Kuvaus
Arviointikertomuksessa todetaan, että palveluverkkomuutosten jälkeinen avoimuus ja vaikuttavuuden seuranta lisäävät kuntalaisten luottamusta päätöksentekoon. Todetaan, että palveluverkon tiivistämisen yhteydessä olisi tärkeää arvioida päätösten vaikutuksia lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin ja tehdä vaikutukset jatkossa näkyviksi sekä tarkastuslautakunnalle että kuntalaisille.
Arviointikertomuksessa todetaan lisäksi että päiväkoti- ja kouluverkon supistamisen yhteydessä säästötavoitteiden toteutumista ei ole riittävän systemaattisesti seurattu. Todetaan, että todellista säästökertymää, jolla lakkautuksia perustellaan, ei ole tuotu riittävästi esiin. Tarkastuslautakunnan on vaikea arvioida palveluverkkoratkaisujen vaikutuksia ja tarkoituksenmukaisuutta, jos syntyneitä säästöjä ja muita vaikutuksia ei avata tilinpäätöksessä.
Lisäksi tarkastuslautakunta toteaa, että valtakunnallisen kouluverkkokyselyn välivuosina olisi hyvä avata niitä toimenpiteitä, joilla vastataan kyselyn tuloksiin, koska aikaisempien vuosien kehityssuunnat ovat jo nähtävissä. Lisäksi tulisi kehittää parillisina vuosina tehtävää oppilashyvinvointiraportointia niin, että siinä seurataan myös tarpeellisiksi todettujen toimenpiteiden toteutumista, kun parittomina vuosina raportointi painottuu tuloksiin.
Vastauksena tarkastuslautakunnan huomioihin todetaan seuraavaa. Päätösten vaikutusten ennakkoarviointia tulee kehittää. Tällä hetkellä päiväkoti- ja kouluverkkopäätösten teon osana valmistellaan lapsivaikutusten ja talousvaikutusten ennakkoarvioinnit. Muutosten jälkeistä hyvinvointivaikutusten arviointia ei ole tehty ja tätä on haasteellista, ellei peräti mahdotonta, toteuttaa. Päiväkoti- ja kouluverkkomuutosten jälkeen rinnakkain ei ole aikaisempaa toimintaa ja uutta toimintaa, josta voidaan erottaa mahdolliset toiminnan sisältä ja ulkoa tulleet muutokset vaikutuksineen. Lapsille/oppilaille ja huoltajille suunnatuilla palautekyselyillä muutosten välittömiä vaikutuksia ja tuntumia voitaneen arvioida, mutta toiminnan vakiinnuttua ”vanhan ja uuden vertailu” ei tuottane relevanttia tietoa.
Palveluverkkoratkaisujen yhteydessä tapahtuneet koulumatkojen ja –kuljetusten muutokset on suunniteltu ja toteutettu perusopetuslain ja kasvatus- ja opetuslautakunnassa hyväksytyn Koulukuljetusoppaan mukaisesti.
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) on järjestänyt vuodesta 1996 saakka kouluterveyskyselyn, joka tuottaa tärkeää seurantatietoa lasten ja nuorten terveydestä, hyvinvoinnista, elintavoista, koulunkäynnistä ja opiskelusta. Kouluterveyskysely järjestetään vuorovuosin. Vuoden 2025 valtakunnalliset, kuntakohtaiset ja alueelliset tulokset julkaistaan THL:n mukaan syyskuussa 2025. Vaikka vastaavaa seurantatietoa ei ole välivuosina saatavissa, silloinkin tehdään paljon kehitystyötä lasten ja nuorten hyvinvoinnin, kasvun ja oppimisen eteen esim. erilaisten kehittämishankkeiden tuella ja yhteistyössä Eloisan opiskeluhuollon kanssa.
Tilinpäätöksessä raportoidaan muun muassa tulosaluekohtaisesti talousarvion ja palvelusuunnitelman toteutuma talouden tasapainotustoimenpiteineen, mm. palveluverkkomuutokset. Palveluverkkomuutosten laskennalliset säästötavoitteet sisällytetään talousarvioon, jonka merkittävät poikkeamat tulojen alituksissa ja/tai menojen ylityksissä raportoidaan tilinpäätöksessä. Päätöksentekohetken laskennallisten säästövaikutusten ja toteutuneiden säästöjen välisessä vertailussa tulisi huomioida eurosäästöjen lisäksi mahdolliset toiminnoissa tapahtuneet muutokset (esim. lakivelvoitteet) päätösajankohdan ja uuden toiminnan käynnistymisen välillä. Tällaista laajaa ja kattavaa vaikutusten arviointityökalua ei ole vielä käytettävissä, joten arviointimenetelmää tulee kehittää.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Sivistyslautakunta toteaa tarkastuslautakunnan huomiot lautakunnan alaisesta toiminnasta vuodelta 2024.