Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta, kokous 22.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 56 Valtuustoaloite: Mikkelin kaupungin tulee turvata liikuntareittien mahdollisuus Kalevankankaalla

MliDno-2023-4178

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Valtuutettu Arto Seppälä ym. esittivät 11.12.2023 valtuustoaloitteenaan otsikkoasiasta seuraavaa:

"Kalevankankaan kehittämiseen on useiden vuosikymmenien aikana panostettu yhteiskunnan varoja kymmeniä miljoonia. Kalevankaan alue on saanut kiitosta kävijöiltä vuosien aikana. Siellä on hyvät mahdollisuudet järjestää erilaisia tapahtumia ja kilpailuja kesällä että talvella.

Mutta valitettavasti nyt viime vuosina liikuntareittien käyttöä on merkittävästi supistanut toimet mm. Puolustusvoimien osalta. Syyt me varmaan tiedetään hyvinkin laajasti.

Lisäksi merkittävä muutos tuli kesänaikana kun ns. Valtsunlatua/reittiä ei saatu useiden keskustelujen jälkeen sovittua käyttöön alueen maanomistajien kanssa.

Kalevankaan alueella ja lähiympäristössä olevat liikuntareitit ovat menettämässä myönteisen kuvan tulevaisuuden liikuntapaikkana. Olemme jo menettäneet lähes kokonaan Kyrönpellon alueen ampumastadion ja siihen kuuluvat reitit.

Kalevankankaalla on ollut epävirallisessa käytössä ns. Mäntyniemen reitti viime vuosina. Kyseinen reitti on ollut mm. Savoniahiihdossa. Nykyisin reitti on osin  mm. maastopyöräilijöiden käytössä.

Kansalaisilta ja seuroilta on tullut viestiä, että Mikkelin kaupungin tulee välittömästi käynnistää maa-alueiden omistajien kanssa neuvottelut ja saada Mäntyniemen reitti virallistettua kansalaisten käyttöön. Neuvottelut tulisi saada myönteiseen tulokseen Mäntyniemen reitin osalta tulevan kesän alkuun mennessä.

Täten turvataan Kalevankangas tapahtuma-alueena ja siihen välittömästi kuuluvat reitit viralliseen ja luontoystävälliseen käyttöön. Kun liikutaan virallisella reitillä niin se tapahtuu hallitusti ja luontoa säästäen.

Mikkelissä 10.12.2023

Arto Seppälä (sd)
valtuutettu

Petri Tikkanen, Jatta Juhola, Liisa Ahonen,
Jaana Vartinen, Paavo Barck, Jarno Strengell,
Enrique Tessieri, Tapani Korhonen, Jenni Tissari,
Heikki Nykänen, Petri Pekonen, Pekka Pöyry,
Kirsi Olkkonen, Suvi Kähkönen-Valtola,
Oskari Valtola, Juha Vuori"

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Merkitään, että valtuutettu Jani Sensio poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Päätösehdotus

Esittelijä

Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueen valmisteltavaksi.

Edelleen kaupunginhallitus päättää, että vastaus aloitteeseen tulee käsitellä kaupunginhallituksessa viimeistään toukokuussa 2024.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Tiina Juhola, liikuntapäällikkö, tiina.juhola@sivistys.mikkeli.fi

Kuvaus

Tilanne Mäntyniemen lenkin selvityksessä 14.5.2024

Mäntyniemen lenkki on noin 16 kilometrin mittainen rengasreitti, joka yhdistyy Kalevankankaan ulkoilureitteihin. Mäntyniemen lenkillä on eri maanomistajia kaikkiaan 28 kpl. Muutamalla maanomistajalla on useampi eri tila reitin alueella. Maanomistajille lähetettiin helmi-maaliskuun vaihteessa kirjeet, joissa kysyttiin mielipidettä reitin uudelleen käyttöönotosta. Palautetta pyydettiin 17.3.2024 mennessä. Maanomistajille järjestettiin infotilaisuus kaupungintalolla 12.3.2024. Paikalle tuli neljä maanomistajaa sekä Mikkelin Hiihtäjien ja pyöräilyseura Velo Saimaan edustajat. Mielipiteensä reitin käyttöönotosta antoi 25.3.2024 mennessä 11 maanomistajaa. Myönteisiä vastauksia tuli 7 kpl ja kielteisiä 4 kpl. Myönteiset vastaukset sijoittuvat reitin itäpuolelle ja kielteiset länsi- ja pohjoispuolelle. Kahden vierekkäisen yksityisen maanomistajan kohdalla on selvityksessä, onnistuuko reitin siirtäminen Metsähallituksen puolelle. Metsähallitukselta ei ole vielä tullut lausuntoa. Metsähallituksella on reitin alueella yhteensä seitsemän eri tilaa. Reitin pohjoispäässä, jossa tuli kieltäviä vastauksia, alueen kiertäminen on mahdollista vesistöjen takia vain pohjoisen kautta ja vaatisi ison suoalueen ylittämisen sekä uuden reitin rakentamista noin 4,7 km. Maanomistajia tällä kiertoreitillä on 8-10 kpl lisää. Heihin ei ole oltu vielä yhteydessä.

