Lupa- ja valvontajaosto, kokous 8.12.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 43 Määräysten vastainen ja häiritsevä toiminta, Tassunkulma 1, kiinteistö 491-409-0006-0059

MliDno-2020-2649

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi
Sari Valjakka, johtava rakennustarkastaja, Sari.Valjakka@mikkeli.fi

Kuvaus

Naapurikiinteistöjen haltijat ovat tehneet rakennusvalvontaan useita ilmoituksia kiinteistöllä 491-409-6-59, osoitteessa Tassunkulma 1, harjoitettavasta toiminnasta, joka naapureiden mukaan on rakennusluvan, asemakaavan ja muiden määräysten vastaista ja aiheuttaa ympäristöön kohtuutonta häiriötä. 

Kiinteistöllä 491-409-6-59, osoitteessa Tassunkulma 1 on poistettu naapuruston ilmoituksen mukaan asemakaavaan merkityltä istutettavalta alueen osalta suojapuustoa. Istutettava tontin osa on otettu luvattomasti varastointikäyttöön. Toiminnanharjoittaja välivarastoi mm. toiminnassaan käyttämiään kuorma-auton vaihtolavoja ja muuta kalustoa kyseisellä alueella. Naapurit ovat ilmoittaneet toiminnasta aiheutuvista häiriöistä, kuten kuorma-autoliikenteestä ja kaluston siirtelystä tontin piha-alueella. Meluhaittaa on ollut ilmoituksen mukaan myös aamuöisin, iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Lisäksi kiinteistön Suonsaarentien liittymään on rakennettu betonisista elementeistä aitaa portin viereen. Naapuruston vaatimuksena 29.12.2020 jätetyssä kirjeessä on esitetty toiminnan muuttamista häiriöttömäksi ja omakotitaloalueelle sopivaksi tai tontin reunoille on rakennettava melu- ja näkösuoja. Vetoomuksen on jättänyt kahdeksan lähikiinteistön asukasta.

Kiinteistön nykyinen omistaja on Kuljetus Tahvo Oy -niminen yritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat kuljetukset, nostot ja vaihtolavojen vuokraus.

Mikkelin seudun ympäristöpalvelut on ohjeistanut tontin käyttäjää sijoittamaan kalustoa kauemmaksi tontin rajoista kirjeellään 19.2.2021. Ympäristöpalvelut on huomauttanut 21.7.2021 tontilla aiheutuneesta meluhaitasta ja ruiskumaalauksesta. Melua aiheuttavaa toimintaa on kehotettu välttämään kello 22-07 välisenä aikana, viikonloppuisin sekä arkipyhinä pihamaalla. Ympäristöpalvelut on myös kieltänyt pihalla suoritetun ruiskumaalauksen.

Tontin käyttötarkoituksesta ja sen kaavanmukaisuudesta on hankittu kaupunkisuunnittelun lausunto.

Rakennusvalvonta on lähettänyt 23.6.2021 kehotuskirjeen, jossa on edellytetty kaluston siirtämistä suojaviheralueen osalta pois 15.7.2021 mennessä, luvan hakemista porttirakennelmalle tai porttirakennelman poistamista 1.9.2021 mennessä sekä suojapuuston istuttamista istutettavalle tontin osalle 30.9.2021 mennessä. Porttirakennelman osalta vaihtoehtona on hakea sille määräysten edellyttämä toimenpidelupa saman määräajan kuluessa. Rakennusvalvonta on muistuttanut toiminnanharjoittajaa sähköpostilla asiasta 6.8.2021, kun istutettavalta tontin osalla olleita lavoja ja muita tavaroita ei ollut poistettu.

