Kaupunginvaltuusto, kokous 12.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 165 Talouden seuranta 10/2022

MliDno-2022-1445

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tiia Tamlander, talousjohtaja, tiia.tamlander@mikkeli.fi
Janne Skott, taloussuunnittelupäällikkö, janne.skott@mikkeli.fi

Kuvaus

Kaupunginvaltuustolle raportoidaan kaupungin kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta talousarviokirjan 2022 mukaisesti kolme kertaa vuodessa (KV 13.12.2021 § 187).

Liitteenä oleva talouden seurantaraportti ajalta 1-10/2022 sisältää johdon analyysin, tuloslaskelmaennusteen, investointimenojen toteutumisennusteen, rahoituslaskelmaennusteen sekä lautakuntien, liikelaitosten ja taseyksikön johdon analyysit. Kaupungin talousarvion toteutumisraportointi on rakennettu siten, että toimintatuotoille ja toimintamenoille on asetettu kuukausikohtaiset kertoimet, jotka laskevat kuukausittaisen toteuman mukaan vuoden lopun tilanteen mukaista laskennallista ennustetta. Johdon ennuste -sarake on laadittu toteutuman, soveltuvin osin laskennallisen ennusteen sekä johdon arvion ja tiedossa olevien poikkeamien perusteella.

Vuoden ensimmäisessä, tammi-maaliskuulta laaditussa talouden seurannassa raportoitiin talouden toteutuminen ja toiminnalliset muutokset, jotka olivat siihen mennessä tiedossa, henkilöstön määrän kehitys, tiedot muista mahdollisista poikkeamista lautakuntien ja johtokuntien toiminnassa sekä strategisten ohjelmien toteutuminen. Heinäkuun seuranta (7/2022) toimi tukena seuraavan vuoden talousarvion valmistelussa, ja sen yhteydessä raportoitiin valtuustolle kaikki toiminnalliset tavoitteet ja tunnusluvut, keskeisten konserniyhtiöiden tavoitteiden seuranta, sekä säästöohjelmien seuranta.

Koronatilanne vaikuttaa vuoden 2022 osalta kaupungin talouteen Essoten kuntalaskutuksen sekä koronaperusteisten avustustulojen myötä. Myös hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan toiminnassa koronatilanne on vaikuttanut palveluiden tuottamiseen ja tulorahoituksen kertymään.  

Essoten kuntalaskutuksen arvioidaan ylittävän talousarvion 28 miljoonalla eurolla. Lopullinen Essoten laskutus täsmentyy vasta tilinpäätösvaiheessa, joten nyt esitettyyn ennusteeseen liittyy edelleen huomattavaa epävarmuutta. Essoten kustannusten lopullinen toteuma vaikuttaa myös vuoden 2023 aikana katettavaksi tulevan taseeseen kertyneen kumulatiivisen alijäämän kokonaismäärään sekä tulevien vuosien valtionosuusrahoitukseen. Talousarvioylitysten seurannaisvaikutukset ovat siten hyvin merkittäviä. Valtio kompensoi koronakustannuksia vuoden 2022 aikana noin 14,6 miljoonalla eurolla, ja tämä näkyy talouden seurannassa talousarvion ylityksenä avustustuotoissa.

Lokakuun seurantaraportilla ennustetaan koko kaupungin tilinpäätöksen vuodelta 2022 muodostuvan noin -3,7 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Tämän ennusteen mukaisesti kumulatiivinen alijäämä taseessa vuoden 2022 tilinpäätöksessä olisi -37,3 miljoonaa euroa.

Vaikka vuoden 2022 toteumaennuste on alijäämäinen, on ennustenäkymä huomattavasti kohentunut syksyn 2022 aikana. Heinäkuun ennusteeseen verraten lokakuun seurannassa koko kaupungin näkymiä ovat kohentaneet muun muassa tarkentuneet tiedot koronaperusteisista valtionavustuksista, veroennusteen koheneminen, harkinnanvarainen valtionosuuden lisäys sekä henkilöstökuluissa saavutetut säästöt.


Määrärahaesitykset

Käyttötalous

Käyttötalouden tulomäärärahoihin esitetään vähennystä yhteensä –556 000 euroa ja toimintakuluihin lisäystä yhteensä 28,1 miljoonaa euroa. Lisäksi Vesiliikelaitoksen sitovaan liikeylijäämätavoitteeseen haetaan muutosta -1,59 miljoonaa euroa.

