Kaupunginhallitus, kokous 2.12.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 324 Henkilöstöaterioiden hinnat 1.1.2025 alkaen

MliDno-2024-3635

Valmistelija

  • Petri Mattila, henkilöstöjohtaja, petri.mattila@mikkeli.fi

Kuvaus

Kunnallisen yleisen työ- ja virkaehtosopimuksen VI luvun 4 §:n 1 mom. todetaan: ”Työnantajan työpaikkaruokaloissa peritään pääateriasta (lounas, päivällinen, kouluaterian luonteinen ateria) toimivaltaisen viranomaisen päätöksen mukaan vähintään ravintoedun verotusarvon ja enintään omakustannushinnan mukainen korvaus.”

Verohallinto vahvistaa vuosittain ennakonpidätyksessä noudatettavat luontoisetujen raha-arvot.

Vuodelle 2025 verohallinto on vahvistanut ravintoedun arvoksi 8,60 euroa ateriaa kohden, jos edun hankkimisesta työnantajalle aiheutuneiden välittömien kustannusten määrä on vähintään 8,60 euroa ja enintään 13,70 euroa. Jos välittömien kustannusten määrä alittaa 8,60 euroa tai ylittää 13,70 euroa, edun arvona pidetään välittömien kustannusten määrää.

Sairaalan, koulun, päiväkodin tai muun vastaavan laitoksen henkilökuntaan kuuluvan laitosruokailun yhteydessä saaman ravintoedun raha-arvona pidetään 6,45 euroa ateriaa kohden.

Koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden tai hoidettavien ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo on 5,16 euroa ateriaa kohden.

Henkilökunnan ateriahintoja on viimeksi tarkistettu 1.1.2024 alkaen.

Henkilöstöpalveluiden sekä ruoka- ja puhtauspalveluiden esitys vuoden 2025 Mikkelin kaupungin henkilöstön ateriahinnoiksi:

Varsinainen ateria 8,60 euroa (nykyisin 8,50 €); hinta sisältää alv:n

  • yksikössä ruokaileva kaupungin henkilökunnan jäsen, joka ei ole oikeutettu laitosateriaan
  • valmistaa/toimittaa Otavan Opisto
     

Laitosateria, kouluateria tai siihen rinnastettava lasten ateria 6,45 euroa (nykyisin 6,37 €); hinta sisältää alv:n

  • valmistaa/toimittaa keskuskeittiö Isopata, Otavan Opisto sekä päiväkodit ja koulut
     

Vierasateria 9,10 euroa (nykyisin 9,00 €); hinta sisältää alv:n.

  • Koskee kaikissa Mikkelin kaupungin ruokapalvelun toimipisteissä vierailevia, ei kaupungin henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä.
     

Tilaustarjoilujen hinnoittelu kouluilla ja päiväkodeissa toteutetaan valikoimahinnoitteluna aiheuttamisperiaatteen mukaiseksi. Tällöin hinnoittelussa voidaan huomioida paremmin vuoden aikana tapahtuvat raaka-aineiden hintamuutokset sekä tilaisuuden aiheuttamat todelliset palkkakustannukset.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy ateriahinnat vuodelle 2025 edellä esitetyn mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Ruoka- ja puhtauspalvelut/palvelujohtaja, palvelupäällikkö, henkilöstöpalvelut, Meidän IT ja talous Oy/palkanlaskenta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Mikkelin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös postitse tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mikkelin kaupunki/Kaupunginhallitus.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen, ja se on tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua,
  • se, millaista oikaisua vaaditaan,
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.