Mikkelin seudun ympäristölautakunta, kokous 24.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 32 Lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle maa-aines- ja ympäristölupa-asiassa, Destia Oy, Huntinvuori, Mikkeli

MliDno-2021-1790

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Henna Halinen, ympäristötarkastaja, henna.halinen@mikkeli.fi

Kuvaus

Destia Oy on jättänyt 15.2.2021 Mikkelin seudun ympäristölautakunnalle maa-aineslain (MAL, 555/1981) 4 §:n mukaisen maa-aineslupahakemuksen ja ympäristönsuojelulain (YSL, 527/2014) 27 §:n mukaisen ympäristölupahakemuksen Mikkelin Tuukkalaan tilalle Valkola (491-420-1-1).

Maa-aineslupaa haetaan kymmeneksi vuodeksi 250 000 m3ktr kokonaisottomäärälle (kalliokiviaines ja moreeni). Ympäristölupaa haetaan kalliokiven louhintaan sekä louheen ja moreenin murskaukseen. Lisäksi ympäristölupaa haetaan muualta tuotavan louheen ja pilaantumattoman ylijäämämaan välivarastointiin ja hyödyntämiseen.

Kalliomurskeen vuosituotanto on keskimäärin 50 000 tn. Alueella on tarkoitus vastaanottaa, käsitellä ja loppusijoittaa kierrätettyä maa- ja kiviainesta enintään 49 000 tn vuodessa.

Lisäksi haetaan lupaa aloittaa toiminta ennen lupapäätöksen lainvoimaisuutta (YSL 119 § ja MAL 21 §).

Kyseessä on avaamaton maa-ainesten ottamisalue.

Suunnittelualueen pinta-ala on 10 ha, josta varsinaista ottoaluetta on 4 ha.

Ehdotus maa-aines- ja ympäristöluvaksi on liitteenä.

Lupapäätöksestä peritään Mikkelin seudun ympäristölautakunnan hyväksymän maa-aineslain mukaisten viranomaistehtävien maksutaksan (Mikkelin seudun ympäristölautakunta 22.1.2020 § 5) ja ympäristönsuojelun maksutaksan (Mikkelin seudun ympäristölautakunta 30.1.2019 § 11) mukaisesti yhteensä 4 365 euroa.

Maa-aineslupapäätös viedään valtakunnalliseen NOTTO -järjestelmään ja ympäristölupapäätös valtakunnalliseen YLVA -tietojärjestelmään.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun ympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan päätöspöytäkirjan ja myöntää sen lupamääräysten mukaisen maa-ainesluvan ja ympäristöluvan Destia Oy:lle Mikkelin Tuukkalaan tilalle Valkola (491-420-1-1).

 

Päätös

Asiasta käydyn keskustelun aikana Jarmo Lautamäki esitti, että lupaa ei tule myöntää puutteellisen melumallinnuksen takia ja sen vuoksi, että haettu toiminta on naapuruussuhdelain vastainen. Anne Korhola ja Matti Eskelinen kannattivat esitystä. Puheenjohtaja totesi, että on tehty esittelijän esityksestä poikkeava kannatettu esitys ja esitti asian ratkaisemista äänestyksellä siten, että ne, jotka kannattavat esittelijän esitystä, äänestävät jaa, ja ne, jotka kannattavat Jarmo Lautamäen esitystä, äänestävät ei. Äänestysesitys hyväksyttiin ja äänestys päätettiin yksimielisesti suorittaa käsiäänestyksenä. Äänten laskijoina toimivat Pia Hokkanen ja Juhani Raatikainen. Suoritetussa äänestyksessä annettiin 4 jaa-ääntä (Kalle Mattila, Eveliina Mäenpää, Kirsi Vekkeli, Markku Ruottinen) ja 5 ei-ääntä (Jarmo Lautamäki, Anne Korhola, Matti Eskelinen, Pia Hokkanen, Juhani Raatikainen). Puheenjohtaja totesi, että Jarmo Lautamäen esitys on tullut ympäristölautakunnan päätökseksi.

Merkitään, että Tanja Hartonen poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.

Eriävä mielipide

Maria Tirkkonen jätti eriävän mielipiteen. Perusteena eriävälle mielipiteelle on, että luvan myöntämisen oikeudelliset edellytykset täyttyvät.

