Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 25.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 11 Roskaantuminen kiinteistöllä Reposaari (491-561-1-57); jätelain 75 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja teettämisuhan asettaminen

MliDno-2023-3947

Valmistelija

  • Henna Koivusalo, ympäristötarkastaja, henna.koivusalo@mikkeli.fi

Kuvaus

Vireilletulo

Mikkelin seudun ympäristöpalveluille tehtiin 17.5.2023 ilmoitus kiinteistön Reposaari (491-561-1-57) roskaantumisesta. Ilmoituksen johdosta Ympäristöpalvelut suoritti 2.6.2023 kiinteistölle tarkastuskäynnin. Tarkastuksella havaittiin, että kiinteistöllä sijaitsevan aittarakennuksen ympärillä oli hylättynä runsaasti sekalaista kotitalousjätettä, mm. tölkkejä, roskapusseja, sanomalehtiä sekä puu- ja tekstiilijätettä. Alueella ei havaittu ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavia vaarallisia jätteitä. Roskaantunut alue oli laaja ja levittäytyi Someenjärven ranta-alueelle. Kiinteistön alue todettiin jätelain (646/2011) 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneeksi.

Kiinteistö on sekajätteen aluekeräyspisteen asiakas. Tarkastuksella tavattiin kiinteistön asukkaat ja heidän selityksensä roskaantumiselle oli, että heillä ei ole autoa, jolla viedä jätteitä aluekeräyspisteeseen.

Tarkastuskäynnin johdosta kiinteistön asukkaille lähetettiin 14.6.2023 siivouskehotus. Siivouskehotuksessa kehotttiin roskaajia suorittamaan seuraavat toimenpiteet kiinteistön Reposaari (1:57) alueella:

  1. Kiinteistön alueella ei saa läjittää enempää jätettä.
  2. Jätteitä ei saa hävittää polttamalla tai hautaamalla.
  3. Tarkastusmuistiossa kuvatut jätteet tulee kokonaisuudessaan siivota kiinteistön alueelta ja toimittaa ne asianmukaiset luvat omaavaan vastaanottopisteeseen (toimittamalla pienet määrät kotitaloudesta peräisin olevaa sekajätettä aluekeräyspisteeseen, suuret jätemäärät sekä puu- ja tekstiilijätteet Metsäsairila Oy:n Ristiinan pienjäteasemalle tai vaihtoehtoisesti tilaamalla kiinteistölle jätelavan ja sen poiskuljetuksen asianmukaiset luvat omaavalta toiminnanharjoittajalta).
  4. Tölkit tulee toimittaa pullonpalautukseen tai metallinkeräykseen.
  5. Mikäli kiinteistön sekajätteitä ei jatkossa pystytä toimittamaan auton puutteen vuoksi aluekeräyspisteeseen, tulee kiinteistöllä olla oma kiinteistökohtainen sekajäteastia, josta tulee laatia erillinen tyhjennyssopimus jätteenkuljetusyrityksen kanssa.
  6. Kiinteistöllä muodostuvat biojätteet tulee kompostoida Mikkelin kaupungin jätehuoltomääräysten mukaisessa elintarvikeperäisen biojätteen kompostointiin tarkoitetussa lämpöeristetyssä kompostorissa tai vaihtoehtoisesti biojätteiden osalta tulee laatia jätehuoltosopimus Metsäsairila Oy:n kanssa biojätteen erilliskeräyksestä (kiinteistökohtainen biojäteastia tai biojätteen aluekeräys).

Em. toimenpiteet tuli suorittaa 31.8.2023 mennessä.

Uusintatarkastus ja kuuleminen

Annetun siivouskehotuksen määräajan päättymisen vuoksi Ympäristöpalvelut suoritti kiinteistölle uuden maastokäynnin 21.9.2023. Maastokäynnillä havaittiin, että tilanne kiinteistöllä vastasi ensimmäistä tarkastuskäyntiä. Tarkastuksella toinen asianosaisista esitti selityksenä auton ja apuvoimien puutteen siivouskehotuksen noudattamatta jättämiselle. Tarkastuksen yhteydessä käytiin läpi suullisesti siivouksen käytännön toteuttamisen mahdollisuuksia. Tarkastuksen päätteeksi sovittiin, että Ympäristöpalvelut lähettää asianosaisille kuulemiskirjeen lautakuntakäsittelyä varten, johon vastaamalla he voivat esittää asiasta oman näkemyksensä sekä siivouksen toteuttamistavan ja -aikataulun. Tarkastusmuistio ja kuulemiskirje ovat tämän päätöksen oheismateriaalina.

Kuuleminen

Koska Ympäristöpalvelujen antamaa siivouskehotusta ei ollut noudatettu, Ympäristöpalvelut varasi kiinteistön asukkaille hallintolain (434/2003) 34 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 22 §:n mukaisesti tilaisuuden tulla kuulluksi ja antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Kuulemisaika päättyi 2.1.2024, eivätkä asianosaiset esittäneet asiassa kirjallista selitystä.

Sovelletut oikeusohjeet

Jätelaki (646/2011): 5 §, 13 §, 72 §, 73 §, 126 §, 129 §, 139 §
Uhkasakkolaki (1113/1990): 1 §, 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 10 §, 12 §, 19 §, 22 §, 23 §, 24 §
Hallintolaki (434/2003): 34 §, 36 §, 43 §, 44 §, 45 §, 47 §, 60 §

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää kiinteistön Reposaari (491-561-1-57) asukkaat (OT ja AT) poistamaan kaikki kiinteistön Reposaari (1:57) alueelle hylätyt jätteet ja toimittamaan asianmukaiset luvat omaavaan vastaanottopisteeseen 31.7.2024 mennessä (päävelvoite). Velvoitettujen tulee toimittaa Mikkelin seudun ympäristöpalveluille kirjallinen todistus siitä, että em. jätteet on toimitettu asianmukaiseen vastaanotto- ja käsittelypisteeseen.

