Kuvaus
Kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa 21.5.2024 käsiteltiin suunnittelupäällikön liikennepäätöksiä. Päätöksisissä kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja on käyttänyt nopeusrajoituksen alentamista koskevassa päätöksissä hallintosäännön 46.2 §:n mukaista otto-oikeutta ja siirtänyt päätöksen kaupunkikehityslautakunnan päätettäväksi. Kokouksessa käsiteltiin seuraava liikennepäätös:
§ 4 Juvantien liikenteenohjaussuunnitelma Lähemäen koulun kohdalla, 24.04.2024
Kyseessä on liikenteenohjaussuunnitelma. Liikenteenohjaussuunnitelmassa esitetään liikennemerkit, viitoitus, portaalit ja opastustaulut sekä tiemerkinnät. Esitetty nopeusrajoituspäätös on Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 ja Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman 2024–2030 toimenpide-esityksen mukainen.
§ 4 Juvantien liikenteenohjaussuunnitelma Lähemäen koulun kohdalla, 24.04.2024
Mikkelin kaupunginvaltuusto jätti 28.8.2023 kokouksessaan aloitteen: ”Lähemäen koulun liikenneturvallisuutta parannettava”. Aloitteessa esitettiin Juvantien nopeusrajoituksen alentamista sekä paikallisliikenteen linja-autojen reitti- ja aikataulumuutoksia. Liikennesuunnittelijan vastaus valtuustoaloitteeseen käsiteltiin ja hyväkyttiin kaupunkikehityslautakunnassa 14.12.2023. Koska Juvantiellä Kisatien liittymän itäpuolella on tasossa keskisaarekkeellinen suojatie, vastauksessa esitettiin nopeusrajoituksen alentamista nykyisestä 50 kilometristä tunnissa 40 kilometriin tunnissa pistemäisesti Kisatien liittymän molemmin puolin. Lähemäen koulun kohdalla on myös kevyen liikenteen alikulkuja. Vastaus on käsitelty ja hyväksytty kaupunkikehityslautakunnassa. Kaupunginhallitus on kokouksessaan 22.1.2024 ja kaupunginvaltuusto 22.1.2024 merkinnyt tiedoksi kaupunkikehityslautakunnan vastauksen valtuustoaloitteeseen ja todennut asian loppuun käsitellyksi.
Liikennepäätöksen liikenteenohjaussuunnitelma on laadittu valtuustoaloitteen vastauksen mukaisesti. Liikenteenohjussuunnitelmassa esitetään nopeusrajoituksen alentamista pistemäisesti Kisatien molemmin puolin, jolloin nopeusrajoitus on 40 km/h. Lisäksi nopeusrajoitusmerkin kanssa samaan liikennemerkkivarteen asennetaan lapsia-varoitusmerkit varoittamaan koulusta ja koululaisista. Kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa ei esitetty nopeusrajoituspäätöstä kohtaan muutostarpeita.
Kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa esitetiin ajoradan korotuksen rakentamista Kisatien liittymään. Ajoradan korotusta ei kuitenkaan voi esittää liikenteenohjaussuunnitelmassa vaan siitä pitää tehdä erillinen päätös katusuunnitelmassa. Ajoradan korotuksia ei suositella pääkaduille. Bussireitillä ajoradan korotukset hankaloittavat liikennöitävyyttä, ja niiden käyttöä on hyvä välttää etenkin kaduilla, joilla on runsaasti joukkoliikennettä. Ajoradan korotuksia tulee välttää myös hälytysajoneuvojen usein käyttämillä reiteillä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jouni Riihelä, kaupunkikehitysjohtaja, Jouni.Riihela@mikkeli.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää, että laadittu liikenteenohjaussuunnitelma hyväksytään.
Päätös
Asiasta käydyn keskustelun aikana Hannu Tullinen esitti, että esittelijän päätösehdotus hyväksytään muuten, mutta nopeusrajoitus lasketaan 30 kilometriin tunnissa koulun kohdalla Kisatien risteyksen jälkeen. Jaana Vartiainen ja Kerttu Hakala kannattivat Hannu Tullisen esitystä.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotusta äänestävät jaa ja ne, jotka kannattavat Hannu Tullisen esitystä äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 8 jaa ääntä (Perttu Noponen, Anni Panula-Ontto-Suuronen, Mikko Kosonen, Katriina Noponen, Saara Isoaho, Jaakko Väänänen, Pertti Karhunen, Katariina Asikainen) ja 5 ei ääntä (Kerttu Hakala, Jaana Vartiainen, Marita Hokkanen, Hannu Tullinen, Paavo Puhakka).
Puheenjohtaja totesi, että esittelijän päätösehdotus on tullut kaupunkikehityslautakunnan päätökseksi.
Merkitään, että liikennesuunnittelija Eija Yli-Halkola poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.