Valmistelija
Minna Frosti, kaavoitusinsinööri, minna.frosti@mikkeli.fi
Kuvaus
Maankäyttö ja kaupunkirakenne -yksikkö lähettää otsikossa mainitun 12. päivänä maaliskuuta 2024 päivätyn rantaosayleiskaavan muutosehdotuksen kaupunkikehityslautakunnan käsiteltäväksi.
Kaavamuutoksen on laatinut Karttaako Oy maaomistajien aloitteesta.
Alueella on voimassa Ristiinan kunnanvaltuuston 24.5.1999 hyväksymä ja Etelä-Savon ympäristökeskuksen 24.1.2003 vahvistama Yövesi – Louhivesi rantaosayleiskaava. Suunnittelualue sijoittuu Eskonniemeen, Ristiinan Päähkeen-selän eteläosaan. Suunnittelualue muodostuu Mikkelin Ristiinan Eskonniemen tilan (491-527-3-21), Kitosaaren alueen, tilan mantereen puoleisen palstan sisällä olevan tilan (491-527-3-7) alueesta sekä Eskon tilan (491-527-3-20) kahdesta palstasta, jotka sijaitsevat Eskonniemen tilan rajanaapurina sekä lähialueella.
Kaavamuutos on tullut vireille 19.12.2023 päivätyllä kirjeellä, jonka liitteenä on ollut osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnos. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) sekä kaavaluonnos olivat nähtävillä 19.12.2023. - 22.1.2024.
Määräaikaan mennessä OAS:sta ja luonnoksesta saatiin viisi lausuntoa ja yksi mielipide.
Etelä-Savon pelastuslaitoksen lausunto 11.1.2024
Etelä-Savon pelastuslaitoksella ei ole huomautettavaa kaavoituksesta.
Vastine: Merkitään tiedoksi.
Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden lausunto 16.1.2024
Liito-oravalle soveltuvan alueen rajaus jää jossain määrin epämääräiseksi (numerot 2 ja 5). Kaava-luonnoksessa liito-oravalle soveltuva alue on osoitettu merkinnällä MY, johon on liitetty määräys, jonka mukaan alueelle ei saa rakentaa ja alueen metsänhoitotoimenpiteet on tehtävä siten, että liito-oravan elinympäristöä ei heikennetä. Koska kyseessä todennäköisesti on liito-oravan lisääntymis- ja levähdysalue, Ympäristöpalvelut esittää, että metsänhoitotoimia koskeva määräys muutetaan muotoon ”alueella tehtävistä metsänhoitotoimista on pyydettävä lausunto luonnonsuojelulakia valvovalta viranomaiselta”. Lisäksi Ympäristöpalvelut esittää harkittavaksi liito-oravan lisääntymis- ja levähdysalueen merkitsemistä kaavaan luo-merkinnnällä, jolloin merkintä selkeästi erottaisi alueen muusta maa- ja metsätalousvaltaisesta alueesta, ja liito-oravan esiintymisaluetta koskevan rajauksen tarkistamista yhdessä luonnonsuojelulakia valvovan viranomaisen kanssa.
Vastine: Liito-oravaa koskevat aluerajaukset tarkistetaan vielä ja erillistä luo-merkintää voidaan soveltaa tarvittaessa ranta-asemakaavoitusvaiheessa. Muutetaan MY-alueen kaavamääräys Ympäristöpalveluiden ehdotuksen mukaiseksi. Maanomistajalla on selkeä tieto liito-oravan esiintymisestä alueella, joten esiintymät otetaan metsänhoidossa sen perusteella huomioon.
Ympäristöpalvelut esittää myös, että jätevesien käsittelyä koskeva määräys pyydetään muuttamaan muotoon: ”Mikäli kiinteistöä ei liitetä jätevesiverkostoon, noudatetaan jätevesihuollon suunnittelussa ja toteuttamisessa jätevesien puhdistuksen osalta Mikkelin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaista pilaantumiselle herkän alueen vaatimustasoa”.
Vastine: Muutetaan määräys ehdotuksen mukaiseksi.
Väyläviraston lausunto 17.1.2024
Kaava-alueella ei sijaitse Väyläviraston ylläpitämiä vesiväyliä tai niiden merkinnässä käytettäviä merenkulun kiinteitä turvalaitteita. Väylävirastolla ei ole lausuttavaa tässä kaavoituksen vaiheessa.
Vastine: Merkitään tiedoksi.
Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen lausunto 17.1.2024
Matkailupalveluiden alueen kehittäminen Eskonniemessä on kannatettavaa. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa esitetty prosessi ja toimenpiteet on kaavahankkeeseen nähden hyvin mitoitetut. Kaavaluonnosta on ELY-keskuksen näkemyksen mukaan tarpeen täsmentää vielä seuraavilta osin:
RM-alueen kaavamääräykseen tulee lisätä velvoite ranta-asemakaavan laadinnasta rakennusluvan myöntämisen ehtona. Kaavaselostuksessa tulee esittää riittävät perusteet matkailupalvelujen alueen rakennusoikeuden lisäämiselle. Kaavaselostuksessa on lisäksi tarpeen arvioida, onko matkailualue kokoluokaltaan ja ominaisuuksiltaan paikallinen vai seudullinen, ts. onko kaavaratkaisu mahdollinen ilman kohteen osoittamista maakuntakaavassa.
