Kaupunginhallitus, kokous 24.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 119 Lomitusesihenkilön virkanimikkeen muutos lomituspalvelujen asiakkuuspäälliköksi

MliDno-2025-1155

Valmistelija

  • Kari Mikkonen, maaseutujohtaja, Kari.Mikkonen@mikkeli.fi
  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus on kokouksessaan 7.6.2024 § 192 lakkauttanut maaseutuasiamiehen viran ja on perustanut lomitusesihenkilön (vakanssi 9397)  viran 1.8.2024 lukien. Sari Sopanen on siirretty lomitusesihenkilön virkaan suostumuksella. Uuden viran perustamisen taustalla oli lomituspalvelupäällikön esihenkilötehtävien jakaminen. Menettelyllä pyrittiin vapauttamaan lomituspalvelupäällikölle työaikaa toimia lomituksen vastuullisena viranomaisena.

Kyseisellä muutoksella ei ollut toivottua muutosta saadun palautteen perusteella. Tästä syytä on lomituspalveluiden organisaatioon tehtävä muutoksia.

Lomituspalveluiden hallinnossa on sekä rahoittajan esityksestä että työnantajan toimesta tehty tehtävien muutoksia. Muutokset kohdennettiin kahden viranhaltijan tehtäviin.

Uudessa tehtävässään Sari Sopanen vastaa henkilöstöjohtamisen kokonaisuudesta ja Kaakkois-Suomen lomituspalveluiden lomituspalveluohjaajien esihenkilötehtävistä ja lomituksen tukipalveluiden työntekijöiden esihenkilötehtävistä. Lisäksi Sari Sopanen vastaa asiakkuusprosessista.  Lomituspalveluesihenkilön ( vakanssi 9397) virkanimike on tässä yhteydessä syytä muuttaa lomituspalvelujen asiakkuuspäälliköksi. Ehdotettu nimike kuvaa paremmin päivitettyä tehtävänkuvaa vastuuta ja tehtävän vaativuutta.

​​​​​Lomituspalvelujen asiakkuuspäällikkö toimii lomituspalvelupäällikön sijaisena, vastaa palkkatiimin prosessien oikeellisuudesta, toimii tarvittaessa maaseutuelinkeinoviranomaistehtävissä.  Lomituspalvelut yksikön organisaation uudistamisen tavoitteena on myös järjestää toiminta tarkoituksenmukaisella tavalla ottaen huomioon mm. asiakastyytyväsyyskyselyn tulokset. Muutoksella pyritään tukemaan toimintojen ja prosessien kehittämistä sekä uudistaa asiakaspalvelua. Johtamisvastuita keskitetään ja selkeytetään siten, että henkilöstöjohtamisen vastuualue siirretään lomituspalvelujen asiakkuuspäällikön virkatehtäviin 1.4.2025 lukien. Lomituspalvelut yksikön organisaation uudistamisen tavoitteena on myös järjestää toiminta tarkoituksenmukaisella tavalla ottaen huomioon mm. asiakastyytyväsyyskyselyn tulokset. Muutoksella pyritään tukemaan toimintojen ja prosessien kehittämistä. Tavoitteena on päätöksenteon vahvistaminen.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (11.4.2023/304) 23 §:ssä säädetään virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta seuraavaa: Toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen ottamisesta päättävä kunnan tai hyvinvointialueen viranomainen voi varattuaan viranhaltijalle  tilaisuuden tulla kuulluksi päättää, että viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta muutetaan, jos toiminnan uudelleen järjestely tai  muu perusteltu syy sitä edellyttää.

Sari Sopasta on kuultu virantoimitusvelvollisuuden muutoksesta 18.3.2025 ja hän on suostunut virkamuutokseen. 

Nimikkeen muutoksella on vaikutusta tehtäväkohtaiseen palkkaan. Kustannusvaikutus on 3 997,27 euroa talousarvio 2025 osalta. Kelpoisuusehtona on soveltuva toisen asteen koulutus tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto. Kelpoisuusehtoon ei tule muutosta. Sari Sopanen täyttää viran kelpoisuusehdot.

Hallintosäännön 8 luku toimivalta henkilöstöasioissa § 55 mukaan nimikkeen muutoksesta päättää kaupunginhallitus.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää muuttaa lomitusesihenkilön (vakanssi 9397) virkanimikkeen lomituspalveluiden asiakkuuspäälliköksi. Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että viran kelpoisuusehtona on soveltuva toisen asteen koulutus tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto. 

Päätös

Hyväksyttiin. 

Tiedoksi

Maaseutu- ja lomituspalvelut/ maaseutujohtaja, henkilöstöpalvelut

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. 

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Sikäli kuin päätöksessä on kysymys virka- tai työehtosopimuksen tulkinnasta tai soveltamisesta, ei viranhaltija tai työntekijä saa siihen hakea muutosta oikaisuvaatimuksin tai valittamalla taikka saattaa sitä hallintoriita-asiana käsiteltäväksi, jos hänellä tai viranhaltija-/työntekijäyhdistyksellä on oikeus saattaa asia vireille työtuomioistuimessa.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.