Kaupunginvaltuusto, kokous 21.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Valtuustoaloite: Mikkelin kaupungin hallituksen, valtuuston ja lautakuntien hybridikokousten mahdollistaminen

MliDno-2021-4576

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Valtuutettu Jenni Oksanen ym. esittivät 13.12.2021 valtuustoaloitteenaan otsikkoasiasta seuraava:

"Mikkelin kaupungin strategiakeskusteluissa on tuotu esille yhteinen tahtotila kehittää kaupungin toimintamalleja nykyaikaisemmaksi digitaalisuutta hyväksikäyttämällä. Mikkelin kaupungin vahvuuksissa ollaan mainittu myös monipaikkaisuus. Kaupungin kotisivuilla mainitaan mm., että Mikkeli on luotettava alusta uusille ajatuksille ja innovaatioille – erityisen hyvin meidät tunnetaan digitaalisuudesta ja teknologiasta.

Mikkelin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 98 §:ssä todetaan valtuuston kokouksista seuraavasti: 

“Valtuusto voi käsitellä asian varsinaisessa kokouksessaan, jossa kokouksen osallistujat ovat läsnä kokouspaikalla. Varsinaisessa kokouksessa voidaan käyttää sähköistä asiahallinta- tai äänestysjärjestelmää.

Vaihtoehtoisesti kokous voidaan pitää sähköisessä toimintaympäristössä, johon osallistutaan sähköisen yhteyden avulla (sähköinen kokous). Yleisölle on järjestettävä mahdollisuus seurata valtuuston sähköistä kokousta internetin kautta sekä kokouskutsussa mainitussa tilassa “

Näin ollen niin sanotut hybridikokoukset, jossa mahdollistettaisiin läsnäolokokouksen ja sähköisen kokouksen yhdistelmä ei ole hallintosäännön mukaan mahdollinen. 

Mikkelin kaupungille on investoitu tarvittavat sähköiset järjestelmät, joilla hybridikokoukset voitaisiin järjestää. Tämä parantaisi nykypäivänä demokratian toteutumista ja  kokousten turvallisuutta vallitsevassa pandemiatilanteessa ja toisi myös kustannussäästöjä mm. Matkakustannusten ja kokousmatkoihin käytetyn ajan muodossa. Tämän lisäksi hybridikokousten mahdollistaminen vahvistaisi kaupungin päätöksenteon uskottavuutta nykyaikaisessa maailmankuvassa ja digitaalisuuden kokonaisvaltaisessa hyödyntämisessä. 

Yllä esille tuotuihin asioihin viitaten allekirjoittajat esittävät, että Mikkelin kaupunginvaltuusto kehottaa kaupunginhallitusta ja hallinnon virkamiehiä

  • Aloittamaan valmistelun hallintosäännön muutoksesta, jolla hybridikokousten kautta mahdollistetaan osallistuminen kaupungin lautakuntien, valtuuston sekä hallituksen kokouksiin etänä
  • Nimeämään virkahenkilö vastaamaan etäkokouskäytäntöjen valmistelusta ja hallintosäännön muutoksesta
     

Jenni Oksanen

Satu Taavitsainen, Armi Salo-Oksa, Olli Marjalaakso,
Jukka Härkönen, Suvi Kähkönen-Valtola, Jouko Kervinen,
Tanja Hartonen"

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti lähettää aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää aloitteen konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueen valmisteltavaksi.

Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että vastaus aloitteeseen tulee käsitellä kaupunginhallituksessa viimeistään huhtikuussa 2022.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Ari Liikanen, hallintojohtaja, ari.liikanen@mikkeli.fi

Kuvaus

Valtuustoaloitteen johdosta Mikkelin kaupungin hallintosäännöstä ja sen tulkinnasta on pyydetty kannanotto Kuntaliiton lakiyksiköltä. Kannanoton mukaan hybridikokoukset ovat mahdollisia Mikkelin kaupungin voimassaolevan hallintosäännön perusteella.

Sähköinen kokous voidaan pitää siten, että kaikki osallistuvat kokokseen sähköisen yhteyden avulla tai siten, että vain osa läsnäolijoista osallistuu kokoukseen sähköisen yhteyden avulla. Juridisesti hybridikokous on kuitenkin sähköinen kokous.

Kaupungin hallintosäännön 136 §:n mukaan toimielin päättää varsinaisten kokousten ajan ja paikan. Siten kunnan ja toimielimen harkinnassa on, miten toimielinten kokoukset järjestetään. Valtuuston kokousten osalta asiaa on kuitenkin tarkennettu siten, että jos kokous järjestetään sähköisessä toimintaympäristössä, johon osallistutaan sähköisen yhteyden avulla (sähköinen kokous), on yleisölle järjestettävä mahdollisuus seurata valtuuston sähköistä kokousta internetin kautta sekä kokouskutsussa mainitussa tilassa (hallintosääntö 98 §).

Edellä esitetyillä perusteilla hybridikokousten järjestäminen myös ns. normaalina aikoina ei edellytä hallintosäännön muutosta vaan toimielimet voivat päättää asiasta siinä yhteydessä, kun päättävät tulevien kokousten kokousaikataulusta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Timo Halonen, kaupunginjohtaja, timo.halonen@mikkeli.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että se merkitsee tiedoksi konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueen vastauksen valtuutettu Jenni Oksasen ym. valtuustoaloitteeseen ja toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi. 

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa. 

Päätös

Hyväksyttiin.

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus:
Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto merkitsee tiedoksi konserni- ja elinvoimapalveluiden palvelualueen vastauksen valtuutettu Jenni Oksasen ym. valtuustoaloitteeseen ja toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi. 

Päätös

Merkittiin ja hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen, joka koskee valmistelua tai täytäntöönpanoa ei saa kuntalain (410/2015) 136 §:n perusteella hakea muutosta.