Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavian johtokunta, kokous 31.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 30 Liikelaitos Otavian selvitykset tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen

MliDno-2022-828

Valmistelija

  • Harri Jokinen, johtaja-rehtori, harri.jokinen@otavia.fi

Kuvaus

Kaupunginhallituksen on raportoitava kaupunginvaltuustolle lokakuun loppuun mennessä toimenpiteet, joihin tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esitettyjen epäkohtien, kysymysten ja selvityspyyntöjen johdosta on ryhdytty. Selvitykset viedään kaupunginhallituksen kokoukseen 19.9.2022 ja edelleen kaupunginvaltuuston kokoukseen 26.9.2022.
Vastaukset tulee viedä elokuun aikana lauta- ja johtokuntien hyväksyttäväksi. 
Valmiiden, lautakuntien omalta osaltaan käsittelemien vastausten tulee olla kirjattuna viranhaltijoille toimitettuun asiakirjapohjaan pe 9.9. klo 16.00 mennessä.

Arviointikertomuksessa tarkastuslautakunta on esittänyt vuoteen 2021 kohdistuvia kysymyksiä. 
Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavialle on esitetty seuraavat kysymykset:

  1. Koulutusmatkailun tuotteistaminen 
    ”Koulutusmatkailun tuotteistamiseen viiden muun oppilaitoksen kanssa suunniteltu koulutusvientituote ei edennyt ja se yhteenliittymä on päätetty hajottaa. Onko tätä tarkoitus jatkaa koronan jälkeen vai onko maailmantilanne mennyt niin huonoksi, ettei tällä ole tulevaisuutta?”
     
  2. Keskeytyneet opinnot 
    ”Opinnot ovat keskeytyneet vuonna 2021 eri syistä noin 600 opiskelijalla. Miten opintojen keskeytymisen syitä on selvitetty ja miten näihin voitaisiin vaikuttaa?” 
     
  3. Opiskelijapalaute 
    ”Palvelujen digitalisoinnin osalta tilinpäätöksessä on todettu nettiperuskoulun opiskelijamäärän kasvaneen. Laadullisena mittarina ollutta opiskelijapalautetta ja sen toteutumista ei ole tilinpäätöksessä mitenkään avattu. Minkälaista palautetta opiskelijoilta saatiin?” 


Vastaukset tarkastuslautakunnan kysymyksiin on laadittu liikelaitos Otavian toimesta. Alla.

Vastaukset:

  1. Koulutusmatkailun tuotteistaminen 
    Kysymys: 
    ”Koulutusmatkailun tuotteistamiseen viiden muun oppilaitoksen kanssa suunniteltu koulutusvientituote ei edennyt ja se yhteenliittymä on päätetty hajottaa. Onko tätä tarkoitus jatkaa koronan jälkeen vai onko maailmantilanne mennyt niin huonoksi, ettei tällä ole tulevaisuutta?”

    Vastaus:
    Konsortion jäseninä ovat olleet: Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia, Jyväskylän kristillinen opisto, Peräpohjolan opisto, Laajasalon opisto, Alkio opisto, Haapaveden opisto. 

    Konsortion päämääränä oli liiketaloudellisesti kannattavan koulutusviennin käynnistäminen, toteuttaminen ja kehittäminen. 

    Tavoitteena oli tuottaa sivistykseen liittyviä kokonaisvaltaisia koulutuspalveluja, jotka tuottavat asiakkuuksia osana koulutusviennin arvoketjua. 
    Konsortion koulutusvientitoiminnan tarkoitus oli  painottua alkuvaiheessa koulutukselliseen matkailuun, jossa tarjotaan tuotteita ulkomaisille koululais- ja opiskelijaryhmille sekä heidän sidosryhmilleen. Otavian roolina olisi ollut järjestää palveluja Mikkelissä = tuoda ulkomaisia ryhmiä Mikkeliin sekä hyödyntää verkossa tapahtuvaa koulutuksen osaamista. 

    Hankkeen aikana tehdyt toimenpiteet ja yhteydenotot eivät tuottaneet toivottua tulosta. Joitain yhteisesti sovittuja toimenpiteitä ei saatu tehtyä siihen nimettyjen henkilöiden toimesta. Otavian johtaja-rehtori katsoi, että on omien resurssien tuhlaamista jos konsortion jäsenet eivät syystä tai toisesta kykene edistämään yhteisesti sovittuja asioita. Otavian johtaja-rehtori teki muille konsortion jäsenille ehdotuksen “toiminnan asettamisesta toistaiseksi jäähylle” = Puretaan kaikki sitoumukset ko. toimintaan liittyen. Palataan asiaan tarvittaessa, jos tähän liittyen tulee ideoita, joita voi yhdessä tai pienemmällä porukalla viedä tulevaisuudessa eteenpäin”.  
    Muut toimijat eivät vastustaneet hankkeen alasajoa. 

    Tarkoitus on jatkaa tuotteistamista ja löytää uusia mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevaa osaamista ja erityisesti digitaalisten palvelujen skaalautuvuutta. Samankaltaisen ajatuksen pohjalta viritellään Otavian toimesta kuvioita parhailla eri toimijoiden kanssa. Tilaisuuden tullessa toimintaa on mahdollista käynnistää nopeasti. 
     
