Kaupunginhallitus, kokous 5.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 206 Talousarvioraami 2024

MliDno-2023-2423

Valmistelija

  • Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi

Kuvaus

Talousarvioraamin hyväksyminen käynnistää varsinaisen talousarviovalmistelun kaupunkiorganisaatiossa. Talousarvioraami on kaupunginhallitukseen nähden sitova talousarvion valmistelupohja. Lautakunnat ja johtokunnat valmistelevat vuoden 2024 talousarvioesityksensä talousarvioraamin mukaisesti.

Seuraava talousarviovalmisteluvalmistelun vaihe on syksyllä tapahtuva lautakuntien ja johtokuntien talousarvioesitysten käsittely 22.9.2023 mennessä, jonka jälkeen kaupunginvaltuustolle järjestetään talousarvioaiheinen iltakoulu 9.10.2023. Kaupunginhallitus käsittelee talousarviota ensin 16.10.2023 suunnittelukokouksessa. Varsinaista kaupunginjohtajan talousarvioesitystä ja veroprosentteja kaupunginhallitus pääsee käsittelemään vahvistetun kokousaikataulun mukaisesti 30.10.2023 (varapäivä 31.10.2023). Kaupunginvaltuuston käsiteltävänä talousarvio on 13.11.2023 kokouksessa.

Tausta ja valmistelun lähtökohdat

Mikkelin kaupungin taseessa on vuoden 2022 tilinpäätöksessä 40,8 miljoonaa euroa kumulatiivista alijäämää. Kuntalain 110.3 §:n mukaan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Mikkelin kaupungin on katettava taseeseen v. 2018 tilinpäätöksestä alkaen kertyneet alijäämät kuluvan vuoden 2023 loppuun mennessä. Kuntalain 118.2 §:n mukaan erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettely eli ns. kriisikuntamenettely voidaan käynnistää, jos kunta ei ole kattanut taseeseensa kertynyttä alijäämää kuntalain 110.3 §:ssä säädetyssä määräajassa. Kaupunginvaltuuston 20.3.2023 § 41 linjauksen mukaisesti kumulatiiviset alijäämät katetaan Etelä-Savon Energia Oy:n vähemmistöosuuden myynnillä, jonka valmistelu on parhaillaan käynnissä. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt tähän linjaukseen pohjautuvan päivitetyn taloussuunnitelman 20.3.2023 § 42.

Taloussuunnitelman päivittämisen yhteydessä on esityslistateksteissä todettu taloussuunnitelmavuosien 2024–2026 näyttäytyvän edelleen taloudellisesti haastavina ja alijäämäisinä. Epävarmuustekijänä näinä vuosina näyttäytyvät erityisesti valtionosuudet sote-uudistuksen vuoksi. Lopulliset sote-rahoituksen siirtolaskelmat ja siten myös kuntien valtionosuustiedot saadaan vasta syksyllä 2023, joten myös vuoden 2024 talousarviovalmistelu käynnistyy tältä osin varsin epävarmoissa olosuhteissa. Vuosien 2024 ja 2025 valtionosuusmaksatuksia kuormittavat myös sote-siirtolaskennasta aiheutuvat valtionosuuksien jälkikäteistarkastukset, joiden yhteydessä tullaan perimään vuoden 2023 aikana liikaa maksetut valtionosuudet takaisin valtiolle normaalia valtionosuusmaksatusta pienentävänä eränä. Valtiovarainministeriö valmistelee sote-siirtolaskelmiin myös lisätarkistukset mahdollistavia asetusluonnoksia, joiden vaikutus kuntien valtionosuusrahoituksen kokonaisuuteen ja siten myös yksittäisen kunnan valtionosuuslaskentaan on vielä epäselvä.

Kaupunginhallitus on kaupunginvaltuuston päätöksellä 20.3.2023 § 42 velvoitettu valmistelemaan kaupungille talouden kokonaisvakauttamisohjelma vuoden 2023 loppuun mennessä. Vakauttamisohjelman tavoitteena on saada talous tasapainoon viimeistään vuoden 2026 aikana. Valmistelutyö on käynnissä. Näin ollen energiaomaisuusjärjestelyn toteuttaminen ei tarkoita käyttötalouden sopeutustarpeen noteeraamatta jättämistä, vaan sen luoma taloudellinen puskuri mahdollistaa turvallisen ja suunnitelmallisen siirtymän käyttötalouden sopeuttamisessa sote-uudistuksen jälkeiseen lopulliseksi asettuvaan rahoitustasoon nähden.

Toimintakatteen muodostuminen

Talousarvioraami vuodelle 2024 on valmisteltu ulkoisten ja sisäisten tuottojen ja kulujen perusteella. Sisäisiä eriä tarkennetaan talousarviovalmistelun aikana, mutta ne eivät luonteensa vuoksi aiheuta muutosta koko kaupungin tason toimintakatteeseen (sisäisten erien vaikutus on aina +/- 0). Talousarvioraamin valmistelun lähtökohtana on vuoden 2022 tilinpäätös, vuoden 2023 muutettu talousarvio ja toteumaennuste sekä kaupunginvaltuuston 20.3.2023 § 42 hyväksymä päivitetty taloussuunnitelma. Talouspalveluiden organisoimassa raamineuvottelumenettelyssä on käyty läpi kaikki toimialojen tiedossa olevat toiminnalliset muutokset sekä kaupunginvaltuuston hyväksymien tasapainotusohjelmien vuoteen 2024 kohdistuvat eurovaikutukset. Saimaanportin koulun eurovaikutukset on päivitetty vastaamaan tarkentunutta käyttöönottoaikataulua, joka poikkeaa tasapainotusohjelmien pohjana aiemmin käytetystä oletuksesta.