Marraskuun alussa rakennusvalvonta on todennut tarkistuskäynnillään, että toimenpiteet ovat edelleen pääosin tekemättä: Vaihtolavoja ja muuta kalustoa säilytettiin edelleen istutettavaksi tarkoitetulla tontin osalla, porttirakennelmaa ei ollut poistettu eikä sille ollut haettu lupaa eikä puuistutuksia ollut tehty. Kiinteistön omistajalle lähetettiin 3.11.2021 huomautus- ja kuulemiskirje siitä, miksi toimenpiteisiin ei ole ryhdytty. Selitystä ei ole annettu määräaikaan 18.11.2021 mennessä.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa kaavoissa käytettävistä merkinnöistä annetun ympäristöministeriön asetuksen (voimaan 1.5.2000) perusteella annetun oppaan mukaan kyseisen tontin kaavamääräys TY tarkoittaa teollisuusrakennusten korttelialuetta, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Ohjeen selostuksen kuvaus: Merkintä on tarkoitettu käytettäväksi lähinnä asunto-, keskusta- tai muulla sellaisella alueella, jolla on erityinen tarve kaavalla ohjata teollisuuden laatua niin, ettei se aiheuta häiriötä ympäristölle. Alueella sijaitsee tai sille voidaan rakentaa rakennuksia sellaiselle teollisuudelle, joka ei aiheuta melua, ilman, veden tai maaperän saastumista, raskasta liikennettä tai muita ympäristöhäiriöitä ja joka siten voi sijoittua esimerkiksi asuntojen välittömään läheisyyteen. Sallittavia ympäristövaikutuksia on yleensä täsmennettävä kaavamääräyksellä. Sellaisessa tapauksessa, jossa halutaan asettaa teollisuusrakentamiselle erityiset vaatimukset vaikka ympäristö ei niitä vaatisikaan, voidaan käyttää seuraavaa kaavamääräystä: TY-1, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialueelle ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä häiritsevää melua, tärinää, ilman pilaantumista, raskasta liikennettä tai muuta häiriötä.

Rakennuspaikka on rakennuslain aikaan 2.5.1992 vahvistetussa asemakaavassa merkitty TY eli ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi. Kaavamerkintä perustuu kaavan laadintahetkellä voimassa olleeseen sisäasianministeriön päätökseen rakennuslain mukaisista kaavoissa käytettävistä merkinnöistä 386/59, jota on muutettu 1.6.1980. Asemakaavassa ei ole tarkasti määritelty ympäristöhäiriöitä tuottavan toiminnan luonnetta ja sallittavuutta. Istutettavan tontin osalla on asemakaavassa liittymäkielto.Asemakaavassa on merkitty Päivärinteentiehen sekä Suojarinteentiehen rajoittuvalle tontinosalle noin 10 m leveä istutettavan alueen osa maisemalliseksi näkösuojaksi. Länsipuolella vastaavaa suojaa antaa asemakaavan virkistysalue VL.

Kaavaselosteen sivulla 5 todetaan seuraavasti: TY-korttelialue. Ympäristöhäiriöitä aiheuttamaton teollisuusrakennusten korttelialueeksi on merkitty kaavoitettavan alueen eteläosa eli nykyisen Oravinmäen teollisuusalueeseen liittyvä osa, sekä yksityisten omistama tontti Suonsaarentien varrella, jolla sijaitsee koneurakointiin liittyviä toimintoja. Kaavakartan pohjakartasta on nähtävissä, että kaavaa laadittaessa tontilla on ollut hallirakennus. Tontilla on tuohon aikaan toiminut toisen kuljetusliikkeen varikko ja korjaamo. Naapureiden mukaan aikaisemmasta toiminnasta ei ole aiheutunut vastaavaa häiriötä. 

Maankäyttö- ja rakennuslain 58.2 §:n mukaan asemakaava-alueelle ei saa sijoittaa toimintoja, jotka aiheuttavat haittaa kaavassa osoitetulle muiden alueiden käytölle. Asemakaava-alueelle ei saa myöskään sijoittaa toimintoja, jotka ovat haitallisten tai häiriötä aiheuttavien ympäristövaikutusten estämistä tai rajoittamista koskevien asemakaavamääräysten vastaisia.

Tontin käyttötarkoituksesta on keskusteltu rakennuslupatyöryhmässä ja Mikkelin kaupungin kaupunkisuunnittelu on antanut lausunnon asiasta. Näissä lausunnoissa on todettu, että (TY) korttelialueella voi tapahtua raskaammalla ajoneuvolla kulkemista. Liikenne ei saa olla ympäristösuojelumääräysten vastaista. Asemakaava ja rakennusjärjestys eivät estä esimerkiksi vaihtolavojen väliaikaista varastointia, mutta varastointi on toteutettava niin, että ympäristölle ei aiheudu haittaa. Asemakaavan istutettavaksi tarkoitettu alue ei ole tarkoitettu varastointia tai rakentamista varten. Alueen kaavoituksessa on huomioitu silloinen koneurakointitoiminta osoittamalla tontinosalle istutettavan alueen osa, joka on kymmenen metriä leveä sekä tonttiliittymäkielto Suojarinteen puolella.

Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:ssä säädetään, että kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten. Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Toiminnanharjoittajalle on annettu kehotus poistaa vaihtolavat ja muut varastoidun tavarat istutettavalta alueen osalta ja istuttaa poistetun kasvillisuuden tilalle uutta puustoa. Lisäksi on kehotettu poistamaan luvaton portti- ja aitarakennelma, jollei sille ole haettu ja myönnetty lupaa määräajassa. Annettuja määräaikoja ei ole noudatettu kehotuksista huolimatta.

Suojaviheralueelle istutettavien korvaavien puuntaimien tulee olla riittävän kookkaita ja sellaisia, että ne tulevat peittämään näkymää tontille ja tulevat myös antamaan melusuojaa ympäristöön.

Päätösehdotus

Esittelijä

Sari Valjakka, johtava rakennustarkastaja, Sari.Valjakka@mikkeli.fi

Lupa- ja valvontajaosto päättää velvoittaa kiinteistön 491-409-6-59 omistavan yrityksen siirtämään kyseisen kiinteistön suojaviheralueeksi merkityllä osalla olevat vaihtolavat ja muut tavarat kiinteistön muille osille, poistamaan luvattoman aita- ja porttirakennelman ja istuttamaan suojaviheralueelta kaadettujen puiden tilalle uusia puita.

Tavaroiden poisto suojaviheralueita ja luvattoman aita- ja porttirakennelma poistaminen on tehtävä 30.12.2021 mennessä. Aita- ja porttirakennelmaa ei tarvitse poistaa, mikäli sille on myönnetty vaadittava toimenpidelupa edellä mainittuun määräpäivään mennessä. Näiden velvoitteiden tehosteeksi asetetaan tuhannen euron uhkasakko. Uhkasakko voidaan lupa- ja valvontajaoston päätöksellä määrätä maksettavaksi, mikäli velvoitteita ei noudateta asetettuun määräaikaan mennessä.

Tontin suojaviheralueelle on istutettava myös talviaikaan näkösuojaa antamaan kuusipuita 3 kpl / metrille kuusiaidaksi. Ruukkutaimien koko tulee olla vähintään 80 cm. Korvaavien puiden istuttaminen suojaviheralueille on tehtävä 1.5.2022 mennessä. Tämän velvoitteen tehosteeksi asetetaan tuhannen euron uhkasakko. Uhkasakko voidaan lupa- ja valvontajaoston päätöksellä määrätä maksettavaksi, mikäli velvoitetta ei noudateta asetettuun määräaikaan mennessä.

Mikäli velvoitteita noudatetaan asetetun määräajan kuluessa, ei asiasta ole tarpeen tehdä ilmoitusta poliisille esitutkintaa varten.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi

Kuvaus

Naapurikiinteistön omistajat ovat tehneet Itä-Suomen hallinto-oikeuteen valituksen lupa- ja valvontajaoston päätöksestä 25.11.2021 § 29, jolla jaosto velvoitti kiinteistön 491-409-6-59 omistavan yrityksen siirtämään kyseisen kiinteistön suojaviheralueeksi merkityllä osalla olevat vaihtolavat ja muut tavarat kiinteistön muille osille, poistamaan luvattoman aita- ja porttirakennelman ja istuttamaan suojaviheralueelta kaadettujen puiden tilalle uusia puita.

Hallinto-oikeus on pyytänyt jaostoa antamaan lausuntonsa valituksen johdosta 4.2.2022 mennessä.

Kiinteistön omistaja on antanut oman vastineensa valituksen johdosta.

Valitus ja vastine ovat liitteenä.

Valituksessa vaaditaan seuraavaa: Lupa- ja valvontajaoston hyväksymän päätöksen tulee myös rajata ko. kiinteistön toimintaa niin, ettei se ole millään tavoin ympäröivää asutusta häiritsevää myöskään raskaan liikenteen osalta. Lupa- ja valvontajaoston päätökseen tulee sisällyttää määräys, että kyseistä kiinteistöä käytetään nykyistä lainsäädäntöä noudattaen ja uusi yrittäjä mukauttaa toimintansa lain asettaman TY-määräyksen mukaiseksi. Tällöin TY-kiinteistön piha-aluetta ei voi käyttää raskaan liikenteen keskeisenä toiminta-alueena ja häiriöttömän toiminnan tulee keskittyä kiinteistöllä sijaitseviin teollisuusrakennuksiin. Lupa- ja valvontajaoston päätöksestä poiketen ympäristöä rumentavaa varastointia ei tule sallia ko. kiinteistön sillä osalla, jolla näkymä ei peity suojapuuston vuoksi vähintään siihen saakka, kunnes istutettavaksi määrätty puusto peittää näkyvyyden kiinteistölle läheiseltä Päivärinteentieltä tai Suonsaarentieltä. 

