Kaupunginhallitus, kokous 15.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Oikaisuvaatimus palkan takaisinperintää koskevasta päätöksestä

MliDno-2023-4038

Valmistelija

  • Sari Häkkinen, HR-päällikkö, sari.hakkinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Hakijat ovat lähettäneet 7.12.2023 kirjaamoon 5.12.2023 päivätyn oikaisuvaatimuksen, jossa pyydetään kaupunginjohtajan 27.11.2023 tekemän takaisinperintäpäätöksen § 34 oikaisua palkan takaisinperintään koskevassa asiassa.

Kuntalain 141 § mukaan päätökseen, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen, on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi. Yksityisoikeudellisen oikeustoimen tekemistä koskevassa päätöksenteossa on noudatettava hallintolain säännöksiä. Tästä puolestaan seuraa, että tällaisista päätöksistä voidaan valittaa myös kuntalain valitussäännösten perusteella, jos valitus kohdistuu päätöksentekomenettelyyn.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksentiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus on saapunut kirjaamoon määräajassa, joten se on otettava kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä sekä tarkoituksenmukaisuusperusteilla että laillisuusperusteilla. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt laillisuusvirheet on tutkittava ja on harkittava myös, onko päätöstä muutettava vaatimuksen tekijän esittämät tarkoituksenmukaisuusperusteet huomioon ottaen. Oikaisuvaatimusta käsittelevä viranomainen on siten sidottu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimukseen eikä voi käsitellä asiaa oikaisuvaatimuksena tätä laajemmin. Hallintolain mukaan otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi viranomainen voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuspäätöksessä on annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin.

Hakijat vaativat, että palkan takaisinperinnästä luovutaan kokonaan tai sitä kohtuullistetaan. Oikaisuvaatimuksessa vedotaan siihen, ettei virhe ole työntekijöistä johtuva vaan ohjelmistovirhe.

Aiheettomasti maksettu palkka tai muu palvelussuhteesta johtuva taloudellinen etuus on perusteetonta etua, joka saadaan lain mukaan periä takaisin (laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 11 luvun 56 § ja työsopimuslaki 2 luvun 17 §). Työsopimuslain mukaan työnantajalla on perusteettoman edun takaisinpalauttamista koskevien periaatteiden nojalla oikeus palkan takaisinperimiseen. Yleisenä oikeudellisena periaatteena on, että palkan takaisinperintä tehdään, jos työntekijä on saanut perusteetonta etua. Jos takaisinperinnästä ei ole päätetty tai sitä ei ole pantu vireille muussa järjestyksessä kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jona aikana aiheeton palkan tai muun etuuden määrä on maksettu, oikeus takaisinperintään on menetetty. Oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä takaisinperinnästä on tehty päätös kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jona aikana aiheeton palkka on maksettu.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 56 §:n 3 momentin mukaan työnantaja voi luopua  takaisinperinnästä kokonaan tai osittain, jos takaisinperintää on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä  kohtuuttomana tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen. Asiassa ei ole esitetty sellaista perustetta,​ että palkan takaisinperinnästä olisi aihetta luopua tai määrää kohtuullistaa. Vähäisenä määränä on käytännössä pidetty 20 euron saatavaa.

Se, että palkanlaskennassa on tehty virhe, ei ole peruste palkan takaisinperinnästä luopumiselle. Palkan takaisinperintä tehdään, kun työntekijä on saanut perusteetonta etua. Vaikka liikaa maksettu palkka perustuisi työnantajan virheeseen, lain mukainen peruste takaisinperinnälle on olemassa. Tässä tapauksessa virhe johtui työvuorosuunnitteluohjelman ja palkkaohjelman liittymän ylityölaskennan ja siihen liittyvien korvausten maksatuksen väärin tulkinnasta.

Mikkelin kaupungin hallintosäännön mukaan palkan takaisinperiminen 70 § mukaan aiheettomasti maksetun palkan tai muun virkasuhteesta johtuvan taloudellisen etuuden takaisinperinnästä päättää palvelussuhteeseen ottava viranomainen. Aiheettomasti maksetun palkan tai muun virkasuhteesta johtuvan taloudellisen etuuden takaisinperinnästä luopumisesta päättää hallintojohtaja päätösvaltansa puitteissa 10.000 euron rajaan asti.  

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää hylätä hakijoiden oikaisuvaatimuksen kaupunginjohtajan päätöksestä 27.11.2023 § 34, palkan takaisinperintää koskevassa asiassa. Hakijat voivat kuitenkin olla henkilöstöpalveluihin yhteydessä sopiakseen kohtuullisesta maksuaikataulusta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijät

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Huomioitavaa muutoksenhausta vahingonkorvausvaatimusta koskevaan päätökseen
Hallinto-oikeus tutkii tehdyn valituksen käytännössä vain toimivaltakysymysten ja menettelyvirheiden osalta. Hallinto-oikeus ei ota kantaa kunnan korvausvelvollisuuteen, vaan ratkaisu vahingonkorvausvelvollisuuteen täytyy hakea paikalliselta käräjäoikeudelta (Etelä-Savon käräjäoikeus) siviilioikeudellisella kanteella.

Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.