Valmistelija

Hanna Pasonen, ympäristöpäällikkö, Hanna.Pasonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun ympäristölautakunta on antanut päätöksen Destia Oy:n ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain mukaisesta yhteislupahakemuksesta 13.10.2021 (§ 99). Destia Oy haki lupaa 10 vuodeksi 250 000 m3ktr kalliokiviaineksen ja moreenin ottotoimintaan, louhintaan ja murskaukseen Mikkelissä Tuukkalan kylässä sijaitsevalle tilalle Valkola (Huntinvuori). Lisäksi lupaa haettiin muualta tuotavan louheen ja pilaantumattomien ylijäämämaiden välivarastointiin ja hyödyntämiseen. Ympäristölautakunnan kokoukseen 13.10.2021 oli valmisteltu myönteinen yhteislupapäätös perusteluineen. Ympäristölautakunnassa käydyn keskustelun perusteella asiasta tehtiin esittelijän esityksestä poikkeava esitys, joka tuli äänestyksen jälkeen lautakunnan päätökseksi. Päätöksen mukaan Mikkelin seudun ympäristölautakunta ei myöntänyt Destia Oy:lle maa-aines- ja ympäristölupaa Huntinvuoren alueelle tilalle Valkola puutteellisen melumallinnuksen takia ja sen vuoksi, että haettu toiminta on naapuruussuhdelain vastainen. Esittelijä jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Destia Oy on valittanut päätöksestä, minkä johdosta Vaasan hallinto-oikeus pyytää Mikkelin seudun ympäristölautakunnalta lausuntoa valituksen johdosta 18.3.2022 mennessä. Valituksessa Destia Oy vaatii, että hallinto-oikeus kumoaa ympäristölautakunnan päätöksen ja muuttaa päätöstä niin, että päätöksen liitteenä oleva maa-aines- ja ympäristölupapäätösehdotus saatetaan voimaan siten, että luvan viimeinen voimassaolopäivä on 31.12.2032, tai toissijaisesti hallinto-oikeus kumoaa ympäristölautakunnan päätöksen ja palauttaa asian ympäristölautakunnan käsiteltäväksi maa-aines- ja ympäristöluvan myöntämistä varten. Perusteluna valitukselle Destia Oy esittää, että Destia on esittänyt asianmukaisen maa-ainesten ottamissuunnitelman eikä maa-ainesluvan myöntämiselle ole maa-aineslain (555/1981) 3 §:n mukaista estettä, ympäristönsuojelulain (527/2014) 49 §:n mukaiset edellytykset täyttyvät, päätösehdotus on perustunut riittäviin selvityksiin eikä lupahakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheudu naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Lisäksi Destia Oy esittää, että Mikkelin seudun ympäristölautakunnan päätös on puutteellisesti perusteltu, eivätkä väitteet melumallinnuksen puutteellisuudesta tai lupahakemuksen mukaisen toiminnan naapuruussuhdelain vastaisuudesta pidä paikkaansa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Mikkelin seudun ympäristölautakunta toteaa lausuntonaan Destia Oy:n tekemään valitukseen, että kyseessä on maa-ainestenotto- ja kallionlouhintatoiminta, joka sijoittuu Vt13:n välittömään läheisyyteen metsäalueelle, jossa suunnittelualueen rajasta 200-500 metrin vyöhykkeellä sijaitsee 14 asuinkiinteistöä. Louhinta-alueen rajasta 300-500 metrin etäisyydellä sijaitsee 8 asuinkiinteistöä kuitenkin siten, että Vna 800/2010 3 §:n mukainen etäisyysvaatimus häiriölle alttiisiin kohteisiin täyttyy. Lähimmät vapaa-ajan kiinteistöt sijaitsevat yli 500 metrin etäisyydellä suunnittelualueen rajasta. Lausunnon liitteenä on karttatarkastelu lähimpien häiriintyvien kohteiden (asuinkiinteistöt) ja lähialueen peltojen sijoittumisesta suhteessa suunnittelualueeseen, sekä keskeisimmät havainnot hakemuksen liitteenä olevasta melumallinnuksesta. Ympäristölautakunta pyytää Vaasan hallinto-oikeutta tutkimaan, aiheuttaako haettu toiminta ko. alueella yksinään tai yhdessä muiden toimintojen (esim. tieliikenne) kanssa sellaista naapuruussuhdelain (26/1920) 17 §:n 1 momentin mukaista kohtuutonta rasitusta, jota ei voi toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen lupamääräyksilläkään estää, ja onko melumallinnuksessa sellaisia puutteita, jotka ovat esteenä luvan myöntämiselle, tai joiden johdosta lupahakemus tulee käsitellä uudelleen.

Päätös

Asia päätettiin siirtää seuraavaan kokoukseen.