 

  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta esittää tulomäärärahojen muutosta -556 000 euroa. Tuottojen alittumiseen on mm. vaikuttanut alkuvuonna koronatilanne (mm. liikuntapalvelut ja kaupunginorkesteri), henkilöstöresurssien vajaus (kulttuuripalveluiden tapahtumia jäänyt toteuttamatta), sekä kansalaisopiston suunnitellun hankkeen aloituksen ja rahoituksen lykkääntyminen vuodelle 2023.
  • Keskusvaalilautakunnan toimintamenoihin esitetään 50 000 euron lisämäärärahaa. Aluevaalien järjestämiskustannukset ylittivät arvioidun, mutta vastaavasti myös keskusvaalilautakunnan tulot ylittävät talousarvion.
  • Kaupunginvaltuuston toimintamenoihin esitetään lisämäärärahaa 50 000. Talousarvio ylittyy kokouspalkkioiden osalta budjetoimattomien tilaisuuksien järjestämisen myötä.
  • Sote-palveluiden ostoihin Essotelta on varattu vuoden 2022 talousarvioon 226,7 miljoonaa euroa. Essote arvioi tämän vuoden kuntalaskutusosuudeksi Mikkelin osalta 254,6 miljoonaa euroa talousarvioylitystensä johdosta. Näin ollen toimintamenoihin esitetään 28 miljoonan euron lisämäärärahaa sosiaali- ja terveyspalveluiden ostoon Essotelta.


Vesiliikelaitos:

  • Vesiliikelaitoksen johtokunta esittää liikeylijäämätavoitteen muutosta -1 590 000 euroa. Talousarvion mukainen liikeylijäämätavoite oli 840 000 euroa, mutta toteutumaennuste on -750 000 euroa. Muutos aiheutuu palveluostojen sekä aineet, tarvikkeet ja tavarat -tiliryhmän kustannusten ylittymisestä noin 1,6 miljoonalla.

 

Investoinnit

Investointien menomäärärahamuutokset:

Kaupunkikehityslautakunnan vastuulle kuuluvien investointien määrärahojen muutostarpeet ovat alla olevan mukaiset, ja kaikki muutokset toteutetaan investointien välisinä määrärahasiirtoina:

  • Jalkaväkimuseon esteettömyys ja vesikatto (TA 200.000 euroa), menoylitys +40.000 euroa. Summa siirretään projektilta 14111 Naisvuoren tornin kunnostus (TA 1.650.000 euroa)
  • Energiataloudelliset investoinnit, MENOT (TA 150.000 euroa), menoylitys +80.000 euroa. Summa siirretään projektilta 14111 Naisvuoren tornin kunnostus (TA 1.650.000 euroa)
  • Pyöräilyn ja kävelyn edistämisohjelma (TA 100.000 euroa), menoylitys +50.000 euroa. Summa siirretään projektilta 29402 Ecosairila (TA 200.000 euroa)
  • Sairaalakampuksen ympäristö (TA 200.000 euroa), menoylitys +50.000 euroa. Summa siirretään projektilta 29402 Ecosairila (TA 200.000 euroa)

Investointien tulomäärärahamuutokset

  • Mikkelin joet, patojen poistaminen TULOT. Vuoden 2022 kustannukset hankkeesta jäävät kaupungille ja vuodelta 2023 kohdistuvat ELY-keskukselle, tuloalitus -100.000 euroa

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi koko kaupungin talouden seurantaraportin 10/2022 ja hyväksyy:

  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan tulomäärärahamuutoksen -556 000 euroa
  • Keskusvaalilautakunnan menomäärärahamuutoksen +50 000 euroa.
  • Kaupunginvaltuuston menomäärärahamuutoksen +50 000 euroa
  • Konserni- ja elinvoimapalveluiden toimintamenoihin +28 miljoonan euron lisämäärärahan sosiaali- ja terveyspalveluiden ostoon Essotelta
  • Vesiliikelaitoksen liikeylijäämätavoitteen muutoksen -1 590 000 euroa
  • Kaupungin investointihankkeiden väliset määrärahasiirrot yhteensä 220 000 euroa
  • Investointihankkeiden tulomäärärahojen vähennykset -100 000 euroa


Lisäksi kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi hallinto- ja elinvoimapalveluiden 10/2022 talouden seurantaraportin.

Päätös

Hyväksyttiin.

Merkitään, että vt. talousjohtaja Tiia Tamlander selosti asiaa kaupunginhallitukselle. 

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi koko kaupungin talouden seurantaraportin 10/2022 ja hyväksyy:

  • Hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunnan tulomäärärahamuutoksen -556 000 euroa
  • Keskusvaalilautakunnan menomäärärahamuutoksen +50 000 euroa.
  • Kaupunginvaltuuston menomäärärahamuutoksen +50 000 euroa
  • Konserni- ja elinvoimapalveluiden toimintamenoihin +28 miljoonan euron lisämäärärahan sosiaali- ja terveyspalveluiden ostoon Essotelta
  • Vesiliikelaitoksen liikeylijäämätavoitteen muutoksen -1 590 000 euroa
  • Kaupungin investointihankkeiden väliset määrärahasiirrot yhteensä 220 000 euroa
  • Investointihankkeiden tulomäärärahojen vähennykset -100 000 euroa

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin.

Merkitään, että vs. taloussuunnittelupäällikkö Janne Skott selosti asiaa kaupunginvaltuustolle.

Tiedoksi

Talouspalvelut, Meidän IT ja talous Oy/kirjanpito

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.


Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen ja kuntalain (410/2015) 137 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.


Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.