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa kaavoissa käytettävistä merkinnöistä annetun ympäristöministeriön asetuksen perusteella annetun oppaan mukaan kyseisen tontin kaavamääräys TY tarkoittaa teollisuusrakennusten korttelialuetta, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Ohjeen selostuksen kuvaus: Merkintä on tarkoitettu käytettäväksi lähinnä asunto-, keskusta- tai muulla sellaisella alueella, jolla on erityinen tarve kaavalla ohjata teollisuuden laatua niin, ettei se aiheuta häiriötä ympäristölle. Alueella sijaitsee tai sille voidaan rakentaa rakennuksia sellaiselle teollisuudelle, joka ei aiheuta melua, ilman, veden tai maaperän saastumista, raskasta liikennettä tai muita ympäristöhäiriöitä ja joka siten voi sijoittua esimerkiksi asuntojen välittömään läheisyyteen. Sallittavia ympäristövaikutuksia on yleensä täsmennettävä kaavamääräyksellä. Sellaisessa tapauksessa, jossa halutaan asettaa teollisuusrakentamiselle erityiset vaatimukset, vaikka ympäristö ei niitä vaatisikaan, voidaan käyttää seuraavaa kaavamääräystä: TY-1, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia. Korttelialueelle ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöä häiritsevää melua, tärinää, ilman pilaantumista, raskasta liikennettä tai muuta häiriötä.

Kuten valituksenalaisessa päätöksessä on todettu, rakennuspaikka on aikaisemman rakennuslain aikana 2.5.1992 vahvistetussa asemakaavassa merkitty TY- eli ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi. Kaavamerkintä perustuu kaavan laadintahetkellä voimassa olleeseen sisäasianministeriön päätökseen rakennuslain mukaisissa kaavoissa käytettävistä merkinnöistä. Asemakaavassa tai asemakaavamerkinnän selostuksessa on mainittu, että alueelle sijoittuva teollisuus ei aiheuta melua, ilman, veden tai maaperän saastumista, raskasta liikennettä tai muita ympäristöhäiriöitä. Missään ei ole esitetty sen tarkemmin rajoja hyväksyttävän häiriön määrälle tai luonteelle eikä edes esimerkkejä siitä, minkä tyyppistä toimintaa sallitaan ja minkä tyyppistä ei. Istutettavalla tontin osalla on asemakaavassa liittymäkielto. Asemakaavassa on merkitty Päivärinteentiehen sekä Suojarinteentiehen rajoittuvalle tontinosalle noin 10 metriä leveä istutettavan alueen osa maisemalliseksi näkösuojaksi. Länsipuolella vastaavaa suojaa antaa asemakaavan virkistysalue VL.

Kaavaselostuksen sivulla 5 todetaan seuraavasti: TY-korttelialue. Ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi on merkitty kaavoitettavan alueen eteläosa eli nykyisen Oravinmäen teollisuusalueeseen liittyvä osa, sekä yksityisen omistama tontti Suonsaarentien varrella, jolla sijaitsee koneurakointiin liittyviä toimintoja. Kaavakartan pohjakartasta on nähtävissä, että kaavaa laadittaessa tontilla on ollut hallirakennus. Tontilla on tuohon aikaan toiminut toisen kone- ja kuljetusliikkeen varikko ja korjaamo. Naapureiden mukaan aikaisemmasta toiminnasta ei ole aiheutunut vastaavaa häiriötä. 

Maankäyttö- ja rakennuslain 58.2 §:n mukaan asemakaava-alueelle ei saa sijoittaa toimintoja, jotka aiheuttavat haittaa kaavassa osoitetulle muiden alueiden käytölle. Asemakaava-alueelle ei saa myöskään sijoittaa toimintoja, jotka ovat haitallisten tai häiriötä aiheuttavien ympäristövaikutusten estämistä tai rajoittamista koskevien asemakaavamääräysten vastaisia.