  2. Keskeytyneet opinnot 
    Kysymys:
    ”Opinnot ovat keskeytyneet vuonna 2021 eri syistä noin 600 opiskelijalla. Miten opintojen keskeytymisen syitä on selvitetty ja miten näihin voitaisiin vaikuttaa?” 

    Vastaus: Nettilukiossa ja Nettiperuskoulussa jokaisen tutkintotavoitteisen opiskelijan tilannetta seurataan henkilökohtaisen ohjauksen avulla. Pääasiallisesti tieto keskeytysten syistä kertyy siis ohjaajille ja näitä syitä seurataan ohjaustiimissä, mistä tieto välittyy muille Otavian verkkokoulutusten tiimeille (opetus, sisällöt, oppimisympäristö, markkinointi).  Opintojen keskeytymisen yhtyedessä ohjaaja kirjaa opiskelijahallintojärjestelmään opintojen päättymisen syy vain sillä tarkkuudella, mikä tulee siirtää Koski-tietovarantoon (eronnut, valmistunut). 

    Nettilukiossa ja Nettiperuskoulussa opinnot keskeytyvät yleisimmin seuraavista syistä: 
  • henkilökohtainen elämäntilanne ei salli opiskelua sillä hetkellä (terveydelliset syyt, perhetilanteisiin liittyvät syyt, työhön liittyvät tekijät, armeija)
  • valtiorahoitteinen opiskeluaika päättyy, siirtyminen toiselle, ei-valtiorahoitteiselle linjalle
  • siirtyminen toiseen oppilaitokseen (lähiopetus, korkea-asteen oppilaitos, opiskelusuunnan vaihto, väliaikaisen etäopetustarpeen lakkaaminen esim. kotimaahan paluun myötä)
  • opiskelijan opiskeluvalmiuteen liittyvät tekijät
     

Nettilukioon hyväksytään opiskelijaksi, jos henkilöllä on opiskelijaksiottoon riittävät lakisääteiset perusteet (täysi-ikäisyys, suoritettu perusopetuksen oppimäärä, lukioaikaa jäljellä). Keskiarvorajaa Nettilukioon pääsyyn ei ole. Hakuvaiheessa opiskelijalle pyritään luomaan realistinen kuva opintojen tasosta ja vaativuudesta ja riittävä kielitaito varmistetaan. Tästä huolimatta Nettilukiossa saattaa aloittaa joskus myös opiskelijoita, joiden tosiasialliset opiskeluvalmiudet eivät riitä lukiotasoiseen opiskeluun ja heidät ohjataan tämän selvittyä heille paremmin sopiviin opintoihin.

Opintojen keskeytymisen ehkäisyssä syyt, joihin oppilaitoksessa voidaan vaikuttaa, ovat pääasiassa ohjaukseen ja opetukseen liittyviä ratkaisuja. 

Ohjaus:

  • henkilökohtainen, säännöllinen ohjaus ja opintojen seuranta
  • opiskelijoiden tarpeisiin räätälöidyt ryhmämuotoiset ohjaukset (teemaryhmät, torit), teemoina mm. motivaation tukeminen ja opiskelutaitojen vahvistaminen
  • monialainen yhteistyö oppivelvollisten kohdalla (opiskeluhuollon henkilöstön kanssa)
     

Opetus

  • opiskelijalähtöinen, yksilöllinen ja joustava opetus
  • laadukkaat, selkeät, monenlaiset oppijat huomioivat oppimateriaalit
  • Nettilukion ja Nettiperuskoulun opiskelijoiden tarpeisiin räätälöity oppimisympäristö
  • opiskelijoiden tarpeisiin räätälöidyt aikataulutetut opintojaksot
  • erityisopetus
     

Opetuksen ja ohjauksen kehittäminen hankkeiden avulla 

https://www.edusuunta.fi/hankkeet 


 

Otaviassa on ja on ollut käynnissä useampia hankkeita, joilla haetaan keinoja opiskelijan ja hänen opintojensa tukemiseen, eli opinnoissa kiinni pysymiseen.

  • HOT- hyvinvointipalvelut opiskelun tukena “opiskelijoille saavutettava ja helppokäyttöinen Opinvoimala-verkkosivusto, joka edistää ja ylläpitää opiskelukykyä ja -hyvinvointia sekä auttaa mahdollisten oppimisen esteiden varhaisessa tunnistamisessa ja niihin puuttumisessa.”
     
  • Oppimisen osaaja: “Hankkeessa kehitetään lukiokoulutukseen ratkaisuita, joilla tuetaan opiskelijan opiskelutaitojen kehittymistä sekä tuetaan laaja-alaisesti opiskelukykyä opintojen aikana. ”
     
  • OKO - Osallisuus, kokemuksellisuus ja oppiminen näkyväksi: “ Aikuisopiskelija tuo mukanaan opintoihin oman taustansa ja kokemuksensa. Kuinka hän voisi hyödyntää niitä opintojen aikana? Voisivatko osaamismerkit olla tässä apuna? Millaisilla elämyksellisillä ja pelillisillä opintojaksoilla hän saisi lisämotivaatiota opintoihin? Millaisia uusia monimediaisia materiaaleja verkko-opinnot tarvitsevat? Millaisia opintokokonaisuuksia voidaan rakentaa ekososiaalisen sivitystyksen ja kestävän kehityksen teemojen ympärille?
     