Olemassa olevan reitin käyttöönotto vaatii lähes koko matkaltaan vesakon raivauksen. Ennen käytössä ollut noin kolme metriä leveä väylä on vesakoitunut. Jotta reitti on myös hiihdettävissä vapaalla tyylillä, pitää väylää leventää neljä metriä leveäksi ja se vaatii paikoittain myös ainespuun poistoa. Pinnan tasausta kaivinkoneella olemassa olevilla maa-aineksilla on noin 10,3 km matkalla. Täytemaata, noin 20-30 cm kerros, tarvitaan 3,9 km matkalla ja rumpuputkia noin 45 kpl. Ennen käytössä ollutta reittiä ei vähemmän lumen aikaan päästy kivikkoisissa kohdissa latukoneella läpi. Pohjan tasaus mahdollistaa ladun kunnostuksen jo vähemmällä lumimäärällä.

Reitin kunnostusta varten on selvitettävä luvat yksityisteiden käyttöön kunnostuksen ajaksi. Myös tarvittaville lisämaa-aineksille täytyy olla välivarastot Ihastjärventien ja Kovalantien varteen, joista tavara ajetaan maastoon traktorilla. Kuorma-autoilla ei maastoon asti pysty tavaraa viemään. Poistettavien puiden myyntiä ym. ei ole selvitetty.  

Hinta-arvio muodostuu seuraavasti. Mäntyniemen lenkin reitin pinnantasaus 5 m:n leveydeltä maksaa noin 23 000 € ja rummut 45 kpl noin 15 000 €. Täytemaa ylijäämämaina huonoimpien kohtien tasaukseen maksaa noin 70 000 € (vähintään 500 autokuormaa). Näin ollen kustannusarvio on yhteensä  noin 108 000 €. Jos täytemaa toteutetaan ylijäämämailla, pitäisi välivarastopaikat olla tiedossa, jotta maita voidaan ajaa varastoon ennakkoon sitä mukaan, kun niitä saadaan. Jos täytemaatavara ajetaan suoraan montusta niin kustannukset nousevat huomattavasti. Puiden poistolle, puunajolle ja raivaukselle reitin varrelta ei ole vielä laskettu hintaa (väylän hakkuu noin 1000-1500 €/100 m). Pohjoisen osan 4,7 km lisälenkkiä ei ole myöskään vielä yllä olevissa laskelmissa (arvio 70 000 - 90 000 euroa) huomioitu.

Mäntyniemen lenkin ajo latukoneella nykyisellä neljällä liikuntapaikkojen hoitajalla on mahdollista keskimäärin kerran 2-3 viikon aikana. Viidellä liikuntapaikkojen hoitajalla Mäntyniemen lenkki ehditään ajaa noin kerran viikossa. Jos käytössä on sekä Kalevankangas – Latupirtti -reitti että Mäntyniemen lenkki, on ajokerta harvemmin kuin kerran viikossa. Kaupungin alueella koulujen käyttämiä reittejä ajetaan maanantaista perjantaihin ja ne ovat arkipäivinä ylläpidossa etusijalla. Jatkuvat lumisateet painottavat hoitoa valaistuille pääreiteille. Viidellä henkilöllä saadaan maanantaista perjantaihin liikenteeseen kaikki kolme latukonetta ja viikonloppuna kaksi konetta.