Mikkelin rakennusjärjestyksen kohdassa 3.1 (7 mom) määrätään, että teollisuus-, varasto- ja tuotantorakennukset tulee sijoittaa rakennusalalle siten, että kiinteistön piha-alueen käyttö ei rumenna tie- tai katunäkymää tai maisemakuvaa. Rakennuksen sijoituksella ja järjestelyillä ohjataan tarvittavat varastointialueet sijoittuvaksi kiinteistön takapihalle. Kaupunkikuvaa tai maisemaa rumentavat varastointialueet on aidattava näkymää suojaavin aidoin.

Rakennusjärjestyksen kohdan 2.3  (6. mom) mukaan rakennuspaikkaa ei saa käyttää sellaiseen varastointiin, joka rumentaa ympäristöä tai aiheuttaa haittaa naapureille. Ympäristöön olennaisesti vaikuttava ulkovarastointi, jätesäiliöt tai -katokset ja vastaavat rakennelmat on tarvittaessa suojattava istutuksin tai aidalla.

Tontin käyttötarkoituksesta on keskusteltu rakennuslupatyöryhmässä ja Mikkelin kaupungin kaupunkisuunnittelu on antanut lausunnon asiasta. Näissä lausunnoissa on todettu, että (TY) korttelialueella voi tapahtua raskaammalla ajoneuvolla kulkemista. Liikenne ei saa olla ympäristösuojelumääräysten vastaista. Asemakaava ja rakennusjärjestys eivät estä esimerkiksi vaihtolavojen väliaikaista varastointia, mutta varastointi on toteutettava niin, että ympäristölle ei aiheudu haittaa. Asemakaavan istutettavaksi tarkoitettu alue ei ole tarkoitettu varastointia tai rakentamista varten. Alueen kaavoituksessa on huomioitu silloinen koneurakointi- ja kuljetusliiketoiminta osoittamalla tontinosalle istutettavan alueen osa, joka on kymmenen metriä leveä sekä tonttiliittymäkielto Suonsaarentien puolella.

Alueen asemakaavaa laadittaessa on huomioitu kyseisellä tontilla jo tuolloin harjoitettu toiminta ja siksi kaavaan on jätetty TY-merkinnällä varustettu tontti muodostettujen uusien asuinkortteleiden viereen. Toimintaa ei siis ole ollut tarkoitus lopettaa tai muuttaa toisen tyyppiseksi, vaikka ympärille onkin ollut tulossa asutusta. Nykyinen toiminta ei luonteeltaan olennaisesti poikkea siitä, mitä tontilla harjoitettiin asemakaavaa laadittaessa. Alueelta tontteja hankkineiden tiedossa on ollut, että TY-tontilla harjoitetaan koneurakointi- ja kuljetustoimintaa ja että tästä voi tulla mm. ajoittaisia meluhaittoja. Raskasta liikennettä on ollut myös aikaisemman yrittäjän aikana. Lisäksi voidaan mainita, että edellisen yrittäjän aikana kiinteistöllä huollettiin ja testattiin jokamiesluokan kilpa-autoja, joten melua on todennäköisesti esiintynyt tuolloinkin.

Rakennusvalvontaviranomainen ei voi kieltää käyttämästä kiinteistöä sellaiseen tarkoitukseen, joka on asemakaavamääräyksen mukaista. Kyse on teollisuusrakennusten tontista, joten sillä voi kaavamääräysten estämättä harjoittaa teollista toimintaa. Koneurakointi tai kuljetusliikkeen toiminta katsotaan myös tällaiseksi. Kaavamääräykset eivät myöskään rajoita toimintaa pelkästään rakennusten sisätiloihin. Toimintaa on mahdollista harjoittaa myös niin, ettei ympäristölle aiheutuva häiriö ylitä hyväksyttäviä määriä. Mikkelin kaupungin ympäristöpalvelut on jo antanut yrittäjälle määräyksiä siitä, kuinka sinänsä kaavamääräysten sallimaa toimintaa tulee harjoittaa, jotta kaavamääräyksen vastaista häiriöitä ympäristölle ei syntyisi. Myös ympäristöpalvelut on tässä todennut, että toiminta sinänsä on sellaista, jota kyseisellä tontilla voi harjoittaa, mutta asettanut sille ehtoja, joilla ympäristöön kohdistuvat häiriöt pysyvät hyväksyttävissä rajoissa. Melua ja muita ympäristöhaittoja koskevan valvonnan osalta toimivalta on ympäristöviranomaisilla.