Lisäksi ympäristölautakunta kieltää asianosaisia hylkäämästä jätteitä kiinteistön alueelle tai muualle ympäristöön. Velvoitettujen tulee järjestää kiinteistön seka- ja biojätteen jätehuolto Mikkelin kaupungin jätehuoltomääräysten (hyväksytty Mikkelin kaupunkikehityslautakunnassa 23.5.2023 § 79) edellyttämällä tavalla kolmen (3) kuukauden kuluttua tämän päätöksen tiedoksisaannista (vastaanottopäivää lukuun ottamatta).

Tehoste päävelvoitteelle

Edellä antamansa päävelvoitteen tehosteeksi Mikkelin seudun ympäristölautakunta asettaa velvoitetuille jätelain 129 §:n nojalla uhan, että kiinteistön alueelle hylätyt jätteet poistetaan kiinteistön alueelta asianosaisten kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpide jätetään tekemättä (teettämisuhka).

Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä eikä noudattamatta jättämiselle ole esitetty pätevää syytä, Mikkelin seudun ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 15.1 §:n nojalla määrätä teettämisuhan täytäntöönpantavaksi. Teettämistyöstä aiheutuneet kustannukset voidaan periä asianosaisilta uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perinnästä ulosottotoiminnasta on säädetty.

Kuuleminen hallintopakon täytäntöönpanosta

Mikkelin seudun ympäristölautakunta varaa samalla hallintolain 34 §:n sekä uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi velvoitteen ja sen tehosteeksi asetetun teettämisuhan johdosta sekä antaa kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä. Selitystä pyydetän erityisesti siitä, onko asianosaisilla esittää pätevää syytä velvoitteen noudattamatta jättämiselle. Mahdollinen selitys liitteineen pyydetään toimittamaan Mikkelin seudun ympäristöpalveluille (ymparistonsuojelu@mikkeli.fi / Mikkelin seudun ympäristöpalvelut, PL 33, 50101 Mikkeli) 30.8.2024 mennessä. Määräajan noudattamatta jättäminen tai selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä.

Päätöksen täytäntöönpano

Mikkelin seudun ympäristölautakunta määrää, että päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta jätelain 139 §:n mukaisesti.

Ilmoitusvelvollisuus

Jos asianomainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi kiinteistönomistajan on ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä Reposaari (1:57) koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätöksen perustelut

Jätteellä tarkoitetaan jätelain 5 §:n mukaisesti ainetta tai esinettä, jonka sen haltija on positanut tai aikoo poistaa käytöstä taikka on velvollinen poistamaan käytöstä.

Kiinteistö on todettu tarkastuksilla jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneeksi. Jätelain 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).

Edelleen jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue. Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa. Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.

Kiinteistön asukkaat (roskaajat) eivät ole noudattaneet heille annettua siivouskehotusta eivätkä he ole esittäneet kirjallista selitystä kiinteistön roskaantumisesta määräaikaan mennessä. Koska asianosaiset eivät ole noudattaneet annettua siivouskehotusta, asia on valmisteltu ympäristölautakunnan päätettäväksi. Ympäristölautakunnan on perusteltua asettaa roskaajille uusi velvoite ja asettaa sen tehosteeksi uhka, että kiinteistön alueelle hylätyt jätteet poistetaan laiminlyöjien kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätty toimenpite jätetään tekemättä. Tällä pyritään ehkäisemään jätteistä aiheutuvaa haittaa ympäristölle ja terveydelle. Jätteet sijaitsevat aivan Someenjärven rannan läheisyydessä (aittarakennus sijaitseee noin 20 metrin etäisyydellä Someenjärvestä), mikä aiheuttaa riskin myös jätteiden kulkeutumiselle vesistöön. Lisäksi jätehuollon laiminlyönti lisää riskiä haittaeläinten (kuten rottien) lisääntymiselle, mikä voi aiheuttaa haittaa myös lähimmille naapurikiinteistöille.

Velvoite on kohdistettu kiinteistön asukkaisiin (jätteiden haltijat), jotka ovat myöntäneet olevansa vastuussa ympäristöön hylätyistä jätteistä. Kiinteistön omistaa perikunta. Teettäminen on katsottu tässä tapauksessa uhkasakkoa tehokkaammaksi tavaksi saattaa kiinteistön piha-alue sellaiseen kuntoon, että jätteet saadaan varmuudella poistettua ympäristöstä. Asetettua teettämisuhkaa ja määräaikaa harkittaessa on otettu huomioon velvoitteen noudattamiselle aiemmin asetetut määräajat sekä asianosaisten tarkastuksilla esittämät seikat, jotka vaikuttavat siivouksen käytännön toteuttamiseen.

 

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Saantitodistuksella velvoitetuille, Maanmittauslaitos

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa jätelain (646/2011) 138 §:n perusteella hakea muutosta:

  • se, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea,
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät,
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät,
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja toiminnan vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.


Valitusaika
Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista valitusviranomaiselle.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen virka-ajan päättymistä.

Valituskirjelmä liitteineen voidaan lähettää myös faksina tai sähköpostilla, jolloin valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Mikäli päätös lähetetään tiedoksi tavallisena kirjeenä, katsotaan asianosaisen saaneen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Puhelinnumero: 029 564 2500
Faksi: 029 564 2501
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. 


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.