Mikkelin seudun työllisyyslautakunta, kokous 11.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 13 Oikaisuvaatimus Mikkelin seudun työllisyysalueen palvelutasoa ja toimipaikkojen aukioloaikoja koskevasta päätöksestä

MliDno-2024-3822

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun kuntien valtuustojen vuonna 2023 hyväksymässä työvoimapalveluiden järjestämissopimuksessa kohdassa 10. Toimitilat todetaan, että "lautakunta määrittää kaikkien palvelupisteiden palvelutason ja aukioloajat vähintään kahden vuoden välein palvelusuunnitelmassa olevien kriteerien perusteella. Palvelutasosta kuullaan kuntia ennen päätöksentekoa ja operatiivinen ohjausryhmä voi tehdä muutosehdotuksia lautakunnalle."

Järjestämissopimuksen ohessa hyväksytyssä palvelusuunnitelmassa todetaan mm. seuraavaa: " Vakituisessa toimipisteessä tulee olla asiakastarpeen mukainen määrä asiakaspalvelupisteitä (front office) siten kuin palveluja suunnitellessa sovitaan. Näissä työpisteissä tuotetaan asiakkaiden kasvokkaista lähipalvelua. Asiakkaille mahdollistetaan sähköisten palvelujen käyttö asiakaspäätteillä ja aulapalvelu, joka neuvoo ja ohjaa asiakasta omatoimisessa työnhaussa sekä sähköisten palvelujen käytössä ja ajanvarauksissa. Vakituisen toimipisteen asiakaspalveluajat määritellään palvelutarpeen mukaan. Vakituisessa toimipisteessä tulee olla myös riittävästi tilaa taustatyölle (back office) ja tiimityöskentelyyn sopivia tiloja. Taustatyössä tehdään muun muassa asiakkaiden monikanavaista palvelua ja ratkotaan asiakastilanteita tarpeen mukaisesti hiljaisen työn huoneessa tai jaetuissa toimistohuoneissa. Taustatiloissa sijaitsevat yhteiset neuvottelutilat sekä henkilöstön sosiaalitilat. Kaikille työvoimapalvelujen työntekijöille järjestetään asianmukaiset työvälineet. Toimipisteen sijaintikunnan ja asiointialueen on katettava riittävä asiakasvolyymi, jotta käyntiasioinnin järjestämiselle on perusteita. Asiakkuuksien rakenne vaikuttaa siihen, millaisia kasvokkaisia palveluja toimipaikasta tuotetaan. Mikäli toimipaikan asiakasrakenne ja volyymi ei riitä jatkuvaan kasvokkaiseen palveluun, sovitaan, voiko toimipaikkaan sijoittuva henkilöstö tuottaa palveluja myös monikanavaisesti koko työllisyysalueelle sekä mahdollisesti keskitettyjä palveluja. Satunnaisessa toimipisteessä ei ole nimettyä asiakaspalvelupistettä, eikä myöskään vakituisia työskentelytiloja työvoimapalvelulle. Satunnaisessa toimipisteessä asioidaan yhdessä asiakkaan kanssa sovitusti."

Operatiivinen ohjausryhmä käynnisti kokouksessaan 20.11.2024 kohdassa 2 valmistelukeskustelu 2025 vuoden palvelutasosta sekä aukioloajoista. Ohjausryhmä päätti pyytää kuntien kannanottoja ennen seuraavaa operatiivisen ohjausryhmän kokousta. Kannanottopyyntö lähetettiin kuntiin 26.11.2024 operatiivisen ohjausryhmän jäsenten kautta. 

10.12. pidetyssä operatiivisen ohjausryhmän kokouksessa käytiin läpi saadut kannanotot ja operatiivinen ohjausryhmä evästi tulevaa palvelutasoa ja aukioloaikoja. Erityisesti kehyskuntien palvelutaso ja kasvokkain tarjottavan palvelun toteuttaminen puhututti ohjausryhmän jäseniä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta päättää

1) Mikkelin kaupungin Vilhonkadulla sijaistevan asiakaspalvelupisteen aukioloaika on ma-pe klo 9-15. 

2) Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjussa tarjotaan kasvokkainpalvelua ajanvarauksella kolmena päivänä viikossa klo 9-15. Kyseisinä päivänä voi asioida myös ilman ajanvarausta klo 12-13.

3) Hirvensalmella, Puumalassa ja Pertunmaalla kasvokkain palvelua annetaan tarpeen mukaan ajanvarauksella. 

Lisäksi kuntien yhteispalvelupisteiden henkilökunta opastetaan neuvomaan asiakkaita työllisyyspalveluiden piiriin. 