Kiinteistön omistaja on toimittanut vastineensa mukana selvitystä siitä, minkälaista ja mihin aikaan tapahtunutta melua aiheuttavaa toimintaa kiinteistöllä ollut yhden työviikon aikana. Lisäksi vastineessa on kerrottu, että yrityksen päätoimipaikka on muualla ja pääosa kalustostakin on siellä.

Kyseiselle tontille oli vuonna 2008 myönnetty maisematyölupa puiden kaatamiseen. Naapurit eivät tuolloin olleet vastustaneet toimenpidettä ja luvan myöntämistä. Puita ei ilmeisesti kuitenkaan ollut kaadettu. Mikäli puut olisi kaadettu, ei tontilla olisi todennäköisesti enää ollut suojapuustoa, koska lupaan ei liittynyt ehtoa korvaavista istutuksista. Kaavassa ei ole määrätty sitä, mitä kasvillisuutta viheralueella tulee olla. Tarkoitus lienee ollut, että siinä on puustoa, joka vaimentaa ääntä ja peittää näkymää tontilta ulospäin. Istutuksia olisi voitu tarvittaessa vaatia rakennusjärjestyksen määräyksen nojalla.

Lupa- ja valvontajaoston määräämä istutusvelvoite on mitoitettu niin, että kiinteistön omistajan on kohtuudella mahdollista velvoite täyttää. Puuntaimien minimikoko perustuu siihen, että päätöksen valmistelun aikana oli myyntiluetteloiden mukaan saatavilla tuon kokoisia taimia, mutta ei suurempia. Mikäli istutusvaiheessa on mahdollista saada kookkaampia taimia ja niillä mahdollisuus menestyä, on mahdollista käyttää sellaisia. Taimet on mahdollista istuttaa myös tiuhempaan tai esimerkiksi aidan muotoon tontin rajalle. Kiinteistön omistaja on ollut valmis istuttamaan puut aidaksi.

Kun kyse on teollisuustontista, on hyväksyttävä se, että tontin alueella varastoidaan työkoneita ja kuljetuskalustoa. Niitä ei saa sijoittaa istutettavalle tontinosalle edes talviaikana ja muutenkin kalusto on sijoitettava mahdollisimman siististi niin, ettei tarpeettomasti rumenneta näkymää naapuritontielle tai kulkuväylille.

Valituksessa ei ole esitetty mitään sellaista, jonka perusteella lupa- ja valvontajaoston päätöstä olisi syytä muuttaa, joten valitus tulee kokonaisuudessaan hylätä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Sari Valjakka, johtava rakennustarkastaja, Sari.Valjakka@mikkeli.fi

Lupa- ja valvontajaosto päättää antaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle edellä olevan lausunnon jaoston päätöksestä 25.11.2021 § 29 tehdyn valituksen johdosta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Juha Ruuth, hallintopäällikkö, juha.ruuth@mikkeli.fi

Kuvaus

Itä-Suomen hallinto-oikeus on päätöksellään kumonnut lupa- ja valvontajaoston päätöksen ja palauttanut asian jaostolle uudelleen käsiteltäväksi. Valituksenalaista päätöstä, jolla kiinteistön omistajalle on annettu velvoitteita, on noudatettava siihen saakka, kunnes asiassa on annettu uusi ratkaisu. Asiaa uudelleen käsiteltäessä lupa- ja valvontajaoston on arvioitava asiaa uudelleen myös valituksenalaisella päätöksellä annettujen velvoitteiden osalta. Jaoston määräämät velvoitteet koskevat siis edelleen kiinteistön omistajaa.

Hallinto-oikeus katsoo päätöksessään, ettei lupa- ja valvontajaosto ole huolehtinut hallintolain 31 §:n edellyttämällä tavalla asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot ja selvitykset nykyisen toiminnan laadusta ja siitä tosiasiallisesti aiheutuvista ympäristöhäiriöistä. Asiassa ei tämän vuoksi voida arvioida, vastaako kiinteistöllä harjoitettu toiminta asemakaavan mukaista ympäristöhäiriöitä aiheuttamatonta teollista toimintaa.

Naapureilta on edelleen tullut valituksia siitä, että vaihtolavojen käsittely ja raskaan kaluston liikenne tontilla aiheuttavat kohtuutonta meluhaittaa ympäristöön. Viesteihin on liitetty esimerkkiluetteloita siitä, mitä melua aiheuttavaa toimintaa ja minä kellonaikoina on todettu.

