtosopimuksella.

Paikallisesti on sovittu, että palkkaryhmässä eräät hallinnon johtavat asiantuntijatehtävät (1ASI42) on D taso, eräät hallinnon asiantuntijatehtävät (1ASI44) on D taso, ICT-alan asiantuntijatehtävät (1ICT40) on D ja E taso sekä hinnoittelemattomissa tehtävissä on D, E ja F tasoja. Hinnoittelemattomien tehtävien osalta ei paikallista virka- ja työehtosopimusta ei tehdä. OVTES osio G palkkaryhmässä varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteiden maisteri ja varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteiden kandidaatti tai muu varhaiskasvatuslain mukainen kelpoisuus on paikallisesti sovittu D tasosta.

Tasopalkan määräytymisen perusteena on ensisijaisesti tehtävässä vaadittu osaamisen ja vastuun - yhdistelmä (OSVA).

Osaamisella tarkoitetaan

  • työn edellyttämää koulutusta
  • työuralla hankittuja keskeisiä tietoja ja -taitoja
  • lisä-, jatko- ja täydennyskoulutusta
  • uuden tiedon hankkimista ja/tai erityisosaamista.


Vastuulla tarkoitetaan

  • vastuuta aineellisista arvoista ja/tai tiedoista
  • vastuuta yksilöstä/ihmisestä,
  • vastuuta asiakkaista ja/tai asiakasryhmistä
  • suunnittelu-, kehitys- ja tulosvastuuta
  • työnjohto- tai esihenkilövastuu ja/tai itsenäisen harkinnan tasoa.


Kriteeristö on laadittu yhdessä esihenkilöiden ja järjestöjen edustajien kanssa kevään 2025 aikana. OVTES G-osion kriteerit on sovittu OVTES:n palkkausryhmässä ja KVTES:ä koskevat kriteerit on sovittu paikallisessa palkkausryhmässä 19.8.2025 yhdessä järjestöjen pääluottamusedustajien kanssa. Tasopalkkajärjestelmään siirrytään 1.9.2025 lukien.

Tasopalkkajärjestelmä on sitova. Kenenkään palkka ei laske tasopalkkajärjestelmään siirtymisen takia. Osassa palkkaryhmiä eri tasojen palkat ovat muodostuneet nykyisten palkkojen pohjalta, osassa palkkaus on määritelty erikseen. Liitteissä on esitetty valtakunnalliset sekä paikalliset tasopalkat. Tasopalkoissa on huomioitu kehittämisohjelmaerän 1.6.2025 kohdentaminen.

Tasopalkan lisäksi on mahdollista maksaa euromääräistä tasolisää. Valtakunnallisesti on käytössä kaksi tasolisää: opiskelijan ohjauksesta maksettava korvaus sekä varhaiskasvatuksen lääkehoitoon liittyvä korvaus. Paikallisesti sopien on mahdollista maksaa myös muuta tasolisää tietyistä lisätehtävistä tai lisävastuista. Tasopalkkaan siirryttäessä Mikkelin kaupunki otetaan käyttöön vain valtakunnalliset tasolisät. Mahdollisista muista tasolisistä sovitaan erikseen. 

Tasopalkkajärjestelmän käyttöönoton jälkeen järjestelmää ja sen laajempaa toimivuutta tarkastellaan paikallisessa palkkausryhmässä vuosittain. Palkkaryhmittäin tehtävien sijoittumista osaamisen ja vastuun tasoihin tarkastellaan vähintään kerran vuodessa, tai useammin, jos niin paikallisesti joku osapuoli esittää.

Mikäli huomataan, ettei järjestelmä tunnista osaamisen ja vastuun muutoksia tehtävänmuutostilanteessa, asiaa voidaan ensisijaisesti käsitellä myös ao. palkansaajaa edustavan luottamusmiehen ja työnantajan kesken. Viime kädessä työnantaja vastaa palkkausjärjestelmää koskevista päätöksistä ja linjanvedoista.

Tasopalkkajärjestelmän käyttöönotto tuottaa palkkojen yhteensovittamisen tarpeita. Yhteensovittaminen on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Lopullisessa tilanteessa paikallinen tasopalkka kussakin palkkaryhmän tasossa tulee olla harmonisoitu samaksi, eli kaikilla saman palkkaryhmän tasoilla työskentelevillä henkilöillä tulee olla sama euromääräinen tasopalkka. Yhteensovittamisen aika on noin 3 vuotta.

Palkkojen yhdenmukaistamisesta tulee olla suunnitelma, jonka myötä työnantaja voi osoittaa, että se on ryhtynyt poistamaan perusteettomia palkkaeroja kohtuullisessa ajassa ja suunnitelmallisesti. Päivittyvä suunnitelma toimii myös informaationa harmonisaation edistymisestä sekä henkilöstölle että päättäjille ja muille tahoille. Suunnitelma tehtäväkohtaisten palkkojen yhteensovittamisesta on laadittu yhteistyössä henkilöstöä edustavien järjestöjen kanssa. Suunnitelmaa päivitettäessä käydään asiasta myös neuvottelu henkilöstöä edustavien järjestöjen kanssa.

Suunnitelma yhteensovittamisesta tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi myöhemmin syksyllä. Tällä hetkellä kustannusvaikutus on alustavien laskelmien mukaan KVTES sopimusalan osalta noin 29 600 euroa kuukaudessa korotusosat huomioiden ja OVTES osio G osalta noin 1270 euroa kuukaudessa korotusosat huomioiden.

Mikkelin kaupungin hallintosäännön 6 luku toimielinten tehtävät ja toimivallan jako 29 § kaupunginhallituksen tehtävät ja toimivalta kohdan 6 mukaan kaupunginhallitus hyväksyy paikalliset virka- ja työehtosopimukset, ellei se ole tältä osin siirtänyt päätösvaltaansa kaupungin muulle viranomaiselle sekä kohdan 7 mukaan hyväksyy virka- ja työehtosopimusten täytäntöönpanon ja suositussopimukset sekä päättää siitä, missä laajuudessa muut viranomaiset voivat päättää virka- ja työehtosopimusten mukaisista palvelussuhteen ehdoista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä  KVTESin ja OVTES osio G:n tasopalkkajärjestelmän käyttöönoton 1.9.2025 alkaen liitteiden mukaisesti.

Lisäksi kaupunginhallitus oikeuttaa kaupunginjohtajan ja hallintojohtajan allekirjoittamaan liitteenä olevat paikalliset virka- ja työehtosopimukset.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että HR-päällikkö Sari Häkkinen ja JUKO ry:n pääluottamusmies Mika Pirhonen selostivat asiaa kaupunginhallitukselle ja olivat läsnä kokouksessa tämän ajan. 

Merkitään, että sivistysjohtaja Virpi Siekkinen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. 

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Sikäli kuin päätöksessä on kysymys virka- tai työehtosopimuksen tulkinnasta tai soveltamisesta, ei viranhaltija tai työntekijä saa siihen hakea muutosta oikaisuvaatimuksin tai valittamalla taikka saattaa sitä hallintoriita-asiana käsiteltäväksi, jos hänellä tai viranhaltija-/työntekijäyhdistyksellä on oikeus saattaa asia vireille työtuomioistuimessa.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.