Valmistelija

  • Hanna Pasonen, ympäristöpäällikkö, Hanna.Pasonen@mikkeli.fi

Kuvaus

Mikkelin seudun ympäristölautakunta on antanut päätöksen Destia Oy:n ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain mukaisesta yhteislupahakemuksesta 13.10.2021 (§ 99). Destia Oy haki lupaa 10 vuodeksi 250 000 m3ktr kalliokiviaineksen ja moreenin ottotoimintaan, louhintaan ja murskaukseen Mikkelissä Tuukkalan kylässä sijaitsevalle tilalle Valkola (Huntinvuori). Lisäksi lupaa haettiin muualta tuotavan louheen ja pilaantumattomien ylijäämämaiden välivarastointiin ja hyödyntämiseen. Ympäristölautakunnan kokoukseen 13.10.2021 oli valmisteltu myönteinen yhteislupapäätös perusteluineen. Ympäristölautakunnassa käydyn keskustelun perusteella asiasta tehtiin esittelijän esityksestä poikkeava esitys, joka tuli äänestyksen jälkeen lautakunnan päätökseksi. Päätöksen mukaan Mikkelin seudun ympäristölautakunta ei myöntänyt Destia Oy:lle maa-aines- ja ympäristölupaa Huntinvuoren alueelle tilalle Valkola. Perusteina lautakunnan kielteiselle päätökselle olivat erityisesti puutteellisena pidetty melumallinnus ja toiminnan naapuruussuhdelain vastaiset vaikutukset. Esittelijä jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Destia Oy on valittanut päätöksestä, minkä johdosta Vaasan hallinto-oikeus pyytää Mikkelin seudun ympäristölautakunnalta lausuntoa valituksen johdosta 18.3.2022 mennessä. Lausunnolle on haettu jatkoaikaa 31.3.2022 saakka. Valituksessa Destia Oy vaatii, että hallinto-oikeus kumoaa ympäristölautakunnan päätöksen ja muuttaa päätöstä niin, että päätöksen liitteenä oleva maa-aines- ja ympäristölupapäätösehdotus saatetaan voimaan siten, että luvan viimeinen voimassaolopäivä on 31.12.2032, tai toissijaisesti hallinto-oikeus kumoaa ympäristölautakunnan päätöksen ja palauttaa asian ympäristölautakunnan käsiteltäväksi maa-aines- ja ympäristöluvan myöntämistä varten. Perusteluna valitukselle Destia Oy esittää, että Destia on esittänyt asianmukaisen maa-ainesten ottamissuunnitelman eikä maa-ainesluvan myöntämiselle ole maa-aineslain (555/1981) 3 §:n mukaista estettä, ympäristönsuojelulain (527/2014) 49 §:n mukaiset edellytykset täyttyvät, päätösehdotus on perustunut riittäviin selvityksiin eikä lupahakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheudu naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Lisäksi Destia Oy esittää, että Mikkelin seudun ympäristölautakunnan päätös on puutteellisesti perusteltu, eivätkä väitteet melumallinnuksen puutteellisuudesta tai lupahakemuksen mukaisen toiminnan naapuruussuhdelain vastaisuudesta pidä paikkaansa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Maria Tirkkonen, terveysvalvonnan johtaja, maria.tirkkonen@mikkeli.fi

Kyseessä on maa-ainestenotto- ja kallionlouhintatoiminta, joka sijoittuu Vt13:n välittömään läheisyyteen metsäalueelle, jossa suunnittelualueen rajasta 200-500 metrin vyöhykkeellä sijaitsee 14 asuinkiinteistöä. Louhinta-alueen rajasta 300-500 metrin etäisyydellä sijaitsee 8 asuinkiinteistöä kuitenkin siten, että Vna 800/2010 3 §:n mukainen etäisyysvaatimus häiriölle alttiisiin kohteisiin täyttyy. Lähimmät vapaa-ajan kiinteistöt sijaitsevat yli 500 metrin etäisyydellä suunnittelualueen rajasta. Lausunnon liitteenä on karttatarkastelu lähimpien häiriintyvien kohteiden (asuinkiinteistöt) ja lähialueen peltojen sijoittumisesta suhteessa suunnittelualueeseen, sekä keskeisimmät havainnot hakemuksen liitteenä olevasta melumallinnuksesta.

