Kaupunginhallitus, kokous 2.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 327 Sisäinen tarkastus Biosairila Oy:n taloudellisesta ja toiminnallisesta tilanteesta

MliDno-2024-866

Valmistelija

  • Janne Skott, taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuustossa 22.4.2024 esitettiin valtuustoaloitteena, että 2016 perustetun BioSairila Oy:n taloudesta- ja toiminnasta 2016-2023 tehdään sisäinen tarkastus. Tarkastuksen tavoitteena oli arvioida BioSairila Oy:n taloudellista ja toiminnallista tilannetta, niihin liittyviä päätöksentekomenettelyitä sekä toimintaan läheisesti liittyneiden eri toimijoiden roolien ja vastuiden asianmukaisuutta suhteessa Mikkelin kaupungin sisäisiin ohjeisiin sekä sisäisen valvonnan periaatteisiin.

Sisäinen tarkastus on riippumatonta ja objektiivista arviointi-, varmistus- ja konsultointitoimintaa, jonka tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa organisaatiolle ja kehittää sen toimintaa. Mikkelin kaupungin sisäisen tarkastuksen toimintaohjeen (KH 10.2.2020 § 52) mukaisesti sisäinen tarkastus toteutetaan ostopalveluna. Sisäisen tarkastuksen palveluita Mikkelin kaupungille toteuttaa KPMG sopimuskaudella 15.5.2024-14.5.2026.

KPMG on laatinut sisäisestä tarkastuksesta raporttiluonnoksen, joka esitellään ja luovutetaan KPMG:n toimesta kaupunginhallitukselle 2.12.2024. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus merkitsee sisäisen tarkastuksen raportin tiedoksi ja edellyttää, että raportissa esitetyt suositukset ja kehitysehdotukset viedään täytäntöön.

Lisäksi kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee sisäisen tarkastuksen raportin tiedoksi.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jarno Strengell esitti, että päätösesityksen lisäksi KPMG selvittää vielä erikseen sisäisestä tarkastuksesta pois jääneen juridisen ja oikeudellisen arvion, jotta asia saadaan tältäkin osalta päätökseen. Perustelu: Metsäsairila ja ESE joutuvat mahdollisesti alaskirjaamaan Biosairila oy:n johdosta noin 25 miljoonan euron tappiot, joka vaikuttaa konsernitaseeseen eikä esimerkiksi 2015 biokaasulaitoksen viiden miljoonan euron investointiluvan nousemista 2017 yli yhdeksään miljoonaan euroon, pyydetty päivitettyä kaupungin ennakkokantaa. Lisäksi huomioitavaa on, että KPMG raportissa selviää myös muun muassa seuraavia toiminnallisia puutteita: 1. Kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle vuonna 2015 esitetyissä materiaaleissa BioSairila Oy:n perustamisesta ei ole dokumentoitu, miten juuri BioGTS Oy oli valittu yhtiökumppaniksi. 2. BioSairila Oy:n hallituksen pöytäkirjoissa tai niiden oheismateriaaleissa ei tunnistettu selkeää dokumentaatiota siitä, miksi BioSairilan biokaasulaitosinvestoinnissa juuri BioGTS Oy valittiin toimittajaksi. 3. Metsäsairila Oy, Etelä-Savon Energi33a Oy ja BioGTS Oy ovat tehneet aiesopimuksen perustaa BioSairila Oy. Tätä aiesopimusta ei pyynnöistä huolimatta toimitettu sisäiselle tarkastukselle. 4. BioSairila Oy:n perustamisasiakirjoja ei hyväksytty kaupunginhallituksessa, vaikka niin oli päätetty kaupunginvaltuustossa. 5. BioSairilan biokaasulaitoksen investointia käsiteltiin kaupunginhallituksessa ja –valtuustossa vuonna 2015, kun BioSairila Oy:n perustamisesta päätettiin. Tällöin investoinnin arvioitu kustannus oli 5 miljoonaa euroa. Investointi kilpailutettiin myöhemmin vuonna 2017, ja investoinnin kustannukseksi määritettiin 9,43 miljoonaa euroa. Kustannusarvio oli siis noussut lähes kaksinkertaiseksi. Tarkastusaineiston perusteella investointiin ei vuonna 2017 pyydetty kaupungin ennakkokantaa. 6. Biohauki Oy sulautui ESE Oy:ön vuonna 2022. Sulautumissuunnitelma oli kaupungin (esim. konserni- ja elinvoimajaosto, kaupunginhallitus, kaupunginvaltuusto) tiedossa laajasti käsiteltyjen konsernirakenteen tiivistämistyöhön liittyvien aiheiden myötä, mutta aiheeseen ei haettu kaupungilta virallista ennakkokantaa, vaan sulautuminen toteutettiin ilman kaupungin hyväksyntää. 7. BioSairila Oy:ssä on sen perustamisen jälkeen ollut kolme toimitusjohtajaa. Tarkastusmateriaalien perusteella toimitusjohtajien valintaan liittyen ei pyydetty kaupungilta ennakkokantaa. Ennakkokannan pyytäminen kaupungilta on edellytetty 23.5.2016 hyväksytystä konserniohjeesta alkaen, jolloin kyseinen vaatimus ennakkokannan pyytämisestä oli voimassa toisen ja kolmannen toimitusjohtajan valitsemiseen.
Koska kukaan ei kannattanut Jarno Strengellin esitystä, se raukesi.

Merkitään, että Jarno Strengell jätti asiaan eriävän mielipiteen, joka on samansisältöinen kuin hänen esityksensä.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunginhallituksen päätökseksi.

Merkitään, että KPMG Oy:n konsultti Harri Leppiniemi esitteli luonnoksen BioSairila Oy:n sisäisen tarkastuksen raportista kaupunginhallitukselle, jonka jälkeen hän luovutti lopullisen raportin kaupungille. Harri Leppiniemi oli läsnä kokouksessa tämän pykälän käsittelyn ajan.

Merkitään, että KPMG Oy:n laatima BioSairila Oy:n sisäisen tarkastuksen raportti liitetään liiteeksi pöytäkirjaan.

Merkitään, että varajäsen Sami Järvinen ilmoitti olevansa esteellinen (Metsä-Sairila Oy:n hallituksen jäsen) ja poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Ilmoitus hyväksyttiin ja hänen tilalleen kokoukseen saapui tämän pykälän käsittelyn ajaksi varsinainen jäsen Armi Salo-Oksa.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.