Mikkelin kaupungin ympäristöpalvelut on suorittanut kiinteistön naapurustossa melumittauksen 15.11.2022. Mittauksesta oli annettu etukäteen tieto kiinteistön omistajalle sekä naapurikiinteistön omistajille ja varattu heille mahdollisuus osallistua mittaukseen. Mittauspöytäkirja on liitteenä. Mittauksessa on todettu, että vaihtolavojen käsittely aiheuttaa melua, joka ylittää alueella sallitut arvot. Muun toiminnan ja liikenteen mitatut meluarvot pysyivät sallituissa rajoissa.

Lupa- ja valvontajaosto oli velvoittanut kiinteistön omistavan yrityksen siirtämään kiinteistön suojaviheralueeksi merkityllä osalla olevat vaihtolavat ja muut tavarat kiinteistön muille osille, poistamaan luvattoman aita- ja porttirakennelman ja istuttamaan suojaviheralueelta kaadettujen puiden tilalle uusia puita.

Tavaroiden poisto suojaviheralueita ja luvattoman aita- ja porttirakennelma poistaminen oli tehtävä 30.12.2021 mennessä. Aita- ja porttirakennelmaa ei tarvitse poistaa, mikäli sille on myönnetty vaadittava toimenpidelupa edellä mainittuun määräpäivään mennessä. Näiden velvoitteiden tehosteeksi asetettiin tuhannen euron uhkasakko. 

Tontin suojaviheralueelle oli istutettava myös talviaikaan näkösuojaa antamaan kuusipuita 3 kpl / metrille kuusiaidaksi. Ruukkutaimien koko tulee olla vähintään 80 cm. Korvaavien puiden istuttaminen suojaviheralueille tuli tehdä 1.5.2022 mennessä. Tämän velvoitteen tehosteeksi asetettiin myös tuhannen euron uhkasakko.

Uhkasakot voidaan lupa- ja valvontajaoston päätöksellä määrätä maksettavaksi, mikäli velvoitetta ei noudateta asetettuun määräaikaan mennessä.

Kiinteistöllä 17.11.2022 suoritetun tarkastuskäynnin mukaan lupa- ja valvontajaoston määräämää puidenistutusvelvoitetta ei ole noudatettu. Myöskään luvatonta aita- ja porttirakennelmaa ei ole kokonaan poistettu. Aitana toimineet betonipalkit oli nostettu alustojen päälle ja omistajan mukaan niitä myydään pois. Istutettavalle tontinosalle oli ajettu hiekkakasoja. Vaihtolavoja ei istutettavalla tontinosalla ollut tarkastuskäynnin aikana. 

Kiinteistön omistajalle on varattu tilaisuus antaa selitys todettujen laiminlyöntien osalta.

Kiinteistön omistaja on antanut selityksen, jonka mukaan omistaja on hankkinut toisen kiinteistön, johon nykyisellä kiinteistöllä toimineet yhtiöt JH-toimi ja Kuljetus Tahvo muuttavat ja samalla suuri osa tällä kiinteistöllä aiemmin harjoitetusta toiminnasta siirretään uuteen paikkaan. Muuton takia puiden istuttamista ja muita jaoston määräämiä velvoitteita ei ole ehditty toteuttaa.

Koska vaihtolavojen käsittely kiinteistöllä aiheuttaa sallittua suurempaa melua ja tästä on kiistattomasti haittaa ympäristölle, vaihtolavojen käsittelyä ei voi pitää asemakaavamääräysten mukaisena ympäristöhaittoja aiheuttamattomana toimintana. Vaihtolavojen käsittelyä ei kiinteistöllä sallita lainkaan.

Asetettujen uhkasakkojen osalta voidaan todeta, että vaihtolavojen poistamien suojaviheralueelta oli tehty velvoitteen mukaisesti. Aita- ja porttirakennelmasta oli poistettu osa, mutta ei kaikkea. Kun näiden velvoitteiden osalta merkittävin osa oli tehty, ei uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi tältä osin ole aihellista. Velvoitteiden täyttämiselle tulee kuitenkin määrätä uusi määräaika ja asettaa sen tehosteeksi uusi uhkasakko.

Suojaviheralueeksi kaavassa osoitettua tontin osaa ei saa käyttää tavaroiden tai maa-ainesten varastointiin eikä ajoneuvojen pysäköintiin, vaan se tulee säilyttää viherrakenteena.

