Kaupunginhallitus, kokous 25.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 278 Hankintaoikaisu korkeiden ikkunoiden pesu ja pölyjen puhdistuksen hankinta päätökseen MliDno-2025-1641

MliDno-2025-1641

Valmistelija

  • Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin ruoka- ja puhtauspalvelut pyysivät tarjouksia kolmelta toimittajalta sähköpostitse 4.6.2025 korkeiden ikkunoiden pesusta ja pölyjen puhdistuksesta. Tarjoajia velvoitettiin osallistumaan kohteiden esittelykierrokselle 18.6.2025 tai 25.6.2025. Tarjouksia saapui 3 kpl, Suomen Laatupuhdistus Oy, Keramore Oy ja Mikkeli siivotaan Oy. Tarjouskilpailun voittajaksi valitttin se tarjoaja, joka on tarjonnut alimman kokonaishinnan. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Mikkeli siivotaan Oy hintaan 9500€ (alv 0%). Asiasta on tehty viranhaltiapäätös 10.7.2025 MliDno-2025-1641.

Hankintaoikaisuvaatimus koskien viranhaltiapäätöstä MliDno-2025-1641 saapui 14.7.2025 kirjaamoon. Suomen Laatupuhdistus Oy vaatii hankintapäätöksen korkeiden ikkunoiden ja pölyjen puhdistus MliDno-2025-1641 kumoamista. Perusteena on ikkunanäytön ajankohdan aikaistaminen klo 12.00:sta klo 10.00, mistä toimittaja ei saanut tietoa. Tästä syystä tarjoaja ei päässyt tutustumaan Ristiinan koulun tiloihin, vaan oli myöhästynyt näytöstä. Tarjouspyynnössä oli pyydetty tarjous Rantakylän päiväkodin ikkunoiden pesusta. Esittelykierroksella esimies oli kuitenkin todennut, ettei kohdetta tarvitse tarjota. Näin ollen tarjouspyyntö ei vastannut esitettyjä kohteita. Tarjoaja sai yhdestä kohteesta pohjapiirroksen, koska ei ehtinyt mukaan esittelykierrokselle.

Todetaan että tarjouspyynnössä oli mainittu, että kohteiden esittely 25.6.2025 alkaa klo 12.00, mutta aloitus aikaa oli vaihdettu klo 10.00 aikataulusyistä, ja tämä tieto ei tavoittanut yhtä tarjoajaa väärin kirjoitetun sähköpostiosoitteen vuoksi, eikä muutostieto tavoittanut tarjoajaa. Tarjoaja ei päässyt tutustumaan kaikkiin kohteisiin aikataulumuutoksesta johtuen.Tarjouspyyntöön oli jäänyt virheellisesti Rantakylän päiväkoti, vaikka tarjousta ei tarvinnut jättää, joten tarjouspyyntö ei vastannut esitettyjä kohteita.

Hankinnasta tulisi järjestää uusi kilpailutus, joka toteutetaan siten että työt aloitetaan keväällä 2026, koska hankinnan kohteena olevia töitä ei voida järkevästi toteuttaa talviaikaan. Varsinainen kilpailutusaika ja valitusajat huomioiden aikataulu tulee venymään pitkälle alkutalveen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä oikaisuvaatimuksen ja kumoaa ko. hankintapäätöksen tarjouspyyntöön jääneiden muotovirheiden ja tiedonkulun puutteellisuuden johdosta ja samalla toteaa, että asiassa tulee järjestää uusi tarjouskilpailu. 

Päätös

Hyväksyttiin. 

Tiedoksi

Ruoka- ja puhtauspalvelut/palvelujohtaja, oikaisuvaatimuksen tekijä

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.