Mikkelin työllisyyslautakunta toteaa, että uuden toiminnan aloittaessa palvelutasoa ja aukioloaikoja tulee tarkastella ja tarvittaessa linjata uudelleen jo vuoden 2025 aikana. Kehyskuntien palveluiden järjestämisessä tulee huomioida kuntakokeilussa hankittu osaaminen kuntien tarpeista ja asiakkaista.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että Jaana Lopperi poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta on 17.12.2024 44 § tehnyt päätöksen työllisyysalueen palvelutasosta ja toimipaikkojen aukioloajoista. Päätöksen mukaan Mikkelin kaupungin Vilhonkadulla sijaistevan asiakaspalvelupisteen aukioloaika on ma-pe klo 9-15.  Juvalla, Kangasniemellä ja Mäntyharjussa tarjotaan kasvokkain palvelua ajanvarauksella kolmena päivänä viikossa klo 9-15. Kyseisinä päivänä voi asioida myös ilman ajanvarausta klo 12-13. Hirvensalmella, Puumalassa ja Pertunmaalla kasvokkain palvelua annetaan tarpeen mukaan ajanvarauksella. Lisäksi kuntien yhteispalvelupisteiden henkilökunta opastetaan neuvomaan asiakkaita työllisyyspalveluiden piiriin. 

Hirvensalmen kunnan oikaisuvaatimuksessa päätöstä pyydetään oikaisemaan siten, että palvelutasoon lisätään yksi (1) lähipalvelupäivä per viikko myös Hirvensalmen toimipaikkaan. Hirvensalmen kunnan käsityksen mukaan palvelutasoa koskeva päätös ei kohtele yhdenvertaisesti ja/tai tasa-arvoisesti hirvensalmelaisia verrattuna esimerkiksi Juvan, Mäntyharjun ja Kangasniemen työllisyysalueen asiakkaisiin. Oikeudellisten perusteluiden osalta Hirvensalmen kunta katsoo, että Mikkelin seudun työllisyyslautakunta on ylittänyt toimivaltansa loukatessaan yhdenvertaisten ja/tai tasa-arvoisten palvelujen järjestämisvelvollisuutta, joista on sovittu kuntien välillä sopimuksessa työvoimapalveluiden järjestämisestä sopimukseen perustuvana vastuukuntamallina 2 kohdassa.

Oikaisuvaatimuksen perusteluissa todetaan, että ” TE-uudistuksen tavoitteena ovat aikaisempaa paremmat työllisyyspalvelut. Päätöksen perusteella Hirvensalmen lähipalvelut vähenevät 1 henkilötyövuodesta nollaan”. Tämä tulkinta on virheellinen, sillä työllisyysalueen kaikissa kunnissa tuotetaan lähipalvelua asiakastarpeen mukaisesti, joten myös Hirvensalmelle on jo nimettynä vastuuhenkilöt niin työnvälitykseen kuin myös työnantajapalveluihin sekä työllisyyspalveluiden kotoutumisasiakkaille, nuorten tiimiin ja tuettuun työllistymiseen.  Näin asiantuntemusta on saatu tarjolle laaja-alaisemmin kuin yhden htv:n resurssi.

Lautakunta on päätöstään perustellut järjestämissopimuksen liitteenä olevan palvelusuunnitelman linjauksilla, jonka mukaan ” asiakkuuksien rakenne vaikuttaa siihen, millaisia kasvokkaisia palveluja toimipaikasta tuotetaan. Mikäli toimipaikan asiakasrakenne ja volyymi ei riitä jatkuvaan kasvokkaiseen palveluun, sovitaan, voiko toimipaikkaan sijoittuva henkilöstö tuottaa palveluja myös monikanavaisesti koko työllisyysalueelle sekä mahdollisesti keskitettyjä palveluja. Satunnaisessa toimipisteessä ei ole nimettyä asiakaspalvelupistettä, eikä myöskään vakituisia työskentelytiloja työvoimapalvelulle. Satunnaisessa toimipisteessä asioidaan yhdessä asiakkaan kanssa sovitusti." Lisäksi Mikkelin työllisyyslautakunta päätöksessään totesi, että uuden toiminnan aloittaessa palvelutasoa ja aukioloaikoja tulee tarkastella ja tarvittaessa linjata uudelleen jo vuoden 2025 aikana. Kehyskuntien palveluiden järjestämisessä tulee huomioida kuntakokeilussa hankittu osaaminen kuntien tarpeista ja asiakkaista.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ollikainen, työllisyysjohtaja, jukka.ollikainen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun työllisyyslautakunta hylkää Hirvensalmen kunnan oikaisuvaatimuksen ja korostaa edelleen lähipalvelun tuottamista seudun kunnissa asiakastarpeen mukaisesti.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Anni Kuitunen esitti oikaisuvaatimuksen hyväksymistä. Koska kukaan ei kannattanut Anni Kuitusen esitystä, se raukesi.

Merkitään, että Anni Kuitunen jätti asiaan eriävän mielipiteen.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut Mikkelin seudun työllisyyslautakunnan päätökseksi.

Merkitään, että Hirvensalmen kunnanjohtaja Vesa Ellonen poistui kokouksesta tämän pykälän aikana asian esittelyn jälkeen ennen päätöksen tekoa.

 

 


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja
  • se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään.


Tämän lisäksi muutosta saa hakea valittamalla myös:

  • viranomainen, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.


Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Mikäli päätös lähetetään tiedoksi tavallisena kirjeenä, katsotaan asianosaisen saaneen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Hallintovalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.