Kuvaus
Talousarvion 2025 mukaisesti kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle annetaan selvitys talouden ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta 6/2025 seurannan yhteydessä. Aikaisemmin käytetty heinäkuun raportointi (ns. 7-seuranta) on kaupunginvaltuuston päätöksellä muutettu vuodesta 2025 alkaen kesäkuun raportoinniksi (ns. 6-seuranta tai Q2-seuranta). Koko kaupungin seurantaraportti käsitellään kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston kokouksissa.
Seurantaraportit koostuvat johdon analyysista, talouden toteuma- ja ennustetiedoista, strategiakorteista ja tiliryhmäkohtaisista toteuma-analyyseista. Kaupunkikehityslautakunta raportoi kaupunkiorganisaation investointien seuranta.
Q2-seurannan yhteydessä voidaan hakea sellaisia määrärahamuutoksia tai -siirtoja, jotka perustuvat jo olemassa oleviin toiminnan laajennus-, muutos- tms. päätöksiin, joista on jo syntynyt lisäkustannuksia ja joihin ei ole varauduttu talousarviossa. Pääsääntöisesti määrärahamuutokset on kuitenkin haettu loppuvuoden seurannan yhteydessä.
Seurantaraportille tehdään normaalit talouden seurantaan liittyvät tuloslaskelmaennusteet sekä niitä koskevat tiliryhmäkohtaiset analyysit.
Toiminnallisten tavoitteiden toteumat raportoidaan strategiakorteilla. Toimialueiden on arvioitava tulevatko strategiakorttien tavoitteet toteutumaan kertomalla tiiviisti mutta selkeästi tilanne tavoitteen saavuttamisessa sekä toimenpiteet, joita tavoitteiden saavuttamiseksi on tehty tai tullaan tekemään. Strategiakorttien yhteydessä kuvataan myös tiiviisti, miten palvelusuunnitelmaa on saatu toteutettua seurantajaksolla.
Tunnuslukutaulukot raportoidaan edellisten vuosien ja talousarviossa 2025 sovelletun mallin mukaisesti (suoritetaulukot liitetään vasta tilinpäätökseen 2025).
Investointien toteutuminen ja ennusteet sekä selvitykset toteutuvista investoinneista kootaan keskitetysti kaupunkikehityslautakunnan seurantaraportille.
Koko kaupungin seurantaraportti käsitellään kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston kokouksissa.
---
Kesäkuun seurannan perusteella sivistyslautakunnan toimintatulojen arvioidaan toteutuvan hieman talousarviota paremmin. Perusopetuksessa tukia ja avustuksia sekä vuokratuottoja ja muita tuottoja arvioidaan kertyvän noin 115 000 euroa talousarviota paremmin. Tuloissa epävarmuutta aiheuttaa kuitenkin varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa olevien muiden kuin mikkeliläisten lasten määrä ja näistä lapsista kertyvä kotikuntakorvausten yhteismäärä, joka selviää vasta kalenterivuoden lopussa.
Menoissa ylityspainetta aiheutuu perusopetuksen henkilöstökuluissa, joissa tässä vaiheessa ylitystä arvioidaan syntyvän noin 150 000 euroa. Ylitystä arvioidaan aiheutuvan seuraavista syistä: lisääntyneet sijaiskulut, kaksikielisen opetuksen järjestäminen ja oppimisen tuen lainsäädännön, 1.8.2025 alkaen, mukanaan tuomat velvoitteet. Lisäksi epävarmuutta sekä tuloissa että menoissa arvioidaan muodostuvan siitä, että tässä vaiheessa vuotta ei vielä ole tiedossa kaikki mahdolliset avustus- ja hankerahoitukset kasvatus- ja opetustoiminnan kehittämiseen.
Kesäkuun seurannan perusteella lautakunnan toimintakatteen arvioidaan toteutuvan lähes talousarvion mukaisena, katteen arvioidaan heikkenevän noin 35 000 euroa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy talouden seurannan liitettäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle menevään koko kaupungin seurantaan.