Voimakkaan yleisen kustannustason nousun ohella keskeisin yksittäinen, kaikkia toimialoja koskettava kustannusmuutos vuonna 2024 on työmarkkinaratkaisuun pohjautuvat palkankorotukset. Palkoissa on työmarkkinaratkaisuun perustuen varauduttu 3,22 % nousuun vuoden 2023 talousarvioluvuista laskettuna. Palkkojen budjetointiin liittyen on tehty tiivistä yhteistyötä kaupungin henkilöstöpalveluiden kanssa. Näin on pystytty varmistamaan paitsi riittävä palkankorotusvarauksen taso, myös kaikkien henkilöstösuunnitelmaan ja tasapainotusohjelmiin sisältyvien henkilöstöön kohdistuvien muutosten huomioiduksi tuleminen jo talousarvioraamin euromitoituksissa. Palkankorotusvarauksen puhdas kustannuksia nostava vaikutus TA2023 tasoon verrattuna on 2,2 miljoonaa euroa, sivukuluineen 2,7 miljoonaa euroa. Muut toiminnalliset muutokset, tasapainotustoimenpiteet sisältäen, vaikuttavat palkkasumman muutokseen kuitenkin siten, että vakituisten ja määräaikaisten palkkojen kokonaiskasvuun varataan 1,8 miljoonaa euroa, sivukuluineen 2,1 miljoonaa euroa. Henkilöstökustannusten kasvua rajoittavien toimenpiteiden vaikutus on siis jo raamivaiheessa merkittävä.

Vuoden 2024 talousarvioraami osoittaa -132,9 miljoonan euron toimintakatetta. Raamin toimintakate on noin 3,9 miljoonaa euroa eli noin 3 % heikompi kuin vuoden 2023 talousarviossa (129,1 m€). Toisaalta toimintakate on noin 227,1 miljoonaa vahvempi kuin vuoden 2022 tilinpäätöksessä; ero johtuu siitä, että vuoden 2022 toimintakulut sisälsivät vielä sote-palveluiden kustannukset. Vastaavasti myös kuntien verorahoituksen (valtionosuudet ja verotulot) taso oli vielä vuonna 2022 nykyistä, sote-uudistuksen jälkeistä rahoitusta korkeammalla tasolla.

Tuloksen muodostuminen

Kuten edellä on kuvattu, vuoden 2024 valtionosuuksiin liittyy vielä erittäin merkittävää epävarmuutta. Alla esitettävässä tuloslaskelmahahmotelmassa valtionosuuksien määrä on arvioitu hyvin karkeasti tuoreimpien käytettävissä olevien laskelmaversioiden ja niihin nähden tiedossa olevien poikkeamien perusteella.

Kuntaliiton 4/2023 päivitetty veroennustekehikko osoittaa vuodelle 2024 noin 137,3 miljoonan euron verotuottoja. Verotulojen tason lasku muutetun talousarvion verotulojen määrään (144,2 m€) nähden johtuu sote-uudistuksen vaikutuksesta, tarkemmin ns. verohäntien poistumisesta. Vuoden 2023 verotulot sisältävät verotilitysrytmin johdosta vielä tilityksiä aiempien vuosien vanhoilla, korkeammilla prosenteilla, ja nämä poistuvat vuodesta 2024 alkaen.

Myös rahoitustuottojen ja  -kulujen määriin liittyy merkittäviä epävarmuustekijöitä mm. energiaomaisuusjärjestelyn mahdollisiin tuloslaskelmavaikutuksiin (erityisesti korkotuotot ja -kulut) liittyen. Arviot on tehty varovaisuuden periaatetta noudattaen.

Vuosikatteen jälkeen esitettävä suunnitelman mukaisten poistojen määrä on arvioitu investointiohjelman tietojen ja kirjanpidon poistoennusteen perusteella.

Tilikauden 2024 tulos muodostuu talousarvioraamin osoittaman toimintakatteen ja raamin laatimishetken muiden arvioitujen talousnäkymien mukaan seuraavasti (tuhansina euroina):

Toimintakate - 132 942
Verotulot 137 336
Valtionosuudet 7 000
Rahoitustuotot ja -kulut, netto 2 850
Vuosikate 14 244
Poistot - 22 000
Tilikauden tulos - 7 756
Poistoeron muutokset 160
Tilikauden yli-/alijäämä - 7 596

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Janne Kinnunen, kaupunginjohtaja, janne.kinnunen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy talousarvioraamin vuodelle 2023 ja valtuuttaa talouspalvelut antamaan lautakunnille ja johtokunnille talousarvion valmisteluohjeen.

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jani Sensio esitti Jaana Strandmanin kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun siten, että talousarvioraami toteutetaan kaupunginvaltuuston talousarviossa 2023 hyväksytyn toimintakatteen (taloussuunnitteluvuosi 2024) tasoisena. 

Julistettuaan keskustelun päättyneeksi puheenjohtaja titesi, että on tehty esittelijän päätösehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys asian palauttamiseksi uuteen valmisteluun ja esitti asian ratkaistavaksi äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän päätösehdotustä, äänestävät jaa,  ja ne, jotka kannattavat Jani Sension esitystä asian palauttamisesta uuteen valmisteluun, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 jaa ääntä (Petri Pekonen, Heli Kauppinen, Pekka Pöyry, Jenni Tissari, Jarno Strengell, Pirjo Siiskonen) ja 5 ei ääntä (Pirkko Valtola, Jouko Kervinen, Jani Sensio, Jaana Strandman, Eero Aho).

Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan tässä kokouksessa. 

Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin. 

Merkitään, että Jenni Tissari poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

Talouspalvelut

Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.