Vastine: Lisätään ranta-asemakaavan laatimisvelvoite kaavamääräyksiin. Kaavaselostusta täydennetään kohteen paikallisten ja maakunnallisten vaikutuksien osalta.
RM-alueen kaavamääräyksessä on määrätty, että aluetta suunniteltaessa tulee huomioida erityisesti maisemalliset seikat. Määräys on hyvin tulkinnanvarainen varsinkin, kun kaavakartalla RM-alueen rakentamista on ohjattu muutoin varsin niukalti. Kaavaratkaisua tulisi tältä osin täydentää ranta-asemakaavan laadintaa ja rakentamista nyt esitettyä täsmällisemmin ohjaavaan suuntaan. Luontoselvityksessä esitetty Ukonniemen glasifluviaalitörmä on merkitty kaavaan ge-merkinnällä. Merkintään tulisi liittää muodostelman säilymisen turvaava kaavamääräys.
Vastine: Määräyksiä tarkennetaan vielä ranta-asemakaavoituksessa, jonka laatimisvelvoite kirjataan kaavamääräyksiin. RM-alueelle ei voi rakentaa pelkän yleiskaavan pohjalta. Lisätään ge-merkintään säilymisen turvaava kaavamääräys.
Kangassaaressa on vesiretkeilyyn tarkoitettu rantautumispaikka sekä laavu, joka on kaikkien käytettävissä. Kitosaari on alle 2 ha kokoinen ja vain noin 25 m levyinen saari, jonka säilyttäminen rakentamattomana ja luonnontilaisena olisi perusteltua mm. siksi, että viereisessä saaressa on retkisatama. Mikäli Kitosaareen kuitenkin osoitetaan rakennusoikeutta, tulee osoitettavan rakennusoikeuden enimmäismäärästä ja saaren säilyttämisestä mahdollisimman luonnontilaisena määrätä yleiskaavamääräyksessä.
Vastine: Kitosaareen ei ole suunnitteilla merkittävää rakentamista. Saaren tarkemmasta rakennusoikeudesta määrätään ranta-asemakaavavaiheessa, kun alueen suunnitelmat tarkentuvat.
Liito-oravan elinpiiri, jolla on todettu lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkoja (hävittämis- ja heikentämiskielto, LSL 78§) on osoitettu kaavaluonnoksessa MY-alueena. Myös riittävät puustoisina säilytettävät kulkuyhteystarpeet on merkitty kaavaan. MY-alueen rajausta sekä kaavamääräystä tulee tarvittaessa tarkentaa asemakaavoitusvaiheessa.
Vastine: Tarkennetaan MY-alueen rajausta vielä tarvittaessa asemakaavavaiheessa. Ympäristöpalvelut on esittänyt, että kaavaan tulisi harkita myös luo-merkintää osoittamaan liito-oravan elinympäristöä. Muutos toteutetaan tarvittaessa ranta-asemakaavaan.
Suunniteltu matkailupalvelujen alue sijoittuu kokonaisuudessaan Parkatinkankaan pohjavesialueelle, jonka veden laadun turvaaminen on avainasemassa kaavamuutoksen hyväksyttävyyttä arvioitaessa. Pohjavesiä koskee ympäristönsuojelulain 17 §:n mukainen pohjaveden pilaamiskielto. Kaavamääräyksessä on varsin hyvin huomioitu pohjavesien turvaaminen. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan matkailupalvelujen alueelle tulee antaa kaavamääräys, jossa edellytetään, että alueen rakennukset tulee liittää vesi- ja viemäriverkostoon. Tämä on perusteltua pohjavesialueelle sijoittuvan suuren rakennusoikeuden määrän vuoksi.
Vastine: Vaikutukset pohjaveteen ovat keskeisessä osassa kaavoitusta. Rakennukset on tarkoitus liittää vesi- ja viemäriverkostoon, jonka valmius on jo alueella olemassa. Lisätään vielä tarkentava kaavamääräys yleiskaavaan.
Suunnittelualueella osittain sijaitsevan voimalinja osalta tulee kartalla tai kaavamääräyksessä huomioida, että maakuntakaavassa kyseessä on voimajohtokäytävää osoittava merkintä, ei yksittäistä voimajohtoa koskeva merkintä. Yleiskaavassa on tämän vuoksi turvattava myös uusien voimajohtojen sijoittamismahdollisuudet ko. voimajohtokäytävään.
Vastine: Energiayhtiöltä on selvitetty johtoaukean ja suojavyöhykkeiden todelliset leveydet ja ne tullaan huomioimaan kaavaratkaisussa. Täydennetään karttaa ja kaavamääräyksiä sekä selostusta tältä osin.