Tilanne Latupirtin reitin selvityksessä 14.5.2024

Kalevankangas -Latupirtti -reitti jouduttiin sulkemaan syksyllä 2023. Latupirtin reitille etsittiin jo samana syksynä Tenholahden alueella pohjoispuolelta kahta uutta reittivaihtoehtoa. Maaomistajille lähetettiin kirjeitse reittivaihtoehdot ja kysyttiin mielipidettä reitin tekoon. Pohjoisen puolella oleville tiloille ei saatu maanomistajilta lupaa reitille. Kielteisiä vastauksia tuli yhdeksän.

Vuoden 2024 puolella Latupirtin reitille on etsitty reittivaihtoehtoa Pieni-Vuolinko järven eteläpuolelta lentokentän pohjoispäästä Kekkolan kartanon kautta. Tähän mennessä maanomistajayhteydenotoissa on tullut kaksi kielteistä vastausta ja näihin on etsitty vaihtoehtoisia reittejä. Muutaman tilan kohdalla on selvitettävänä korvaus puuston hinnasta. Tämän jälkeen selviää, eteneekö lupa reitille näiden tilojen kohdalla. Tuskun alueella on kaksi reittivaihtoehtoa, joita tutkitaan kaupungin kaavoitus- ja ympäristöpalveluiden kanssa viikolla 20. Kekkolan kartanon länsipuolella tällä hetkellä elää kolme vaihtoehtoa. Tällä puolella kahdella eri vaihtoehdolla kummallakin yksi maanomistaja ei haluaisi reittiä maalleen. Toinen näistä on aiemmin käytössä olleella Latupirtin reitillä. Tällä alueella neuvottelut ovat vielä kesken, eikä kaikkiin maanomistajiin ole oltu vielä yhteydessä. Uutta reittiä tulisi rakennettavaksi noin 5,3 km. Arvio toteutuvalle pohjantasauksen määrälle kaivinkoneella on 11 700 euroa. Uuden väylän hakkuu ja puiden ajo maksaa noin 45 000 euroa.

Kalevankankaalta Latupirtille vievää uutta reittimahdollisuutta on selvitetty, jotta Mikkelin Ladun ylläpitämälle Latupirtille olisi jatkossakin kulku sekä Kalevankankaalta (suositumpi reitti) että Rantakylästä. Latukahvio tuo pitkälle latureitille hienon taukopaikan. Myös kulku Kekkolan kartanon kautta mahdollistaisi tuevaisuudessa toisenkin pysähdyspaikan tällä reitillä. Latupirtille ja Otavaan suuntautuva reitti on tärkeä myös Liukkolan ja Otavan valaistujen latujen hoidon kannalta. Talvella 2023-2024 latukone kuljetettiin traktorin lavetilla Otavaan ja tämä hidasti latujen hoitoa. Liukkolan ja Otavan reittejä käyttää mm. Otavan koulu. Liikuntapalveluiden latukoneet ovat siirtyneet 2024 uuteen varastohalliin Tuskuun Takojankadulle. Latu, joka kulkisi läheltä hallia, nopeuttaisi siirtymistä Kalevankangas-Latupirttireitille ja sieltä sekä Otavan että Kalevankankaan suuntaan ja tehostaisi näin latujen ajoa.

 

Edellä on kuvattu katsaukset Kalevankankaan ja sen lähialueiden latuverkoston selvityksestä tilanteessa 14.5.2024. Kalevankankaan alueelle suunnitellut latureitistöt vaihtoehtoisine reitteineen sijoittuvat usean maanomistajan maille. Toteuttamiskelpoisen suunnitelman mukaisten maa-alueiden käyttöönotossa ja mahdollisten maankäyttökorvausten sopimisessa on haasteita. Latuverkoston suunnittelua jatketaan ja kaikki maanomistajat kyseisen verkoston alueella on tavoitettava. Kun latureitit saadaan sijoitettua kartalle, lasketaan tarkempi kustannusarvio reitistön rakentamiseen ja kunnostamiseen. Tämän jälkeen asia tuodaan päätettäväksi osana kaupungin investointiohjelmaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Virpi Siekkinen, sivistysjohtaja, Virpi.siekkinen@mikkeli.fi

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta antaa kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle edellä olevan vastauksen tehtyyn valtuustoaloitteeseen.

Päätös

Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta evästää asian valmistelua siten, että ensisijaisesti keskitytään selvittämään Latupirtin reitin tilannetta.

Muilta osin päätösehdotus hyväksyttiin.

Merkitään, että Sari Noponen ja kaupunginhallituksen edustaja Jatta Juhola poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.