Valmistelija
Ilkka Tarkkanen, kaupunginarkkitehti, ilkka.tarkkanen@mikkeli.fi
Kuvaus
Maankäyttö ja kaupunkirakenne -yksikkö lähettää otsikossa mainitun 27. päivänä toukokuuta 2024 päivätyn asemakaavan muutoksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Muutos koskee 2. kaupunginosan (Maunuksela) korttelin 2 tontteja 1, 74, 75, 76 ja 1080.
Asemakaavaehdotus on ollut nähtävillä 11.10 – 13.11.2023 välisenä aikana ja siitä saatiin neljä lausuntoa.
Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus toi esille kaavamuutoksen vaikutukset kaupunkikuvaan ja rakennettuun ympäristöön ja totesi kaavan ohjaavan uudisrakentamista riittävästi. Lausunnossa toivottiin laajempaa tarkastelua täydennysrakentamisen vaikutuksista esim. yleissuunnitelman muodossa. Kaupunki on sitoutunut laatimaan ohjeellisen suunnitelman korkeasta rakentamisesta ydinkeskustan alueelle. Riihisaaren Savonlinnan museon, Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden ja Telia lausunnoissa ei edellytetty merkittäviä muutoksia. Palautteen pohjalta on tehty vähäisiä päivityksiä kaavakarttaan ja -määräyksiin.
Palaute ja vastineet niihin on luettavissa asemakaavan selostuksen liitteessä 8.
Kaavan vireilletulon jälkeen pandemia ja Ukrainan sota sekä korkotason nousu ovat merkittävästi vaikuttaneet Mikkelin asuinrakentamisen markkinoihin. Lisäksi hallituksen tavoitteet kiinteistöveron uudistuksesta ovat vaikuttaneet kaavan alkuperäisten tavoitteiden päivittämiseen. Taloyhtiöiden pyynnöstä kaupunki selvitti kiinteistöveron vaikutusta ydinkeskustan tonteille. Selvityksessä todetaan, että asuinkerrostalotonttien verotusarvot perustuvat rakennusoikeuden määrään. Jos kaavamuutoksen seurauksena tontin rakennusoikeus lisääntyy, lähtökohtaisesti tontin verotusarvo kasvaa. Verotukseen on mahdollista hakea tietyin edellytyksin alennusta, mutta sen myöntämisestä ei voi olla varmoja ja se saattaa edellyttää aktiivista edunvalvontaa taloyhtiöiltä, joka aiheuttaa kustannuksia. Kiinteistöverouudistuksen vaikutukset ovat tässä vaiheessa vielä arvailujen varassa. Tähän perustuen sovittiin, että tutkitaan n. 4 800 kem täydennysrakentamisen vaikutuksia ja merkitään se kaavakarttaan omalla merkinnällään, mutta jätetään rakennusoikeus vuoden 1976 asemakaavan tasolle.
Maankäyttö- ja rakennuslain 50 § mahdollistaa asemakaavan muutoksen laatimisen vaiheittain. Tällöin asemakaavamuutos koskee vain jotain tiettyä osakokonaisuutta esimerkiksi rakennusoikeuden lisäämistä. Taloyhtiöt voivat tulevaisuudessa päivittää rakennusoikeuden määrän vastaamaan kaavamuutoksessa tutkittua rakennusoikeuden määrää. Se on osoitettu nykyisessä kaavakartassa omalla merkinnällään. Kaavamuutoksen vaikutusten katsotaan tällöin olevan vähäisiä, ja sen valmistelussa voidaan noudattaa lyhennettyä asemakaavaprosessia.
Päätösehdotus
Esittelijä
Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se hyväksyy 2. kaupunginosan (Maunuksela) korttelin 2 tontteja 1, 74, 75, 76 ja 1080 koskevan asemakaavan muutoksen / Kortteli 2.