Kaavassa on asetettu lisäksi tavoitteeksi tutkia maastossa havaitut muinaismuistot museoviranomaisen vaatimalla tavalla siten, ettei niiden muinaismuistolain mukainen suojelu ole enää jatkossa tarpeen. Museoviranomainen on myöntänyt suunnittelualueella sijaitsevia muinaisjäännöksiä koskevan kajoamisluvan. Lupaa koskeva selvitys on vielä kesken. Selvityksen tulokset tulee huomioida museoviranomaisen ohjeistuksen mukaisesti yleiskaavan muutosprosessissa ennen kuin kaava viedään hyväksymiskäsittelyyn.
Vastine: Kaivauksista on neuvoteltu museoviranomaisten kanssa helmikuussa 2024. Sen pohjalta museoviranomainen on tehnyt uudet muinaismuistorajaukset muinaismuistorekisteriin. Sovittiin, että rekisteritietoja sovelletaan yleiskaavaehdotuksessa. (kts. lisäksi lausuntovastine Riihisaari – Savonlinnan museolle).
Riihisaari – Savonlinnan museon lausunto 22.1.2024
Mikroliitti Oy tutki lokakuussa 2023 Ukonniemessä kuusi kuoppajäännöstä. Kaivaushavaintojen perusteella niistä neljä arvioitiin hiilihaudoiksi, joiden ajoitustulokset sijoittuvat merovingiajalta modernin ajan lopulle asti. Yksi kuoppajäännöksistä on viikinkiajalle ajoittuva keittokuoppa ja yksi mahdollisesti moderni hiili- tai tervahauta. Ajoitustuloksissa on huomioitava, että ajoitetut puuhiilet voivat olla peräisin kelopuista, jolloin ajoitustulos voi olla huomattavastikin vanhempi kuin niiden polttoajankohta. Kaavaluonnoksen selostuksen mukaan Ukonniemeen on tarkoitus toteuttaa Arkkitehtitoimisto Kari Lappalaisen suunnitelman mukainen matkailu- ja lomarakennus. Mikroliitti Oy:n tutkimuksen mukaan sen alueella on hiilihauta, joka radiohiiliajoituksen perusteella on 600-luvulta. On mahdollista, että ajoitettu puu on peräisin kelopuusta, joten hiilihaudan todellinen ikä voi olla huomattvasti nuorempi. Tämä ei kuitenkaan selviä ilman lisätutkimuksia, joita ei voi tehdä ennen sulan maan aikaa. Ajoitustulosten perusteella Ukonniemen rakentamisen sijoittumista on vielä mietittävä maanomistajan, kaavoittajan, Museoviraston ja alueellisen vastuumuseon kesken. Eskonniemen osalta arkeologista tutkimustarvetta ei ole. Kaavamuutosalueella ei sijaitse tunnettuja rakennusperintökohteita. Kaavasuunnitelmasta ei ole rakennetun kulttuuriympäristön osalta huomautettavaa.
Vastine: Lausunnon ja kaivausraportin tiimoilta on pidetty työpalaveri maakuntamuseon ja Museoviraston edustajien kanssa helmikuussa 2024. Neuvottelun perusteella museoviranomaiset ovat tehneet säästettävien alueiden rajaukset muinaismuistorekisteriin. Työneuvotteluissa on todettu, että Ukonniemen rannan osalta tutkimukset ovat olleet riittäviä, eikä mahdollisesti ensisijaisen rakennushankkeen kaivauskohdetta ole ollut siten tarpeen viedä rekisteriin. Kohteet päivitetään rekisteritietojen pohjalta. Rajauksia voidaan tarvittaessa tarkentaa vielä ranta-asemakaavoituksessa.
Mielipide A 12.1.2024
Huomautus liittyy helikopterin aiheuttamaan meluun, joka häiritsee jo nyt. Lisääntyykö helikopterin käyttö matkailualueen laajennuksen ja sitä myötä matkailijamäärien kasvaessa? Tällä hetkellä helikopteri laskeutuu/nousee lähellä Hankataipaleenlahden ja Pöyrypohjan salmea, Eskonniemen eteläosassa kaavaluonnos RM-6 alueella. Nousun ja laskun aikana helikopterin aiheuttama melu on kova. Huomauttajan tontti sijaitsee Eskonniemen eteläpuolella, jossa on useita lomakiinteistöjä sekä muuta vakituista asutusta. Huomautuksessa pyydetään huomioimaan myös tämä asia jo tulevaisuuttakin ajatellen.
Vastine: Helikopterista aiheutuva melu otetaan huomioon alueen käytössä ja jatkosuunnittelussa. Alueella on nykyisin laskeuduttu juuri Eskonniemen kiinteistön eteläosan tasanteelle, joka sijoittuu kaavan RM-alueelle. Jatkossa laskeutuminen pyritään järjestämään toiselle puolelle kiinteistöä. Alueelle ei ole tulossa suuria matkailumääriä, vaan kyseessä on enemmänkin yksityinen matkailukäyttö, joten liikennemäärät alueella eivät tule helikopterilentojen osalta jatkossakaan olemaan erityisen merkittäviä.