Korvaavien puiden istuttaminen suojaviheralueelta kaadettujen tilalle oli laiminlyöty kokonaan. Selitykseksi on esitetty vain yritysten muuton aiheuttamaa kiirettä. Kun jaoston päätös velvoitteista on tehty jo lähes vuosi sitten ja määräaika on päättynyt noin puoli vuotta sitten, on kiinteistön omistajalla ollut riittävästi aikaa hoitaa asia kuntoon ennen nyt käynnissä olevaa muuttoa. Tätä velvoitetta koskeva uhkasakko tulee määrätä maksettavaksi, velvoitteen täyttämiselle tulee määrätä uusi määräaika ja asettaa sen tehosteeksi uusi uhkasakko.

Se, että naapurikiinteistön omistaja oli valittanut jaoston päätöksestä hallinto-oikeuteen, ei vapauta velvoitteden kohteen olevan kiinteistön omistajaa jaoston määrämien velvoitteiden noudattamisesta. Valitus koski vain toiminnan melu- ja ympäristöhaittoja eikä kiinteistön omistajalle asetettuja velvoitteita.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Sari Valjakka, johtava rakennustarkastaja, Sari.Valjakka@mikkeli.fi

Lupa- ja valvontajaosto toteaa, ettei kiinteistön 491-409-6-59 omistaja ole määräajassa noudattanut lupa- ja valvontajaoston määräämää velvoitetta istuttaa korvaavia puita tontilla olevalta suojaviheralueelta kaadettujen puiden tilalle ja poistaa ajoneuvoliittymän vieressä oleva aidaksi katsottava betonipalkkirakennelma. Velvoitteiden tehosteeksi oli asetettu tuhannen euron uhkasakot.

Lupa- ja valvontajaosto päättää velvoittaa kiinteistön 491-409-6-59 omistavan yrityksen siirtämään kyseisen kiinteistön suojaviheralueeksi merkityllä osalla olevat tavarat sekä hiekkakasat kiinteistön muille osille ja säilyttämään alueen viherrakenteeena, lopettamaan kiinteistöllä vaihtolavojen käsittelyn ja istuttamaan suojaviheralueelta kaadettujen puiden tilalle uusia puita.

Tavaroiden ja hiekkakasojen poisto suojaviheralueilta on tehtävä 31.1.2023 mennessä. Näiden velvoitteiden tehosteeksi asetetaan uusi kahden tuhannen (2.000) euron uhkasakko. Uhkasakko voidaan lupa- ja valvontajaoston päätöksellä määrätä maksettavaksi, mikäli velvoitteita ei noudateta asetettuun määräaikaan mennessä.

Tontin suojaviheralueelle on istutettava myös talviaikaan näkösuojaa antamaan kuusipuita 3 kpl / metrille kuusiaidaksi. Ruukkutaimien koko tulee olla vähintään 80 cm. Korvaavien puiden istuttaminen suojaviheralueille on tehtävä 1.5.2023 mennessä. Tämän velvoitteen tehosteeksi asetetaan uusi kahden tuhannen (2.000) euron uhkasakko. Uhkasakko voidaan lupa- ja valvontajaoston päätöksellä määrätä maksettavaksi, mikäli velvoitetta ei noudateta asetettuun määräaikaan mennessä.

Mikäli velvoitteita noudatetaan asetetun määräajan kuluessa, ei asiasta ole tarpeen tehdä ilmoitusta poliisille esitutkintaa varten.

Päätös

Hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kiinteistön omistaja, naapurikiinteistön omistaja

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) ja
  • se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään.


Tämän lisäksi muutosta saa hakea valittamalla myös:

  • viranomainen, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavan olevan yleisen edun vuoksi.


Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Mikäli päätös lähetetään tiedoksi tavallisena kirjeenä, katsotaan asianosaisen saaneen tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Hallintovalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden asiakaspalvelu on avoinna arkisin 8.00­­–16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa
https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimuksen perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.


Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten laissa oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Oikeudenkäyntimaksu
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksu, mikä on määrätty mainitun lain 2 §:ssä. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mikkelin kaupungin kirjaamosta.

Käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 8–10, 50100 Mikkeli
Postiosoite: PL 33, (Raatihuoneenkatu 8–10), 50101 Mikkeli
Faksinumero: 015 36 6583
Puhelinnumero: 044 794 2033 / 015 1941 (vaihde)
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mikkeli.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-16 ja arkipyhien aattoina sekä kesä-elokuussa maanantaista perjantaihin klo 9-15.