Ympäristölautakunnan kielteisen päätöksen perusteena mainittu puutteellinen melumallinnus perustuu erityisesti Pohjois-Savon ely-keskuksen liikenne ja infra vastuualueen antamaan lausuntoon, jonka mukaan riittävän tarkat arviot toiminnan melu- ja pölyvaikutuksista on mahdollista tehdä vasta siinä vaiheessa, kun tieyhteys alueelle on ratkaistu. Haettuun toimintaan soveltuva kulkuyhteys toimintalueelle edellyttää uutta liittymää valtatielle (Vt13) ja liittymän rakentaminen puolestaan edellyttää valtatien osalta laajempaa suunnittelua, joka vaatii tiesuunnitelman. Pohjois-Savon ely-keskus painottaa, että lupaa maa-aineksen ottamiselle ja ympäristönsuojelulain mukaiselle toiminnalle ei voida myöntää, ennen kuin alueelle on rakennettu tähän käyttöön sopiva liittymä. Lautakunnalle esitellyssä ja lautakunnan hylkäämässä lupapäätösehdotuksessa asia oli ratkaistu siten, että maa-aineslupaan oli liitetty lupamääräys, jossa edellytettiin, että alueelle tulee johtaa erillinen liikennöintikelpoinen tie ennen ottamistoiminnan aloittamista ja että kuljetuksia ei saa ohjata Huntinvuorentien kautta. Lautakunnan näkemyksen mukaan se, että liittymän ja alueelle johtavan tieyhteyden tarkka sijainti ei ole selvillä ympäristölupahakemuksen käsittelyvaiheessa aiheuttaa epätarkkuutta toiminnan ympäristövaikutusten (alueelle tapahtuvan liikennöinnin melu- ja pölypäästöt) arvioinnin osalta. Pohjois-Savon ely-keskus toteaa lausunnossaan, että "meluselvitys voidaan tehdä tarkasti vasta sen jälkeen, kun liittymä ja sen jatkeena olevan ajoyhteyden tarkempi paikka ja tarkemmat ratkaisut on selvitetty. Ottaen huomioon myös KHO:n vuosikirjapäätös 2019:75, on ehdottoman tärkeää pystyä arvioimaan haetun toiminnan melu- ja pölyhaitat luotettavasti ja tarkasti myös alueelle johtavan uuden kulkuyhteyden osalta".  

Lautakunta haluaa nostaa esille myös alueen kaavamerkintöjä koskevat lausunnot. Etelä-Savon maakuntaliiton lausunnon mukaan maakuntakaava (maakuntakaavan EO1 merkintä) ei ole enää maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti voimassa alueella (MRL 32.3 §), koska alueelle on tehty Mikkelin kaupungin oikeusvaikutteinen osayleiskaava 2040 (hyväksytty 2019). Sen mukaan ”suunnitelma-alue on varattu maa- ja metsätaloudelle sekä muulle elinkeinotoiminnalle, joka kokonsa ja ympäristövaikutustensa suhteen sopii maaseudulle. Alueelle voi sijoittua myös elinkeinoihin liittyvää asumista, vähäisessä määrin olemassa olevia kyliä täydentävää asumista sekä vapaa-ajanasumista". Mikkelin kaupunginarkkitehdin lausunnon mukaan "Mikkeli- Ristiina väli on yksi kaupungin tärkeimmistä asumisen kehittämisvyöhykkeistä. Maisema-arvoja ei voida sivuuttaa arvioitaessa ensisijaisten toimintojen sopivuutta alueelle. Destia Oy:n maa-ainesten otto vaarantaa nämä arvot ja siten toiminta ei ole yleiskaavan mukaista”. Näin ollen haettu toiminta ei lautakunnan näkemyksen mukaan täytä niitä vaatimuksia, joita Mikkelin kantakaupungin osayleiskaavan kaavamääräys alueelle sijoittuvalta toiminnalta edellyttää. Alueen kaavamerkintöjä koskevat lausunnot pyydettiin myös Etelä-Savon ely-keskukselta ja Mikkelin kaupungin maankäyttö- ja kaupunkirakenneyksiköltä, johon kuuluu useampia henkilöitä. 

Mikkelin seudun ympäristölautakunta pyytää Vaasan hallinto-oikeutta tutkimaan, aiheuttaako haettu toiminta ko. alueella yksinään tai yhdessä muiden toimintojen (esim. tieliikenne ja liikennöinti alueelle) kanssa sellaista naapuruussuhdelain (26/1920) 17 §:n 1 momentin mukaista kohtuutonta rasitusta, jota ei voi toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen lupamääräyksilläkään estää, onko melumallinnuksessa sellaisia puutteita, jotka ovat esteenä luvan myöntämiselle, tai joiden johdosta lupahakemus tulee käsitellä uudelleen, ja mahdollistaako Mikkelin kantakaupungin osayleiskaavan merkintä (M) kaavamääräyksineen ko. toiminnan alueella.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.