  • OIDO -  Opiskelijan itseohjautuvuuden tukeminen digitaalisissa oppimisympäristöissä -hankkeessa keskitytään opiskelijan itseohjautuvuutta tukevien ratkaisujen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
     
  • eSilta-hankkeen tavoitteena on monipuolistaa toisen asteen opintojen tarjontaa siten, että opinnot ovat saavutettavia, käytettäviä ja vastaavat opiskelijoiden henkilökohtaisiin tarpeisiin. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan ajasta ja paikasta riippumattomia tuen ja ohjauksen ratkaisuja: kuinka tunnistaa tuen tarve ja tarjota oppimisen tukea opiskelijalle verkossa? Lisäksi hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan käytettävyyteen liittyviä ratkaisuja, joiden avulla Nettilukion oppimisympäristö Muikku tukee entistä paremmin opiskelijan tarpeita.
     
  • Audavia: hankkeessa rakennetaan keinoja tukea etäopiskelijoiden hyvinvointia ja työelämässä tarvittavien taitojen kehittymistä sekä tukemaan sujuvia koulutus- ja työelämäsiirtymiä.

 

3. Opiskelijapalaute 
Kysymys:
”Palvelujen digitalisoinnin osalta tilinpäätöksessä on todettu nettiperuskoulun opiskelijamäärän kasvaneen. Laadullisena mittarina ollutta opiskelijapalautetta ja sen toteutumista ei ole tilinpäätöksessä mitenkään avattu. Minkälaista palautetta opiskelijoilta saatiin?”
 

Vastaus:

Nettilukiossa ja Nettiperuskoulussa opiskelijoilta kerätään palautetta linjakohtaisesti seuraavilla kyselyillä:

  • vuosittainen arviointikysely
  • vuosittainen yhdenvertaisuuskysely
  • kurssikohtaiset palautekyselyt
  • Nettiperuskoulussa kysely valmistujille

Lisäksi palautetta kertyy henkilökohtaisen ohjauksen kautta. Kyselyiden vastaukset käydään verkkokoulutuksissa aina yhteisesti läpi ja niissä nousseisiin kehityskohteisin tartutaan.

 

Nettiperuskoulun vuoden 2021 arviointikyselystä:

  • Vastaajista suurin osa oli alle 30-vuotiaita
  • Kurssimateriaalien, arvioitavien tehtävien ja ohjeiden koettiin pääosin tukevan oppimista.
  • Vastaajat eivät kuitenkaan haluaisi Muikun kursseilla kohdata enempää muita Nettiperuskoulun opiskelijoita tai kaipaa vertaistukea muilta opiskelijoilta. Toisaalta ryhmäkurssit tai pienryhmäohjaukset kiinnostavat osaa vastaajista.
  • Opintojen ohjauksen tarve, tyytyväisyys ohjaukseen ja sen riittävään nopeuteen vaihtelivat vastauksissa.
  • Kurssin opettajiin on suurimman osan mielestä helppo ottaa tarvittaessa yhteyttä. Opettajilta on pyydettäessä myös saatu apuja kurssiin ja aineen opiskeluun liittyvissä kysymyksissä. Kursseilta saatua palautetta pidetään pääosin hyödyllisenä, ymmärrettävänä ja kannustavana
  • Vastaajista 60 % antaisi Nettiperuskoululle kouluarvosanaksi 9-10.
     

Nostoja Nettiperuskoulun sanallisista palautteista:

Hän (ohjaaja) ottaa yhteyttä aina säännöllisin välein. Olen saanut siitä tukea, ja on tullut sellainen olo että en ole opintojen kanssa yksin.”
”Opintojen ohjauksessa on ollut hyvää se, että opiskelijan ajatuksia ja toiveita kuunnellaan ja annetaan tarvittaessa neuvoja. Ilmapiiri on rento.”
”Olen todella kiitollinen että Nettiperuskoulu on ollut mahdollinen opiskelumuoto minulle. Silloin kun aloitin olin alle 18-vuotias, ja vaihtoehdot olivat pienet. Nettiperuskoulu oli paras mahdollinen valinta sen hetkiseen tilanteeseen, kun en kyennyt fyysisesti enkä psyykkisesti käymään koulua. Se on tehnyt minulle opiskelun mahdolliseksi.”
”Opiskelu nettiperuskoulussa on ollut minulle todella mieluinen kokemus. Tykkään opiskella verkossa ja tehdä kursseja itsenäisesti.”

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Harri Jokinen, johtaja-rehtori, harri.jokinen@otavia.fi

Viedään esittelytekstin mukaiset vastaukset edelleen kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Kaupunginhallitus